صفحه نخست > حقوق بشر > ازدواج یا تجاوز و شکنجه !

ازدواج یا تجاوز و شکنجه !

این مردان هوسران و اکثرا پیر ٬ اما کودک پسند
حسين زاهدی
دوشنبه 24 دسامبر 2007

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

در قانون مدنی جمهوری اسلامی افغانستان ماده های ۷۰ و ۷۱ آمده است ‌"اهلیت ازدواج وقتی میگردد که ذکور سن (۱۸) و اناث شانزده سالگی را تکمیل کرده باشد و عقد و نکاح صغیره کمتر از (۱۵ ) سال به هیچ وجه جواز ندارد"

با وجود چنین ماده صریح قانون مدنی در افغانستان هزاران زوج را میتوان پیدا کرد که دختران زیر سن قانونی به اشکال مختلف به شوهر داده شده و میشود و اگر تعارف نکنیم معامله و فروخته میشود. طبق ماده ۷۰و۷۱ قانون مدنی این نوع ازدواج ها جواز ندارد و غیر قانونی قلمداد میشود.

آیا این نوع ازدواجهای غیر قانونی با کودکان و نوجوانان زیر سن٬ نوع تجاوز محسوب نمیشود ؟ مطعنا همگان این نوع ازدواج ها را محکوم میکند و عمل مغایر با حقوق بشر می پندارد! اما وقتی این ازدواج هارا از نگاه شرعی و اسلامی توجیه و مجاز اعلام میشود هیچ کس جرات نمیکند که اعتراض کند٬ گفته میشود که پیامبر اسلام هنگام ازدواج با دختر خیلفه مسلمین ابوبکر صدیق (عایشه ) فقط نه (۹) سال داشت٬ نه (۹) سال هجری قمری برابر است با هشت سال نیم حجری شمسی اگر بیایم ازدواج دختر نه ساله را با این استدلال که در دین مجاز دانسته و سنت پیامبر است مشروع بدانیم آیا میشود با شاگرد صنف دوم مکتب ازدواج کرد؟!

اما هرگز به این مسایل توجه نشده است که دختران عرب هم از نگاه نژادی و ژنتیکی متفاوت با دختران افغانستان هستند و هم اقلیم و طبیعت کشورها در چگونگی کندی و سرعت به بلوغ رسیدن نقش اساسی دارند. که متاسفانه علمای ما هنوز بر آن نکته ایستاده اند که سن بلوغ در دختران ۹ سال تمام است و بدین معنی است که ازدواج با دختر نه ساله جایز و مشروعیت دارد.

اگر قوانین اسلامی و سنت پیامبر چون ابزاری در دست اینان نبود این مردان هوسران و اکثرا پیر ٬ اما کودک پسند از کدام منبع جواز ازدواج با کودکان را دریافت میکردند؟!

یکی دیگر از عوامل پدیده ی غیر انسانی (ازدواج با کودکان ) در کشورما افغانستان٬ فقر است٬ که خانواده ها در بدل دریافت پول کودکان و نوجوانان شانرا که هنوز بوی شیر از دهن شان به مشام میرسدبه فروش میرسانند و این عمل را متاسفانه «ازدواج» مینامند.

وزارت زنان٬ سازمان حقوق بشر و دیگر نهاد های مربوطه کدام برنامه مشخص و عملی را در دست ندارند تا شاهد کاهش و مقابله با این پدیده نا پسند و عیر انسانی باشیم.

ظاهرا قانون مدنی حاضر در کشور از سوی دولت تطبیق نمیشود تا جلو رشد این فاجعه انسانی گرفته شود اینکه چه موانع در سر راه تطبیق قانون مدنی وجود دارد هم مشخص نیست و تنها دختران خردسال این سرزمین است که قربانی میشوند و همه نوع شکنجه های جسمی و روحی را تحمل نموده و در نهایت به خود سوزی خود کشی و فرار از خانه می انجامد و یا هم تا آخر عمر با درد و رنج در جهنم به نام خانه شوهر کنیزگونه به سر میبرند.

