افغانستان څنګه جوړیدای شي؟
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
افغانستان دجوړیدو او په هېواد کې دتل پاتې ډاډمن امنیت د راوستو هیلې د ټولو افغانانو ځانګړې ارزو او هیله ده ، دغې هیلې ته درسیدو لارې چارې اوس دټولو هېواد والو څخه ورکې ښکاري.
په هېواد کې درسنیوو چټک پرمختګ هم ددې له امله شوی چې د عام ولسونو د هېواد جوړونې هیلې یې تر خاورو لاندې کړي دي او ددې پرځای چې خلکو ته د ابادۍ هیلې او فکرونه ورکړي ورځ تر بلې دغه فکرونه لا هم د تیارو لوري ته بیول کیږي، که په راډيوګانونو او تلویزیونو کې کې ګردي میزونو اوپکې بې شمېره دسیاسي کارپوهانو بحثونو او شننو ته په دقت سره سړی متوجې شي نو خدای شته چې داسې اندیښنې به درته رامنځته کړي چې سمه لار در څخه غلطه کړي.
یوڅه ته چې فکر وشي پخوا به په سیاسي او داسې نور چارو کې کارپوهان دګوتو په شمېر پیداکیدل، زه نه پوهیږم چې دمعاصرې تکنالوژۍ، که دچټکې مخ پرودې بې کیفیته رسنیز بازار او که دخلکو علمي پوهه تر دې کچې رسیدلې ده چې اوسمهال بې شمېره کارپوهان لرو؟
پخوا به دیوه کارپوه لپاره دخپل مسلک سره تړلي ځانګړي معیارونه موجود وو او ترڅنګ به یې په دغه برخه کې لوړې او ژورې لیدلې وې دهغې وروسته به یې په چارو کې دمسلک سره سم نظرونه ورکول اوسمهال خو ټول عمر یې ایله ۲۵ کاله وي خو چې ګردي میزونو ته کښيني نو دسل کلونو خبرې به کوي ، واقعا داهغه څه دي چې رسنۍ باید ورته جدي پاملرنه وکړي او هم هغه په کارپوه او افغانان چې په ګردي میزونو کې داډول تبصرې کوي ترهرڅه ورته دافغانستان لوړې ګټې باید ارزښت ولري او که احیانا نه پوهیږي باید ترې ځان وساتي.
په دغه تلویزویوني او راډيويي میزونوکې تر ډيره بریده یوزاې نیوکې او داسې څه ویل کیږی چې داوریدونکو او لیدونکو لپاره د ښه راتلوونکي حل لارې چارې نشي په ګوته کولی.
په اوسنیو شرایطو کې هرڅوک پدې پوهیږي چې شته ناخوالې دټولو هېواوالو دزغم کاسه ډکه کړې ده او عام ولسونه دیو مثبت بدلون غوښتوونکي دی خو داچې ددغه ستونزو دحل او دنړیوالو او کورنیو ننګونو او ګواښونو ته په کتو څنګه کولای شو چې داسې نظام رامنځته کړو ترڅو ټول افغانان پکې خپل ځانونه و ویني او حق حقدار ته د وړتیا او شایستګۍ له مخې ور ورسیږي دا هغه څه دی چې نه پرې دکارپوهانو او نه پرې سیاسي شنوونکو یاخو سر نه خلاصیږي او یاهم دغې تشې ته ندي متوجې شوي.
دموجوده نظام او واکمن پراخومصلحتونو،اداري، سیاسي او ټولنیز فساد ته هرڅوک اشاره کوي خو داچې دهمدغه واکمن او شته نظام بدیل څنګه باید رامنځته کړو پدې سر نه خوږوو.
دموجوده نظام مخالفت او دسم بدیل رامنځه کیدل د ډيری ۹۰٪ افغانانو غږ دی خو دغه ارمان ته رسیدل یوازې دمیزونو ترشا،په زینتي محفلونو او دکباپونو دخوراکو پرسر نه رامنتځه کیږي هغه دچاء خبره چې هم دې غازي اوهم دې شهید او هم مې دې سر سلامت وي او هم دې اوښتون او انقلاب رامنځته شي دا نو بیا خیالونه دي چې رسیدل ورته ناشوني ښکاري.
دروان وضعیت بدلون دسیاسي مفکرینو او ورسره دځوان نسل غښتلو ځوانانو دکلک هوډ او قوي مبارزې لرونکي فکرونه کولای شي چې دراتلوونکو داسې ټاکنو لپاره دمدني مخالفت او پراخو سوله ایزو مظاهرو له لارې داسې زمینه برابره کړو ترڅو دولسي فشار له لارې په حکومت فشار رامنځته شي او حکومت پدې پوهه شي چې نور دمصلحتونو او پټو توطیو وخت پای ته رسیدلی دی او خلکو دمثبت اوښتون تکل کړي دی.
د ریس جمهور کرزی لخوا دعلمي او اکاډمیک مرکز (دښوونې او روزنې پوهنتون) نوم درباني په نوم نومولو او پروړاندې یې دکلک مدني مخالفت او د ځوانانو کلک هوډ دا ټولو هېوادوالو او نړیوالو ته وښودله چې نور افغانان د خپلو ارزښتونو او ملي ګټو پر سر سودا له هیچا سره نشي کولی او نه نور د داډول ماشومانه لوبو دزغم وس او توان لري.
