Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 60881

مقایسه دو شخصیت در اتحاد شمال افغانستان: سید منصور نادری و احمد شاه مسعود

12 جولای 2012, 09:13

با عرض سلام و یا علی مدد به پیشگاه تمام علاقمندان و مطالعه کنندگان این سایت!!!!
با عرض پوزش از محضر دوستان عزیز من میخواستم نکات چند را پیرامون آگاهی بیشتر برادران اسماعیلی خویش تذکر دهم.
سوال در اینجاست که علت کشیدگی در بین جماعت اسماعیلیه افغانستان چیست ومسبب این امر کیها استند؟
مذهب اسماعیلیه بتازگی و در اوایل سال 2002 میلادی در افغانستان نیامده است این مذهب با اقدامات تاریخی اضافه تر از 1000 سال در کوه پایه های بدخشان ،بغلان ،کندز ، تخارستان ، بامیان ،هرات و پروان موجود بوده و همچون مروارید در دل دریا از دهشت طوفانها در زیر ریگ آرام گماریده است طور مثال اگر شما به سفر نامه شرقی ناصر خسرو بلخی حجت خراسان سر میخورید یگانه امر عجیب که برای آن بزرگوار پیش شد همانا استقبال گرم مردم دو طرف مرز جیحون (آمو) بود و در آن تاریخ ذکر گردیده است که مردم این سرزمین قبل از آنکه حضرت ناصر خسرو بدعوت خویش آغاز نماید گرویدگان مذهب اسماعیلیه بوده اند و بعدآ مردم این سر زمین از وجود گرانبهای آن حضرت استفاده نموده اند و از کتابها و آثار آن در ارتقای سطح دانش شان افزوده اند و یکی از سنن نیک مردم آن خطه نگهداری رسوم و عنعنات پسندیده آنها و دعوت ها در بین مردم از یکدیگر شب زنده داری و خواندن کتابهای مذهبی و آگاه ساختن قشر جوان نوبالغ و کهن سالان از طریق مذهب بود که این رسم در میان مردم تا عصر جدید ادامه داشت و یکی از جمله رسوم و عنعنات پسندیده مردم بود که از طرف تشکیلات جدید از بین رفت و هزاران مثال زنده دیگر استند که نمیتوانم بخاطر کمی وقت از آنها یاد نمایم.
یکسوال در اینجا پیدا میشود که آیا اینهمه قدامت تاریخی اسماعیلیه در افغانستان که داشته کسانی بوده اند که این مذهب را از گزند روزگار و جبرهای تاریخ در امان داشته و رهبری نمایند و نگذاشته اند که دست های دیگر در بین این حلقه مزاحمت ایجاد نمایند ایا این انصاف است که با همه مشکلات وجبرتاریخ که این مردم ها کشیدند انها را فعلآ بنام دشمنان اسماعیلیه و مخالف امام قلمداد نمایند؟من سال گذشته از طریق دفتر مسافرت به بدخشان داشتم و منحیث یک اسماعیلیه در بین جماعت کنجکاوی میکردم و برایم جالب بود که بدانم در آن سرزمین چی میگذرد زمانیکه واقف گردیدم شخصی بنام غلام پنجوانی در آن محل آمده و با مردم آن محل ملاقات دارد من هم در یکی از این محافل اشتراک ورزیدم و بعد از ختم آن آقای پنجوانی با زبان انگلیسی میپرسد از ترجمان خویش که فلان مکی که او هم در محفل اشتراک داشت ضد امام تبلیغات مینماید ترجمان از ایشان سوال کرد که این حرفها و شایعه پردازی را که میکند؟او ابراز نظر نکرد ولی از این معلوم میشد که ایشان برای خفه کردن دست اندرکاران قبلی اسماعیلیان برای قدرت دایمی خود در افغانستان آمده اند در حالیکه از همان مکی یاد شده پدر و پدر بزرگ اش بخاطر جرم رهبری و مکی اسماعیلیان بدخشان در دو طرف دریای آمو بقتل گاه کمونستان شوروی اعدام گردیدند و خودش نیز با تمام قدرت در مقابل فشارهای گوناگون مقاومت نموده واین سلسله را پایدار نگهداری میکرد(ترجمان علام پنجوانی)این همه حوادث در کشور ما باعث میشود تا اسماعیلیان افغانستان به گروه های مختلف تقسیم بندی مرز نمایند و عنعنه افغانی مبارزه علیه فرهنگیان غربی را آغاز نمایند و حق مشروع شان میباشد سوال از کسانیکه نوشته هایم را میخوانند در طول 25 سال جنگ ودرگیری ووحشت در افغانستان این آقایان کجا بودند که آنها در متمدینترین کشور ها در فضای صلح زندگی میکردند و این ما بودیم که سوختیم و ساختیم زمانیکه آرامی نسبی در افغانستان حکمفرما گردید شتابان آمدند و لقمه نان ما را از دست ما گرفتند و بنام اکسپرت در مقام های والای قرار گرفتند در پهلوی باداران غربی خود.هر تحصیل کرده افغانی که در وطن خود هزاران قسم جبرتاریخ را کشیده و یا بکشورهای همسایه پاکستان و ایران رنج مهاجرت را کشیده از حقوق نا چیز بر خوردار است ولی کسانیکه از امریکا و کانادا بغیر از مزدوری دیگر کدام وظیفه نداشته اند آمده اند بنامهای اکسپرت از حقوق بلند تر از 10000 دالر امریکایی در ماه برخورداربوده که در آنکشورها این معاش را در خواب هم نمیتوان تجسس میکردند.
هزاران حرف نا گفته دیگر باعث میشود که ما عقده مند در مقابل یکدیگر شویم

جستجو در کابل پرس