دخترک دوازده ساله که در ولایت هرات مورد خشونت قرار گرفته. وی جبرا به عقد مردی درآمده که وحشیانه او را مورد لت و کوب قرار میدهد. وی میگوید که شوهرش با کارد وی را زخمی نموده و لت کوب مینمود. وی عذر میکند که او را از چنگ وی برهانند چون اینبار بوسیله شوهرش به قتل خواهد رسید.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • براذرم اقای ميرهزاره سلام در کجای اين سرزمين ازقانون وعدالت خبري است تادر سايه قانون مدنی بتواننداتبای يا مردم باامنيت زنده گی کنند.متاسفانه ترازهمه زنده گی تراژيدی خواهران ماست که ازهيج حق واحترامی برخوردارنيستد ياواضحتربگويم بعقيده تعداد زيادي از مردم سالاران زن وسيله ايست برای براورده ساختن اميال وعياشی مردان نابکار اين واقيعت تلخی که بساده گی انرا قبول کنيم.امروز دخترمعصومی که يازده سال بيش ندارد مجبور ومکلف است همخوابه مرد پنجاه ساله باشد .کجاست قانون وعدالت کجاست اسلام واسلاميت . اقای سياف ، اقای ربانی ، اقای خليلی وديگر اقاينی که دررشته اسلام شناسی تخصصی داريد آيا حاضريد دختر يازده ساله خويش رابه عقد مردپنجاه ساله دراوريد ؟ آيا دين اسلام جواز ميدارد نکاح دختريازدساله را ؟ شما که خودراحاميان اسلام وعدالت اسلامي ميناميد کدام واکنش را درمقابل اين بربريت قرون وسطی نشان داده وانرا عمل غير اسلامي و غير انساني خوانده ايد طبعاء نه چونکه اسلام ازنظرشما قانونيست برای احيای منافع شما خاينين به اسلام ومردم.نفرين بيپايانم به ان مردانی که نسبت بزنان ظلم وتعدی ميکنند درود بی پايان بشما خواهران ستمديده.

    • آقایB.Popal . چرا دختر خود را مثال نمی آوری . دختر من خواهر تواست . خداوند این ظلم را از وطن ما گم کند و ترا هم عقل بدهد .

    • آقای معصومی اولتر از همه طبعاء دختر شما خواهر عزيز من است.دوم اينکه دختر معصومی مفهوم اين را ندارد که بنده دختر شما را مثال داده باشم. دختر معصومی معنی ان ازنظر ادبيات يعنی دختر بيگناهی لطفاء مراجعه کنيد به قاموس لسان فارسي.تشکر

    • آقای B,Popal سلام عرض میدارم . سوءتفاهم رخ داده با بزرگواری تان بنده را عفو کنید . در ضمن اگر ( ی ) آخر حذف میشد ( معصوم ) فکر میکنم بهتر بود هر کسی اگر بجای من میبود حتی جناب عالی این فکر را میکرد به هرصورت بنده را معذور بدارید.

    • HAMEN DEN ESLAM HAST KE AEN AZDEWAJ RA RAWA MEDARAD MAGAR MOHAMAD BA DOKHTAR KHALEFAE DOOM DAR SEN 9 SALAGE AZDEWAJ NAKARD BA AEKH TELAF SEN HDOD 45 SAL BARADAR AZEZ SAR TAJE QANON BEQANONE EASLAM KE CHONEN KARD AZ PERAWAN CHE AENTEZAR HAST TA WAQTE KE MA AEN ASL SHREAT RA QABOL DAREM CHE TOR ME TANEM DAR AEN MORED SHE KAEAT KONEM

