چرا "رحمان مينه" ويا "جمال مينه" و ديگر شهرک ها, بندر ها مانند شيرخانى به نام حاکمان ويا "خوشحالان و دولتان" پشتون (ويا افغان) باشد يک سرک بنام نامى وگرامى کاتب هزاره , گذشته نگار بزرگ, نباشد?
در زمانهاى ظلم وفشار با سه شيوه دانشمندان واقيعت و حقيقت مى نوشتند: ادبيات ( نظم ونثر و درامه ) -پيشينه نگارانى فرهنگ نگاری ,فرهنگ دانشنامه نویسیکه باعث رونق و روشنگرى مى شد .
شور بختانه قله ادبيات را فارسى زبانان "شعر" را کردند و نه درامه ها را - در حاليکه درامه ها در حالت پختگى جامعه به عنوان "قله ادبيات " مى باشد - در شعر تشنج و دودلى درونى بيان مى شود و واقعيتها زير چادر شعرى گفته مى شد: مانند حافظ "واعظان که اين جلوه..." که در آن تنش و کنش و واکنشها ويا اختلافات درون قومى وبيرون قومى به نمايش گذاشته نمى شود.
و اما در درامه ها مانند درامه ها ى فردوسى همچو سياوش وسودابه, رستم وسهراب, رستم وتهمينه ,دخت شاه سمنگان , رودابه دخت مهراب شاه , شاه هندو کابلستان و زال زابلستان, اسفنديار و پسران اش بهمن و مهرنوش و آذر شاهزاده شاهنشاه ايران زمين با پايتخت آن در بلخ بيژن و منيژه و اسطورههاى ديگراش در پهلوى تشنج هاى درونى تشنج هاى بين من وتو, بين من وخدا , بين اين خانواده و آن خانواده ميان جامعه و جامعه ديگر ميان نهادها, ميان استانها و کشورها به تصوير کشيده مى شود و اسطوره (ستاره) يا قهرمان بين دو کانفلکت که هردو آن از نظر اخلاقى ارزش يکسان دارد يک آنرا گزينش وسرانجام يک راه را بگزيند.
ولى فارسى زبانها ى از دارمه ها ويا داستانهاى هومرگونه فردوسى استفاده نکردند و گفتن ههاى "که فردوسى از شاهان توصيف" را پاسخ درست ندادند بغير از شادروان استاد رفيق صادق راديو درام "رستم و سهراب", شياوش و سودابه فلم تاجيک وفلم تهمتن رستم و سهراب به مناسبت هزاره فردوسى. هندوستان , فلم خانه کپور به کارگردانى شهرام بيديکار فلم سينمايى دونيم ساعته براى نواده هندوکابل و زابل وتوران وايران توليد کرد. ستاره هاى ايرانزمين بدون اسطورههاى توران زمين معنى و مفهوم ندارند. هزاره ها نمونه برجسته از جوشش ايران وتوران زمين اند. در هزارستان زيادترين نامهاى اسطوره هاى هردو پيکر از يک تخمه وجود دارد . مانند قلعه ضحاک و کوه آهنگران.......
کتاب کاتب هزاره که اکنون به انگليسى برگردان شده واقعيت ها را رمزگشاهى مى کند و با !امضاى عبدالرحمن پشتون رفیق گرمابه و گلستان اش " تقلبهاى حاکمان پشتون را با نگارش دانشورى فشاگرى مى کند!!!!!!
به گونه نمونه تغير قصر به نام جهان نما چهلستون هندکى به قصر چهل ستون کابل!!! قصرتاريخى ١٨٠٠ ساله تاج بيک کابل که درزمان امان خان به عوض آباد وبازسازى قصرتاريخى را نابود کرد. آنها نامهاى گذشته پيشينه فرهنگى مليتهاى غيرپشتون را تغير ونابود کردند.
آغاز نقل قول
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
قصر چهل ستون کابل در زمان سلطنت شاه زمان سدوزایی (۱۷۷۰- ۱۸۴۴ میلادی برابر به ۱۱۵۹ تا ۱۲۲۳ خورشيدى , برابر به ۱۱۸۴ـ۱۲۶۰ هجرى قمرى ) در سال ۱۲۱۰ هجری قمری یعنی ۱۷۹۶ میلادی برابر به سال ۱۱۷۵ خورشیدی ساخته شده و پیش از ویرانی، از کاخهای باشکوه کابل شمرده میشد.
اين قصر چار پيشينه دارد, که به نامهاى گوناگون ياد مى شد ه است :
در سال ١٢١٠ هجری قمری ( برابر به ۱۷۹۶ میلادی برابر به سال ۱۱۷۵ خورشیدی ) به او قصر جهان نما در فراز تپه کوه هندکى [[۱] ياد مى شد. سپس بخش غربى همان کوه کوه چلستون ناميده شد:
در سال ۱۳۰۵ هجری قمری (برابر به ۱۲۶۷ خورشیدی و ۱۸۸۸ میلادی) به او در خارج **قصر هندکى** گفته مى شد.
از سالهاى حکومت ظاهرشاه بدين سو تنها به ’’قصر چهلستون’’ ياد مى شد. حتى در همين سالها منظره قصر مدرن چهلستون از تالار **تخت رستم کابل*** ديده مى شد. نامهاى تاريخى اين سرزمين از دوران امیر عبدالرحمنخان بدين سو تغير نام کردند .
احمدعلی کهزاد در پيوند به اين کاخ از کلاه فرنگی به شکل خود رستم دستان خیابان، نهال های سبز ... مى نويسد.
تخت رستم کابل که زادگاه مادر رستم داستان مى باشد و ديگر نامهاى اسطوره هاى باستانى آريانا (ايران زمين) با نامگذارىهاى مجدد عوض شدند.
در باغ تخت رستم که سپس به باغ چهلستون مسما شد تا به سالهاى ١٩٩٢ جشنهاى باستانى وب ويژه نوروز تجليل مى شد.
در تالارغار بزرگ کوه که بنام تخت رستم مشهور بود چايخانه و کبابى قرار داشت . به تماشاچیان در روزهای جشن و عید و روز هاى آخر هفته يعنى ديگر و يا پیشین(عصر بعد از ظهر) پنج شنبه و جمعه شیرنی و میوه وغ ا و نوشابه و به ویژه چاینکی (آبگوشت در غوری دوباره ترمیم شده چینی) پیشکش میشد.
چهل ستون کابل پیش از تخریب اش به دستور فریدریک رابرتس , آرل کندهار (Frederick Roberts, ۱. Earl Roberts) انگلیس فرمانده قشون مذکور برای کابل - قندهار در جنگ دوم افغان انگلیس قصر جهان نما هندکی یاد میشد. این قصر در آن زمان چهل ستون داشت.
عالمگیر دوم برای دختر خود (گوهربیگم و یا زهره بیگم) و داماد خود (تیمورشاه درانی) بر فراز تپهای از کوه هندکی ساخت که زمانشاه درانی ,نواده احمدخان ابدالی (سپس درانی) در آن زنده گی میکرد.
خانم تیمورشاه دخت عالمگیر دوم (۱۷۵۹-۱۸۰۶) از نواده بابرشاه بنیانگذار سلسله گورکانیان هند بود. این قصر هندوایرانی چهل ستون داشت که با کلاه رستم داستان خیابان (گنبد مشهور ایران زمین) پوشیده بود. به کلاه رستم داستان خیابان عمارت کلاهفرنگی و یا **کوشک** گفته میشود.
احمدعلی کهزاد در نبشته خود زير عنوان بنای قصر چهل ستون به سمت شرقی بالاحصار کابل سال ١٢١٠ هجرى قمرى را مى نامد که چهل ستون زمانشاهی عمارتی بود بلند و رفیع و مشتعل بر چهار منزل و در یکی از اطاق های منزل چهارم سریر پادشاهی گذاشته شده بود، پوشش قصر بشکل گنبد بزرگ صورت گرفته بود چنانچه آنرا (کلاه فرنگی) میخواند و به (خود رستم دستان) تشبیه میکند .
ملا فیضمحمد کاتب (١٨٦٢۔١٩٣١میلادی برابر به ۱۲۴۱۔۱۳۱۰ خورشيدى برابر به ۱۲۷۸۔۱۳٤٩ هجرى قمرى ) در کتاب خود سراج التواریخ چندين بار از هر دو قصر جهان نما , قصرجهان نما هندکى( سپس مشهور به قصر چهلستون درکابل) و قصر جهان نما تاجقرغان و يا تاشقرغان مى نويسد.
