در پاسخ به ادعاهاى بى مايه (خطا ها و تناقضات قرآن!!!)
5 نوامبر 2014, 05:07, توسط جلیل
خانم فاطمه حیدری،
این نکته ثابت شده است کسی که در حصار تنگ وتاریک تعصب مذهبی اسیر باشد او حقایقی خارج ازان حصار تنگ وتاریک را نه دیده می تواند ونه هم تحقییق وپژوهش.اینکه میفرمائید:" دروغ هم حدى دارد، جالينوس كجا و كشف علقه و مضغه كجا!! علقه و مضغه دو صيغه عربى اند، نه رومى و لاتينى، دو حالت جنين در رحم را بيان مى كنند، كه در قرن بيستم کشف شدند،... جز دروغ و افتراء چیزی در اختیارندارید."
محترمه فاطمه حیدری،
درست است که " علقه " و " مضغه " دو واژه عربی است نه رومی ولاتینی، ولی اگر قرآن بلسان سریانی و آشوری می بود به تحقیق واژه " علقه " و " مضغه " نه بلکه معادل آن بکار میرفت. چون قرآن بلسان عربی است لذا ترجمه این دو واژه از اصل آن ( سریانی یا آشوری ) به عربی که علقه ومضغه است تحریر یافته است.ولی درینجا ایجاب می کرد که بدون تعصب اولاً در مورد جالینوس که کی بود و درین باره چه گفته یا چه نظریاتی را ارایه کرده به تجسس وکاوش پرداخته و در صورت غلط بودن، آنگاه فتوای "دروغ گوئی و افترا" صادرمی شد. آنانیکه تکیه بر عقل دارند ونه نقل نظریه های راجع به سیر تکامل جنین در قرآن را که از کجا سر چشمه گرفته اند، آیا کلام الهی است که قطعاً قبل بران وجودنداشته یا اینکه با عقاید ونظریات مشهور آن زمان مطابقند، مورد تفحص وتدقیق قرار میدهند و تنها پیش قاضی نمی روند.
بهر صورت آنچه بارجوع به اسنادو شواهد موجود بدست می آید آن است که تکامل جنین دررحم، به اشکال گوناگون و" تبدیل شدن به خون " یکی از باورهای بسیار رایج و مشهور مردمان قدیم بوده است ونظرات نوشته های دانشمندان باستان را میتوان نام برد که تمامی آنها بهشکلی بر این باور بودهاند. در میان این افراد می توان از پزشکی بر جسته ای یونانی به نام جالینوس نام برد.
قرار نوشته دایرت المعارف انگلیسی یا ویکی پیدیا جالینو س(Galen } ( 129- 216 ) سلطان پزشکان دنیا نام گرفته است و هشتمین فیلسوف نامبردار یونان بود. او پزشک سه امپراطوری رومی بود واصول پزشکی اش تا قرن 16 میلادی راهنمای پزشکان مغرب زمین بود. جالینوس پژوهشهای زیادی در دانش پزشکی وبخصوص دانش " تشریح" یا اناتومی انسان انجام داده است. جالینوس بیش از 200 جلد کتاب از جمله یک فرهنگ پنج جلدی در باره پزشکی برشتۀ نگارش در آورده است. آنچه در اینباره جالبِ توجه میباشد آن است که در حدود ۲۶ کتابِ جالینوس،در قرن ششم میلادی، توسط راهبی به نام ِ سرجیوس (و جمعی دیگر از عالمان مسیحی)، به زبان آشوری ترجمه شده بود. آثار و نوشتههای جالینوس توسطِ مسیحیانی که از روم گریخته و به ایران پناه برده بودند، در سرزمین پارس، نشر و گسترش پیدا کرده بودند. این مطلب از آنجا دارای اهمیت است که، طبق ِ تواریخ و روایاتِ اسلامی، یکی از اصحابِ محمد شخصی به نام نافع بن الحارث ابن کلده ثقفی بوده است. الحارث یک پزشک بسیار ماهر و دانشمند بود که در دانشگاهِ گندیشاپور تحصیل کرده بود. روایاتی در دست است که او پزشکِ محبوبِ محمد بوده و محمد برای امور طبی نزد او میرفته است و از وی مشورت میگرفته است. در نتیجه، این نیز محتمل است که منبع اصلی این آیاتِ قرآنی در واقع شنیدههایی ازدانش پزشکی الحارث باشند. درباره الحارث دیده شودبه دایرت المعارف ویکی پیدیا مدخل