    • دوست عزیز شما هر چه از قانون بشر و ازین چیز های خرافاتی نوشته کنید برای ما بی تفاوت است هیچ قانون بر تر از قانون خداوند نیست و هیچ بشری بهتر از رحمه اللعالمین نیست برای زندگی درست باید مثل بهترین عالم زندگی کرد نه القاه مغزهای سفلیسی بشری تمام افکار بشری روزی نیست و نابود میشود ولی قانون خداوند و سنت رسول مثل همیشه پایدار میماند نکاح کار ثواب و یک سنت پاک رسول است هرکس که توان جنسی داشته باشه نکاح کند ثواب خواهد کرد در هیچ حدیث سن ازدواج قید نشده و در هیچ ایه قران این کتاب اسمانی در مذمت نکاح نیامده پس شما چطور این سنت رسول را به اشکال مختلف مذموم جلوه میدهید اگر من توان مالی درست میداشتم پنچ نکاح میکردم امید وارم که شما را خداوند در راه نیک هدایت کند

    • ameerul momimeen:
      az ke gela mikune ? az ke shikayat ? eenha darbare islam az CCN wa FoxNews faqat shuneda and.... afsoos!

      Wasalaam.

    • انسان اشرف مخلوقات است واگر اخلاق بشری وجود نداشت همانند حیوانات از قدرت اختیار وتصمیم برخوردار نبود دستاویز قراردادن ازدواج پیامبر اکرم با عایشه که تحت شرایط خاصی بود ومغز ناتوان شما از درک آن عاجز بوده وخواهد بود دلیلی منطقی نمی باشداگر کمی دباره علم ژنتیک اطلاعاتی داشتید از این افکار نادرست که زنان را مانند برده به حساب می آورید دوری می کردید این اعمال ورفتار شماست که وقتی یک نفر آزاداندیش از بیرون به آن نگاه می کند اگر بطور مختصر باشد آیینه افکار مسلمانان را خواهددید که مطلقا" اینچنین نیست از اظهاراتتان پیداست که اسیر قوه شهوانی هستید وخوی بشری خود را فراموش کرده اید خداوند انشاا... شمارا به مسیر صحیح ایمان هدایت فرماید تا از تعصب خشک وخالی وبی دلیل دست بردارید ازدواج عملی است که بارها به آنتاکید شده است ولی به شرطها وشروطها .سیره نبوی را کاملا" مطالعه کنید تا ببینید شما حائز شرایط هستید یانه بعدا" عمل ناصحیح خود را به پیامبر عظیم الشان اسلام ربط دهید

  • زنان و دختران هموطن ما که همگی همانند مادران و خواهران ما هستند ، واقعا" در شرایطی بسیار دشوار و محرومیت های بیشمار قرار دارند .
    یکی از محرومیت های اصلی زن در مملکت ما بی خبری آنها از حقوق خودشان میباشد ، جای بسی تاسف است که در بسیاری از موارد ، حق تلفی های پیش آمده را تقدیر و سرنوشت محتوم خویش می دانند و حق اعتراض را به خود نمیدهند .
    آنچه که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است ، اقدامات گسترده فرهنگی و آموزشی است تا قشر زن در جامعه سنتی و به شدت کهنه گرای افغانستان ، جایگاه واقعی خود را بشناسد و برای ایجاد یک تحول مثبت اجتماعی ، دوشادوش مردها و حتی در مواردی چون تربیت فرزند ، پیشقدم تر از مردها با عزت و اقتدار وارد صحنه شود و نقش مهم خود را ایفا نماید .

    • اصولا استدلال های غیر منطقی قانون غیر منطقی را به وجود می اورد.منتفی ندانستن ازدواج با اطفال از نظر اسلام امری است غیر انسانی.این قانون کلیات و جزئیات را نمی شناسد بلکه امری است فراگیر و دارای حقیقت مطلق و مطلقا سلب اختیار در ازدواج از زنان.تا زمانیکه دین و قوانین ان از جامعه و اجتماع ریشه کن نشده و در پس خانه های مساجد جایش را منحصر نکرده و به یک امر شخصی تبدیل نشود هیچگاه از قانون اساسی نباید گله مند بود. قانون اساسی ما دارای نقص اساسی است که تطبیق ان درجامعه با تضاد رو به رواست و این است که ما گاهی زنان را از نظر ژنتیکی با زنان اعراب مقایسه می کنیم و گاهی هم استدلال های عجیب و غریب دیگر. چاره ای اساسی در حل این مشکلات راندن دین در گوشه و کنار مساجد است که نباید به هیچ وجه اجازه خروج از ان را داشته باشد. موفق باشید میر هزار

