صفحه نخست > فرهنگ، ادبیات و هنر > داود از موسیقی چه می خواهد؟

داود از موسیقی چه می خواهد؟

گفت و گوی اختصاصی کابل پرس با داود سرخوش آوازخوان، نوازنده و آهنگ ساز معاصر افغانستان
کامران میرهزار
دوشنبه 2 فبروری 2009

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

بخش نخست اين گفت و گو را بشنوید

اين گفت و گو را دوست دارم. اين گفت و گو با داود سرخوش آوازخوان، نوازنده و آهنگ ساز افغانستان بدون هيچ تعارفی صورت گرفت. نيمه شب بود، بعد از اجرایی که داود در شهر گوتنبرگ سویدن داشت، احتمالا بسیار خسته بود، بويژه اينکه مانند خود من تازه به گوتنبرگ رسیده بود و باید بلافاصله برای اجرای بعدی اش به دانمارک می رفت.

به داود سرخوش گفتم که او اکنون در کابل پرس? است، چه تصوری از کابل پرس دارد؟ آيا اگر اکنون اين گفت و گو نشر شود و سخت ترين انتقادها از او شود، چه انتظاری دارد؟

داود سرخوش از موسیقی چه می خواهد، داوود سرخوشی که بسیاری معتقدند سبک و روش خود را دارد؟ داود از موسیقی چه می خواهی؟

اين ترانه باید چکار کند؟ آيا فکر نمی کنيد که داود سرخوش يک حس تکرار شده را در خود بوجود آورده است؟

باز هم ماجرای وزن و قافیه در شعر و داود سرخوش پاسخ های خودش را در اين مورد دارد. نظم ضربان چيست؟ منظور شما از فرم چيست؟ ملودی چيست؟ ريتم های منظم چيست؟ از همان زمان پيدايش بشر بايد همان ثابت باشد و هيچ تغييری نيايد؟

کار مریم چه چيز تازه ای دارد؟

مگر هنر جایی شروع نمی شود که نظمی شکسته شود؟ همين اکنون جوانانی ممکن باشند که بگويند می خواهیم از داود سرخوش پيش باشیم. نمی گويند به نظر تو؟


داود سرخوش با بردباری خاصی نظرات و ديدگاه هايش را بيان می کند و اکنون شما می توانيد پاسخ های او را به پرسش هایی که در بالا آمده، از زبان خود او بشنويد.

من اين گفت و گو را که حدود دو ساعت طول کشید، در سه بخش تنظيم کردم که به مرور در کابل پرس به نشر می رسد.

اين هم لازم به ذکر است که در جريان گفت و گوی تنظيم شده، بخش هایی از آخرين آلبوم داود سرخوش، مریم را، از سایت رسمی او برداشته ام. برای بازدید از سایت رسمی داود سرخوش آوازخوان، نوازنده و آهنگ ساز افغانستان اينجا را کليک کنيد.

از داود سرخوش سپاس که در اين گفت و گو شرکت کرد.

بخش نخست اين گفت و گو را بشنوید

شاعر و متخصص سیستم های معلوماتی
سردبیر و ناشر کابل پرس?
هزاره از هزارستان

آنلاین :

Work and Poetry

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • عرض سلام و ارادت خدمت داوود سرخوش خواننده محبوب و تشکر از کابل پرس? بخاطر مصاحبه با هنرمند خوب کشور ما.

    • داود سرخوش پیامبر موسیقی و سرود و سرور!
      افتخار ما و مردم مایی، همیشه در رگهای ما مثل خون جاری هستی ای فرزانه ی جاودان و ای امید و مایه ی سربلندی ما!
      با سپاس از کامران میرهزار و این مصاحبه ی زیبا و جالب!

    • فراوان سلام به داود جان سرخوش و کامران جان میرهزار

    • به همه سلام !
      سلام ما هم تقدیم محترم داود جان امید است به پشتو هم اواز بخواند ما مردم افغانستان داود جان را دوست داریم و احترام می کنیم.
      جلال ابادی

      آنلاین : داود جان را همه مردم شان دوست دارند

    • سلام به اقای میر هزار مدیر سایت زیبای کابل پرس?:
      کابل پرس سایت زیبای است، اما بعضی از کارهای شما دوست عزیز امکان دارد خرابش کند،اینکه شما هر تبلیغات را می پذیرید، مثل عکس برهنه ی که تا کابل پر س را باز کنی نمایان می شود،این طور کارهای شما هم مخاطبان را دل سرد می کند وهم دیگه سایت کابل پرس ان اثرات که باید داشته باشد از دست می دهد،
      امیدوارم با هوشیاری کامل بتوانید سایت خوب کابل پرس را به یک سایت عالی تبدیل کنید.
      برای شما ودست اندر کاران تان اروزی موفقیت دارم، شاداب وبا طراوت باشید.