Nafi ibn al- Harith ibn kalada ( Wikipedia )
بخشی از نظریات جالینوس در باره ای مراحل تکامل جنین در رحم قرار ذیل است:
بگذارید تا مراحل آفرینش ِ جنین را به چهار دوره تقسیم کنیم. در دورهی نخستین، ... شکل نطفه غالب است. ... اما وقتی با خون پُر شد، و قلب، مغز و کبد هنوز شکل نگرفتهاند، ... این دورهی دوم است. ... دورهی سوم چنین خواهد بود؛ شکل ِ کلی [و تکاملنیافتهی] سه عضو حیاتی [قلب، مغز و کبد] را میتوان بهوضوح تشخیص داد ... بعد از مدتی، آنها شاخههای استخوانی کوچکی را تشکیل خواهند داد ... که شبیه شاخههای درختند ... دورهی چهارم و نهائی مرحلهایست که تمام اعضاء شکلیافته و تکاملیافته گشتهاند. در این مرحله دیگر این موجود را تنها جنین نمی خوانند بلکه کودک نیز می گویند. ...
بهطور خلاصه، میتوان گفت که جالینوس تکامل جنین در رحم را چنین شرح داده است:
1- شکل نطفه
۲- شکل خونین؛
۳- اعضاء بهطور تکاملنیافته و کلی دیده میشوند؛
۴- استخوانها مانند شاخههای درخت شروع به رشد میکنند؛
۵- دورتادور و بر روی استخوانها گوشت میروید؛
سرانجام، موجودِ جنین به یک کودک یا انسان ِ کامل و تکاملیافته تبدیل میشود. http://en.wikipedia.org/wiki/Galen
در باره تاثیر عقاید جالینوس در قرآن ( Basim Musallm )مدیر بخش مطالعات خاور میانه در دانشگاه کمبریچ چنین مینویسد: مراحل ِ تکامل جنین که در قرآن و حدیث برای مومنان مییابیم با گزارشاتِ پزشکی جالینوس دراینباره کاملا تطبیق میکنند. ... شکی نیست که دانشمندان مسلمان ِ قرون میانه از این تطابق کاملا آگاه بودهاند.
B. Musallam (Cambridge, 1983) Sex and Society in Islam. p. 54
برای مطالعه پیرامون این موضوع، میتوانید به منابع زیر رجوع کنید:
C. Elgood (Cambridge University Press, 1951) A Medical History of Persia, p. 66
M. Z. Siddiqi (Calcutta University, 1959) Studies in Arabic and Persian Medical Literature, p. 6-7
E. G. Browne (Cambridge University Press, 1962) Arabian Medicine, p. 11
حال، برگرفتهی بالا را با آیهی ۱۴ سورهی المومنون قیاس کنیم
سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزى شبیه گوشت جویدهشده]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه اى دادیم؛ پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است
میبینیم که این آیه دقیقا خلاصه و بازگوکنندهی برگرفتهی بالا از آثار جالینوس میباشد. بر این اساس، روشن است که این قبیل آیات که مدافعان اسلام از آنان با عنوان ِ "معجزه" یاد میکنند، نهتنها از نظر علمی سراسر اشتباه و مردودند، بلکه کاپیی از باورها و عقاید مردمان همعصر قرآن میباشند. امید است در آینده خانم فاطمه حیدری در نوشتارش تؤام با تأمل وتحقیق فتوا صادر کند.
یادداشت: درین نوشته از پژوهشهای آقای جوینده استفاده شده است.
خانم فاطمه حیدری،
این نکته ثابت شده است کسی که در حصار تنگ وتاریک تعصب مذهبی اسیر باشد او حقایقی خارج ازان حصار تنگ وتاریک را نه دیده می تواند ونه هم تحقییق وپژوهش.اینکه میفرمائید:" دروغ هم حدى دارد، جالينوس كجا و كشف علقه و مضغه كجا!! علقه و مضغه دو صيغه عربى اند، نه رومى و لاتينى، دو حالت جنين در رحم را بيان مى كنند، كه در قرن بيستم کشف شدند،... جز دروغ و افتراء چیزی در اختیارندارید."
محترمه فاطمه حیدری،
درست است که " علقه " و " مضغه " دو واژه عربی است نه رومی ولاتینی، ولی اگر قرآن بلسان سریانی و آشوری می بود به تحقیق واژه " علقه " و " مضغه " نه بلکه معادل آن بکار میرفت. چون قرآن بلسان عربی است لذا ترجمه این دو واژه از اصل آن ( سریانی یا آشوری ) به عربی که علقه ومضغه است تحریر یافته است.ولی درینجا ایجاب می کرد که بدون تعصب اولاً در مورد جالینوس که کی بود و درین باره چه گفته یا چه نظریاتی را ارایه کرده به تجسس وکاوش پرداخته و در صورت غلط بودن، آنگاه فتوای "دروغ گوئی و افترا" صادرمی شد. آنانیکه تکیه بر عقل دارند ونه نقل نظریه های راجع به سیر تکامل جنین در قرآن را که از کجا سر چشمه گرفته اند، آیا کلام الهی است که قطعاً قبل بران وجودنداشته یا اینکه با عقاید ونظریات مشهور آن زمان مطابقند، مورد تفحص وتدقیق قرار میدهند و تنها پیش قاضی نمی روند.
بهر صورت آنچه بارجوع به اسنادو شواهد موجود بدست می آید آن است که تکامل جنین دررحم، به اشکال گوناگون و" تبدیل شدن به خون " یکی از باورهای بسیار رایج و مشهور مردمان قدیم بوده است ونظرات نوشته های دانشمندان باستان را میتوان نام برد که تمامی آنها بهشکلی بر این باور بودهاند. در میان این افراد می توان از پزشکی بر جسته ای یونانی به نام جالینوس نام برد.
قرار نوشته دایرت المعارف انگلیسی یا ویکی پیدیا جالینو س(Galen } ( 129- 216 ) سلطان پزشکان دنیا نام گرفته است و هشتمین فیلسوف نامبردار یونان بود. او پزشک سه امپراطوری رومی بود واصول پزشکی اش تا قرن 16 میلادی راهنمای پزشکان مغرب زمین بود. جالینوس پژوهشهای زیادی در دانش پزشکی وبخصوص دانش " تشریح" یا اناتومی انسان انجام داده است. جالینوس بیش از 200 جلد کتاب از جمله یک فرهنگ پنج جلدی در باره پزشکی برشتۀ نگارش در آورده است. آنچه در اینباره جالبِ توجه میباشد آن است که در حدود ۲۶ کتابِ جالینوس،در قرن ششم میلادی، توسط راهبی به نام ِ سرجیوس (و جمعی دیگر از عالمان مسیحی)، به زبان آشوری ترجمه شده بود. آثار و نوشتههای جالینوس توسطِ مسیحیانی که از روم گریخته و به ایران پناه برده بودند، در سرزمین پارس، نشر و گسترش پیدا کرده بودند. این مطلب از آنجا دارای اهمیت است که، طبق ِ تواریخ و روایاتِ اسلامی، یکی از اصحابِ محمد شخصی به نام نافع بن الحارث ابن کلده ثقفی بوده است. الحارث یک پزشک بسیار ماهر و دانشمند بود که در دانشگاهِ گندیشاپور تحصیل کرده بود. روایاتی در دست است که او پزشکِ محبوبِ محمد بوده و محمد برای امور طبی نزد او میرفته است و از وی مشورت میگرفته است. در نتیجه، این نیز محتمل است که منبع اصلی این آیاتِ قرآنی در واقع شنیدههایی ازدانش پزشکی الحارث باشند. درباره الحارث دیده شودبه دایرت المعارف ویکی پیدیا مدخل