فریدریک رابرتس که لقب نجبای آرل کندهار و بارونت را گرفت امیر عبدالرحمنخان را در ۲۲ جولای ۱۸۸۰ میلادی برابر به ۱۲۵۹ خورشيدى برابر به ۱۲۹۷ هجرى قمرى به عنوان شاه در کشور هندوکش مقرر کرد.
درسال ۱۳۰۵ هجرى قمرى که برابر به ۱۲۶۷ خورشيدى و ۱۸۸۸ میلادی میشود برای پسر خود بروی آوار قصر چهلستونه جهان نما قصر بدون چهل ستون آباد کرد و نامش را از جهان نما به چهلستون تغیر داد. بخش غربی کوه هندکی به کوه چهلستون مسما شد.
عده هم گفتند که چهلستون بنام «هنده کی» هم یاد میگردید. حبیب اله خان و سپس ظاهرخان این قصر را توسعه دادند، چهارطبقه ساختند. لیلیاس انا امیلتون Dr Lillias Anna Hamilton M.D پزشک امیر عبدالرحمنخان بود واز هر دو بناها در دامنه کوه هندکی در چاردهی کابل عکسبرداری نموده بود. نانسی هاتچ دوپری دردانشنامه ایرانیکا پیرامون قصر چهلستون کابل و تغیر نامش از هنده کی، هندکی، اندکی.... به چهلستون مینویسد. این قصر دارای دو باغ داخلی و خارجی میباشد. مساحت پارک اش (باغ خارجی) تقریبا به ۳۰ جريب (تقريبا ١٢ هکتار )گفته شده است.
این قصر در حال حاضر کاملا ویران شده و شهرداری کابل قصد از نو سازی آن را دارد."پايان نقل قول
عکسها ى قصر جهان نما و يا هندکى و يا چهلستون در تارنماى جهانى ويا ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد *چهلستون (کابل) * قابل دريافت است. http://wellcomeimages.org/inde... http://books.google.de/books?i... http://fa.wikipedia.org/wiki/%...(%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84)
چرا "رحمان مينه" ويا "جمال مينه" و ديگر شهرک ها, بندر ها مانند شيرخانى به نام حاکمان ويا "خوشحالان و دولتان" پشتون (ويا افغان) باشد يک سرک بنام نامى وگرامى کاتب هزاره , گذشته نگار بزرگ, نباشد?
در زمانهاى ظلم وفشار با سه شيوه دانشمندان واقيعت و حقيقت مى نوشتند: ادبيات ( نظم ونثر و درامه ) -پيشينه نگارانى فرهنگ نگاری ,فرهنگ دانشنامه نویسیکه باعث رونق و روشنگرى مى شد .
شور بختانه قله ادبيات را فارسى زبانان "شعر" را کردند و نه درامه ها را - در حاليکه درامه ها در حالت پختگى جامعه به عنوان "قله ادبيات " مى باشد - در شعر تشنج و دودلى درونى بيان مى شود و واقعيتها زير چادر شعرى گفته مى شد: مانند حافظ "واعظان که اين جلوه..." که در آن تنش و کنش و واکنشها ويا اختلافات درون قومى وبيرون قومى به نمايش گذاشته نمى شود.
و اما در درامه ها مانند درامه ها ى فردوسى همچو سياوش وسودابه, رستم وسهراب, رستم وتهمينه ,دخت شاه سمنگان , رودابه دخت مهراب شاه , شاه هندو کابلستان و زال زابلستان, اسفنديار و پسران اش بهمن و مهرنوش و آذر شاهزاده شاهنشاه ايران زمين با پايتخت آن در بلخ بيژن و منيژه و اسطورههاى ديگراش در پهلوى تشنج هاى درونى تشنج هاى بين من وتو, بين من وخدا , بين اين خانواده و آن خانواده ميان جامعه و جامعه ديگر ميان نهادها, ميان استانها و کشورها به تصوير کشيده مى شود و اسطوره (ستاره) يا قهرمان بين دو کانفلکت که هردو آن از نظر اخلاقى ارزش يکسان دارد يک آنرا گزينش وسرانجام يک راه را بگزيند.