    • I like this clip better than all new album, maryam.
      http://www.youtube.com/watch?v...

  • دنیا باشه نباشه
    داود جان زنده باشه

    آنلاین : هزاره پیوند

  • با تشکر فراوان از کامران میر هزار با کفتگوی پراکنده شان با سرآمد روزگار موسیقی داود سرخوش.

  • من میخاستم در این مصاحبه انتقاد از کامران میر هزار بکنم
    در این مصاحبه کامران میرهزار مسل یک خبر نگار فن بیان ندارد این مصاحبه خیلی ابتدای وآماتور است و در لهجه کامران هم بعضی کلمات به لهجه ایرانی گفته میشه امید وارم گمان بد نبورده باشی از این انتقاد

    آنلاین : هزاره پیوند

  • درودبه میرهزارو سرخوش عزیز:به هنز موسیقی وسورولی ورتم فورم و ملودی آن آشنای ندارم اولین باراست که تعریف شایدمختصرآن راازداودجان در گفتگوبا ک پرس شنیدم.ولی موسقی را خیلی دوست دارم شایدسبک کلاسک آنراو آروزو دارم کسی به من نگوید شماچراشعرباقافیه و ردیف می خوانیدویابه موسیقی کلاسیک گوش میدید.منظورم این است که هر هنر مند باآنکه از دیدگاه هنر موسیقی روز اثرش را ترتیب میکنه بایدخواست مخاتبین امروزوفردای خودراهم درنظرداشته باشه البته بادر نظرداشت ظرفیت های مخاتبین و فکرکنم که داوداین کار را کرده واین آلبم جدیدش بنام مریم هم خیلی عالی است مخصوصااز نگاه انتخاب اشعار،که واقعاچنگی به دل مازده البته به نظر من و انچه که من به عنوان یک مخاتب عادی و شنونده ای آماتور موسیقی از این هنر برداشت کردم.(میشودبااعتمادچشم تودنیاراباورکرد:حس آمدآمدفرداراباورکرد)آری میشه باورکرد،میشه دل دادومیشه حرکت کرد...... تشکر از کابل پرس? بااین گفتگوی زیبا.

    • سلام و عرض ادب دارم حضور تمام خواننده کننده گان سایت محترم کابل پرس?. با استفاده از فرصت صمیمانه ترین سپاس خود رابه جناب محترم آقای میر هزار تقدیم میدارم - بیدرنگ سرخوش یک آواز خوان پر افتخار و خوش صدا و خوش سیما میباشد - آهنگ های سر خوش فریاد از مردم و بیچاره است که به درد دل ها را بگوش های همه میرساند.
      سرخوش همه چیز ازخود میسازد و از دل می خواند و با احساس می خواند و آواز رسایش بدل ها جا میگرد و احساس به شنوندگانش میدهد.

      شعرهای را که سرخوش میسراید-همه درد دل های مردم است - آرزوی موفقیت و سربلندی ، کامیابی، کامگاری و صحتمندی استدعا نموده و آرزو مندم روزی این آواز خوان برزرگ را در افغانستان داشته باشیم و از نزدیک آرزوی های ما علاقمندانش نیز مرفوع گردد.

      یک نظر داشتم- به نظر من آقای میر هزار به مانند یک مستنیق با سرخوش برخورد میکرد گویا او جرم را مرتکب شده است و یا شاید هم طرز پرسش آقای میر هزار چنین است- بسیار خشن به نظر میرسید- به هر صورتش سر خوش هم جواب های مقنع داده است- اگر از دیگر آوازخوانان چنین سوال های مطرح شد دور از درک یک عده شان خواهد بود

      و سلام

      آنلاین : داود از موسیقی چه می خواهد؟

    • سلام مرا ببخشید از اینکه عریان نظرم را ابراز می کنم. من هزاره هستم ولی نمیتوانم کاری را ببینم و به دلیل قومی کجی های آنرا نبینم. داود سرخوش هنرمند متعهد و پرآوازه است. اما کاستی های داود در کجاست:

      1. داود در آهنگهای کویته خود تا حدخوب درخشید و توانست با زمان و اقشار مردم حرکت کند و گاه خود حرکتی را خلق کند. اما متاسفانه هرچه زمان میگذرد داود به عقب می رود. نمونه آن همین آلبوم "مریم" است. آلبوم مریم به غیر از همان نیم آهنگ "موهای تیت پرک" که در وبسایت داود هم تبیلغ می شد، هیچ چیز نو و جالب که چنگی به دل بزند ندارد.