Nafi ibn al- Harith ibn kalada ( Wikipedia )
بخشی از نظریات جالینوس در باره ای مراحل تکامل جنین در رحم قرار ذیل است:
بگذارید تا مراحل آفرینش ِ جنین را به چهار دوره تقسیم کنیم. در دورهی نخستین، ... شکل نطفه غالب است. ... اما وقتی با خون پُر شد، و قلب، مغز و کبد هنوز شکل نگرفتهاند، ... این دورهی دوم است. ... دورهی سوم چنین خواهد بود؛ شکل ِ کلی [و تکاملنیافتهی] سه عضو حیاتی [قلب، مغز و کبد] را میتوان بهوضوح تشخیص داد ... بعد از مدتی، آنها شاخههای استخوانی کوچکی را تشکیل خواهند داد ... که شبیه شاخههای درختند ... دورهی چهارم و نهائی مرحلهایست که تمام اعضاء شکلیافته و تکاملیافته گشتهاند. در این مرحله دیگر این موجود را تنها جنین نمی خوانند بلکه کودک نیز می گویند. ...
بهطور خلاصه، میتوان گفت که جالینوس تکامل جنین در رحم را چنین شرح داده است:
1- شکل نطفه
۲- شکل خونین؛
۳- اعضاء بهطور تکاملنیافته و کلی دیده میشوند؛
۴- استخوانها مانند شاخههای درخت شروع به رشد میکنند؛
۵- دورتادور و بر روی استخوانها گوشت میروید؛
سرانجام، موجودِ جنین به یک کودک یا انسان ِ کامل و تکاملیافته تبدیل میشود.
http://en.wikipedia.org/wiki/Galen
در باره تاثیر عقاید جالینوس در قرآن ( Basim Musallm )مدیر بخش مطالعات خاور میانه در دانشگاه کمبریچ چنین مینویسد: مراحل ِ تکامل جنین که در قرآن و حدیث برای مومنان مییابیم با گزارشاتِ پزشکی جالینوس دراینباره کاملا تطبیق میکنند. ... شکی نیست که دانشمندان مسلمان ِ قرون میانه از این تطابق کاملا آگاه بودهاند.
B. Musallam (Cambridge, 1983) Sex and Society in Islam. p. 54
برای مطالعه پیرامون این موضوع، میتوانید به منابع زیر رجوع کنید:
C. Elgood (Cambridge University Press, 1951) A Medical History of Persia, p. 66
M. Z. Siddiqi (Calcutta University, 1959) Studies in Arabic and Persian Medical Literature, p. 6-7
E. G. Browne (Cambridge University Press, 1962) Arabian Medicine, p. 11
حال، برگرفتهی بالا را با آیهی ۱۴ سورهی المومنون قیاس کنیم
سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزى شبیه گوشت جویدهشده]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه اى دادیم؛ پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است
میبینیم که این آیه دقیقا خلاصه و بازگوکنندهی برگرفتهی بالا از آثار جالینوس میباشد. بر این اساس، روشن است که این قبیل آیات که مدافعان اسلام از آنان با عنوان ِ "معجزه" یاد میکنند، نهتنها از نظر علمی سراسر اشتباه و مردودند، بلکه کاپیی از باورها و عقاید مردمان همعصر قرآن میباشند. امید است در آینده خانم فاطمه حیدری در نوشتارش تؤام با تأمل وتحقیق فتوا صادر کند.
یادداشت: درین نوشته از پژوهشهای آقای جوینده استفاده شده است.