      آنلاین : ازدواج یا تجاوز و شکنجه / یا کشتن در زیر تبرهای شهوت نا انسانی

    • اگر اين كار واقعن خلاف اسلام است. پس چطور خود حضرت محمد با عايشه كه بيش از هفت سال نداشت اردواج كرد؟

    • روایت که درمورد ازدواج عایشه با پیامبر آمده است قابل بحث است.
      من فکرنمیکنم که درست باشد.برخی دانشمندان تحقیق نموده اند که وقتی پیامبر با عایشه ازدواج کرد حداقل عایشته 16 سال داست.
      اگر این روایت درست هم باشد باید به اقلیمی عربستان توجه داشت ، ازطرف دیگر دران زمان شاید عیب تلقی نمیشد. اما این روایت اگر درست هم باشد درجهان ما با این تفاوت سنی از غیر انسانی است.دختروپسر باید حد اقل 18 سال را تکمیل کنند.
      مهرپور

  • ما مردم زمانی که یک پرابلم پیش آید در گردن خداوند می اندازیم و میگوییم که خواست خدا بود و خود را قناعت میدهیم . این هم این دلیل را که پیغمبر اسلام با عایشه 9 ساله ازدواج کرده ما هم میکنیم . پیغمبر خدا خدماتی را در راه اسلام و برای ملت ها کرده میلیون ها کار های نیک کرده چرا کار نیکش را پیشه نمیکنید که بخاطر اغراضات و عیاشی تان ازاسم و عمل پیغمبر خدا نام میبرید و آ نهم معلوم نیست که آیا این حرف در باره رسول خدا صحت دارد یا مــلا ها بخاطر خود ساختن من نخواندم و نشنیده ام و باور هم نمیکنم نه خدا ظالم است و نه حبیبش که همچو ظلم را برای یک طفل روا دارد .