      2. گفته میشود داود با اهل موسیقی و هنر و شعر و اندیشه حشر و نشر اندک دارد. و بلمقابل کسانی که رفیق گرمابه و گلستان داود اند آدمهای کم سواد، آماتور و بشدت قومگرا هستند. یکی از راز های موفقیت فرهاد دریا دوستان موسیقایی او است. دراین اواخر فرهاد دریا ارتباط نزدیک با سمیع حامد برقرار کرده و از او درمورد کارهای هنری اش مشوره می گیرد. حالا بیاید دوستان داود را با دوستان فرهاد دریا مقایسه کنید.

      3. داود شعرهای را که انتخاب میکند وزن و قافیه آهنگ را ندارند. متاسفانه صدای داود هم تا آن حد زیر و بم (مثل فرهاد دریا) ندارد تا عیب بی قافیه گی و بی وزنی را بپوشاند.

      4. داود در آلبوم "مریم" بعضی کلمات را قسم تلفظ کرده و خوانده که حتا پس از دوبار شنیدن هم نمیشود آنرا فهمید. جویدن کلمات می تواند لطمه به شعر یک آهنگ بزند و باعث دلسردی شنونده شود.

      درکل داود باید تصمیم بگیرد که کی می خواهد باشد. خواهش من از داود اینستکه هنرش را به دور از تب وتاب چاپلوسی های مروج قومی، دقیق و کارشناسانه ارزیابی کند.

      داود یا شیوه فرهاد دریا را انتخاب کند و بیشتر برای رقص و خوشی بخواند و یا اگر موضوعات فکری و سیاسی را داخل هنرش می سازد کوشش کند تا "داریوش" اگر نه برای افغانستان حداقل برای قومش باشد. وضعیت کنونی هنر داود اگر فاجعه بار نباشد حداقل ملال آور است. داود اگر باز هم "مریم" های دیگری تکثیرکند باید گفت که داود از لحاظ هنر به بازنشستگی رسیده است.

    • دوست عزیز منتقد گم نام
      ضمن سلام به شما وبه همه دوستانی که این نظرات را میخوانند.
      دوست عزیز من به نظر شما احترام دارم و شما هم باید به نظر دیگران احترام داشته باشید. ما انسانها متفاوت هستیم وبا نظرات وبرداشت متفاوت از پدیده های زندگی. من متوجه نشدم که معیار قضاوت شما درمورد موسیقی چه است؟ البته معیار قضاوت من در موسیقی،قطع نظر از جنبه های تخنیکی آن، شعر وماهیت شعر وعواطفی که در شعر نهفته است، میباشد. ازنظر من شعرهای که فرهاد جان دریا برای خواندن انتخاب میکند، اکثرا فاقد عواطف لازم میباشد وحد اقل من مشکل دارم که با آن شعرها ارتباط برقرار کنم. بطور نمونه درهمان سی دی افغانستان سلام میخواند که" دولی نزدی که سخت می رقصیدیم" ب نظرمن این شعر هیچ گونه عاطفه و ظرافت عاطفی ندارد که مخاطب جدی را متوقف بسازد. اگر قرار باشد که هنرمند به دول خودش نرقصد دگر هنرش هم ازخودش نیست. به هرحال:
      درهمین سی دی مریم که شما به آن اشاره کرده اید، شعرها بسیار به د قت انتخاب شده است و برعلاوه از نظر بارعاطفی شعرهای خوانده شده خیلی هم عاطفی میباشد و برتابنده مفاهیم خیلی عمیق. همین شعر مریم، غزلی است از شاعر مشهور شریف سعیدی و همان شعر زخم تلخ ترانه ای است ازشاعر خوب ما هادی میران که این ها ازچهره های شناخته شده درعرصه ادبیات ما میباشند. به هرحال این نظرمن است و همان گونه که شما مشکل دارید که با صدا وشعرهای داود ارتباط برقرار کنید به همان اندازه من مشکل دارم که با صدا و شعرهای فرهاد جان ارتباط برقرار کنم. البته من دلایلی زیاد دارم برای اینکه نمیتوانم ارتباط برقرار کنم و شما نگفتیده که به چه دلیل نمیتوانید باشعرهای که داود جان در سی دی مریم، اجرا کرده است ارتباط برقرار نمی توانید. شاید شما با شعر معاصر آشنایی نداشتته باشید و باهمان الا گل دانه دانه خو گرفته باشید که سی سال است از لب هنرمندان موسیقی ما آویزان است.