ولى فارسى زبانها ى از دارمه ها ويا داستانهاى هومرگونه فردوسى استفاده نکردند و گفتن ههاى "که فردوسى از شاهان توصيف" را پاسخ درست ندادند بغير از شادروان استاد رفيق صادق راديو درام "رستم و سهراب", شياوش و سودابه فلم تاجيک وفلم تهمتن رستم و سهراب به مناسبت هزاره فردوسى. هندوستان , فلم خانه کپور به کارگردانى شهرام بيديکار فلم سينمايى دونيم ساعته براى نواده هندوکابل و زابل وتوران وايران توليد کرد. ستاره هاى ايرانزمين بدون اسطورههاى توران زمين معنى و مفهوم ندارند. هزاره ها نمونه برجسته از جوشش ايران وتوران زمين اند. در هزارستان زيادترين نامهاى اسطوره هاى هردو پيکر از يک تخمه وجود دارد . مانند قلعه ضحاک و کوه آهنگران.......
کتاب کاتب هزاره که اکنون به انگليسى برگردان شده واقعيت ها را رمزگشاهى مى کند و با !امضاى عبدالرحمن پشتون رفیق گرمابه و گلستان اش " تقلبهاى حاکمان پشتون را با نگارش دانشورى فشاگرى مى کند!!!!!!
به گونه نمونه تغير قصر به نام جهان نما چهلستون هندکى به قصر چهل ستون کابل!!! قصرتاريخى ١٨٠٠ ساله تاج بيک کابل که درزمان امان خان به عوض آباد وبازسازى قصرتاريخى را نابود کرد. آنها نامهاى گذشته پيشينه فرهنگى مليتهاى غيرپشتون را تغير ونابود کردند.
آغاز نقل قول
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
قصر چهل ستون کابل در زمان سلطنت شاه زمان سدوزایی (۱۷۷۰- ۱۸۴۴ میلادی برابر به ۱۱۵۹ تا ۱۲۲۳ خورشيدى , برابر به ۱۱۸۴ـ۱۲۶۰ هجرى قمرى ) در سال ۱۲۱۰ هجری قمری یعنی ۱۷۹۶ میلادی برابر به سال ۱۱۷۵ خورشیدی ساخته شده و پیش از ویرانی، از کاخهای باشکوه کابل شمرده میشد.
اين قصر چار پيشينه دارد, که به نامهاى گوناگون ياد مى شد ه است :
در سال ١٢١٠ هجری قمری ( برابر به ۱۷۹۶ میلادی برابر به سال ۱۱۷۵ خورشیدی ) به او قصر جهان نما در فراز تپه کوه هندکى [[۱] ياد مى شد. سپس بخش غربى همان کوه کوه چلستون ناميده شد:
در سال ۱۳۰۵ هجری قمری (برابر به ۱۲۶۷ خورشیدی و ۱۸۸۸ میلادی) به او در خارج **قصر هندکى** گفته مى شد.
از سالهاى حکومت ظاهرشاه بدين سو تنها به ’’قصر چهلستون’’ ياد مى شد. حتى در همين سالها منظره قصر مدرن چهلستون از تالار **تخت رستم کابل*** ديده مى شد. نامهاى تاريخى اين سرزمين از دوران امیر عبدالرحمنخان بدين سو تغير نام کردند .
احمدعلی کهزاد در پيوند به اين کاخ از کلاه فرنگی به شکل خود رستم دستان خیابان، نهال های سبز ... مى نويسد.
تخت رستم کابل که زادگاه مادر رستم داستان مى باشد و ديگر نامهاى اسطوره هاى باستانى آريانا (ايران زمين) با نامگذارىهاى مجدد عوض شدند.
در باغ تخت رستم که سپس به باغ چهلستون مسما شد تا به سالهاى ١٩٩٢ جشنهاى باستانى وب ويژه نوروز تجليل مى شد.
در تالارغار بزرگ کوه که بنام تخت رستم مشهور بود چايخانه و کبابى قرار داشت . به تماشاچیان در روزهای جشن و عید و روز هاى آخر هفته يعنى ديگر و يا پیشین(عصر بعد از ظهر) پنج شنبه و جمعه شیرنی و میوه وغ ا و نوشابه و به ویژه چاینکی (آبگوشت در غوری دوباره ترمیم شده چینی) پیشکش میشد.
چهل ستون کابل پیش از تخریب اش به دستور فریدریک رابرتس , آرل کندهار (Frederick Roberts, ۱. Earl Roberts) انگلیس فرمانده قشون مذکور برای کابل - قندهار در جنگ دوم افغان انگلیس قصر جهان نما هندکی یاد میشد. این قصر در آن زمان چهل ستون داشت.
عالمگیر دوم برای دختر خود (گوهربیگم و یا زهره بیگم) و داماد خود (تیمورشاه درانی) بر فراز تپهای از کوه هندکی ساخت که زمانشاه درانی ,نواده احمدخان ابدالی (سپس درانی) در آن زنده گی میکرد.
خانم تیمورشاه دخت عالمگیر دوم (۱۷۵۹-۱۸۰۶) از نواده بابرشاه بنیانگذار سلسله گورکانیان هند بود. این قصر هندوایرانی چهل ستون داشت که با کلاه رستم داستان خیابان (گنبد مشهور ایران زمین) پوشیده بود. به کلاه رستم داستان خیابان عمارت کلاهفرنگی و یا **کوشک** گفته میشود.
احمدعلی کهزاد در نبشته خود زير عنوان بنای قصر چهل ستون به سمت شرقی بالاحصار کابل سال ١٢١٠ هجرى قمرى را مى نامد که چهل ستون زمانشاهی عمارتی بود بلند و رفیع و مشتعل بر چهار منزل و در یکی از اطاق های منزل چهارم سریر پادشاهی گذاشته شده بود، پوشش قصر بشکل گنبد بزرگ صورت گرفته بود چنانچه آنرا (کلاه فرنگی) میخواند و به (خود رستم دستان) تشبیه میکند .
ملا فیضمحمد کاتب (١٨٦٢۔١٩٣١میلادی برابر به ۱۲۴۱۔۱۳۱۰ خورشيدى برابر به ۱۲۷۸۔۱۳٤٩ هجرى قمرى ) در کتاب خود سراج التواریخ چندين بار از هر دو قصر جهان نما , قصرجهان نما هندکى( سپس مشهور به قصر چهلستون درکابل) و قصر جهان نما تاجقرغان و يا تاشقرغان مى نويسد.
فریدریک رابرتس که لقب نجبای آرل کندهار و بارونت را گرفت امیر عبدالرحمنخان را در ۲۲ جولای ۱۸۸۰ میلادی برابر به ۱۲۵۹ خورشيدى برابر به ۱۲۹۷ هجرى قمرى به عنوان شاه در کشور هندوکش مقرر کرد.
درسال ۱۳۰۵ هجرى قمرى که برابر به ۱۲۶۷ خورشيدى و ۱۸۸۸ میلادی میشود برای پسر خود بروی آوار قصر چهلستونه جهان نما قصر بدون چهل ستون آباد کرد و نامش را از جهان نما به چهلستون تغیر داد. بخش غربی کوه هندکی به کوه چهلستون مسما شد.
عده هم گفتند که چهلستون بنام «هنده کی» هم یاد میگردید. حبیب اله خان و سپس ظاهرخان این قصر را توسعه دادند، چهارطبقه ساختند. لیلیاس انا امیلتون Dr Lillias Anna Hamilton M.D پزشک امیر عبدالرحمنخان بود واز هر دو بناها در دامنه کوه هندکی در چاردهی کابل عکسبرداری نموده بود. نانسی هاتچ دوپری دردانشنامه ایرانیکا پیرامون قصر چهلستون کابل و تغیر نامش از هنده کی، هندکی، اندکی.... به چهلستون مینویسد. این قصر دارای دو باغ داخلی و خارجی میباشد. مساحت پارک اش (باغ خارجی) تقریبا به ۳۰ جريب (تقريبا ١٢ هکتار )گفته شده است.
این قصر در حال حاضر کاملا ویران شده و شهرداری کابل قصد از نو سازی آن را دارد."پايان نقل قول
عکسها ى قصر جهان نما و يا هندکى و يا چهلستون در تارنماى جهانى ويا ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد *چهلستون (کابل) * قابل دريافت است.
http://wellcomeimages.org/inde...
http://books.google.de/books?i...
http://fa.wikipedia.org/wiki/%...(%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84)