  • با درود .
    زنها کشتزار های شما هستند . پس کشتزار های خود را به هرگونه ای که میل دارید ، در اختیار گیرید . آیه 223 سوره بقره .
    این عموی 54 ساله ، به غیر ازین نو عروس صغیر ، شرعاً سه همسر دیگر حتماً داشته باشد . چه خوب است که امروزه ، بازار سنت کنیز گیری کساد است ، وگرنه تعداد زوجات شرعی این عمو ی پیر ، از خیل کنیزان به چند ده عدد میرسید ؟ چون این سنت از صدر اسلام آمده است که : هرگاه زنی بدون تقاضای مَهر ، نَفس خود را به مرد مسلمان ببخشد و نیز با کنیزانیکه از جهاد به غنیمت بدست آمده است ، قید نکاح حلال است و مجاز است و رواج است . به روایت تاریخ « روضةالصفا ، حبیب السیر ، ابن اثیر ، تاریخ گردیزی » ...
    ابوسعید عبدالحی بن محمود گردیزی مؤلف زین الاخبار ( 441 هجری ) که بیشتر روایاتش را که اصل باشد از سیره نویسان معتبر مانند محمد بن اسحاق وواقدی و ابن سعد آورده در صفحه ی 107 تاریخ سیستان نام زنان پیغمبر را به شرح ذیل ذکر کرده است :
    « خدیجه -عایشه- حفصه – ام حبیبه – سوده – ام سلمه – زینب – میمونه – صفیه « یهودی همسرمالک قلعۀ خیبر که به کنیزی رفت » – ماریه – ام شریک – خوله – زینب – جویریه – شراف – امیمه – نشاة – شنباء – غزیه – عمره . »
    که از آنان 9 فرزند آورده « القاسم ، عبدالله ، الطیب ، الطاهر ، فاطمه ، زینب ، رقیه ، ام گلثوم الاکبر ، ابراهیم . »
    فرزندان امام علی در صفحۀ 131 تاریخ گردیزی بشرح ذیل آمده است :
    « حسن – حسین – محسن – ام گلثوم – زینب . اینان از فاطمه بودند و از زنان دیگر اینان اند :
    « محمد – عبید الله – ابابکر – عمر – رقیه – یحیا – جعفر – عباس – عبدالله – ابوحنیفه « غازی » عثمان ، رمله – ام الحسن – ام گلثوم الاصغر – حمانه – میمونه – خدیجه – فاطمه – ام الاکرام – نفیسه – ام سلمه – امامه – ام ابیها . »
    رقیه دختر پیغمبر به عقد نکاح عثمان خلیفه در آمد و پس از مرگ او ، پیغمبر دختر دیگرش « زینب » را به همسری عثمان داد و ازین سبب ، عثمان خلیفه به « ذوالنورین » مسما گردید .
    عجب است ؟ که امام علی نام پسرانش را به احترام خلفای اسلام ، ابابکر و عمر گذاشته و دخترش ام گلثوم را در قید نکاح « عمر خطاب » خلیفه دوم مسلمین آورده است و مدت بیست سال پشت سه خلیفه نماز گذارده است ؟ و امروزه در تشیع آخوندی این سه خلیفه نکوهش می شود .؟!
    « اگر امام معصوم نباشد ، اقتدا به آن مجاز نیست »
    یکی از پسران امام علی « عثمان » 54 سال عمر کرده و بیشترین سهم از میراث پدرش را برده است و در بقیع دفن است .
    تعداد زنان و اسمای عمو و عمه و خاله و نام اسبان و شمشیر ها را در جدول های جداگانه ،
    در « روضةالفصا و زین الاخبار » بخوانیم .
    توضیح :
    از دو « حنیفه » در تاریخ نام رفته است :
    یکی « امام حنیفه غازی » که پسر امام علی و برادر حسن و حسین بود ، و از مادر جدا بود . در جنگ ها نهایت دلاور که او را « غازی » گفتندی . دیگر « ابو حنیفه » یا امام اعظم . که از صحابۀ پیغمبر بود . نهایت امین و متقی بود و در زمان پیغمبر ، مال یتیمان را نزد او به امانت نهادندی . در خروج اما حسین « ابوحنیه » به معاویه پیغام کرد تا یکی را جهت تسلیمی اموال یتیمان مقرر کند تا با امام حسین به کوفه رود ، که معاویه قبول نکرد .
    گویند ده هزار دینار به امام حسین داد ، سفر خرج .
    معاویه او را لقب قاضی القضاد و رییس دیوان داد ، که نپیرفت و گفت :
    اگر معاویه گوید که دروازه های مسجد مدینه بشمارم ، نشمارم . چه برسد که ، او خون بیگناهی بر زمین ریزد و من برآن مهر کنم و صحه گذارم .
    روایت است که بر او هفتاد هزار حدیث بیاورند تا اگر از زبان پیغمبر شنیده باشد . همه را خواند و گفت :
    فقط هفت تا از پیغمبر است و بقیه همه جعل است .
    گفتند : تو از پیغمبر حدیث بگو . گفت : فقط سه حدیث است .
    یکی : من هر چه گفته ام از قرآن گفته ام . هرگاه گفته ها از زبان من در قرآن نباشد ، جعل است .
    دیگری : هر که از زبان من حدیث جعل کنند در بیان . مستوجب اشد من النار است آن کس .
    گفت : از پیغمبر زیاد شنیده ام ، میترسم که در کلمات و عبارت اشتباه کنم و مستوجب ، اشد من النار گردم .
    و ابوحنیفه را زندانی کرد یزید و با زهر در زندانش بکشت .
    که خدایش بیامرزاد .
    زاهدی عزیز .
    چه قشنگ گفت مرتضی علی ؟
    « قسم به خدایی که سر دانه شگافت و حیات پدید آورد ، که اگر برمن واجب نکرده بود ، تا در مقابل پر خور ستمکار و گرسنه گی ستمدیده آرام نگیرم ، من ریسمان شتر خلافت را به گردنش انداخته ، رها یش می کردم »
    فلسفه حسین و کربلا ، همین بوده و بس .
    بهترین تجلیل از یک شخصیت ، رفتن به راه او است .
    عصیان و خروج .
    کنون درین مسیر که تو : پیشقدمی
    کار زینبی . اعتراض ، عصیان ، فریاد و خروج
    در بند آن مباش که نشنید یا شنید
    سر همه پیش از سر تو
    قربان سرت
    سر ، وردار
    راهت هموار .

