News, Discussion& Criticism  | English | Portuguese | RSS Site Map | Login | Register | Raha PEN Club

 

 

کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی نقشه ی سايت   آر. اس. اس   موبایل   کابل پرس را به دوستان خود معرفی کنيد;


چگونه با فیلتر کابل پرس در افغانستان مبارزه کنیم؟ راه های آسان برای عبور از فیلتر و دسترسی به کابل پرس


 

صفحه ی نخست > ایران > روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند


امسال در ايران به دستور آيت الله خامنه‌اي رهبر جمهوري اسلامي ايران، سال انسجام اسلامي و اتحاد ملي، لقب گرفته است . درهمين سال سربازان انگليسي که به مرزهاي آبي ايران تجاوز کرده بود از سوي رئيس‌جمهور ايران(احمدي نژاد) در روز ميلاد پيامبر اسلام و امام جعفرصادق مورد رأفت و رحمت اسلامي قرار گرفته با دريافت کت وشلوارهاي يک رنگ و هداياي فرهنگي آزاد وتوسط رئيس جمهور ايران درکاخ سعد آباد تهران اسکورت شد. از آنطرف اما درهمين ايام، مهاجرين مسلمان افغاني که به قصد کار و زندگي درفضاي نسبتا امن ايران، پناه گرفته بودند باهماهنگي تمام دستگاهاي انتظامي، امينتي و دولتي، جمع‌آوري و از مرز طرد مي شوند. عمليات جمع آوري مهاجرين افغاني با رمز يافاطمه معصومه توسط نيروي انتظامي آغاز شد و رسانه‌هاي دولتي و غير دولتي ، مردم ايران را نيز درجريان قرار داده و از آنها دراين امر الهي طلب کمک وياري مي نمايند که در فرايند آثار طبيعي‌آن، تا کنون اتفاقات چندي رخ نموده است :

1- احساسات مردم ايران عليه مهاجرين افغاني تحريک شده و آنها را وادار به هر نوع آزار و اذيت افغاني‌ها در کوچه ومحل زندگي‌شان نموده است که افزايش شديد باج‌گيري و زور گيري ايراني ها از مهاجرين افغاني تاکنون درهمين راستا گزارش شده است .

2- دست اوباش‌ها را باز نموده است که به ضرب و شتم مهاجرين وتاراج اموال آنها بپردازند.

3 – هرايراني به خود حق مي دهد که از افغاني‌ها کارت شناسايي مطالبه نمايد و حتي کفشدار حرم حضرت فاطمه معصومه (س ) نيز کفش‌هاي زائرين افغاني را بدون کارت تحويل نمي گيرد.

4- نيروي انتظامي و مامورين دولت، حق هرنوع برخورد ضد اخلاقي و فيزيکي را با افغاني‌ها براي خود مجاز دانسته به فحش، دشنام و ضرب وشتم آنها مبادرت مي‌ورزند .

5- مردم يا مامورين دولت، بدون مجوز و بدون هماهنگي قبلي از ديوار وارد خانه‌هاي مهاجرين شده و از آنها کارت شناسايي مطالبه نموده به بازرسي خانه هايشان مي‌پردازند که سرانجام يا همه يا مردان‌خانه را دستگير و راهي اردوگاه و سپس رد مرز مي‌نمايند.

6- گزارش موثق است که برتشييع جنازه افغاني‌ها يورش برده بسياري از آنها را گرفته و رد مرز نموده اند ضمن اين که به جنازه شان نيز توهين روا داشته و به آنها گفته اند « اين جنازه است يا سيب زميني‌؟ ! ».

7- چندين نفر از طلاب افغاني داراي پاسپورت و اقامت تحصيلي را تا کنون بازداشت نموده وقتي آنها پاسپورت و مجوز اقامت‌شان را ارائه داده اند مورد اهانت و دشنام قرار گرفته اند و به شدت مضروب شده اند طوريکه يکي از طلاب پس از آزادي هنوز درميان سايرين در حوزه علميه با سر و صورت سياه و بادکرده ، دنده شکسته وپاي لنگ، راه مي‌رود و شکايتي‌هم که در دادگاه برده است مقامات حوزه علميه و دستگاه‌هاي قضايي به وي فشار آورده است که بايد مامورين ضارب را ببخشد وگرنه عواقب بدي برايش درپي خواهد داشت .

8- در اصفهان يک روحاني افغاني معمم و ملبس به لباس رسمي روحانيت که بر نحوه‌ي برخورد مامورين اعتراض نموده، درملا عام توسط مامورين استانداري اصفهان مضروب شده و از پله هاي بالاي ساختمان استانداري تا پايين ساختمان پرتاب شده است .

9- چندين طلبه اندونزيايي ومغولي وتاجيکي به جرم اينکه قيافه‌شان مثل افغاني‌ها است باز داشت ومورد ضرب وشتم واقع شده است طوريکه طلبه مغولي پس از آن ماجرا درسفارت کشورش مراجعه و شکايت مي کند که سفارت مغولستان رسما قضايا را پي گيري نموده سرانجام مقامات ايران را وادار به عذر خواهي رسمي و جبران خسارات وارده به طلبه مغولي مي نمايد و ضاربين را نيز مجازات مي کند.

10- کودکان افغاني از راه مدرسه، مسير کار ويا از سر کار دستگير و بدون اطلاع خانواده شان طرد مرز مي شوند.

11- زنها بدون اطلاع مردان، دستگير و مورد اهانت واقع شده راهي اردوگاه مي شوند و مردها وقتي صبح از خانه خارج مي شوند ديگر اميدي به بازگشت‌شان نيست .

12 ـ تيترهاي روزنامه هاي جمهوري اسلامي ايران و سرخط خبرها را که در مورد مهاجرين بخواني مملو است از زخم‌زبان، کنايه هاي بدتر از فحش، توهين وتحقير مردم افغانستان .

13- دراين حال هيچ دادرسي براي مهاجرين وجود ندارد وقتي کسي براي شکايت درسفارت افغانستان مراجعه مي کند نه تنها به شکاياتشان رسيدگي نمي شود بلکه از سوي مقامات سفارت نيز مورد محاکمه قرار مي گيرند که چرا در ايران به صورت غير قانوني آمده اند و چرا به کشورشان افغانستان باز نمي گردند؟! . آنها مي گويند ما با مقامات ايراني توافق کرده ايم که مهاجرين برگردند. در سفارت صداي هيچ افغانيي شنيده نمي شود. گويا افغاني‌ها تنها مردماني هستند که در جهان امروز از داشتن دولت محرومند.

14- در چنين شرايطي تنها روحانيون و طلاب، مايه ي اميد مهاجرين است و حتي آنها هم از سوي مردم متهم به بي‌تفاوتي مي‌شوند. نمايندگان طلاب افغانستان جمع شدند که در حمايت از مهاجرين و در اعتراض با نحوه ي برخورد مامورين ايران با مهاجرين افغاني اطلاعيه اي صادر کنند. هنوز برسر اطلاعيه به توافق نرسيده بودند که دو نفرشان توسط اطلاعات ايران فراخوانده شده و شش ساعت در بازداشت مي مانند که آخرالامر با ضمانت آزاد مي شوند .

صفحه ی نخست > ایران > روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند

آيا سایت اينترنتی می خواهید؟

از آدرس های زیر کابل پرس را ببينيد:

 

 افغانستان پرس

www.afghanistanpress.com

www.afghanistanpress.net

www.afghanistanpress.org

 

حامد کرزی دات کام

www.hamedkarzai.com

کریم خرم دات کام

 www.karimkhoram.com

 

 چگونه با فیلتر کابل پرس در افغانستان مبارزه کنیم؟

 راه های آسان برای عبور از فیلتر و دسترسی به کابل پرس (راهنما) 

 



اينجا را کليک کنيد و اين صفحه را به دوستان تان بفرستيد;


اينجا را کليک کنيد و کابل پرس را صفحه ی اصلی خود بسازيد

اگر عضو شبکه های اجتماعی زير هستید، شما می توانيد مطالب، عکس ها و يا کارتون های دلخواهتان در کابل پرس را با سایر اعضای اين شبکه ها به اشتراک بگذارید. برای به اشتراک گذاشتن مواد کابل پرس کافی ست که در صفحه ی همان مطلب، عکس و يا  کارتون، پيوند مربوط به هر شبکه را که عضو  آن هستید و در زير تصوير آن آمده دنبال کنيد


Balatarin, BackFlip, BackFlip, BackFlip, del.icio.us, Bibsonomy, BlinkList, BlogMarks, CiteUlike, Digg, Diigo, DZone, Fark, FeedMeLinks, Furl (alt.), Google, Jots, Linkagogo, LinkRoll, Lycos, ma.gnolia, Markabboo, Netscape, Netvouz, Newsvine, NowPublic, PlugIM, reddit, Rojo, Scuttle, Simpy, SiteJot, Smarking, Spurl, Squidoo, Taggly, tagtooga, Wink, Wists







اينجا را کليک کنيد و نقد و نظر خود را آزادانه بنويسيد: خواهش می کنيم نقد و نظر خود را بدون توهين به کرامت انسانی و شايعه پراکنی ابراز داريد. کابل پرس نقد و نظر شما را سانسور نمی کند و محلی برای تبادل و تضارب آرا می باشد. /در کابل پرس هر کس مسوول ديدگاه ها و نظرات خود می باشد. /کابل پرس هیچ نوشته ای را ويرايش نمی کند. از خوانندگان می خواهيم مشکلات احتمالی نگارشی و املایی نويسندگان را نیز گوشزد کنند./ برای نوشتن در سخنگاه کابل پرس باید ثبت نام کنيد. اگر قبلا ثبت نام کرده اید و برای ورود مشکل دارید و کلمه ی شناسایی شما کار نمی کند، بجای کلمه ی شناسایی ايميلی را که با آن ثبت نام کرده اید وارد کنید.

29 نقد و نظر در سخنگاه

  • Brother chagezi salam, this is really a sad time for afghan without having suppor by our own government and it is known by all of us the current government of Afghanistan tries to have good relation with Iran even if they are killinh,looting or any kind of crimes doing against of Afghan refugees but no reaction and as it is known by us the Iranian government is isloated from the rest of the world so it is better for Afghan authoraties to rethink about thier relation with such curel and unhuman government and we do not need thier help which they want to cover thier terorst acitivties under cover of friendship

    It is hard to imagine the situation of our brothers and sisters there and one day life with honour is better then 100 days living in fairs so I hope Mr.Karzai our elected president save our dignity by taking strong decision over the issue of those who are pushed from the 3th story of a building by iranian authoraties and one of our afghan brother killed in Herat hospital and Allah knows how many more died due to the lack of information we have not been informed but we are sure many more crimes carried out by Iranian and thier government

    Once again we are requesting the attention of our president to pay keen attention to such matters we can not forgive or forget those crimes even if there is need of takeing revenge by force we are ready for it

    Wish you all the best and hope to see a united Afghanistan

    Ikhlas Wardak

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 7 مه 2007 13:40, نويسنده: محمد علی راستگو

    دوستان سلام! به حاج سید علی آقا بگویید از رهبری جهان اسلام استعفا فرماید( که البته این حرف مفت است یعنی رهبر جهان اسلام ) هر چند که عملا بعد از خمینی ایشان از رهبری مستضعفین جهان کناره گیری نمودند .

    سر کردگان رژیم خمینی ! از اسلام و مسلمین کم حرف بزنید از تزویر و ریا دست بردارید از تمامی مراجع قم هم خواهش می کنم که دیگر از اسلام و مسلمانان دیگر حرف نزنید هرچند در گذشته از شما ها چیزی شنیده نشده است .

    من به اندازه سر کردگان رژیم به اصطلاح اسلامی ایران نا مرد در روی زمین ندیده ام تمام ملاک این رژیم فقط منافع شخصی چند نفر سردسته این رژیم ولایی است .

    در این روز ها تسویه حساب های سیاسی خودرا روی چهار افغانی مظلوم که از هیچ جایی اینها حمایت نمیشوند از یکطرف به طالبان اسلحه می فرستند و از طرف دیگر به جان مهاجرین مظلوم چسپیده اند .

    چون قدرت اتمی خودرا به مهاجرین نشان می دهند که ما توانایی داریم از انرژی هسته یی استفاده صلح امیز نمایم !!!

    نگارنده این سطور یک فرد معتقد و مسلمان وشیعه است .

    ولی ملاک اعتقادات من خمینی و خامنه ای و لنکرانی و صد ها مزخرف فرتوت بنام مجتهد قم نشین و مشهد نشین نیست بل ملاک من خدا و کتاب خدا وسنت رسول الله و ائمه اطهار است .

    واز طلبه های عزیز افغانی هم می خواهم کمتر به حرف های مفت آخوند های ایرانی ها گوش کنید .

    ملاک دقیق برای تان داشته باشید که همان منافع ملی است رژیم خمینی چطور براساس منافع ملی خود حرکت می کند از این رژیم ولایت فقیه یاد بگیرید تخت پوشش ولایت فقیه چه جنایت های که مخفیانه و علنی انجام نمی دهد .

    یک نکته را هم فراموش نکنید که رژیم خمینی در بین افغانی ها مخصوصا هزاره ها تمام جایگاه و پایگاه خود را از دست داده است که این یک موفقیت است .

    و هزاره ها هوشیار باشند دیگر از پیر فرتوتهای ایرانی بنام مجتهد دیگر تقلید نکنند از مراجع تقلید افغانی و غیر ایرانی تقلید کنید اصلا قم را فراموش کنید .

    قم هر چند به نظر ایرانی مرکز اسلام شده است ولی اگر دقت شود مرکز تبعیض و فساد شده که بزودی انحطاط قم را شاهد خواهیم بود .

    همین که شیعه و هزاره افغانستتانی به اصطلاح مراجع قم مشکوک میشوند این گپ خوب است برای هزاره های افغانی .

    که استحمار مذهبی ایرانی ها پایان پیدا کرده است .

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 7 ژوئيه 2007 15:21, نويسنده: سوال سوم

      واقعا که دولت آخوندی ایران زیاد از حد پا فرا گذاشته است حال دیگر وقت آن رسیده تا با فرستادن سلاح برای طالبان به برادران مسلمان خود کمک نماید زیرا ترفند های قدیمی دیگر کارساز نیست آخوندان افغانی ما هم دیگر نمی توانند آنطور که بایدو شاید از رژیم ایران نان مفت دریافت کنند.زیرا در تمام مشکلاتی که برای افغانها پیش می آمد آخوند ها مبرا بودند حال که ...روحانیون و غیره. یک کمی عاقلانه فکر کنید این رژیم آخوندی به اندازه کافی از ما استفاده کرد کمی واقع بین باشید. ایران در یک کلام فقط برای یک ایرانی خوب است نه هیچ کس دیگر دولت ایران دولتی دیکتاتور که ریسمان مردم از همه جا بی خبر را گرفته به این سو و آن سو می کشاند.

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • در یک جمله می خواهم بگم اگر نویسنده این مطلب را شیعه می دانید بهتر است به زندگی خود پایان دهید. قبول دارم که شما همان طور که گفتید مسلمان واقعی نیستید (که از نظر من کلا نیستید) اما نه چون در مکتب این دولت(ایران) و امام خمینی و ... بزرگ شده اید چون ذهن شما در بند اسارت مد و غرب گرایی (و به عبارت بهتر آمریکا گرایی)هستید. زندگی را با دیدی باز و افکاری روشن بنگرید انگاه یقین دارم ایران را و اسلام را نه تنها برترین که تنها راه یافتن حقیقت خواهید دانست. من هیچ تعصبی روی ایران ندارم اما تا کنون جایی برتر از ایران ندیدم انجا که رئیس جمهورش(احمدی نژاد) مانند بوش مخالفان در دانشگاه را سرکوب نکرد هیچ، تنبیه نکرد هیچ، بلکه به انان باز هم فرصت داد تا نظرات خود را بیان کنند.

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 7 مه 2007 18:41, نويسنده: حسین بامیانی

    فکر می کنم که افغانها در مجموع و هزاره ها به خصوص و اقای چنگیزی به خصوص تر دیر از خواب بیدار شده اند. این فقط امسال نیست که جمهوری اسلامی به افغانها بی احترامی و توهین می کند. حتی وقتی نیروهای شوروی در افغانستان و آقای خمینی زنده بود تظاهرات گران افغان را که توسط خود ایرانیها تحریک و تنظیم شده بودند نیروهای بسج و ... به شدت لت و کوب کردند. مهاجرین افغان در همان وقت با کلمات کثافت و ... تو توصیف می شدند. این توهین ها سالهای سال ادامه دارند ولی ما کم کم اینک داریم بیدار می شویم که هم خوب است و هم گریه آور. افغانها دیر یا زود می فهمند که در دنیای امروز مسایل مذهب و دین و ملیتو و کشور معناها و کار کردهای متفاوت با دوران سلطان محمود غزنوی و خلفای راشدین و ... دارند. این ما هستیم که در تاریخ به سر می بریم ولی دیگران به تاریخ می نگرند ولی در آن زندگی نمی کنند.

    چیزی که جالب است این است که آقای چنگیزی ادعا کرده اند ملوانان انگلیسی به آبهای ایران تجاوز کرده بودند. این تایید ادعای جمهوری اسلامی است در حالیکه هنوز که هنوز است هیچ ادعا از یک طرف سوم تایید نشده است گرچند دولت عراق ادعای ایران را رد کرده گفت که ملوانان در آبهای عراق بوده اند بنابر این ایرانیها به آبهای عرق تجاوز کرده بودند. به هر صورت اما آقای چنگیزی ادعای ایران را تایید می کند که خود به نظر من درست نیست.

    چه بهتر که جمهوری اسلامی در روز چهار صد نفر از ملاهای افغان را بکشد. شر شان از سر ما کم می شود. مگر این ملاها نبودند که در هزاره جات الله اکبر و خمینی رهبر سر داده بودند؟ در دانشنامه ی ویکی بدیا بخوانید که تنها در دایکندی در جنگهای داخلی هفتاد هزار نفر کشته شده است. مگر این جنگها را ملاهای طرفدار ملاهای مختلف ایران به راه نیانداخته بوند؟ مگر ملاها هنوز زا رهبر مسلمین دم نمی زنند؟ مگر ملاها در سخنرانیهای شان تهرانی تر از تهرانی ها حرف نمی زنند؟ من یکی که خبر بهتر از این در سال جاری نشنیده ام ولی قلب من برای مهاجرین عادی می سوزد.

    از جمهوری اسلامی می خواهیم که ملاهای افغان را دسته دسته به جهنم بفرستد.

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • نمي دانم چرا ما افغاني ها عادت كرده ايم هميشه در اوج مشكلات و فشارهايي كه از جانب بيگانگان به ما تحميل مي شود يكديگر را مقصر قلمداد كنيم و بدتر ازآن به اصطلاح روشنفكراني هستند كه مي خواهند وانمود كنند كه دين و مذهب عامل همه بدبختي ها و مشكلات است در حالي كه اين جدايي مردم از ارزشهاي اصيل اسلامي است كه باعث بروز اين فاجعه انساني است .اگر ما مسلمانان نظريه امت واحده اسلامي را ناديده بگيريم كه ايراني ها بنا بر مصالحي نه تنها اين اصل بلكه بسياري از تعاليم والاي اسلامي را زير پا مي گذارند نتيجه اين مي شود كه ما كه دو كشور بنا به تعابير بعضي ها دوست و برادر و هم زبان و هم كيش هستيم مرزهايمان پررنگ تر از همه مرزها مي شود. در ضمن اگر نبودند اين به اصطلاح ايشان ملاهاي افغان،در شرايطي كه مدرسه اي به غير از مسجدو معلمي به غير از ملا وجود نداشت امثال اين آقا الان بي سواد بودند و راه به پايگاههاي فرهنگي نداشتند كه اين .... را تحويل ملت بدهند

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

      • یعنی به همین راحتی شما این خزعبلات را باور می کنید؟ نویسنده ی این داستان فقط قصد جریحه دار کردن روحیه افغان ها را دارد

        آقا (یا خانمی) نویسنده که جرم هایی را که ما ایرانی ها انجام دادیم دسته بندی می کنید سپس به آنها پیاز داغ اضافه میکنید, واقعا می توانید با دلیل و مدرک و استناد به یک عکس فیلم یا هر چیز دیگری که خود می دانید این چرندیات را اثبات کنید؟؟؟ فقط عکس یکی از همان روزنامه هایی را که می گویید روی سایت بگذارید....آماده ام که جواب شما را بشنوم!

        برادران و خواهران عزیز افغانی واقعا می خواهید بدانید رفتار ایرانی ها با مردم افغان چطور است, فقط اطلاع دهید تا من برای شما عکس و فیلم و یا هر سند محکم دیگری که خواستید بیاورم....این نویسنده فقط قصد از بین بردن ذهنیت خوانندگان افغانی این مطلب را دارد. نتیجه آن هم می شود آنکه آن خواننده افغانی آنچه ندیده و شنیده, و آنچه نه دیده و نه شنیده به زبان بیاورد .

        اصلا یکی از تفاوت های ما مشرق زمینی ها با غربی های معمولا کافر! این است که بدون مطالعه هر چیزی را باور میکنیم...

        پاسخ شما به اين نقد و نظر

        • اقای حقیقت یاب ! ستم که ایرانیها نسبت به افغانی ها کرده مثل آفتاب روشن است .

          اگر چشم بینا و گوش شنوای باشد .

          پاسخ شما به اين نقد و نظر

        • تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها... 9 مه 2007 06:30, نويسنده: حسن زکی زاده

          فکر می کنم بحث بیشتر روی رفتار دولت ایران و گروه موثر بر سیاست گذاری های دولت ایران که همان محصولات مدرسه قم است هست نه فرد فرد ملت ایران. حرفهایی که زده شده واقعیات است نه اغراق همراه با پیاز داغ! ظلم به افغانها کاملا واضح و روشن است. شما برای اثبات ادعای دوست افغان ما فلم و عکس خواستید در حالیکه می دانید گرفتن فلم و عکس از برخورد دولت ایران اعم از پولیس و غیر پولیس حتی برای شما که یک ایرانی هستید کار مشکلی است چه رسد به یک افغان!...و البته شاید اگر هم این کار شود شما به واقعی بودن یا ساختگی بودن صحنه شک داشته باشید! اما من راه بهتری را برای شما پیشنهاد می کنم: یک دست لباس افغانی بپوشید و از خانه بیرون بیایید. و البته خود را ایرانی معرفی نکنید (شاید لهجه تان کمی مشکل ساز باشد). آن وقت برخورد ها را هم می بینید هم می شنوید و هم لمس می کنید. به نظر من در هر ملتی هم انسان خوب وجود دارد و هم بد، اما دولتها روی ایجاد تصویر از ملت شان در ذهن دیگران بسیار موثرند و متاسفانه دولت شما این سیاست غیر انسانی (و غیر اسلامی) را گرفته بی توجه به اینکه افغانها همیشه به این روز (که آنهم نتیجه دخالتهای همسایگان است!) نخواهند ماند، حال من و شما باشیم یا نه....

          پاسخ شما به اين نقد و نظر

        • Man khodam dar urdogah (Zendan) Askar Abad bodam hame haqiaqt ra midanam shoma ba ain harfha namitawanid Haqiat ra penhan koned. sanad wa madrak ham daram. metawanid az zendan Askar Abad wa Tale Sia wa zendane Sange Safid malomat wa asnad kafi begered. az Zendan Ban Askar Abad (Chawooshi, Seawash wa biglari wa amsale anhaa) ke az dashnam wa shekanje Afhganha lezzat mibordand wa qah qah mikhandedand. wa... hatta agar mikhahed wa shoma waqean haqbeen wa haq talab hasted zamina ra mosaed konid ta ba ham berawem tamame zendan hara ba ham bebenem wa az lahza lahze an baritan yad awar shawam ke az talkh tarin lahzate zindagi man wa degar kasani ke dar anja boda and wa hichgah faramosh namishawad. barkhordi ke ba afghanha dashtand ba haiwant dar tawila raftar namishawad. aerane ha hamisha khodra fireshta tarif mikonand ama az eblis past tar and.

          پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • به قول یک دانشمند : “ اگر به مردم عادی بگویی که فلان ستاره در آسمان برایش فلان اتفاق افتاده براحتی باور می کنند اما اگر به آنها بگویی که روی آن صندلی نشین تازه رنگ شده, اول آن را امتحان می کنند .

    ....فقط راحت هر چیزی را باور نکنید.... آماده ی صحبت هستم rasaza22@yahoo.com

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • آقای حقیقت یاب از نوشته های شما بوی همدردی می آید. این خوب است و قابل قدر. اما لطفا به همین سادگی تمام دنیا را نادان و فقط خود را دانا فرض نفرمایید. آیا ملل متحد/ دولت افغانستان/ نویسندگان بشردوست ایرانی و ... همه و همه ساده لوح و نادان اند و به دنبال شایعه می روند؟ به این شواهد نظر اندازید:

      (ولسى جرگه، وضعيت رد مرز شده گان افغان از ايران را رقت بار خواند و خواهان ساختن طرح استراتيژى ملى براى مهاجرين گرديد . در جلسه دیروزی ( ١٧ ثور ) ولسى جرگه همچنان فيصله شد تا وزراى ترانسپورت ، خارجه و مهاجرين را در جلسه بعدى خواسته تا در مورد اقدامات شان براى رد مرز شده گان معلومات دهند .) لطفا به این لینک مراجعه کنید:

      http://www.dailyafghanistan.com/arc...

      (دکتر برکت الله محمدی مسئول بخش عاجل (اورژانس) بیمارستان هرات به بی بی سی گفت سه کارگر مجروح اخراج شده از ایران، می گویند که توسط ماموران پلیس آن کشور ضرب و شتم شده و سپس از ساختمان پایین انداخته شده اند.)

      به این لینک مراجعه فرمایید:

      http://www.bbc.co.uk/persian/afghan...

      آیا به نظر شما یک کارگر مهاجر را از بالای ساختمان به به زمین انداختن بی رحمی و توهین به انسانیت نیست؟ آیا وقتی همین آدم را هم در شفاخانه قبول نمی کنند بی رحمی و توهین به انسانیت نیست؟

      (به گفته وی تاكنون یك میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افغانی داوطلبانه به كشورشان بازگشته اند كه سایر افاغنه باقی مانده نیز باید تا شش ماه آینده به فكر بازگشت باشند.وی تصریح كرد: اقامت غیرقانونی افاغنه در ایران برای امنیت و اقتصاد كشور مشكلاتی ایجاد كرده است كه ترانزیت باندهای قاچاق را نیز تحت تأثیر قرار داده است.به گفته وی، چنانچه افاغنه در مدت تعیین شده به كشورشان بازنگردند شرایط سختی در انتظارشان خواهد بود.)

      لینک:

      http://www.aftab.ir/news/2006/feb/2...

      تشکر

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 9 مه 2007 00:08, نويسنده: افغان دلاور

    همیشه در روابط دو جانبه دو برنده وجود ندارد و اگر هم دو برنده باشد برد یکی بیشتر از دیگر خواهد بود. در روابط ایران با افغانستان هم باید دیده شود که از نبودن یک رابطه دوستانه بین مردم ایران و افغانستان کی بیشتر ضرر میبیند؟ گرچه دولت ایران ادعا میکند که بودن افغان ها در ایران باعث رکود اقتصادی ان کشور شده است آیا افغانها موجب فساد اجتماعیی که از سر و روی ایران می بارد نیز شده اند؟ وقت آن است که سیاستمداران ایران از میان ابرها به مردم ایران ننگرند و برای یک بار هم که شده فاصله بین دولت و مردم را طی کرده و ببینند که در اجتماع ایران واقعی چی میگذرد و افغان ها تا چه اندازه مسول بدبختی ملت ایران هستند و خود حکومت ایران تا چه حد. اخراج مهاجران و مقصر دانستن آنها برای مشکلات ایران منحرف ساختن توجه مردم ایران از کمبودی های دولت ایران است. اگر ایران به رفتار خشن با مهاجران افغان ادامه بدهد به اصطلاح عام شروع جنگ شدیار و سر شدیار می شود. افغانستان که از کشورهای محدودیست که با ایران روابط سیاسی خوب دارد یکی از بزرگترین بازارها برای کالاهای ایرانی است. آیا سیاستمداران ایران در این مورد فکر کرده اند که اگر مردم افغانستان متقابلا واردات و کالاهای ایرانی از قبیل فرش مواد خوراکی لباس و غیر ه را تحریم کنند چه ضربه ای به اقتصاد ایران وارد خواهد آمد. در حقیقت این بهترین راه برای حمایت از تولیدات داخلی افغانستان خواهد بود و یکی از منابع اشتغال برای عودت کنندگان. دوما محصولات گمرکات واردات و صادرات افغانستان عواید زیادی برای ایران می آورد که اگر تاجران ما از بندرهای دیگر به این منظور استفاده کنند این ضربه دیگری به اقتصاد ایران خواهد بود. و اگر مستقیما در مورد مهاجران صحبت کنیم اخراج این مهاجران که با دستمزد بسیار اندک و در اکثر موارد هیچ دستمزد در ایران در کارهای کم مهارت کار میکردند تورم قیمت ها را در ایران چند برابر خواهد کرد. پس بیایید ببینیم که اگر ایرانی ها از این اعمال به دور از انسانی خود دست برندارند در حقیقت سیلی را به صورت کی میزنند؟

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • آقای حقیقت یاب! زیاد عصبانی نشوید. در جایی که ماموران دولت مثل آدمهای وحشی برخورد می کنند از کجا برایتان از آن صحنه فیلم و عکس بیاوریم؟ می شود در آ« لحظات از ماموران وحشی عکس و یا فیلم گرفت؟! اما اگر زیاد عصبی هستید می توانید سری به دشتهای نیمروز در مرز افغانستان بزنید. رفتن به آنجا زیاد سخت نیست، می توانید در یکی دو ساعت از سفارت افغانستان در تهران و یا مشهد و یا زاهدان ویزا بگیرید و بروید به مرز و وضعیت را ببینید و هرقدر فیلم و مصاحبه که خواستید تهیه کنید. در زیر گزارشی کوتاهی است که می توانید بخوانید. البته شما پیروان امام زمان تا زمانی که خود وی نیاید و یقهء شما را نگیرد به این گزارش ها گویا وقعی نمی نهید.

      http://www.gma.com.af/All%20Documen...

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • بنده معتقدم که با اینکاردولت ایران باید جایزه حقوق بشر و رهبری شیعیان را به این دولت جمهوری اسلامی تقدیم کنیم€

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • نخبه نماهای افغانستان عادت دارند که همیشه به معلول ها توجه می کنند. هیج گاه به فکر علت ها، یا حل اساسی مشکلات نسیتیم. بر فرض محال که ایرانیها ده سال دیگر مهاجرین را نگه دارند، آخرش باید برگردند، به خانه. اگر این همه عصابیت رسانه ها ونمایندگان ملت،به سویی بوش وکرزای هدف گرفته شود، ومطالبه کار وایجاد اشتغال شود ، مهاجرین هرگزتحمل این همه توهین راندارند. مگر بوش پنج سال قبل نگفت : که ما آمده ایم افغانستان را در جهان نمونه بسازییم. مگر میزان هزینه های که آمریکا در عراق میکند با افغانستان بربراست. ایران از چند سال قبل معلوم بود دیگر تحمل مهاجرین را ندارد؛ ولی امسال به دلیل اینکه از طرف غرب کاملا خاطر جمع شده است ، دست به این عملی غیراصولی زدند. مگر در زمان رفسنجانی مهاجرین را در اردوگاه با "هلی کبتر" هدف قرار ندادند!! اگر صد هزار نفر ده روز در سرک های کابل دست به اعتراض بزند مشکلات حل خواهدشد. آیا واقعا آمریکا در این پنج سال،توان تولید چند مگاوات برق رابرای مردم نداشت.! لذا رفتار ایران بازتاب شکست غرب وقدرت ایران است.

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • دوست عزیز

    فارق از هر مسئله دیگر در رابطه با حضور همولایتی های شما در ایران و ... باید بشما یادآوری کنم که پس از سال 57 سیل مهاجران افغان به ایران سرازیر شد و این رژیم در آن زمان نیاز به سیاهی لشکر داشت که افاغنه و عراقی ها بخوبی این نقش را برایش بازی کردند و حتی در بسیاری از حوادث بعنوان سرکوبگر مردم هیران به عوامل مسلح رژیم تبدیل شدند و.... در ایران ضرب المثلی داریم که میگوید: بوی کباب شنیدی ولی نمی دانستی ... میکنند. اخوی د.زاری شما هم افتاد و معنای اسلام ناب محمدی را فهمیدید. البته امیدوارم که فهمیده باشید.

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 16 دسامبر 2007 05:05, نويسنده: جاغوری

    اینها همه نتایج آن شعار های پوچ وبی مغز آلله اکبر خمینی رهبر است.آیا کوته فکرتر و کودن تر از ملاهای هزاره در دنیا وجود دارد که همیشه خودرا وابسته به رژیم منحوس،مرتد،فاشیست و ظالم ایرانی خودرا کنند.گر چند سالیان متمادیست که این رژیم سفاک وخون آشام چنین رویه غیر انسانی را با مهاجرین افغانستان میکند ولی مردم خوشبختانه کم کم متوجه میشوند.من خودم مسلمان شیعه و متعلق به ملیت هزاره،ولی نفرت که نسبت به آخوند های کودن هزاره و رژیم خون آشام اخندی دارم حدو حصر ندارد.البته وقتیکه آخوند کودن رامیگوییم مراد از روحانیون مبارز و مردمی نیست چون میدانیم که عده از روحانیون ما واقعآ دارای مرام و اهداف مردمی میباشد که همیشه مورد احترام ماست آما متاسفانه که آنها تعداد شان از کمتر از تعداد انگشت دستان ماست،چون رژیم منفور و رزیل ایران اخوند ها و جامعه روحانیت مارا مسخ کردند زیر شعار هی متعفن و ننگ آور به اصطلاح شیعی و اسلامی. امروز خوب ببنید که ایران چگونه سیاستهای شتر مرغی را در افغانستان براه انداخته از یکطرف خودرا دلسوز نسبت به دولت افغانستان وانمود میکند واز طرفی به قاتلین مردم افغانستان (طالبان)کمک های تسلیحاتی و مالی میکند،به طالبانی، کمک میکند که تشنه به خون انسانیت است.

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 27 دسامبر 2007 07:21, نويسنده: شوشکه

    بیشتر حرفاتون چرت وپرت بود وازخود درآوردی

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 29 ژانويه 2008 06:57, نويسنده: مهرداد

    من ایرانیم و خوشحالم که شما افغانی ها رو دارند از ایران اخراج می کنند بسه اینقدر که ایران را خراب کردید. به قول یه روزنامه ایرانی سالیانه پنج میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه می زنید. بعد از واقعه تجاوز به اون دختر ما بچه های شهرمون قرار گذاشتیم حال هر چی افغانی هست رو بگیریم. بی فرهنگها

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 4 فوريه 2008 03:22, نويسنده: ازبك

      برادرمهرداد حرفهايت قشنگه ولي معلومه كه درك صحييح از حضور افغاني ها نداري به شما عرض كنم كه اباداني همروز ايران مديون دستهاي پينه بسته افغانيهاست

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • پیاده شو باهم بریم برادر ایرانی ادم که خراب باشه کارش رو یه افغانی هم میکنه یه ........و الا ماشاالله هم میکنه خودت هم گیرت بیاد انجام میدی دم از ایرانیت نزن دم از انسانیت بزن فکر میکنی ایرانی هرچی دلت خواست میگی یه کم از اون شعورنداشته ات را استفاده کن بفهم ودرک کن وقتی در مورد یک کس فکر میکنی خودت را جای اون بذار هرجور مردمی خوب وخراب دارند چه ایرانی وافغانی و............ زود هم جو نگیرتت اقای باغیرت یه دفعه بگو واماربده چقدر دختر ایرانی به شیخ نشینهای پولدار صادر میشه میخوای اماربدم؟؟ اره داداش ؟؟ اینجوریاست؟ ماو شما بازیشو بلد نیستم میدونی چرا چون این بازی را کسی درست کرده که منو تو حالا حالاها مشغولیم ؟ بیشتراز این نمگم چون میترسم مغزت گیرپاچ کنه

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 13 اكتبر 2008 06:49, نويسنده: علی

      آیا مابودیم که ایران خراب شما روخراب کردیم حقیقتاهر طوری که باما رفتار میکنید جوامع بین الملل باخودتون رفتار میکنند شما مهاجرین رو از تحصیل منع میکنید امریکا هم شما ایرانیا رواز تحصیل در خارج منع میکنه

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • خبر ویژه شنبه۷اردیبهشت در شهر اصفهان یک روحانی افغانی را به جرم جنسیت افغانی از محراب عبادت در مسجددر حالی که: مومنین ایرانی و مسلمان آماده نماز برای اقتدا به این عالم افغانی بودند، نیرو های امنیتی بیرون کشیده و ایشان را به کلانتری ۱۳ اصفهان برده ودر آنجا از او تعهد گرفته شده است ،که دیگر نماز جماعت نخواند. ووقتی از علت این برخورد سوال میکند، به او میگویند که شما افغانی ها حق خواندن نماز را ندارید. ضمنا با پیگیری مسوولین مرکز جهانی علوم اسلامی و شکایت ، اتباع خارجه اعلام کرده است که : به دستور رئیس اتباع خارجه اصفهان آقای همتیار ،افغانی ها حق امام جماعت شدن در ایران را ندارند خصوصا اگرمومنین ایرانی باشند.

    ********البته باید آقای همتیار میگفتند که : ایا او پیغمبر جدید است ویا زوایای جدیدی از دین محمد پیدا کرده، و اینکه آیا نماز هم نزاد پرستانه شده است و یا نماز ایرانی با افغانی فرق میکند. البته این مسئله حساسیت ویژه ای در بین طلاب و افغانی های اصفهان و مردم ایجاد کرده و حتی عده ای از مومنین ایرانی نماز گذار در آن مسجد خدمت آیت الله امامی به نشانه اعتراض رفته اند. قرآن میفرماید:ان اکرمکم عند الله اتقاکم. الا لعنت الله علی القوم الظالمین انما المومنین اخوه

    باید مراجع تقلید و ارگانهای مذهبی و دینی و مومنین قبل از اینکه عده ای جاهل به چهره ایران اسلامی ضربه بزنند واکنش نشان دهند.و جلوی این سلیقه های شخصی را بگرند

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 20 ژوئيه 2008 09:14, نويسنده: احمد

      یکزمانی خیلی می گفتند افغانیها جای کار ایرانیها را تنگ کرده اند، و البته یادتان باشد همان زمان هم می گفتند که ایرانیها کارکن نیستند و تنبلند و حتی سعی می کردند به کارگرهای ایرانی کار ندهند... که شاید بهرحال هردوطرف قضیه درست بود؛ یعنی هم افغانیها جای ایرانیها را تنگ کرده بودند، وهم ایرانیها تنبل و از زیرکار دررو بودند و افغانیها برای سازندگی کمک خوبی بودند... ولی الان فکر نمی کنم که مسئله جامعه ایران، افغانیها باشند.. بخصوص که تعدادشان کم شده و از این حساسیت مصنوعی رسانه ای اینروزها بگذریم، خیلی مردم حساسیت ندارند...

      واقعا فکر نمی کنم ایرانیها با افغانیها بیخودی بد هستند و افغانها با ایرانیها همینطور. اتفاقا فکر می کنم درحالت طبیعی خیلیهم باهم خوب هستند. هم ایرانیها را دیده ام که خیلی خوب با افغانیها تا می کنند و حتی بیش از ایرانیها هوایشان را دارند (خیلی هم دیده ام، خیلی زیاد؛ و اینکه عموم مردم ایران رعایت حال افغانیها را نمی کنند و حتی نسبت به ایرانیها به آنها اولویت نمی دهند، دروغ محض است، البته نمی خواهم هم بگویم که همه ایرانیها، همینقدر خوب هستند ) و هم افغانیها را دیده ام که نسبت به ایران به اصطلاح سمپاتی دارند و طرفدار هستند و از آن دفاع می کنند... اما مسئله اینست که اتفاقاتی که واقعا افتاده است، هم برای ایرانیها و هم افغانیها ذهن آنها را نسبت به هم بد کرده است.. این واقعیت است که با افغانیها، خصوصا از طرف دولت بدرفتار شده است (قبول دارم که دولت امروز ایران بویی از انسانیت و جوانمردی نبرده ...) و هم این واقعیت است که در بعضی از جنایات برخی از افغانیها دست داشته اند.. که بیش از آن بوده که قابل توجیه باشد و بگوییم خب اتفاق است، افتاده است دیگر ( حتی گاهی غیرمستقیم... یعنی یک افغانی خوب بوده، اما ناخواسته، برای دوستانش امکانات فراهم کرده که دست به جنایت و خیانت در امانت بزنند ) غرض از اینهمه مقدمه چینی این بود که بهتر است چه ایرانیها و چه افغانیها بجای کلیشه ای حمله کردن به یکدیگر، واقعا در مورد همان اتفاقاتی که افتاده است حرف بزنند.. حداقلش اینست که اگر مشکلی حل نمی شود، برآن اضافه نمی شود..( توسط خود همین کسانیکه اظهار نظر می کنند) درعین حال یک صحبتی با هموطنان ایرانی دارم... بنظر من حسن رفتار و کنش با افغانیها خیلی مهم است؛ نه بخاطر اینکه آنها الان می توانند کمک زیادی به ما بکنند؛ بلکه دقیقا بخاطر اینست که این به ما کمک می کند تا حس ایراندوستی و وطنپرستی خودمان را تقویت کنیم...چه جوری؟ بگذارید بعنوان توضیح فقط بگویم... هرچه خود را بیشتر از دیگرانی که به ما نزدیکتر هستند جدا بدانیم، خود را کوچکتر و کمتر کرده ایم نه بزرگتر؛ و بیشتر مستعد چند دستگی و انشعاب و از هم گسیختن ملت و تفرقه شده ایم؛ دراینصورت در آینده تنها باید دنبال جنگ بین خودمان و فارس و ترک و کرد و بلوچ و عرب و ... باشیم و روزبروز ضعیفتر بشویم....آنهم با این اوضاع منطقه. قدرت در جداشدن نیست، در بهم پیوستن است؛ این را هر آدم عاقلی می داند.... ولی ما نمی دانیم و فکر می کنیم مثلا ( فقط بعنوان مثال، چون خیلی حساسیت نسبت به آن داریم) اگر از اعراب جداشویم و در دنیا نسبت به آنها متمایز بنظر بیاییم (بخصوص از لحاظ فرهنگی)، قویتر و بهتر بنظر خواهیم آمد....درحالیکه کاملا برعکس، این مارا ضعیفتر هم می کند...چون دیگر نمی توانیم روی آنها بعنوان طرفدار حساب کنیم.. شاید خوشمان نیاید.. اما حساب دودوتا چارتا است و کمتر می شویم... الان در همه دنیا، افریقا، اروپا، آمریکای جنوبی، چین و هند، آسیای جنوبشرق، حتی شوروی سابق ( با آنهمه اختلاف و پدرکشتگی که باهم دارند ) سعی می کنند بنوعی نهایتاً، همه به قدرت هم اضافه کنند... باعث کمال تاسف است که در حوزه کشورهای منطقه ما، همه فکر می کنند قدرت در تفاوت و اختلاف بیشتر مابین مردم است،.... واقعا شاید نقشه خارجیها بوده است، اما خیلی تاسفبار است.. من نمی گویم آنها با هم اختلاف ندارند، بلکه می گویم درعین حال اینرا هم می فهمند که اگر از هم جداباشند، ضعیفتر می شوند، و دقیقا ما برعکس فکر می کنیم اگر از هم جداشویم، مهمتر، و بنوعی قویتر، می شویم!!! البته بنظر، اعراب تاحدودی عاقلترند (نه خیلی) و البته بدبختیها خودشان را هم دارند ( اسرائیل و ... ) و شامل عرب و سیاهپوست و سوری و رومی و بربر و ... هستند و باهم عربی حرف می زنند خوشحالند که همه عریند و جمهوری عربی مصر که هیچی، جمهوری عربی سودان (!!!!!) هم دارند! پس وای برما که فارسی و ترکی و کردی و غیره حرف می زنیم، و درواقع از یک ریشه و فرهنگییم ... اما به تنها چیزی که فکر می کنیم اختلاف است .. تا مهمتر ( از چه کسی؟ از برادرانمان - و آنهم در پیش دیگران! ) بنظر بیاییم!!!!

      پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 29 اوت 2008 10:13, نويسنده: بتینا احمدی

    به نظر من اگر دولت ایران به جای سیاست چماق سعی می کرد از اوارگان افغانی دلجویی کند الان به اینجا نمی رسیدیم . همیشه همین طور است درایران تا یک مسئله ای حاد نشود ودیگر نشود روی ان سرپوش گذاشت وبه وقولی گندش دراومد اون موقع به ان می پردازند. ما افغانی ها درایران خیلی سختی کشیدیم. درصورتی که ما وایران مشترکات زیادی داریم از لحاظ دین .مذهب .زبان .فرهنگ وتمدن وپیشینه ی تاریخی مشترک .حتی از لحاظ سختی هایی کشیدیم .ما هم مثل شما دودوره جنگ را پشت سر گذاشتیم وخیلی مصیبت های دیگر.

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند 1 سپتامبر 2008 03:33, نويسنده: ایرانی اجباری

    صددرصدموافقم این قطره ای ازجنایتهای ماوملتمان است.نمیدونم دولت با این همه پولی که ازاین بیچارهها میگیره چیکار میکنه؟

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

  • و افغانستان همچنان مظلوم تاریخ خواهد بود. اما چرا؟ پاسخ این است که همان طور که میدانید دشمن به خاطر این که دشمن است کمکی به افغانستان نخواهد کردو بر ضد آن کار خواهد کرد و اما دوستان خالی از لطف نیستند.دوستان نیز با خیانت و عدول از ارزش های امام خمینی(رحمه الله علیه)از ظاهر اسلام استفاده می کنند و ناسیونالیسم ایرانی را در پوشش اسلام تقویت می کنند. بنده هشدار می دهم که انقلاب اسلامی از ایران خارج خواهد شد. یک افغانی

    پاسخ شما به اين نقد و نظر



صفحه ی نخست > ایران > روحانيون افغانی در ايران ضرب وشتم می شوند
SPIP | اسکلت | | نقشه ی سايت |  پيگيرى فعاليت سايت RSS 2.0

 

Kamran Mir Hazar: Editor-in-Chief / Email: editor at kabulpress.org

Copyright© Kabul Press: News, Discussion& Criticism 2003 -2010

کليه ی حقوق بر اساس قوانين کپی رايت و پروانه ی کريتيو محفوظ و متعلق به سايت کابل پرس می باشد