Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 56515

لطیف پدرام؛ ایرانی‏ تر از ایرانی ‏ها

20 آپریل 2012, 15:49, توسط نیک اندیش

دوست کابلی سلام ! ما مردم عادتمان شده است که ، در برابر خودیها ودانشمندان فرزانه ایکه دید واندیشه هایشان فرا قومی وفرا منطقوی هستند ، خورده گیرانه بر خورد نماییم وبیشتر بد بگوییم ، زیراکه از قبیله ما وهمزبان ما وهفرهنگ ما نیست ؛ اگر پدرام پشتون میبود ، بدون شک مجسمه اش در جاده ای نادرپشتون ، برابر با خوشحال ختک در زندگیش ریخته میگردید واز او بت میساختند ، ولی این فرزندی که عمرش را در مبارزه علیه نا بسامانیهای ملی ، اجتماعی واقتصادی وفرهنگی گذشتانده است وتا اکنون دراین راه کوشش دارد تا نتیجه مبارزه اش را به مردم سرزمینش بفهماند واگر از یک قلمرو گسترده ای تاریخی وفرهنگی دفاع میکند ، در برگیرنده هویت همه باشندگان این سرزمین است واگر قبیله گرایی را محکوم میدارد ، نمایندگی از این دارد که ، حاکمان قبیله دیگر با شیوه های پیش مستبدانه نمیتوانند بر مردم ظلم روا دارند ودراین ظلم قبایل پشتون هم سوخته اند وزندگی آنها بهتر از دیگران نبوده ونیست ونتیجه این غقب ماندگیها است که قبایل پشتون بیشتر دست به انتحار وویرانی میزنند ووطن خودرا بدست خود ویران میکنند! همینکه پدرام میگوید که شاملو را شاعر ایران کنونی نمیداند ، بلکه شاعر زبان پارسی دری است ، خود میرساند که پدرام هیچگاه کورکورانه ومتعصبانه از یک جهت دفاع نکرده وبارش را بیک سوی ترازو نمی اندازد وحوزه تمدنی را درنظر دارد واین حق را برایش باید داد که از این حوزه دفاع بدارد واین خوزه در بر گیرنده همه باشندگان گذشته ، حال وآینده خواهد بود ، اینکه زبان پارسی دری محور است ، این در گذشته هم چنین بوده است ودرزمان غزنویها ، تیموریها ومغلهای هند وسامانیها وحتی ساسانیها چنین بوده است. هزراه های این حوزه هم از لحاظ زبانی پارسی زبان هستند ومتعلق به این حوزه فرهنگی وهمچنان تورکتباران این حوزه همیشه در رشد زبان وفرهنگ این حوزه قدم پیشتر از دیگران داشته اند وپدرام نماینده همه است ودر مورد شعر وسرودهای پارسی دری منحیث یک نویسنده وشاعر حق دارد که از ویژه گیهای زبانی و فرهنگیش دفاع ونظرش را ارایه بدارد. دختر خانم که از ایران کنونی شکایت داشت ، حقش بود واین شکایت در سطح کوچه وبازاریست که خود دیده ولمس کرده است ، ولی درسطح یک انسانی فرهنگی ودانشمند قسمیکه پدرام گفتن چنین اندیشه ها دیده نشده است وایرانیهای معمولی افغانستان را با ریشه ای تاریخیش کمتر میشناسند و واژه افغان وافاعنه واژه زننده است واز لحاظ تاریخی پیشینه نیک ندارد وایرانیها از این واژه بنابر ویرانی که دیده اند ، بد بین میباشند وهمه باشنده گان افغانستان امروزی را بنام افاغنه میدانند واین بر هر هزاره وتاجیک وازبیک است که ، با ایرانیها موضوع را بفهمانند وخودشان را معرفی بدارند وبا گفتن افغان وافاغنه خود را چپ نگیرند وفورن هویت راستین خودشان را بگویند وایرانی توهین کننده را ملامت بدارند وریشه ای تاریخی بکشند وبگویند که پدران شما از جای آمده اند که استعمار امروز آنجا را افغانستان نامگذاشته است واین روشنگریها موثیر است ودست توهین کننده گان ایرانی را کوته وخجالت زده میسازد. هر قدر که ما هویت خویش را در پرده ای افاغنه پنهان بداریم ، به همان اندازه مورد تحقیر قرار خواهیم گرفت واین توهین ها در اروپا هم دیده میشود ومجردیکه بدانند افغان هستی ، یا بچشم تروریست ویا مواد مخدر ویا جنگجو نگاهت میدارند واین توهین در نام وحالت که قبیله گرایان بر ما واین سرزمین مستولی ساخته اند ، نهفته است . سعادتمند باشید

جستجو در کابل پرس