  • salam khedmate khaharan wa baradarane azize Afghanistan waghaan ka jaye taasof ast ka chanin janaytha mekonand wa name anra ezdewaj megozarand wa da nazar ma kasani ka dokhtarane zer sen (11 ya12 saala) khod ra da khanaye shawhar meferestan ba khatere islam nest liken dar ghebale dokhtar payssa megiran (dokhtar froshi) wa da islam hech waght dokhtar froshi nayamda ast wa dowom azi ka aghaye (kamal az canada )e gapaye(tohmat) ka tu darbare Hazrate Mohammad (S) wa Hazrate ALI (R) naweshta kadi hatman az ketabe salman Roshdi ka shayad padaret basha gerefti wa dar inja naweshta kadi wa hech jaye shak ham nest ka kodam yahud bashi ,

    • هه هه اگر یهود میبودیم خیلی بهتر ازین بود، چون یهودیها یکی از هشیارترین مردم دنیا است. اما مسلمان................

    • کاسترو !
      ما 35 میلیون یهودی داریم , به نظریم که تو خبر نداری . اکثر شان به بیش او تیمم میکنند .

  • با سلام كامران جان عزيز بايد بگويم كه متاسفانه امروز شريعت كاذبي كه ملايان ساخته اند خود ابزاري براي توجيه نمودن اين نوع اعمال دور از كرامت انساني ميگردد. اكثر ملايان و علماي ما از دين فقط يك لكچر دارند نه چيزي بيش.

  • در نظم نوین جهانی
    اگر ناسیونالیسم افکار سنتی اش را
    اگر مرتجعین حجاب، آپارتاید جنسی و افکار کپک زده شان را
    ما لبهای خندان و چهره های شاد کودکان را به ارمغان می آوریم.
    اگر آنها ترس و وحشت را، ما شادی و امنیت را
    اگر آنها اعدام و شکنجه را، ما آسایش و زندگی را
    اگر آنها فقر و گرسنگی را، ما آزادی و برابری را
    اگر آنها واپسگرائی و بربریت را، ما مدرنیسم و حرمت انسانی را
    اگر آنها شکنجه، آزار جنسی و کار را، ما لذت بردن و امنیت برای کودکان را
    اگر آنها دنیای خشونت و جنگ را، ما دنیای بهتر را.