      به هرحال:
      به نظرمن سی دی مریم یکی ازبهترین کارهای داود جان است و موزیک و انتخاب شعرها خیلی هم دقیق و حساب شده است که درتمام شعرهای خوانده شده، عواطف دراوج غلیان قرار دارد.
      مثلا این ترانه: بانوی آتش نگارم/ زخم تلخ روزگارم/ پیش چشمان قشنگت/ شرمسارم شرمسارم. اگر شما کمی دقت بفرماید، این تکه یک عالم مفاهیم و عواطف را درخود دارد. بانوان معصومی که در شعله های سرکش آتش می سوزند، آتش ستم، تبعیض، محرومیت، و آتش که خود برای رهای از مصیبت زندگی برجان خود مشتعل می نماید. همین مصیبت برای داود جان به عنوان یک هنرمند متعهد، مثل یک زخم تلخ وزخم ناصور و بی مرهم تلقی میشود. اما برای اینکه مقدور نیست که دراین تنگنای زندگی تغیری در شرایط زندگی آنان ایجاد نماید، معذرت میخواهد ومی گوید که پیش چشمان شما سرمسارم. یا اینکه میخواند، ماهتاب خسته/ پشت ابر چادر/ کرده خون نگارت/ زخم نابردادر/ نمیدانم که شما ازشعر چقدر فهم وبرداشت دارید. همین تکه پرازعاطفه ومفاهیم مباشد. شما دقت کنید که ماهتاب خسته پشت ابرچادر یک حرف وجمله تصادفی نیست که مثل الاگل دانه دانه باشد. یا همین زخم نابردار. همین نابرادرها هستند که با دشنه های خون آلود برعواطف و آرزوهای خواهران شان زخم میزنند.

      یا این تکه:
      ماه می تابی ویک انجیل مریم میشوی/ عطر گندم خواهش بی تاب آدم میشوی/
      شما لطفا به این شعر دقت بفرمایید. دراوج زیبایی و لطافت و عاطفه قرار دارد. کسی مثل ماه می تابد وبعد هم به اندازه یک کتاب انجیل مقدس میشود یعنی مانند مریم که درکتاب انجیل تقدیس شده است. عطر گندم یعنی که هم زندگی می بخشد وهم از بهشت وسوسه میکند ودرنهایت همان خواهش بی تاب آدم که سبب بیرون رفتنش ازبهشت گردید. به نظرمن شما باید، به این ظرافت ها بیاندیشید واین ظرافتهای اند که داود جان به آن توجه خیلی عمیق کرده است وکمتر کسی مثل داود جان به ان دقت کرده است.
      با احترام

    • سلام دوست عزیز(به احتمال قوی آقای میران). شما اشاره به الا گل دانه دانه کرده اید. بلی این حداقل وزن و قافیه که دارد. ممکن است آقای سعیدی و میران ازاینکه داود اشعار شان را خوانده خوشحال باشند و او را تایید کنند. اما حتا همین شعر دومی که شما ذکر نموده اید از بی قافیگی رنج می برد. بروید باردیگر سی دی مریم را بشنوید داود اشعار مذکور را جویده و خفیف تلفظ کرده و شما به سختی می فهمید که چه می خواند.. به نظر من داود نه از گیرایی صدای صفدرتوکلی برخوردار است و نه اشعار نغز و موزون شبیه او را انتخاب می کند. داود مثل فرهاد دریا (مخصوصا آلبوم یاهو) نتوانسته مدرن و پر خروش بخواند. داود وقتی سیاسی هم خوانده به هیچ وجه نتوانسته اشعار بسیار زیبا و سلیس مثل داریوش را انتخاب کند... به نظر من "مریم" نمادی از ناکامی هنری داود است. داود نه بانگ و خروش یک هنرمند مدرن دارد و نه صدای پخته و گیرای یک هنرمند محلی را. در برزخی که داود "مریم" را خلق کرده کمتر کسی خارج از دایره هوادارن چشم بسته و قوم گرای او می توانند برای بار دوم به آهنگهای او گوش بدهند.

    • سلام داود جان شما بهترین استید خصوصا در انتخاب شعر ، و آلبوم * مریم * یکی از بهترین‌های ۲۰۰۸ موسیقی افغانستان با حساب میرود که واقعا بی‌ نظیر است.

    • عزیر دل برادر منتقد گمنام.
      اولا که من نه به احتمال ضعیف ونه هم به احتمال قوی آقای میران هستم. اما آقای میران را می شناسم هرچند که فاصله مکانی ماخیلی زیاد است. من درهمان نظر اول به اختصار نوشتم که انسانها موجود باهم متفاوت هستند و به همین دلیل هم سلایق وعلایق متفاوت دارند. اما قضاوت وپرداختن درمورد یک کار تخصصی مستلزم شناخت آن میباشد. قضاوت شما درمود کارهای داود صرف یک قضاوت سلیقه ی میباشد و لطفا توقع نداشته باشید که دیگران این نظر وبرداشت شما را حتما قبول بفرمایند. همین شعری که شما به آن اشاره میفرمایید، با اوزان وقافیه های مختلف میباشد که اسم آن را ترانه گذاشته اند. ترانه در اوزان وقوافی مختلف سروده میشود و یک دست ویک نواخت نیست. اینکه شما این ظرافت را متوجه نمیشوید، مشکل شما است ولطفا آن را مشکل دیگران نپندارید.

      دوما، تردیدی نیست که فرهاد جان مدرن کاری میکند اماحرف اینجا است که کارهای ایشان سفارشی است. درکارهای فرهاد دریا شما همه کس را میتوانید پیدا کنید الا خود فرهاد جان را. هنر زمانی میتواند هنر باشد که هنرمند خودش با عواطف و حساسش درآن حضور داشته باشد. آقای داودسرخوش ضمن اینکه به بارعاطفی شعر توجه میکند، این تعهد اخلاقی را نیز دارد که درتولیدات هنری اش خودش حضور دارد وسفارشی وبرای جلب مشتری نمی خواند. ازاین که هم بگذریم، داود جان به اندازه کافی با قوافی و اوزان عروضی هم آشنایی دارد اما اینکه شما برای درک وشناخت این ظرافت ها مشکل دارید، تصورنکنید که دیگران هم مشکل دارد. حرف آخر اینکه اگر من درنظر قبلی ام به شعر میران اشاره کردم به این دلیل است که من با آن شعر میتوانم ارتباط تنگ روحی برقرار کنم و باعواطف و احساسی که درآن شعر نهفته است عواطفم را گره بزنم. به همین دلیل من آن خواندن را بیش از صد بار شنیده ام ولی هربار که می شنوم تازگی دارد. اما باکارهای فرهاد دریا ارتباط روحی برقرار نمیتوانم برای که سفارشی وبرای جلب مشتری میخواند و آن خواندنها بیشتر به ادویرتایز، شباهت دارد تا برایند تعاملات عاطفی یک هنرمند صادق به خودش وتعاملاد درونی اش. حالا این نظرمن است وبرای استدلال بیشتر هم ده ها دلیل میشود نوشت اما عجالتا صرف نظر میکنم. حالا تو قبول میکنی دلت ونمیکنی هم دلت. اصلا هدف ندارم که شما قبول کنید. شما حق دارید که هنرمند و آوازخوان مورد علاقه تان را برگزینید اما خواهش من این است که داود را متهم به نافهمی شعر نکنید، زیرا داود شعر و عواطف واحساس جاری درشعر را بیشتر از هرهنرمند دیگر میفهمد. همین غزل شعریف سعیدی که، برشانه ی مریم سبد پر ز انار است/ مریم چقدر سبز و چه اندازه بهار است/ یکی از زیباترین غزل معاصر افغانستان میباشد.

      بااحترام بردار شما سردار

    • سلام. من باز هم به احتمال قوی شما را آقای میران می دانم و می خوانم. اما در مورد نظرمن نسبت به "مریم" داود: انتخاب ناروان شعر یکی از عیوب آن است. در کل مهم نیست که داود شعر چه کسی را انتخاب کند مهم اینستکه داود بتواند با شنونده هزاره که خریدار آهنگ اوست ارتباط برقرار کند. اکثر اشعار مریم روان و مناسب آهنگ نیستند. بازهم تکرار می کنم که داود نصف واژه های شعر را منگ منگ و جویده خوانده است. ممکن است آقای میران و سعیدی شعرشان را حتا از زبان نای هم بشناسند اما برای اکثر شنونده ها که آنرا هرگز نخوانده اند ونه شنیده اند اشعار نامفهوم جلوه میکنند. اگر باور ندارید "مریم" را به یکی از دوستان "عامی" تان بدهید و بپرسید که داود چه خواند.به باور من داود در "مریم" تلاش نموده تا هنرمند شاعران باشد تا هنر مردم. اشعار انتخابی داود پر از کنایه و رمز و نماد است. خواهش من از داود اینستکه کمی به آهنگ های داریوش گوش بدهد و ببیند که یک هنرمند موفق سیاسی خوان چگونه شعر و آهنگ انتخاب می کند.

      آنلاین : http://www.dariush2000.com/ind...

    • آقای منتقد: راستی شماکی هستیدو از چه میگوید؟ از بارانی که درکویر سوخته و تشنه دل مردم افغانستان میبارد یا ازجولانگاه ومسلخگاه که هنر مدرن و جدیدوناب هنر مندان محبوب و مبتکر مثل داود سرخوش رامیخواهد درآن ببردوعقده های شخصی و بغذ کینه توز خودرازیر نام نفهمیدن اشعار ومنگ ومونگ و جویده خواندن خواننده تلافی کنندوقصابی اش کنداگرمخاتب شعر یانثر رانمی فهمد وشاید به کلمات و واژه های آن آشنایی ندارد این گناه شاعروخواننده نیست .من تمام خواندن جدید سرخوش را شندیم.دوست داشتنی است هر کلمات آن دنیای از واقعیت است، هر واژه آن تفسیریک راز نحفته وهر بیان آن آموزه ای است آگاهانه عالمانه و درخور جوانان امروز و فردای کشور مخصوصاهزاره من نمیخواستم بگویم هزاره چون داودبرای هزاره نخوانده و این آلبومش درکل فرامنتقوی و فرانژادی است این آلبوم او جهانی است که در کهکشان موسیقی این دنیا مثل یک سیاره خواهد درخشید .ولی چون شما میگویدکه هزاره ها چون مخاتبین اصلی داوداست،اشعارکه داود خوانده نمی فهمد مگر هزاره را چه شده که نمی فهمد من که هزاره هستم ویکی از مخاتبین و شنونده ای همیشگی داودسرخوش ،همه شعر های او راخوب می فهم و خوب باآن رابطه قایم میکنم .

    • سلام بر همه دوستان و علاقه مندان هنر و موسیقی!
      من کاملاً با نظر شما موافق هستم. داود میتواند یک خوانده فولکلوریک خوب باشد چون ذل و بم صدای داود فقظ با همان آهنگهای چوپانی مناطق هزاره جات همخوانی دارد. به همین لحاظ هم فقط یکتعداد مردم اطرافی، تلفظ قاطی پاتی هزارگی،کابلی و ایرانی او را می پسندند. ورنه واضع و آشکار هست که داود الفاظ را درست تلفظ نمیتواند. در ضمن داود فقظ مکتب را در شهر کویته خوانده و بیشتر از آن سواد هم ندارد. مثلکه دوست مافرموده، اودوستانی که سواد فارسی داشته باشد هم ندارد. باالاخره داود با این نوآوری خود محبوبیت خود رادر بین مردم هزاره هم خواهد از دست داد. چون آهنگهای داود نه تنها با تلفظ ولحجه ای او درهم و برهم شده بلکه میلودی هندی را با میوزک ایرانی و گیتار و جاز غربی همنوا نتوانسته است. اصلا همخوانی ندارد، مانند آن است که چای سیاه را با نمک نوش فرماید.