جمهور ریس باید دخپلې دغه سترې تیروتنې څخه نور الهام واخلي او نور د افغان مظلوم ولس دهیلو او ارزوګانو پرسر دهیڅ ډوله مصالحو او مصلحتونو قرباني نکړي.
داچې د ولسمشرۍ ټاکنو لپاره نژدې ۱۶ میاشتې پاتې خو په حکومت کې اوس هم په روڼ او شفاف ډول د ټاکنو د دایریدو لپاره کوم خاص میکانیزم ندی وړاندې کړی خو دځینو سیاسي کارپوهانو او معتبرو منابعو په اند چې ولسمشر دسیاسي ډلو ټپلو سره دکتنو په درشل کې دی ترڅو د اوسني نظام ځینې برخې هم دمصلحتونو پربنیاد د سیاسي ډلو ټپلو ترمنځ د ویش په درشل کې دی او دټاکنو پرمهال هم ددې اټکل لرې ندی چې امنیتي حالات نور هم ترینګلي شي او ولسمشر به د بیړني حالت په اعلان سره د واک په ګدۍ پاتې شي.
تیرو تجربو ثابته کړې ده چې کمونیزم د له منځه وړو اصلي علت خپله کمونستان ول چې کمونیزم یې دتل لپاره دنابودۍ کندو ته وغورځولو، د اسلامي نظام سقوط او مقدس جهاد هم خپله دمجاهدینو دکړنو پراساس له منخه لاړو،دطالبانو امارت او واکمنۍ پای ته رسیدل هم دطالبانو دخراب چلند باعث شول او لرې نده چې د دیموکراسۍ جنازه به هم ددې هېواد څخه خپله دموکراتان وباسي.
زما په اند تراوسه د دموکراسۍ پلې کولو لپاره هېواد چمتو نه دی او دبلې خوا موږ د موکراسۍ څخه هم (۱۰۰) متره مخکې روان یو، اوسمهال دهېواد زعامت لپاره یوداسې کس ته اړتیا لیدل کیږی چې دقانون درست حاکمیت ترڅنګ په چارو کې جدي ګامونه پورته او دهېواد راتلوونکي لپاره داسې یوه منظمه او هراړخیزه پالیسي په لاره و اچوي ترڅو دګاونډیو او دسیمې هېوادونو لپاره دښو اړیکو دتظمین روښانه او عام فهمه ټکي ولري.
((دتاریخ پوهانو په اند په تاریخ کې هغه کس هیڅکله نه بخښل کیږي چې خپله قانون جوړ او بیا همدغه قانون تر پښو لاندې کړي))
همدغه اصل ته په کتو ولسمشرباید دورستي ځل لپاره هغه څه باید وکړي چې دټول ملت په ګټه او دده لخوا جوړ شوي قانون ته چې په کراتو اومراتو سره تر پښو لاندې شوی داخري ځل لپاره د درناوي په سترګه وګوري او د راتلوونکو شفافو ټاکنو لپاره داسې زمینه برابره ترڅو سیاسي واک په سوله ایزه او دموکراتیکه فضاء کې انتقال او دجمهور ریس دغه سترګام به دتل لپاره تاریخ په زرینو کرښو ولیکي.
پيامها
14 اكتبر 2012, 10:07, توسط پرویز "بهمن"
سلام به کابل پرسیان عزیز وسلام به آدم خان سیرت!
آقای آدم خان سیرت واقعا اوغان بودن خویش را ثابت نمودی نتیجه گیری وبدیل که جناب عالی ارائه داشته ایی واقعا اوغان بودنت را ثابت می سازد:
آدم خان: زما په اند تراوسه د دموکراسۍ پلې کولو لپاره هېواد چمتو نه دی او دبلې خوا موږ د موکراسۍ څخه هم (۱۰۰) متره مخکې روان یو، اوسمهال دهېواد زعامت لپاره یوداسې کس ته اړتیا لیدل کیږی چې دقانون درست حاکمیت ترڅنګ په چارو کې جدي ګامونه پورته او دهېواد راتلوونکي لپاره داسې یوه منظمه او هراړخیزه پالیسي په لاره و اچوي ترڅو دګاونډیو او دسیمې هېوادونو لپاره دښو اړیکو دتظمین روښانه او عام فهمه ټکي ولري.»
واقعا همان ضرب المثل اندازه گیری دم خررا بیادم آوردید
با احترام
پروبزبهمن
14 اكتبر 2012, 10:34, توسط ن.ب
مشكل ما مشكل محبت يكجانبه قبيله ما و رهبران بشتون ما با قبايل و سوبه سرحد و يا بشتونهاى با كستا نى است.
از بسكه ناز كردى و ناز تو كردنيست
دشنام كزدهان تو باشد شنيدنيست
از دست تو ناك اوت شدم فوت شدم من
مردى نه همين است كه ما را بزنى تو
بيادر ,دوسه دندان من از دست تو بشكست
بر مردى من باسخ دندانشكنى تو
بشتون با كستانى ما را دشمن ميداند,ميخواهد ما را تباه و برباد كند و كشور خاك و مال و نا موس مارا به با كستان ببرد.ما او را برادر ميكوييم و در زير بايش خودرا بل ساخته ايم.بخاطر خط ديورند؟؟؟ كه انها خود را او غان بكويند؟ انها خود را با كستانى ميدانند و باسبورت تابعيت با كستانى را دارند و به ان افتخار ميكنند. بس از زير باى اوفتادن بشتون كشور من از براى جه است؟
اين جه معنى ميدهد كه كرزى بكويد انجا قوم من است؟
ايا يك با كستانى خارجى نيست؟
يكى از دوستان بشتون اكر همين مسله را واضيح بسازد كه بشتون كشور من درين باره جه فكر ميكند؟
تا جه وقت اين قوم خود را زير بشتون با كستانى ميخوابد؟
14 اكتبر 2012, 10:48, توسط سکندر
بهمن تو هم تاجيق بودنت را ثابت ساخته اي تا وقتي که اين تعصب فاشيستي در خونت جريان داشته باشد انسان نيستي چون وقتي از انسان معنويت منفي شود صرف غرايض حيواني درجسم او باقي مي ماند اين است تعريف حيوان يعني انسان به حيوان تبديل ميشود٠
14 اكتبر 2012, 11:25, توسط ن.ب
اقاى سكندر اكر تو انسان هستى و شير انسان را خوده يي لطف كو ما را رهنمايي كو من جند سوال را مطرح كردم,اكر جواب بدهى خوب ميشود.
بيدون كدام شكا كيت,راستى براى من واضيح نيست. سوالات بسيار واضيح و بيدون ديبلو ماسى طرح شده من نا خوان هستم برادر عزيز قهر نشويد.
14 اكتبر 2012, 11:30, توسط پرویز "بهمن"
سلام خاص به آقای سکندر!
اجازه دهید که قبل ازهرچیز دیگر ازمیان سایرغلطی های املایی تان یک غلطی تانرا اصلاح کنم که آن عبارت از(غرایز) می باشد که جناب عالی شاید سهوا ویا عمدا آنرا غرایض نوشته اید.
عرضم حضور جنابعالی این است که نصیحت هایت خوشم آمد. شما گل گفته اید ودٌر سفته اید اما ایکاش به این سخنان تان ایمان میداشتید. واقعا انسان وقتیکه ازمعنویت تهی شود به حیوان تبدیل می شود. پس حالا خودتان بگویید که آیا شما به حیوان تبدیل شده اید یا من؟
از استعمال کلمهء تاجیک به تاجیق که دشنام آشکار به به بخش بزرگی ازانسانها می باشد معلوم شد که جنابعالی زیرنامهای تاجیق تلخانخور وشکراله رحمانزی وصدها نام دیگر نه تنها به تاجیک ها بلکه بر پیامبر اسلام نیز دشنام زده اید وبه هیچ معیار انسانی واخلاقی پایبندی ندارید آیا شنیدن کلمهء معنویت وترک افکار فاشیستی ونظایر اینها ازقلم شما شوخی نیست؟
به عقیدهء شما من تعصب فاشیستی دارم که سلطهء هژمونیستی پشتونیزم را که نه با معیارهای انسانی برابر است ونه هم اسلامی ونه هم یهودی ونه هم هندویزمی اما جنابعالی با اینقدر دشنامهای بی رویهء تان به پیامبران الهی ودیانت مردم وهویت ملی مردم زنان ودختران مردم متعصب نیستید؟ پس حالا شما حیوان مجسم استید ویا من ؟ آیا شما با خواننده ها شوخی نکرده اید؟
با احترام
پرویز بهمن
14 اكتبر 2012, 23:05, توسط جنگسالار شوی اوغان
اگر اوغان هر جنایت و بی شرفی را مرتکب شود مردم باید خاموش باشند ورنه از طرف غولهای قبیله یی مورد دشنام وناسزا قرار میگیرند
15 اكتبر 2012, 01:58, توسط رهگذر(بیخدا)
این پیام بهمن به آدرس اینجانب (رهگذر بیخدا) نوشته شده است، چون اتهام توهین به پیامبر اسلام پیشتر هم توسط ایشان مطرح شده بود.
روشنگری چند نکته:
1- پیام بالایی بنام سکندر از من (رهگذر بیخدا) نیست. من درباره هر موضوع بی مایه و بیخودی نظر نمیدهم، نام من در کابل پرس? قدیمیها بیخدا و برای رفع سوء تفاهم اکنون رهگذر (بیخدا) است. من مسئول نوشته های خود (رهگذر بیخدا) هستم و مسئول نوشته های دیگران مانند تاجیق تلخانخور و یا شکرالله رحمانزی نیستم. در ضمن غلطگیری املایی شما از ایشان هم بیجاست، غرایض هم مینویسند.
.
2- چگونه است که شما همیشه در نوشتههایتان از واژه اوغان بجای افغان بهره گیری میکنید توهین نیست و اگر پیام گزاری تاجیق را بجای تاجیک نوشت توهین به بخش بزرگ از مردم است؟
.
3- کسی به پیقنبر اسلام توهین نکرده است، اینکه میگوییم محمد پیامبر اسلام بچه باز و زنباره و آدم کش و برده دار و برده فروش بوده حقایق تاریخی است و هیچ کسی نمیتواند حقایق تاریخ را کتمان کند. مورخین هم مسلمان بودهاند. اگر هدف شما از توهین به پیامبر اسلام، بحث میان من (رهگذر بیخدا) و ارجمند قرآنیار است که موضوع این بود: ایشان مدعی بودند که تنها کسانی که با نکاح اسلامی زاده شده باشد حلال زاده است و بقیه حرامی تشریف دارند و هدف شان هم صفت حرامی بستن به بیخدایان بود که پاسخ من به ایشان این بود که، بر پایه این فرموده شما (جناب قرآنیار) محمد پیغمبر اسلام هم حرامی تشریف داشتهاند چون ایشان هم زاده دوران کفر بودهاند و آن موقع اسلامی وجود نداشت که نکاح اسلامی صورت گرفته باشد. اکنون شما اگر دانش دینی دارید من حاضرم در این راستا با شما گفتمان داشته باشم. به گفته پشتو زبانان عزیز دا گز دا میدان!
شاد باشید.
15 اكتبر 2012, 09:38, توسط قرآنیار
رهگذر دیوانه ومریض روانی!
اگر تو مرا ارجمند بخوانی من بخودم لعنت میفرستم که چرا مورد تائید یک شخص بیسواد؛ عقده ایی ومادرزنای چون تو قرار گرفته ام؛ روزی افلاطون زار زار میگریست، کسی ازوی پرسید که چرا اینچنین گریه میکنی؟ افلاطون درجواب گفت که امروز یک جاهل مرا ستوده است. نمیدانم که چه کار بدی ازمن سرزده است که یک جاهل احمق مرا می ستاید.
من نظریات آقای پرویز بهمن را دررابطه کفر قبایل عرب خیلی موثق وقوی یافته ام وباتمام اختلافات دیدگاه نظریات وی را درمورد کفر قبیلوی می ستایم باوجودیکه چنین نظریات افتباسی است ازسخنان دکتورعلی شریعتی رحمت الله علیه .
اما تفاوت دیدگاه من با وی درین است که پرچمی ها نیز مانند خلقی ها فرزندان ناجایز روسها می باشند جنایت پرچمی ها کمترازخلقی ها نیست. به همان شکل که نورمحمدتره کی پدر ومادرش را کسی نمی شناسد درمورد کارمل نیز مردم افغانستان تا حال نمیدانند که اصل ونسب او ازکجاست. کسی وی را کشمیری میگوید کسی اورا هندو میگوید کسی وی را پشتون وکسی هم هزاره وحتی پنجشیری.
نزد من کافر؛ کافراست ولوی ازشرق باشد ویا غرب. چه تو باشی وچه هم سکندر وچه رحمانزی ویا خرزی. جالب این است که مخاطب آقای بهمن شخص سکندر ورحمانزی است نه تو. درینجا وهمچنان درمضمون دیگر آقای بهمن نامی ازرهگذر بیخدا نرفته است. زیرا تو نیز مانند تره کی وکارمل اصل ونسب ات معلوم نیست.
درمورد کلمهء غرایز نیز حق بجانب آقای پرویز بهمن است. اگرعینکهای چشمهایت را گم کرده باشی سخن جدا است درغیر آن فرهنگ لغات را ببین که غرایض وغرایز ازهم چه فرق دارند.
مثلا اگر بگوئیم که: غریزهء خودخواهی دروجود هرانسان می باشد؛ یک مفهوم مشخص را افاده میکند.
واگرمطابق فتوای تو انسان بیسواد بگوئیم که غریضهء خود خواهی دروجود هرانسان می باشد یعنی چه؟ اینجا اگرغریضه را مصدر آنرا غرض بدانیم چه معنا ومفهومی را میخواهی از آن استنباط نمایی؟ مگر ادبیات را مانند خشتک مادرکلانت فکر کرده ایی که هرروز رنگهایش عوض میشد؟
پس چیزی را که نمی فهمی بهترآنست که ازدیگران بپرسی وبا نادانی خود مثل خر دریک موضع باطل اصرار نکنی.
ولی ازآنجاکه بر کفرورزیدن وتمسخر بالای آیات خدا عادت کرده ایی مانند کفار قبل از اسلام خیلی علاقه مند استی که بالای مواضع غلط خویش ولو غلط هم باشد پافشاری کنی. واین نشانهء خر بودن می باشد نه انسان بودن که درین مورد من با پرویز بهمن موافق هستم ؛ به احتمال قوی که میان خودت وخر کدام قرابت خونی وجود دارد.
15 اكتبر 2012, 13:05, توسط پرویز "بهمن"
سلام به همهء کابل پرسیان وسلام خاص به آقای قرآنیار!
درزبان فارسی ضرب المثل این است که: سزای قروت آب گرم.
من واقعا ازپیام آقای قرآنیار باوجود اختلافات سیاسی ونظری که با ایشان دارم خوش شدم. رهگذر بیخدا نوشته است که پیام من "بهمن" گویا متوجه وی است. نخیر ! من بعداز آنکه میزان ادب وظرفیت اخلاقی وی را دربارهء مرادزی آزموده ام دیگر هرگز با همچو انسان جاهل ؛ کودن؛ خودخواه؛ خرصفت؛ بیسواد؛ کاری ندارم ولوهرقدر دشنام زیرنامهای مختلف هم به آدرس بنده بزند من ترسی ازدشنامهای وی ندارم.
اما یک نکته را قابل پاسخ دادن میدانم که نوشته است که آیا اوغان خطاب کردن پشتونها مانند تاجیق خطاب کردن تاجیکها تحقیر ودشنام نیست؟
خدمت این جاهل احمق عرض میدارم که نخیر!
اوغان وافغان وپتان وپشتون وپختون همه نامهای مختلف برای یک قوم واحد می باشد. حرف (ف) درزبان پشتو وجود ندارد بهمین سبب پشتونها به عوض حرف(ف) گاه (پ) استعمال میکنند وگاهی هم (و) درین هیچ بار تحقیر وتوهین وجود ندارد مادامیکه کسی آنرا خود دشنام وتحقیر حساب نکند. امروز درمتون پشتو ودرنوشته های پشتونهای لر وبر لفظ ( اوغان) به کثرت استعمال میشود.حالا رهگذر بی وجدان باید نشان دهد که در کدام متن تاریخی لفظ تاجیق به عوض تاجیک ویا حتی تازیک آمده است.
لفظ اوغان را کسانی دشنام وتحقیر حساب میکنند که مانند خاندانهای مفت خور محمدزایی درفرهنگ بزرگ خراسانیان استحاله شده باشند ولی بازهم بدنبال اصل خویش کشش داشته باشند. ویا مانند رهگذر مادرشان پشتون وپدر شان تاجیک ویاهزاره باشد وایشان درمیان دو فرهنگ جدا گانه گیرمانده باشند ومثل گوساله گاهی به دامن پدر بلغزد وگاهی هم به دامن مادر. این حالات استتثنایی می باشد . واین هم قابل تامل است که همین انسانهای دورگه موجودات نفاق افگن وشرانداز میان ملیتهای مختلف دریک کشور قبیلوی وفیودالی مثل افغانستان می باشند.
مثلا عراق را درنظر بگیرید. آن کورد اصیل که نژاد عرب ندارد یک رخ دارد وگرایشهای قومی اش هم دربرابر صدام هم معلوم است ولی کوردیکه مثل رهگذر ازطرف مادر عرب باشد وازطرف پدر کورد همیشه هم درمیخ میکوبد وهم درنعل.
بناء من با قرآنیار نیز دریک مورد موافق هستم که این شخص سزاوار این نیست که کسی باوی کدام بحث عقلانی وعلمی را دربارهء مسایل مختلف راه اندازی نماید. زیرا ازبحث با چنین اشخاص نه چیزی انسان می آموزد ونه هم او قصد آموختن دارد بلکه کابل پرس? را به یک دشنامکده می کشاند وسردبیر سایت مجبورمیگردد که تمام پیامها را حذف کند. شاعری گفته است:
زجاهل گریزنده چون تیر باش
با احترام
پرویز بهمن
15 اكتبر 2012, 14:17, توسط زمان الدين رهين از قريه ملا سوخته, از سوخته قول
كر جه كستاخى ميشود در بحث داغ علما داخل شدن ولى من شنيده ام كه در دين اسلام كفته شده كه اكر يك انسان نان حرام يغى از طريض مواد مخدر,قاجاق و يا كدام كار بد ديكرى و نام حرام بخورد, اولاد ان شخص حرامى است. حتمى نيست كه نكاه شرعى و غيره. ازين جا فكر كنيد كه جند فيصد مردم ما نان حق و حلال ميخورند.جند فيصد در بين ما حرامى هستيم. اكر مبالغه نكنم شايد 98 فيصد شود.بس اين كشت و خون هم علت دارد.انجا كه انسان عاقل و بر راه است انجا نه جنك است و نه جدل.شايد غلظت در بين قوم بشتون زياد تر باشد زيرا انها سالهاست كه در كشت و خون هستند.
15 اكتبر 2012, 16:50, توسط رهگذر(بیخدا)
بیخود است بیسواد، در همان صفحه نوشته جناب مرادزی که نام بردید آنچنان به دهانتان با استدلالهای منطقی و محکم کوبیدم که از فرط بیسوادی و جهالت و خالی بودن چنته ایتان از فرنود منطقی دستشویی میپالیدی و در اخیر هم روی آوردید به دشنامهای ناموسی. خوانندگان یکبار دیگر مراجعه کرده و قاضی بشوند. آخوند قرآنیار چیزی مهم را نگفته است که شما این قدر ذوق زده شدهاید! چند تا ناسزا و دشنام داده است که همه آن دشنامها را ما بر میگردانیم به آدرس خود وی و پیقنبر اسلام محمد بچه باز.
.
درباره اوغان و افغان همینقدر بس است که بدانیم آیا پشتون ها و افغانها واژه اوغان را به خودشان توهین تلقی میکنند یا نه!؟ حتماً افغانها دوست دارند نام افغان به جای اوغان بهره گیری شود. اینکه بیسوادان و یاوه گویان مثل شما واژه اوغان را به جای افغان به کار میبرند حتما هدف شان خوار شمردن و تحقیر افغان ها است.
.
این قدر بحث علمی و عقلانی نکن جناب یاوه گو! دانش شما در آن حد نیست که با شما بحث علمی و منطقی کرد، دیگر اینکه اساس و بنیاد و جهانبینی تان بر پایه موهومات و مزخرفات استوار است و هیچگونه پایه علمی و منطقی ندارد.
15 اكتبر 2012, 16:53, توسط رهگذر(بیخدا)
بیخود است بیسواد، ارجمند خواندن شما به معنی ستودن و یا تائید نظریات شما نیست بلکه رعایت ادب و گفتمان است. پنبه شما را در همین کابل پرس? زدهایم، وقتیکه شکست مفتضحانه در استدلال منطقی خوردید روی آوردید به ناسزا و دشنام ناموسی! الآن هم از بیسوادی آمده و به گمان خام خودتان فکر کردهاید که من شما را تأیید کردهام. احمق یاوه گو!
خلقی و پرچمی به ما مربوط نیست. ما در آن سن و سال نبوده ایم که پرچمی و یا خلقی بوده باشیم.
.
سخنان شما مانند همیشه حملات شخصی است و ارزش فرنودین ندارد، اینکه من ادعا کنم ادبیات پارسی مانند خشتک زن قرآنیار است و قرآنیار مرده گو تشریف دارد چیزی مهم را نگفتهام!
.
درباره غرایض همینقدر بس است که خوانندگان واژه غرایض را در گوگل سیرچ کنند که آیا مورد استفاده قرار میگیرد یا نه!
15 اكتبر 2012, 18:17, توسط شوی اوغان
رهگذر بی ناموس!
تو بی عقل خر که دیگران را متهم به دشنام میکنی نوشته های خودت در کجای ادب واخلاق قرارمیگیرد بیسوادی خوده زیر نام گوگل می پوشانی احمق! گوگل کجا وفرهنگ لغت نامهء عمید ودهخدا کجا. واقعا همان کپ پرویز بهمن درست است که باخر خویشاوند استی.
15 اكتبر 2012, 18:31, توسط رهگذر(بیخدا)
این یکی هم بیخود است، من نگفتم غرایض درست و غرایز نادرست است! سخن من این بود که غرایض هم مینویسند. در ضمن نام شما هم بیجاست، چون اوغان ها دو صد و پنجاه سال سوار شما ها بوده اند و اگر کسی شوی کسی بوده باشد حتما افغان ها شوی شما ها بوده اند.
15 اكتبر 2012, 20:30, توسط جنگسالار شوی اوغان
بیخدا زویه وگوره
خوده گول نزن تو خو میفامی که حکومت های اوغان تما م شان سر غین انگلیس سوار بوده واستند حال حتی سر غین پاکستانی سوارند چطور میشود که بالای دگرا سوار شوند
14 اكتبر 2012, 11:38, توسط شکرا له رحمانزی
پیام مرحوم پروفیسورربانی برای بازمانده گانش.!!!!!!
اینجانب ربانی از تمام کسانیکه میخواهند پوهنتون تعلیم وتربیه را بنام من مسما گردانند خواهش میکنم که ازبرای خدا ازاین کار دست بردارید. به دلیل این کار شما من هرروز درقبرعذاب میبینم و شما چی میدانید که عذاب قبریعنی چه ، هرلحظه که برمن درینجا میگذرد برابر صدها سال است پس اگر شما واقعا دوستان من هستید برای من دعای مغفرت کنید تا ازین عذاب نجات یابم.*****
آیا شما میدانید که در طول جنگهای که درافغانستان صورت گرفت در باره قتل یک یک افغان ازمن پرسش میگردد و من درجواب هیچ چیزی به گفتن ندارم. *****!!!
من همرا با احمدشاه مسعود ، سیدخیلی، داوود و دیگران در پایین ترین حصه دوزخ قرار داریم و هنوز معلوم نیست که تا چه وقتی درینجا خواهیم بود.*****!!!!!
ازغصب زمین های دولتی گرفته تا تجاوز های جنسی قتل اختطاف و همه جنایاتی که در دوران حکومت ما صورت گرفته بود از همه ما پرسش میشود وما هیچ جوابی نداریم.*****!!!
ای کسانیکه ما را به لقب قهرمان ملی و شهید مینامید!
مان نه قهرمان هستیم و نه هم شهید، قهرمان کسی است که از عذاب قبر درامان باشد، قهرمان کسی است که مردم بدون کدام فشار به او دعاگو باشند.
و شهید کسی است که واقعا به خاطر دین وطن وملت جان خودرا فدا کرده باشد نه مردمی همچو مایان!!!
ما اصلا مستحق لقب خاینان به وطن، ملت و مردم هستیم.
کاش ما در زنده گی خود مرتکب چنین جنایات نمی گردیدیم تا با چنین عافبت مبتلا نمیگردیدیم،*!!!!!
پیام ما به دیگران اینست که برای خدا دست ازخیانت با دین ملت و مردم خود بردارید ورنه آماده کشیدن عذاب همرای ما باشید.
این پیام را در یک وقفه عاجل عاجل برای تان نوشتم و امیدوارم باعث عبرت به شما گردد و حد اقل باعث اصلاح حتی یکی از شما گردد تا در پاداش این عمل خیر از سنگین گناهان من کاسته شود.*!!!!!
(( شکرا له رحمانزی )) کابل پوهنتون د ژورناليزم محصل
14 اكتبر 2012, 13:20, توسط زمان الدين رهين
دخره زويه عزاب قبرته بريده ستا د شزه عزاب ته كوره جه با كستانى سبوردى ,شلاقونه وهى او بينى هم كت كلى دىز د مرى بسى مكرزه زه .
14 اكتبر 2012, 22:22, توسط جنگسالار شوی اوغان
ها قهرمان خو همو غل بیدین حکمتغار اس ملا عمر ناحقانی و دیگر اوغانهای غول که به عرب و پاکستانی و استعمار گران غربی مزدوری میکنند , جنت اوغانها هم علیحده اس ساخت آی اس آی که مطابق دستورات پاکستان باید عمل شود تا در ان جنت داخل گردند باید انتحار کنند ترور کنند تجاوز کنند قتل کنند چور و چپاول کنند وهزاران شرارت و جنایت را مرتکب شوند , که خوشبختانه در ان جنت تنها شوی های خواهر و مادر شکراله خوکزی میروند
15 اكتبر 2012, 07:35, توسط خیرببینی
عالی بود آقای رحمانزی ,خیرببینی!
14 اكتبر 2012, 11:58, توسط shafiq
سفر احمق شاه مسودوف به فرانسه
فکاهي وعده داده شده ګي مسودوف
میگو وقتی که آمر صاحب شهید سالار احمق شاه مسعود ( لعنت الله علیه ) به فرانسه تشریف آورد بود ، در جریان گشت و گذار در شهر پاریس ، تمام بز ها فرانسوی بگردش جمع شده و نژاد گرایی را
شروع کردند . بز ها به فرانسوی شعار می دادند : قهرمان ملی زنده بع بع بع بع بع! رهبر ملی ما زنده بع بع بع ! بز مقدس ما زنده بع بع!
14 اكتبر 2012, 13:39, توسط زمان الدين رهين
او بينا موس برو با كستانى سر زنت سوار است شما را مانند خران بيش انداخته همه فرار كرديد. تا مسعود زنده بود بينى زن بشتون را كسى نبريده بود و نا موست را نكاه كرده بود امروز با كستانى سرش سوار است و شلاق ميزند. وتونخشار ميكنى كه مسعود قهر مان ملى كشور كه 30 سال بيش فرانسه رفته بود. او فرانسه رفته بود و اينجا شيران و دليران از اقوام غير بشتون در سنكر ايستاده بودند,نا موست را حفاظت ميكردند به قيمت خون خود و تو در سويد بوتل بجاى زنت در اغوش كشيده بودى,كثافت را ميخوردى مانند خوك و بعد قهى ميكردى مانند حيوان كاهى در كنار سرك او فتاده بودى امروز تو ديكر جه مرد شدى. ان مردان دلير تا كه تو بابو تل مصروف بودى انها به با كستانى جواب دندانشكن ميدادند. تو قو مت بيغيرت و زن با كستانى شده ايد. او بيناموس .دغمجن زويه.امروز ان زن بشتون با بينى بريده سمبول اسلام شده است. هر جا هر كه بر عليه اسلام و مسلمانان مظاهره ميكنند,يكى از مهمتريت تصوير تكان دهنده ضد دين اسلام مانند شمشير بران بدست كفار او فتاده است. اينست قبيله ات. و تو مسعود كه فرانسه رفته بو؟؟؟؟ روده هايت را خالى ميكنى و مقعد ميدرى.برو روده ات را نزد با كستانى خالى كن , ما را دجه ازيت ميكنى ما بى انهم از دست شما انسان نماهاى وحشى و جاهل و زن فروش قران خور زخم در استخوان داريم.
14 اكتبر 2012, 12:00, توسط .
خواهش میکنم که خلاصه این مقاله را به فارسی بنویسید که همه بداند.
20 اكتبر 2012, 17:02, توسط مولانا
په سیمه کې برلاسې څارګره اداره چې د انګلسي استعمار زیږنده او ځای ناستې ده د انګریزي بلوسیدونکي او ښکيلاکي امپراطورۍ ته د افغانستان د ازادۍ څخه وروسته د نړۍ څخه د خپل د فریبه ډک ټغر د ټولیدو فکر پیدا شو ، مساله ئې دقیقه وڅيړله او د دې سيمې د تل
پاتې ستونزو د خلق کولو لپاره ئې زاړه انګریزان سره راټول کړل چې په یوه طرحه باندې کار وکړي تر څو که په فزیکي ډول د سیمې وځي باید په فکري او معنوي ډول دلته پاتې شي نو د اسلام په نوم ئې د اسلام اباد جوړولو لپآره د پاکستان نقشه جوړه کړه او د (IS I) په نوم ئې یوه څارګره اداره پنجابیانو ته جوړه کړه او د مداري په شکل ئې ورته د لوبو یو پيټار وسپاره او دا ئې ورته هدایت وکړ چې د اسلام نوم به اخستل کیږي خو انګریزي قانون به د « لا » د قانون حاکمیت په نوم نه بدلیږي او د انګریزي ژبه به هم رسمي ژبه وي ، جوماتونو کې به لمونځونه کیږي خو شریعت به نه وي ، جج به وي قاضي به نه وي ، اسلام به وي خو مسلمان به نه وي ، د پاکستان چغې به وهي خو د انګریز طابع به وي او لندن به خپل مرکز ګڼي او ان تر دې چې په هر کور کې باید بچی بچی د لندن په ارمان وي او د لندن د نوم سره باید مینه ولري ، مدرسې دې جوړې شي او په مدرسو کې باید داسې اشخاص وروزل شي چې د لندن طابع وي او هره لوبه چې وي باید د اسلام په نوم وي خو اسلامي دې نه وي .
څو لسیزې مخکې ئې کوتک وال فوځ د تبلغیانو په نوم ایجاد کړ او داسې افینو باندې ئې خلک اموخته کړل او اسلامي تبليغي په نوم ئې په لکونو او په خاصه توګه پښتانه د داسې یو نظم لاندې راوستل که ورته وکتل شي او په لار روان وي نو دغه کتار چې امیر صیب ئې په سر کې روان وي او عصري بستره ئې په شاپورې تړلې وي که د غشي ګوزار پرې وشي نو هم به یو کس داسې پیدا نه شي چې د کتار نه بهر وتلی وی او په غشي ولږیږي کله چې په جومات کې ناست وي او امیر صیب ئې ورته خبرې کوي نو داسې ښکارې چې امیر صیب بوتانو ته خبرې کوي او یا داسې معلومیږي چې بې روحه بوتان وي ، دوي سره د ټوپکونو پر ځای د بانګسونو کوتکونه وي بله ډله ئې ټوپکوال دي چې طالبان نوم ئې پرې ایښی دی او دوي خو لا څو کاله د شریعت په نوم حکومت هم وکړ او یو بې علمه ملا ئې ورته د امیرالمومنین په نوم هم ونوماوه ، د پاکستان د جوړیدو سره سم ئې په سیمه کې د برلاسۍ لپاره د ورکړل شوي پيټار څخه ئې دا څو کاله په پرلپسې ډول داسې لوبې راوستې چې د شیطانانو په خیال کې هم نه ګرځيدې ، وروستۍ دوه نوې لوبې دوه نوې ممثلین ، دوه نوي قهرمانان ئې مطبوعاتو ته راوړاندې کړل ، که غلط نه شم د ژورنالیزم په ژبه دوه څهرې وي یوه څهره چې خبر جوړوي او بله چې څهره خبر ئې جوړوي نو اوس دا دوه څهرې دی چې په خبرونو جوړیږي ، دا څهرې څوک دي ؟ یوه ملاله یوسفزۍ او بله څهره کرکټي عمران خان دی .
د ملالې په باب خو دومره څه نه وايم ځکه چې تیرو څو لسیزو کې میلونونو انسانانو رنګارنګ قربانۍ ورکړې ؛ اوباما پرې ونه ژړل ، بان کي مون پرې خپه نه شو ، میرمن کلنټن چاته تسلیت ونکړ ؛ انساني عاطفه حکم کوي چې په ناوړه پيښه باید د انسان زړه ودردیږي خو د افغانستان د معارف محترم وزیر صیب کله هم د هسکې مېنې په ناوې چې په سره جوړه او سره ډوله کې په وینو سره شوه ونه ژړل ، د پلخمري د مکتب په شاګردانو چې غوښې ئې د ونو څخه راټولې کړې ، ونه ژړل او داسې نورې ډيرې زړه دردونکې پيښې ؛ ډاکټر فاروق وردګ صیب په جوماتونو او مکتبونو کې د دعا غږ ونکړ خو د ملالې یوسفزۍ د روغتیا او صحت یابۍ لپاره ئې د افغانستان د (۹) میلیونه معصومو ماشومانو لاسونه الله پاک دربار ته اوچت کړل او ځان ئې د ملالۍ په غم کې شریک کړ ؛ مونږ به ناهید شهید ته دعا وکړو چې د سرو لښکرو په مقابل کې ئې قهرماني وښودله ، مونږ په ملالې یوسفزۍ دریدلي یو ، د دې واقعې شاته د (IS I) او بریټش انټیلې جینټ لوبه پرته ده خو ځه ملاله لندن ته ورسیده ، الله دې روغه کړي ، د لوبې سیل به کوو چې څه به کیږي او ملالۍ نه به څه جوړیږي .
بله څیره عمران خان دی چې کله د امریکایانو او انګریزانو په ملتیا وزیرستان ته لانګ مارچ کوي او کله په افغانستان کې جهاد روا او په پاکستان کې ناروا بولي .
دا زما د ورکوټوالي خبره ده ، زمونږ یو همزولی ؤ ، اصلي نوم ئې بل څه ؤ خو مونږ به ورته کوجان ویلو ، دا دومره کمزوری ؤ چې مو ټولو به واهه ، کمزوری خو دومره نه ؤ خو بې غیرته ؤ ، یوه ورځ د کور مخې ته ناست ؤ ژړل ئې ، ما ترې پوښتنه وکړه چې کوجانه ولې ژاړې . د خپلې کشرې خور نوم ئې واخیست (( چې زه ئې فرضي نوم لالۍ لیکم)) کوجان ویلی چې هر څوک کوجان وهي خو نن لالۍ هم کوجان وواهه مطلب مې دا دی که مولانا فضل الرحمن په افغانستان کې جهاد روا او پاکستان کې نا روا ګڼي خیر دی که خپلې لورګانې لندن ته د زده کړې لپاره لیږي او افغاني جونو ته تعلیم کول کفر ګڼي، خیر عالم دی اقلاُ شکل او صورت خو ئې د اسلامي طریقي سر برابر دی ، که پخپله بې پښتو کارونه کوي ، پلار خو ئې د ارواښاد ولي خان په وینا نر پښتون او نر مفتي ؤ .
خو د عمران خان په شان سیکولر انسانانو چې خوله ئې په شرابو او سګرټو ککړه وي ، هغه د مجید قرار خبره چې په مسلمانانو کې ورته ښځه نه پیدا کیده او انګریزه ئې وکړه خو بیا هم په اسلام کې اهل د کتابو سره د نر مسلمان نکاح روا ده خو اخیر ئې هغه غریبه هم طلاقه کړه ، داسې خبرې خوند نه کوي دا چې د افغانستان څخه کوجان جوړ شوی دی چې لالۍ ئې هم په څپيړه وهي ، د افغانانو دې خدای مل شي