    این است که در دنیای ما کودکان مقدمند.
    دوستان عزیز در افقانستان:
    جهان بنا گوشمان، جهانی كه ما درآن می زییم، جهانی آكنده از نامهربانی وبرسمیت نشناختن حقوق انسانی واجتماعی انسان است .جهانی وارونه كه درآن هیچ چیز سرجای خود نیست وحقوق اساسی بشر ومنزلت وارزش انسان درپیوند با معیارهای امروز جامعه بشری نیست. آری شالوده این جهان كه میبایست بنیانش برآزادی وعدالت وصلح جهانی وبه رسمیت شناختن منزلت ذاتی وحقوق مساوی وغیرقابل انكارهمه اعضای بشری باشد، بشدت لرزان است و قطعاً دراین بین بیشترین عارضه متوجه آسیب پذیرترین قشر جامعه یعنی كودك می گردد. كودكی كه امروز نه خانواده ،نه جامعه آن رسالت تاریخی خود را برای پرورش اصولی علمی وانسانی وی به انجام نرسانیده ودر بیشترجوامع بشری از بی حقوقی كامل وعذاب جسمی وروانی بشدت دررنج است. امن ترین پناهگاهها برای او تبدیل به میدان هجوم وتعرض به جسم وجان وشخصیت ومنزلت اجتماعی وانسانی وی گردیده است. كودكی كه حتی قادر به اعلام موجودیت وقدعلم كردن دربرابرهمه این ناملایمات نیست. باید جهت احقاق حقوق ذاتی وانسانی این سرمایه های جامعه بشری دربرابر همه این تعارضات ونامهربانیها سینه سپركنیم. وبه موج توفانی جنبش دفاع از حقوق این قشرآسیب پذیرجامعه بپیوندیم. باشد كه جهانی كودكانه وانسانی برای کودکانمان داشته باشیم. دوستان عزیز درجهت برسمیت شناختن حقوق كودك وبرداشتن گامی عملی واساسی برای آن نهاد کودکان مقدمند را تشکیل دهید.و با افتخار اعلام کنید

    دست مذهب از زندگی کودکان کوتاه.رفتار هر جامعه با کودکان محک ارزيابى درجه انسانى بودن و آزاد بودن آن جامعه است.

    ٭ منفعت کودکان بر هر ملاحظه و منفعت ملى، قومى، مذهبى، نژادى، اقتصادى، فرهنگى و ايدئولوژيک مقدم است.

    ٭ حيات پايه اى ترين حق هر کودک است. از اين رو جسم و روح کودکان بايد از هر نوع تعرضى مصون باشد.

    ٭ کودک ملک شخصى کسى نيست. پدر، مادر و دولت صاحبان کودک نيستند.

    آنلاین : دست مدهب وسنت های توحش از زندگی کودکان کوتاه!

    • درود بر تمام برادران افغان
      مشکل ما با اسلام و اصولگرایی اسلامی است. پس باید در کشور شما به نوعی اصولگرایی اسلامی از بین برود! همانگونه که شخصی به نام امیرالمومنین تمام افکار حقوق بشری را نقض کرده بود. و من فکر می کنم از این دست در کشور افغانستان بسیار باشد، پس بهترین راه مقابله هوشمندانه با دادن اطلاعات و آگاهی عمومی برای جلوگیری از افزایش و پیش روی چنین عقایدی است.
      شاد و سرافراز باد پارسی زبانان
      بدرود

  • به نام خدا این مسئله ای است که به دلیل بی ثباتی و عدم آگاهی مردم حتی داز شرایط اقلیمی و هوس رانی مردان نا آگاه و به عبارتی ÷ولدار در این کشور و تعصب نا به جا به اسلام تحریف شده که همگی از آن آگاهی دارند می باشد پارس آیما

  • سلام تشکر از مطالب بسیار زیبایی که برای مطالعه گذاشتید.
    شما در افغانستان از کدام قانون گپ میزنید همین قانون که امروز به کوچیها اجازه داده تا مردم بیگناه را کشته پاره و آواره کنن به خانه هاشان تجاوز کنن همین قانون را شما قانون تلقی میکنین هیچ شهروندافغانی در حال حاضر در سایه قانون زندگی نمیکنن بلکه اونها در سایه روب و وحشت بد بختی فقر دربه دری و گشنگی زندگی میکنن در این مملکت از ریس جمهور تا عادی ترین مامورش کلگی دزد و دشمن جان مردم هستند شما چرا در بین مردم نیستید تا درد دل اونها را بفهمید. چرا نیستید تا بفهمید که امروز ریس جمهور ما غارت میکند ریس جمهور ما قتل مرتکب میشود مردمها را میکشد شما کجا هستید ....

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس