صفحه نخست > حقوق بشر > آزادی بيان > خال پیشانی کوم کوم چی رنگ است؟

خال پیشانی کوم کوم چی رنگ است؟

نويسنده: جواد رها
شنبه 30 جون 2007

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

خال پیشانی کوم کوم چی رنگ است؟ هنگامی که این پرسش را بر پیشانی آریانا دیدم شوکه شدم. تلویزیون آریانا ادعا دارد پاسدار ارزش‌های ملی است، آیا ارزش‌ها ملی همین‌ است؟ آیا مردم همین‌ قدر احمق اند که بر سر خال پیشانی کوم کوم رقابت می‌کنند؟ مسوول این وضع کی است؟ رسانه‌ها، حکومت، مردم ویا...؟

از هنگام ایجاد تلویزیون‌های خصوصی، شاهد گسترش موجی از برنامه‌های هستیم که صرفن هدف سرگرمی و تجارتی داشته و هر روز بی‌معناتر می‌شوند. آغازگر این‌گونه برنامه‌ها تلویزیون طلوع است. این تلویزیون هنگامی شروع به کار کرد که مردم از برنامه‌های تکراری و قرون وسطایی تلویزیون ملی خسته شده بودند. این وضع فرصت خوبی برای طلوع بود که با مدرن نمایی به ارایه برنامه‌های سرگم کننده بپردازد. این گونه برنامه‌ها مقبول طبع ظاهرپسند مردم قرار گرفت و اکنون آریانا، رقیب مقلد طلوع هر چه مسخره‌تر به این‌گونه برنامه‌ها می‌پردازد.

هواداری از این تلویزیون‌ها در ابتدا توسط مدعیان روشنفکری، به نام دفاع از آزادی بیان صورت می‌گرفت که کار درستی می‌نماید؛ اما امروز که از یک سو همه می‌فهمند آزادی بیان در این کشور حرفی بیش نیست و از سوی دیگر آزادی بیان تنها این گونه برنامه‌های مسخره نیست بل حرف‌ها جدی‌تری هم دارد؛ چرا این گونه برنامه‌ها همه روزه افزایش می‌یابند؟ و چرا از این گونه برنامه‌ها دفاع می‌شود؟

پاسخ به گمان‌ام روشن است. از یک سو فرهنگ و فهم مردم به سطحی است که خریدار این گونه برنامه‌ها هستند. تلویزیون‌ها هم با آویزه‌ساختن "عرضه و تقاضا" به ارایه این‌ گونه برنامه‌ها پرداخته و به دنبال اهداف صرفن تجارتی خویش اند. این پوپولیسم نه تنها در رسانه‌ها بل در همه بخش‌های زنده‌گی ما حاکم است، از سیاست گرفته تا هنر-‌‌موسیقی و فلم افغانی را که همه دیده ایم!

از سوی دیگر حکومت نیز از این وضع خشنود است چه این گونه برنامه‌ها مردم را تخدیر کرده، این تصور خام را ایجاد می‌کند که آزادی بیان همین است؛ و سبب می‌شود مردم از آزادی‌های جدی‌تر و توجه به کارهای حکومت، غافل شوند. مگر حکومت جز این می‌خواهد؟

به باور من، در برابر این وضع روشنفکران -‌اگر داشته باشیم- مسوول اند. رسانه‌ها مصروف تجارت خویش اند، مردم مثل همیشه مصروف روزمره‌گی و حکومت مصروف سوی استفاده از این وضع و اما روشنفکران چرا خاموش اند؟ آیا وقت آن نرسیده که مسوولیت شان را انجام دهند؟

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • بنام انتقاد از ابتذال در رسانه ها / علیه ازادی بیان که یک حق ویک ارزش غیر قابل تفسیر است/ شبهه انگیزی نکنید . در یک جامعه بدوی و بد فرهنگ امکان سوء استفاده از هر پدیده و هر امری وجوددارد وبه این بهانه نمیتوان و نباید مظاهر مدنیت و فرهنگ مدرن را مورد پرسش قرار داده و ا ب به اسیاب طالبان و گروههای واپسگرا ریخت. در مورد بالا باید ماهیت نظام شتر /گاو پلنگ موجود را مورد تحلیل قرار داد و نیز به تو طیه ی انتقال فر هنگ لا یه های مسخ شده ی اجتماعی غرب به کشوری چون افغا نستان /توجه داشت.

  • بياييد تنګ نظري و حسادت را کنار ګذاشته، واقعبينانه قضاوت نماييم.واقعيت مساله اينست که امروز شبکه جهاني اريانا تحت سرپرستي جناب احسان الله بيات و رياست محترم ارينزي مصدر خدمات ارزنده يي به ما افغانهاي مهاجر ميګردد.اين شبکه در پهلوي رعايت پرنسيپ هاي ژورنالستي، ترويج انديشه وحدت ملي را در محراق توجه خويش قرار داده که اشتباهات کوچک و پيش پا افتاده نميتواند پرده برروي خدمات شايسته اين شبګه بيافګند.کاش در پهلوي همچو انتقادات،ان هم نه چندان بارز،دمي هم بر خوبي هاي اين شبکه مردمي که به يقين پله ان نسبت به کاستي هايش به مراتب سنګيني مي کند، درنګ کنيم.ما افغان هاي مهاجر رسانه هاي ديګري هم در بيرون از کشور داشتيم و داريم که محتواي ان جز نفرت وبد بيني چيز ديګري را نميتواند به خورد ما بدهد که ما ديګر ازان خسته شده ايم. افغانهاي مهاجر اريانا راديګر جز خانواده خود محسوب ميکن.

    حسن بيژن-هامبورګ-جرمني

  • به امثال (دشمن فاشیسم!!!و بیژن) با جدیت تمام باید تفهیم گردد که جاممعه ما نه بی فرهنگ است ونه بد فرهنگ و نه بدوی و نه بیگانه پرست ،ملت و جامعه ما دارای فرهنگ غنی و اصیل خاص خودش هست وظیفه شما باصطلاح روشنفکران ، زدودن زنگاراز چهره آن وپالایش ناخالصی های آنست نه اینکه فرهنگ و تمدن و اصل و ریشه خودتانرا نفی کنید وبه ترویج فرهنگ مدرن !! بیگانه بپردازید ،بروید سر در گریبان نموده وبه درون خودتان رجوع نمایید ، واقعا" فارغ از حب و بغض، درون خودتانرا بررسی وارزیابی نمایید، ببینید چقدر تحت تاثیر فرهنگ و تمدن بیگانه قرار گرفته اید و چه اندازه ناخواسته مرعوب و مقهور آن شده اید. دوستان و هموطنان خوب! بهتر است یک حقیقت تلخ را همه ما اعتراف کنیم و آن اینکه : چون ملت و جامعه ما فقیر و مظلوم هست، فرهنگ وتمدن آن نیز فقیر وفاقد غنا واصالت هست . فراموش نکنید که بیگانگان و بدخواهان مردم رنج کشیده ما اول باید اصالت وهویت فرهنگی و ملی را از ما بگیرند تا بتوانند بر ما مستولی و مسلط گردند. دفاع از هویت ملی و اصالت فرهنگی، هرگز بمعنای ارتجاع و واپسگرایی نیست. قبول کنید که امروز بیشتر از هر زمان دیگر ،فرهنگ ، هویت ، اصالت و تمامی ارزشهای جامعه و کشور ما در معرض تهدید و هجوم بیگانگان قرار گرفته است ،برنامه ریزی ها وعملکرد اشغالگران بخوبی موید این ادعاست.

    • اقاي وطندوست !سلام

      در پرنسيپ من با ارشادات جناب عالي کدام مخالفتي ندارم.ولي بايستي از ديګران هم اموخت.از برکت تکنالوژي بيګانګان است که ما و شما به صفت دو هموطن با همديګرتبادل نظر ميکنيم.لقمان حکيم را ګفتند ادب از که اموختي ګفت از بي ادبان.ګفت چطور؟ګفت هر چه از ايشان در نظرم ناپسند امدي من از ان احتراز کردمي.

      حسن بيژن-هامبورګ-جرمني

    • جناب اقای وطندوست!
      من شمارا درک نموده وبه احساسات تان ارج قایلم ولی ایا متوجه شده اید که چی تناقضی بافته اید؟ یکجا خود تان فرهنگ مارا به علت"فقر وعقب ماندگی" فاقد غنا واصالت میخوانید اما بلا فاصله حرف خودرا فراموش کرده وجامعه را دارای فرهنگ اصیل وغنی معرفی میکنید . کدام حرف شمارا بپذیریم؟ با لا خره ما برویم یا باشیم؟!!!!
      ضمنا بد نیست این نکته را بدانید که اصل وریشه ی همه ی ما انسانیت است/ اگر به چیزی باید رجوع کنیم همین انسان بودن وهویت اصیل انسانی است . البته در گام دوم به قوم و کشوری تعلق داریم. پس هویت وفرهنگ انسانی مقدم تر بر هویت وفرهنگ قومی- ملی میباشد . امید وارم اندکی روشن شده باشید .

    • آقای بیژن سلام! احترامات من تقدیم تان باد ،من تکنالوژی و دستاوردهای مثبت آن را نفی نکردم ،عرضم اینست که هم میشود از تکنالوژی نوین روز استفاده مثبت کردوهم میشود هویت فرهنگی خود را حفظ نمود. دوست عزیزم(دشمن فاشیسم)سلام و احترامات! از اینکه مرا اندکی روشن نمودید متشکرم!اما لازم است توجه تانرا به این نکته جلب نمایم که: جمله ای که گفتم(چون ملت ما فقیر و مظلوم هست...)مرادم از این جمله نوعی طعنه وکنایه است یعنی اینکه دیگران چنین می پندارند نه اینکه من به آن معتقد باشم والا ما هرقدر هم فقیر باشیم دارای فرهنگ غنی واصیل هستیم ...دقت فرمودید منظور من این بود ...عزیز برادر آنقدر هم حواسم پرت نیست که در یک پاراگراف کوچک دچار تناقض گویی گردم. اینکه فرمودید (اصل و ریشه همه ما انسانیت است )حرف معقولیست اما اگر دقت کرده باشید بحث ما روی فرهنگ و هویت فرهنگی بود که در قالب هر ملت و جامعه ای شکل و تعریف خاصی دارد .من نقد ونظرهای خوب تانرا اغلب مطالعه میکنم ، جناب شمارا فردی صاحب نظر و اهل قلم میدانم و از اینکه هموطن افراد فهیمی چون جنابعالی هستم افتخار میکنم توصیه برادرانه ای نیز دارم و آن اینکه در مواجهه با آراء و احیانا" اهانت های مخالفین احساساتی نشوید چون ارزش و زیبایی نظر و قلم تان تحت الشعاع احساسات و عصبانیت قرار میگیرد. سعی کنیم الگوی مثبتی برای دیگران ارائه نماییم .موفق باشید

    • برادر محترم وطندوست! از توضیحاتی که دادید خیلی استفاده بردم . ممنون شما .

    • اقای جرمن دوست سلام :
      هیچ وقت ناخوانده امضا نکنید از خاطر اینکه پیغام که شما داده اید مربوط به این برنامه نبوده و در اینده کوشش کنید که چیزی بنویسید که از گفتارشما مایان مستفید شویم .
      در رابطه به تکنالوژی کشور های خارجی باید گفت که مایان مثل شما وطن دار داریم که به کشور های خارجی تشریف بردند امید واریم که ایشان بدون انتقادات بی مورد خود خدمتات عملی هم چنان اغاز نمایند بخاطریکه اگرمایان بد گفت کشور خود راکنیم از این معلومم می شود که خود مایان بد هستیم .

  • کاملا با حرف های شما موافق هستم
    ولی کی باید جلو چنین کار ها را بگیرد ایا وزیر صاحب که دروازه خروجی پارلمان را گم کرده و هوش پرک هر سو میدود
    ایا توسط همچنین افراد میتوان جلو تهاجم فرهنگی کشور ها را در افغانستان گرفت

  • ay kash ke takhaloset ra watandost gozashti haqiqat ham mydasht ! takhalose khodet bayad irandost ya rusdost mybud zera dar gofta haye tu serf tafroqa wa doshmani nehofta ! ba khater khodawand begzaren ayn melate badbakht ra dygar!choor karden frokhten qatle aam karden !az sang gerfta ta musiam hama ra taraj karden dygar chy mekhwahen!

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس