Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 85286

در پاسخ به ادعاهاى بى مايه (خطا ها و تناقضات قرآن!!!)

25 اكتبر 2014, 17:50, توسط عزیز یاسین

دوست گرامی پرویز با سلام مجدد خدمت شما عرض شود اینکه شما متأسفانه در بسا موارد بسیار با عجله و بدون تأمل وتدقیق ابراز نظر مینمایید که بهترین ثبوت این ادعا همین جرو وبحث من و شما در مورد واژه های ( مصئون ویا مصؤون و مصون ویا مصوون ) میباشد . چنانکه شما با عجلهء تمام مرا به (تناقض گویی) و قاعده یی را که برایتان شرح داده بودم به (من درآودی) متصف نموده اید . و شاهدی هم که برای اثبات ادعایتان آورده اید از کتابیست به نام صرف بهایی آخوند که از مرجعیت و اعتباری برخوردار نیست.
از قرائن پیداست که شما تا اندازه یی به زبان عربی آشنایی دارید لذا فکر میکنم به ترجمهء آنچه که به زبان عربی برایتان نقل مینمایم نیازی نیست ورنه من حاضرم در کامنت بعدی ترجمهء آنرا نیز برایتان بنویسم. این قاعده که در پایین برایتان آنرا نقل مینمایم درتمام کتابهای معتبردستورزبان عربی که در مدارس ودانشگاهای کشورهای عربی تدریس میشود ونیز درتمام لغتنامه ها وفرهنگهای زبان عربی از المنجد ولسان العرب وگرفته تا مختار الصحاص وغیره تحریر یافته و پذیرفته شده است و من آنرا ازصفحات 178 – 183 جلد اول کتاب« جامع الدروس العربیة» تألیف الشیخ مصطفی الغُلایینی که درسال 2002 برای سی ونهمین بار با مراجعه و تنقیح دکتورمحمد اسعد النادری در بیروت تجدید چاپ شده است برایتان نقل مینمایم و آرزومندم بتوانم قناعت شما را حاصل نمایم ، بفرمایید این شما و اینهم قاعدۀ نوشتن ( صائن ) و( مصون):

اسم الفاعل

اسم الفاعل صفة تؤخذ من الفعل المعلوم، لتدل على معنى وقع من الموصوف بها أو قام به على وجه الحدوث لا الثبوت ككاتب ومجتهد

(وانما قلنا على وجه الحدوث، لتخرج الصفة المشبهة، فانها قائمة بالموصوف بها على وجه الثبوت والدوام، فمعناها دائم ثابت، كأنه من السجايا والطبائع اللازمة. والمراد. بالحدوث أن يكون المعنى القائم بالموصوف متجددا بتجدد الأزمنة. والصفة المشبهة عارية عن معنى الزمان كما ستعلم).
وزنة من الثلاثي المجرد
يكون من الثلاثي المجرد على وزن "فاعل" ككاتب.
وإن كانت عين الفعل معلة تنقلب في اسم الفاعل همزة، فاسم الفاعل من "باع يبيع، وصاد يصيد، وقام يقوم، وقال يقول" بائع وصائد وقائم وقائل.

اسم المفعول

اسم المفعول صفة تؤخذ من الفعل المجهول، للدلالة على حدث وقع على الموصوف بها على وجه الحدوث والتجدد، لا الثبوت والدوام "كمكتوب وممرور به ومكرم ومنطلق به".
ويبنى من الثلاثي المجرد على وزن "مفعول" "كمنصور ومخذول وموعود ومقول ومبيع ومدعو ومرمي ومطوي".

بناء (مفعول) من المعتل العين
تحذف واو اسم المفعول المشتق من الفعل الأجوف، ثم إن كانت عينه واوا، تنقل حركتها إلى ما قبلها، وإن كانت ياء تحذف حركتها، ويكسر ما قبلها لتصح الياء، فاسم المفعول من يبيع "مبيع"، ومن يقول "مقولة". وأصلهما "مبيوع ومقوول".
وندر إثبات واو "مفعول" فيما عينه واو فقالوا "ثوب مصوون ومسك مدووف وفرس مقوود. وهو سماعي لا يقاس عليه. وبنو تميم من العرب يثبتون واو "مفعول" فيما عينه ياء، "مبيوع ومخيوط ومكيول ومديون".
در اخیر بازهم به عرض میرسانم که اگر پرسشی دارید لطفا مطرح کنید من در حد توان خویش در خدمت شما هستم.
موفق باشید
عزیز یاسین

جستجو در کابل پرس