    • بد قیافه هستیم، بینی ما پچق است، مذهب ما بد است وهزاران سنگ اندازی های دیگر، تا حقوق ما را نا دیده بگیرند و روحیه ما را بشکنند. حالا که داود جان یکی از بهترین ها شده، بعضی نا کسها کوشش دارندداود عزیز از تباریست که در طول تاریخ بر سر شان باران سنگهای ملامت باریده است. ما را میگفتند که باز هم روحیه کشی کنند تا جلو پیشرفت داود را بگیرند. ولی ما تمام این طوفان ها را پشت سرگذاشته ایم و این سنگ اندازی ها کوچکترین اثری ندارند. داود جان امروز سرمایه بزرگ ملی در عرصه موسیقی کشور ماستاگر خنجر بشانی سر رایمو # طَنَو بسته کنی دَه دست وپایمو#
      مو زولانه آهنی ره شکستیم # اِی کار شده بازیِ باچه هایمو

  • salam Kamrane aziz , agar shuma , ba in furm wa metode ki ba Dawod sar khush mosa hebah mekoned , ba yaki az hunar mandai dege afghani mosahebah koned , dar jawabe shuma , sommon bokmon fahom layarjeun hast , lotfan az khodra inqadar sakht nager. jaghuri

  • سلام به داود جان و تمامی خوانندگان گرامی، با تشکر و سپاس از کابل پرس? که خبرهای جدیدی را از ظهور دوباره داود خواننده محبوب کشورمان تقدیم میکند. با وجود اینکه داوود جان سکوت دیرینه و عدم وجود خودرا در عالم موسیقی بعد از چندین سال با آواز زیبا و آهنگ های جدید البوم مریم شکستاند باید گفت که خیلی عالی است. تشکر داود جان سرخوش. اما بنده انتظار یک یا دو آهنگ شاد از داوود جان داشتم. خو خیر است به قول پدران دنیا به امید خورده است. امیدواریم که داود سرخوش آهنگ های شادتری در آینده نزدیک به ارمغان بیاورد.

    شاد و موفق باشید!!!

    • منبه نظر آقای شریف احسانی کاملاً موافق میباشم و کلماتی را که شما بکار بردید را یک توهین در برابر ای همه مردم که عاشق صدای داوود جان سرخوش هست میدانم از این عکس العمل شما معلوم میشود که فقط از خودتان تعریف می نمایید که با سواد هستیدو امیدوار که از این حرفهای پوچ تان پرهیز کنید

  • سلام اقای میر هزاز!

    داود جان سرخوش واقعآ هنرمند علی است اوازگیرا وی در قلب هرشنونده افغان طنین میاندازد،
    زحمات زیاد که داود جان درهنراش میکشد ویرا به یک هنرمندواقعآ مردمی تبدیل خواهد کردبه امید موفقیت شان.

  • I like the below clip of dawoud the most. I disappointed with his new album of Maraym. very disappointing, even worse than from "Siaha ho Safid" album.
    http://www.youtube.com/watch?v...

  • آقای میرهزار اگر شما لکنت زبان ندارید لطفا ساده و طبیعی سوال کنید و سخن بگویید. اگر لکنت زبان شما ناشی از یک عارضه طبیعی است پوزش می خواهم.

  • همه میداندکه واقعیت تلخ نی بلکه زهراست داودسرخوش باآوازگیرای خوددرقلب مردم هزاره جای داردامایگ هنرمندملی مثل استادتوکلی نیست.آهنگ پگ برارتوکلی ازشروع تاکنون سرزبان های همه هنرمندان مثل فرهاددریا،نغمه،نظیرخاراو...بوده وهست.داودبانوی آوری های خودفکرمیکنم دروازه موسیقی راخواهدبروی خودبست.

    آنلاین : واقعیت تلخ است

  • ‌یک آدم بسیار احمق هستی‌ آقای میرهزار. طرز سوال کردن شما این پیام ر به آدم میرساند که شما دشمنی شخصی‌ با داود دشته باشید یا نفرت داشته باشید. آخر مرد حسابی‌ خودت لهجه دری خودت ر درست تلفظ کن اول بعد سعی‌ کن شخصیت مثل داود ر زیر سوال ببری. ازی پیش فکر میکدوم آدم باشی‌ ولی‌ نه... درضمن کسایی‌ هم که هی‌ میخواین صفدر توکلی ر با داود سرخوش مقایسه کنن، به آنها باید بگم که اگر شما عقل داشته باشید هنرمند را با هنرمند دیگه مقایسه نمی‌کنید. داود جای خود ر دارد. صفدر توکلی جای خود.

  • ajab khare wa ahmaqe ast en khabar negar. Mosaheba mekona ya tahqiq mekona?? sawalai bisyar ahmaqana. Aghai sarkhosh ustade faculte Adabiyat nes faqat yak awaz khan ast O ahmaq. ma fekr mekardom ma besawad astm to azma kada ham besawad baramad :D

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس