کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > دیدگاه > گفت و گو > پدر طالبان

مصاحبه با مولانا سمیع الحق مدیر مسول مدرسه دارالعلوم حقانیه پاکستان

پدر طالبان

تهیه کننده : امتیاز علی / برگردان دری: میرویس جلالزی

دو شنبه 25 ژوئن 2007

مقدمه:

مولانا سمیع الحق مدیر مسؤل مدرسه مشهور پاکستان (دارالعلوم حقانیه) است .این مدرسه در" اکوره ختک" در ایالت شمال غربی" پاکستان" موقیعت دارد .

موصوف این مسولیت را بعد از وفات پدرش مولانا عبدالحق به عهده گرفت، "مولانا" بنیان گزار این مدرسه بود .

این مدرسه رهبران معروف و پیشتاز گروه طالبان را فارغ داده است ، از جمله رهبر طالبان "ملا عمر" نیز بسیاری سال ها را در همین مدرسه سپری نموده است.

زمانی که تحریک طالبان در سال 1990 تهداب گذاری شد ،مولانا سمیع الحق را به دلیل محبوبیت زیادی که با طالبان داشت ، به صفت پدر طالبان نام گذاشتند..

نامبرده در حال حاضر رهبر اتحاد 6 حزبی پاکستان موسوم به " مجلس عمل" نیز میباشد .

" مولانا سمیع الحق" در مصاحبه با تحلیل گر (جمس تاون) اقای" امتیاز علی" سخن گفته است

در این متن برگردان کلی مصحابه انگلیسی به دری گنجانده شده است.

سوال : در زمان اشغال" افغانستان" توسط نیروهای متجاوز روسی، شاگران مکاتب تان به" افغانستان" سفر میکردند و در آن جا میجنگیدند و بعداً همین شاگردان شما در هنگام دولت طالبان پست های کلیدی مانند والیان ، فرماندهان پولیس و قضات را در" افغانستان" به عهده داشتند، آیا در حال حاضر هم همان طور است ؟ آیا شما هنوز هم برای جهاد به" افغانستان" افراد میفرستید و یا خیر؟

جواب: نه!

تنها طالبان در جهاد سهم نداشتند، این درست نیست و ظرورت به تصحیح دارد .
بعد از آنکه" افغانستان" تو سط نیروهای روسی اشغال شد، مردم کشورهای مختلف اسلامی جهان به "افغانستان" رفتند و به جهاد پرداختند.

شاگردان کالج ها و پوهنتون ها به مراتب زیاد از شاگردان مدارس مذهبی در این جهاد سهیم بودند.

سوال: مگر این روشن است، که شاگردان فارغ از مدارس شما رول برازنده را در تاسیس نظام طالبان در
" افغانستان" داشتند .
آیا درست گفتم؟

جواب: خوب!

" طالبان در آن زمان به فراگیری دروس خود مشغول بودند که ناگهان بعد از سقوط دولت دست ناشنده روس در افغانستان این کشور دوباره دست خوش تشنجات عمیق شد . "

همین زمانی بود که درست طالبان به منظور نجات مردم و بردران مسلمان خود مداخله نمایند، طالبان تلاش کردند که دوباره کشور اسلامی را نجات بدهند ، و این مداخله طالبان درست به حالات امروزی مطابقت دارد .

طالبان این را هم مسولیت خود دانستند و در یک عمل مشابه امروز بعد از حملات یازدهم سپتمبر و اشغال افغانستان توسط دشمنان اسلام دوباره وارد عمل شدند، و جهاد مقدس شان را آغاز نمودند، و این مسولیت هر مسلمان است تا کفار را شکست بدهند .

هزاران تن از طرفداران مولانا "صوفی محمد" رهبر تحریک نفاظ شریعت محمدی نیز بعد از حمله امریکا بالای افغانستان" علیه آنان اعلام جهاد نموده اند . "

حمله امریکایی ها بالای" افغانستان" مانند یک حمله تروریستی و اشغال گرانه است ، اما زمانی که کسی علیه امریکایان بر پاه برخیزد امریکایان وی را دهشت افگن خطاب نموده و این کار آنان دور از منطق و باور انسانی است .

سوال: اخبار به نشر رسیده است که گویا جنگجویان طالبان برای شدت حملات خود در" افغانستان" پلان های راه بردی را طرح ریزی نموده اند ، آیا این واقیعت دارد ؟

جواب: گزارشات ضد و نقیص در این مورد تا گوش های من هم رسیده است .

آیا آنان برای تشدید حملات از شاگردان مدرسه کمک خواسته اند ؟ اما سخن در این جاست که انها نه خواسته اند اگر میخواستند ما میفهمیدیم.

طالبان تا حال به شکل یک اداره منظم وجود ندارند ، آنان در مغاره های کوه ها زندگی مینمایند ، آنان با قلت وسایل ارتباطی و لوازم روبرو اند ، آنان سیستم لوجیستیکی درست ندارند و این دلیل است که آنان تا حال به صورت درست به شکل یک اداره منظم تنظیم شده نتوانسته اند و این افغان ها هستند که علیه نیروهای امریکایی و ناتو بر پا خاسته اند و جنگ را بر پاه نموده اند .

سوال: اگر آنان (طالبان ) از شما تقاضا کمک نمایند عکس العمل شما چی خواهد بود ؟

جواب: آنها هرگز از ما چنین تقاضا را نخواهند نمود، زیرا ما قبلا نیز شاگردان خود رابه" افغانستان" نه فرستاده ایم و بعد از این هم نه می فرستیم ، و این خلاف پالیسی مدارس ماست تا شاگردان خود را جبراً، به جنگ ارسال نمایم.

سوال: شما حالت جاری در" افغانستان" را چطور میبینید ؟ آیا جهاد در این شرایط جایز است؟

جواب: زمانی که نیروهای سرخ شوروی وارد" افغانستان" شدند، جنگ در آن زمان یک نبرد آزادی خواهی بود و ما در آن زمان جهاد را دقیق میخواندیم اگر چه ایالات متحده امریکا نیز از "روسیه" خواسته بود تا از "افغانستان" خارج شود ، اما زمانی که نیروهای شوروی از افغانستان خارج شدند نیروهای امریکایی مداخله نمودند و دوباره" افغانستان" را اشغال کردند و شرایط طوری شد که یک قوه متجاوز از" افغانستان" خارج و قوه دیگر جا گزین آنان شد .

" من در حال حاضر فرق ی را نه میبینم یک کافر رفت کافر دیگر آمد ، روسیه رفت امریکا آمد و جهاد در هر حالت خود جهاد است .

سوال: بعضی از تحلیل گران مسایل سیاسی منطقه درگیری های برخاسته در" افغانستان" را زایده دست پشتون ها میدانند ، شما در مورد چی میگوید؟

جواب: این درگیری ها به صورت خاص ، به پشتون ها ، تاجک ها ، (شعیه ها و سونی ها) ربطی ندارد ، واقیعت اینست که حالا همه مردم" افغانستان "علیه کفار مشترکاً برخاسته اند .

" علیه نیروهای امریکایی و متحدین آنان "

" این جنگ آزادی خواهی است"

بعد از سقوط رژیم طالبان ، مردم "افغانستان" برای حد اقل دو سال ساکت ماندند ، تا بدانند که ایا تغیر مثبتی در وضیعت زندگی شان رونما میشود یا خیر اما آنان هیچ چیز مثبتی را که بعد از سقوط طالبان برای آنان وعده شده بود ، به دست نه یا وردند و این دلیل است که آنان علیه نیروهای اشغال گر بر پاه برخاستند.

"حالا این جنگ آزادی خواهی برای همه افغان ها است"

و این سخنان دور از واقیعت است که نبردهای جاری در" افغانستان" برخاسته از احساسات پشتون ها میباشد .

سوال: یعنی شما حکومت به رهبری "حامد کرزی" در " افغانستان" را یک حکومت غیر اسلامی میخوانید؟

جواب: ما هیچ کاری با اسلامی "کرزی" نداریم . این به ما ربطی ندارد که حکومت "کرزی" را اسلام و یا کفر خطاب کنیم ، ما فقط حفظ جان مردم مسلمان و برادر " افغانستان" را میخواهیم .

ما از دولت "افغانستان" میخواهیم تا با طالبان و دیگر گروه های جهادی مذاکره و گفتگو نمایند تا این کشور جنگ زده از بحران کنونی بیرون آید .

سوال: پس این به شما مهم نیست که آیا در" افغانستان "حکومت طالبان باشد و یا هم از "کرزی" ،
درواقیعت شما یک دولت مسلمان میخواهید ؟

جواب: من گفتم ، ما نمیخواهیم" افغانستان "در دست اشغال گران باشد ، و افغان ها باید راه حل را خود جستجو نمایند .

"همه گروه ها ، طالبان ، مجاهدین ، بزرگان قومی باید با هم گرد آیند و موضوع را با توافق آرا حل نمایند .
آنان باید راه های را جستجو نمایند که بدون موجودیت نیروهای خارجی کشورشان را خود محافظت نمایند .
و من صد در صد به این باور هستم ، تا زمانی که نیروهای خارجی در" افغانستان" موجود باشند هیچ چانس برای صلح و ثبات موجود نیست .

سوال : شما در رابطه عبور و مرور تروریستان به دو طرف خط دیورند چی اظهار نظر دارید؟

جواب: من قبلاً هم اشاره کردم که ، تشنجات اخیر برخاسته از قلب های خود افغان ها در" افغانستان" میباشد و این هیچ ربط به عبور و مرور دهشت افگنان از دو سوی خط دیورند به "افغانستان" و" پاکستان" ندارد .

سوال: در مورد ماین گذاری و ایجاد موانع خاردار میان" افغانستان" و" پاکستان" چی نظر دارید و اگر دولت "پاکستان" از شما نظر تایدی بخواهد چی میکنید؟

جواب: من مخالف ماین گزاری و ایجاد موانع میان این دو کشور هستم زیرا اقوام پشتون در هر دو طرف خط مرزی زندگی مینمایند ، با هم دوستی دارند ، فرهنگ و دین مشترک دارند آنان یک ملت هستند و ماین گزاری این مشکل را حل کرده نمیتواند .

دلیل عمده تشنجات اخیر مرزی میان "افغانستان" و" پاکستان" همان حضور نیروهای خارجی در" افغانستان" است ، و اگر این نیرو ها از" افغانستان" بیرون شوند هیچ مشکل وجود نخواهد داشت .

سوال: بعد از آنکه در سال 2003 دولت پاکستان بر ضد حضور شاگردان خارجی در مدارس داخلی این کشور اقدام نمود ،آیا مدرسه شما نیز از این امر دولت تابعت نمود؟

جواب: این ممنوعیت صد در صد خلاف حقوق افاقی ما است .

مردم از اینجا به" امریکا" و" انگلستان "جهت فراگیری علوم میروند و بر عکس از آنجا به "پاکستان" میایند .
اینکه ما شاگردان خارجی را در مدارس خود میپذیرم در حقیقت یک خدمت به برادارن اسلام میباشد و این ممنوعیت بر خلاف قانون ، انسانیت و حقوق بین المللی میباشد .

به باور من حکومت پاکستان با این اقدام خود به امریکا گفت که ما از اوامر شما اطاعت مینمایم اما این برای ما شرم است که کشور همسایه و قدرت مند اتومی ما "هندوستان" به تمام شاگردان مسلمان جهان ویزه صادر مینماید اما ما جلو ورود برادران دانش آموز مسلمان خود را به کشور ما میگیریم.

سوال: اتهامات موجود است که گویا تروریستان در مدارس پاکستانی آموزش میبینند؟

جواب: جز پروپاگندا کثیف و غلط ،چیزی دیگری در باره حضور ترویستان در مدارس وجود ندارد .

ما بار ها اتهامات نادرست را شنیده ایم اما هیچ کسی تا حال موفق نشده است که ثبوت موثق از حضور تروریستان و انسجام فعالیت های تروریستی از داخل مدارس را در اختیار جهانیان قرار دهد.

سوال: مدارس همیشه با قلت پول مواجه اند و گفته میشود که اکثراً مسولین مدارس برای تامین احتیجات خود پول را از منابع مختلف به خصوص دولت پاکستان بدست میاورند ، پاسخ جناب چیست؟

جواب: ما هرگز از حکومت پول بدست نیاورده ایم و نه از سیستم های مالی حکومت برای معارف مستفیده شده ایم ، زیرا آنا هیچ پول را به ما نداده اند ، اگر نخست ما از آنان پول دریافت نمایم در قدم بعدی باید طبق هدایت آنان رفتار نمایم ، کاری است که ما هرگز قصد اجرا نمودن آن را نداریم .

ما حکومت را هرگز این اجازه را هم نخواهیم داد که از سیستم مالی ما با خبر شوند زیرا آنان یک پیسه را به ما نداده اند .

اما ، اما ، کسانی که ما را حمایت مالی مینمایند میتوانند ، در هرحالت حتی حساب یک کلدار خود را نیز از ما بپرسند.

سوال: شما در مورد کمک پولی ایران به عراق چی نظر دارید ؟

جواب: این فقط پروپاگندا دشمنان اسلام است .

آنان میخواهند با این گفته های خود کردها ، عرب ها و سونی ها را از هم جدا بسازند .

من به طور واضع به ایران میگویم اگر میخواهد به صورت مجموعی با تمام مسلمانان عراقی علیه نیروهای امریکایی کمک کند خوش باشد اما نه اینکه تنها با شعیه یان کمک کند و بس.

سوال: نظر شما در مورد لشکر " جنگوی" و دیگر گروه های جهادی در خاک "پاکستان" چیست؟

جواب: لشکر " جنگوی" یک اداره جهادی مشابه به گروه های جهادی دیگر است که علیه اشغال "کشمیر" میجنگد.

عساکر این گروه جهادی از سوی اداره استخبارات مرکزی پاکستان ( ای ، اس ، ای) در داخله پاکستان مورد پیگرد قرار دارند و آنان نمیتوانند به صورت آزاد فعالیت نمایند اما در "کشمیر" تحت حمایت قوی دولت پاکستان قرار دارند و زمانی که دولت پاکستان تحت فشار قرار گیرد در آن زمان این درامه به پایان میرسد و معلوم میشود که درعقب این کار ها غربیان دست دارند.

سوال: شما در مورد رشته حملات مسلسل انتحاری در پاکستان چی نظری دارید؟

جواب: این جای تعجب نیست .

آغاز رشته حملات انتحاری در نقاط مختلف پاکستان تاریخچه کهن در این کشور ندارد ، و این حملات زاده مستقیم پالیسی های حکومت پاکستان است .

پالیسی های که به اساس آن عملیات غیر عادلانه ارتش در مناطق قبایلی منجر به هلاکت صدها تن از برادان مسلمان ما شد .

از همه زیاد تر نظامیان پاکستانی در حد جدی خطر قرار دارند، زیر ریس جمهور" جنرال پرویز مشرف" پالیسی غلط را طرح ریزی نموده و مبارزه راه به نام جنگ علیه تروریزم برپاه نموده است ، در حالیکه خود اصلاً معنی درست از تروریستان را نمیداند .

من شنیده ام که مجاهدین سوگند خورده اند که اگر ارتش " پاکستان" عملیات نظامی خود را در مناطق قبایلی پایان ندهند، دامنه این حملات انتحاری به شهر ها کشانیده خواهد شد ، که این طور هم شد ، حالا شما میبینید شهر های عمده پاکستان شاهد حملات انتحاری هستند .


سوال: چی فکر می کنید آیا واقعيت حملات انتحاری یک عکس العمل جدید مسلمانان در مقابل کفار است ؟

جواب: ببینید زمانی که شما یک مرد به خواب رفته را با سیلی بزنید، موصوف بر علاوه اینکه ، با این عمل شما از خواب بیدار خواهد شد ، عکس العمل را نیز از خود نشان می دهد و این عکس العمل العمل مشابه به روشی است که، حالا جوانان مسلمان در مقابل کفار به آن دست یافته اند .

سوال: به باور شما حملات انتحاری در اسلام جواز دارد ؟

جواب: حمله کننده های انتحاری از ما نه می پرسند که حمله در کجا درست و در کدام محل نادرست است ، خوب خواهد بود که این سوال را از خود حمله کننده های انتحاری بپرسید، زیرا خود آنها تصمیم میگیرند که چه کار کنند آنان از هیچ ملا دراین مورد نه میپرسندد و آنها تنها به فکر این هستند که بعد از حمله انتحاری به جنت میروند .

سوال: به نظر شما انتحار کننده گان کی ها هستند؟

جواب: مسلمانان جوان و حساساتی ی هستند . زمانی که آنان میبینند ، بزرگان و استادان آنان از سوی امریکا بازداشت میشوند ، مورد بی غزتی قرار میگیرند و با آنان غیر انسانی برخورد میشود ، پس آنان هیچ راه را جز حمله انتحاری بالای خارجیان کفار نه می بینند.

در میان این حمله کننده گان شاگردان دانشگاه های غربی هم هستند ، آنان زمانی که میبینند دین مدقس اسلام به چه گونه از سوی غربی ها تخریب میشود پس دست به حملات انتحاری میزنند.

حملات انتحاری حالا به یک معمول جهانی مبدل شده است .

حمله کننده گان انتحاری هیچ نوع از آموزش انتحار را در مدارس و مساجد" پاکستان "حاصل نه مینمایند، آنان در تلویزیون ها اجساد برادران مسلمان شان را که بی رحمانه در کنار جاده ها ریخته اند تماشا می نمایند .
آنان میبینند که مسلمانان در نقاط مختلف جهان کشته میشوند و زمانیکه آنان این تصاویر را میبینند ، بلاخره آنان راه دل خواه خود را انتخاب مینمایند.

که اکثراً این راه به همان حملات انتحاری می انجامد .

جامعه جهانی میخواهد که این گونه اعمال متوقف شود آنان باید وقت را از دست ندهد و مسایل جهانی کشمیر ، افغانستان ، عراق و فلسطین را حل و فصل نمایند در غیر آن روزی حمله کننده گان انتحاری در عقب دروازه های" بوش" و "بلیر" خواهند رسید .

سوال: در کنار مسایل مربوط به مدارس شما ، جناب! رول تان را در ساحه سیاسی چطور میبینید؟

جواب: نقش من به حیث یک معلم در مدرسه و یک سیاست مدار منطقه هویدا و روشن است .

من در "پاکستان "یک سیستم درست و حقیقی اسلامی را میخواهم و این یکی از اهداف اپتدایی من است .
سیستم دولتی فعلی پاکستان توسط "راج" بریتانوی اساس گزاری شده است .

سیستم های اقتصادی ، آموزشی و قضایی ما مشابهت کلی با سیستم های فعلی بریتانیا دارد ، در حالیکه من خواهان نقش عمده نظامی شرعی اسلامی هستم ، نظام که توسط خلفای راشیدین بنا نهاده شده است .

سوال: آیا شما جنرال" پرویز مشرف" را در انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهید کرد؟

جواب: شما احمق شده اید .

به نظر من این یک سخن بی جا است که شما از من میپرسید.

دیموکراسی ( مردم سالاری) اصلاً در کشور ما وجود ندارد و انتخابات یک رکن از جامعه مردم سالار است .
در 37 سال زندگی سیاسی ام من شاهد هستم که گروه های مشخص از سیاست مداران که مربوط به فامیل های گروه های مشخص اند برای چندین دور بالای" پاکستان" حکومت کرده اند آنان نظریات و خیالات خود را بالای مردم ما تحمیل نموده اند ، از تاسیس پاکستان در سال 1947 میلادی تا امروز رهبران این کشور از یک گروه مشخص بوده و یکی پی دیگر امورات این مملکت را بدست گرفته و هیچ تغیر در پالیسی آنان دیده نمیشود.

" من از آمدن یک انقلاب خونین که تمام سیستم" پاکستان" را تغیر خواهد داد بیم دارم"

من تعجب میکنم ، این چی نوع از دیموکراسی تحت یونفورم نظامی است ؟

آیا دیموکراسی میتواند در لباس نظامی پیاده شود؟

" متاسف هستم " دیموکراسی " مشرفی " شرم آور است .

سوال: به نظر شما ، ریس جمهور "پاکستان" در حمایت از مبارزه با دهشت افگنی جهانی در داخل کشور محبوبیت خود را از دست داده است و یا برعکس آن؟

جواب:

"واقعاً از دست داده است"

اولاً با از دست رفتن محبوبیت آغای " بوش" نظر بیندازید ، آغای بوش در داخل کشورش بعد از اعلام " مبارزه علیه تروریزم جهانی" محبوبیت خود را از دست داده است و مشرف همچنین.
اینکه "مشرف" بعد از پیوستن با ایتلاف ضد دهشت افگنی محبوبیت خاص را حاصل کرده است کاملاً مفکروه غلطً و ظفلانه است .

سوال: آیا "مشرف" خواهد توانست تا" پاکستان" را کنترول نماید ؟


جواب:
مردم "پاکستان" از کردار وی راضی نیستند ، بسیاری از مردم در این کشور خلاف پالیسی های وی هستند ، به طور خاص با پالیسی جهانی شدن و مدرن شدن وی .

بعد از آنکه وی در مقابل اجرای حدود شرعی بر مجرمین بر پاه خاست حالا اکثر مردم ما این را خوب میدانند که مشرف قدم های ضد اسلامی و شرعی نیز بر میدارد .

"حالا در اسلام ریس جمهور نیز مشکوک هستیم "

سوال: آیا امکانات یک انقلاب اسلامی در آینده " پاکستان" محسوس است ؟

جواب: همه چیز امکان پذیر است .

یک چیز را به خاطر داشته باشید که ، ظرورت ایجاد" پاکستان" این بود تا یک کشور اسلامی برای مسلمانان "هند" ساخته شود ، و مفکوره پیاده نمودن قانون شرعی مفکوره ایجاد" پاکستان" بود و بس .

سوال: شما نقش تان را در 10 سال آینده چطور میبینید و همچنان برای یک تحول اسلامی در" پاکستان" کدام راه های صلح آمیز وجود دارد؟

جواب: من منتظر هستم که اتفاقات آینده چگونه به میان میاید، من عقیده بر آن هستم که ، تا ده سال آینده تمام امت مسلمین جهان با هم یک جا و یک دست شده ، تا آمریکایان را درس مشترک بدهند .

اگر خدا خواسته باشد ، مسلمانان درس مشابه را که در" افغانستان" به روس ها دادند به امریکایان نیز بدهند .







پذيرش > دیدگاه > گفت و گو > پدر طالبان

پيام‌ها

  • می گویند زمانی جناب قانونی صاحب بچه به ریش مولانا فضل الرحمان بوده است. و به خاطر همین هم قانونی هیچ وقت از مولانا فضل الرحمان بد نگفته است.

    • ملاعمر در مدرسهء بنوری کراچی درس خوانده و استادش همان مولوی رئیس مدرسهء بنوری است. اگر کدام کسی بتواند نام آن مولوی را بنویسد، به معلومات دوستان افزوده خواهد شد.

    • تو بسیار احمق و بی شعور هستی اصلا" چه ارتباطی بین متن موجود و چرندیات تو وجود دارد ،به حیثیت و اعتبار ملی و میهنی خود و دیگران لطمه وارد می کنی،بهتر است یا سخن دانسته گویی یا خموشی اختیار کنی . اما در مورد افاضات جناب سمیع الحق صاحب باید گفته شود که فعالیتهای امثال او و شاگردانش ،کاملا" در راستای اهداف همان اشغالگرانی است که علیه آنان به ظاهر حکم جهاد می دهند ،نباید فراموش کرد که لشکر کشی غربیها به افغانستان به دنبال عملکرد و رفتارهای مشکوک همینها صورت گرفته است.

    • واه واه یکبار دیگر افتخار میکنم به ادب شما.گناه تان نیست شاید در محیط بزرگ شده باشین که اصلا چیز به نام ادب موجود نبوده.لطف نموده اسم والد صاحب را بنویسین که یک دسته گل ارسال کنم.ها راستی میبخشی امکان داره خودکت پدر باشی حیف به او اولاد.

  • salam,
    what a stupid person I am so sad that Islam is always in such stupid people like this.
    They know nothing about islam a part of having long beard. That is why islam is so weak and every one in the world think islam is not a good relagion, but the don’t relize that it is the stupid leadrs of islam who make islam look like this.
    otherwise islam is the best way of living in any time.
    with out any doubt.
    salam

    • مصاحبه را خواندم نمیدانیم که چرا بالای یک حرف آن اعتماد کرده نه توانستم ، یا اینکه در ترجمه کیفتیت مصاحبه از بین رفته و یا این مصاحبه کاملاً دروغ است و از ساخته های خود آقای میرویس جلالی میباشد.
      باید گفته شود که فرق بارز میان اشغال شوروی و همکاری امریکاو سایر کشور های غربی وجود دارد.
      اگر ما امریکا و قوای ناتو را از افغانستان اخراج نمایم باز سرنوشت ما به دست شورای نظار، حزب اسلامی، حزب وحدت ، حزب اتحاد ، و غیره و غیره میافتد که خود ما و شما تمام احزاب محترم فوق الذکر را دیده ایم و امتحان کرده ایم. همو گپ فارسی است که میگه آزموده ره آزمودن خطاست.

    • شما اقای ادریس باید هم این مصاحبه را بی اعتبار جلوه بدهید زیرا به مذا ق تان گوارا نیست. بد بختانه جنایات سران تنظیمها بهانه ی خوبی بدست عناصر فاشیست مشرب داده تا از هر فرصتی استفاده نموده و طالبان و پدران پاکستانی انها را اززیر ضربه بیرون اورند. هر گاه که سخن از طالب و ایجاد کنندگان انها میرود/ یکی پیدا میشود و فورا از جنایات جهادیون حرف میزندتا با این ترفند نقش فاشیسم پشتونی را در حمایت از طالب و همکاری با پاکستان کمرنگ سازد. ولی / مردم کشور همه چیز را بچشم سر دیده و جنایتکار طالبی و جنایتکارجهادی هردورا بدرستی میشناسند.

  • ادریس جان !هنگامیکه شوروی ها از افغانستان عودت کردند وسه سال بعد آن حکوکت داکتر نجیب سقوط کرد همین احزاب به اصطلاح اسلامی افغانستان را به تاراج بردند وبه خاک یکسان نموده وبه گفته خود شان حکومت اسلامی ساختند شوروی ها چه تفاوتی با امریکائی ها وانگلیس ها دارند.مصیبت بالای مردم زیاد شده و کم نی ایشان نی موفق باشید

  • همین مردم بودند که کشور ما را به ویرانه مبدل نمودند.
    برادران پشتون از این افراد خاین حمایت نکنید .
    آنها بودند که شما حالا قربانی بم ها میشوید .
    تشکر از شما
    ما باید چهره های اینگونه افراد را به نسل های آینده خود معرفی نمایم تا آنان فریب اینها را نخورند .

    • salam hazara
      hazara bachem hadeta beshnass
      anqareb baz konetan mekonem pekereta begire hama hazaraha
      hazara wa chaklite meno
      kheza woghayom de hazare sara
      zane kabol press koss meta
      beyaresh ke ma ham yak kos konem

      kheza woghayum hazare

      jamshid asekzai

    • jamshida zoya kona sam shorawa ka na da khra daga ba dar wamandam za kho khpal da na mordarawam da khra haghe sta da para sha di.

    • سلام هركسي كه هستي مگركم فكر هستي پشتونهاآنقدربي غيرت نيستند مانند قدرت داراي امروزي كه آله بوش مست هستندوبگرام رابرايشان ساختندكه همه سياسران يعني زنهايشان ودختران ايشان حامله ميگردد پشتونهاباآنهارابته ندارد آنقدركه تاجكهاباروسهاوايران تاجكستان دارد پشتونهاغيرت داردوعليه صليبيان اعلان جهاد كرده وانشاالله كامياب هستند وازبمباران هيچ هراس ندارد مانند اتحادشمال وجنگسالاران خايين

  • سلام به خواننده گان و مرگ به پدر طالبان
    لعنت باد به پدر که اولاد او طالب باشد .
    این چهره های پنهانی که حلا دست به سقوط حکومت آقای کرزی میزنند باید مورد حملات انتحاری قرار گیرند، من از آقای جلالزی خواهانم که همرا با دیگر دوستان خود پرده از چهره های این افراد منفور بردارد تا اینکه نسل های جوان ما برداران و هم قطاران خاین آنان را بشناسند.

    • این سایت برای بچه های تیری نام محل نیشخندی است...افسوس به حال این پشتون ها، تاجیکها وهزاره های بیچاره که از صبح وقت تا شام کار میکنند وحا صلش را کر یم آقا خان وامپر یا لیستها می خورند،مگر مطمئنآده تا پانزده سال دیگر هم نوش جان شان ولی اولاد های شان این قرضها را با ز خواهند پرداخت.

يك پيام ، يك تفسير ؟

سخنگاه براى مشتركين

براى شركت در اين سخنگاه، شما بايد از پيش ثبت نام ميكرديد. خواهشمند است كلمه شناساييتان را كه دريافت كرده ايد در زير مشخص كنيد.اگر ثبت نشديد، بايد ثبت نام كنيد.

ارتباطثبت نام آيا كلمه ورود را فراموش كرديد؟

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.