نخستین گام افغانستان برای ورود به بازار و صنعت بازی های کامپیوتری
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
بازی کامپیوتری جوانان
افغانستانی، جهانی شد
گروهی از جوانان افغانستانی
برای اولین بار یک بازی کامپیوتری تولید کردهاند. شرکت ’اپل’ این
بازی را برای فروش در بازار جهانی در سایت رسمی خود عرضه کرده است. جوانان تولیدکننده
این بازی، مهاجران افغانستانی و دانشآموخته دانشگاههای ایران هستند. هرچند
سازندگان این بازی کامپیوتری، افغانستانی هستند، اما داستانش امریکایی است. ویدیو گیم/
بازی کامپیوتری " کلیک مرد خطی در تگزاس" چند مرحله دارد.
ساخت این بازی در فکر
جوانان افغان در حال کار در کارگاهی در شهر مشهد ایران ایجاد شد. گروهی از دختران و
پسران جوان دور هم جمع شدند و اولین سازندگان بازی کامپیوتری افغانستان را به نام خود
ثبت کردند. عبدالله صفدری، عضو گروه طراحان بازی کامپیوتری میگوید: «این قضیه به
حدود هشت ماه پیش برمیگردد. ما دوستان و آشنایان
دانشجو که همگی از مهاجران افغان بودیم، در قالب یک تیم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم یک
بازی بسازیم به نام افغانستان».
بیشتر این جوانان، دانشجویان
رشته کامپیوتر هستند. آنها پروژه "مرد خطی در تگزاس" را با پول خود اجرا
کردند. آنان میگویند که با ساخت این
بازی، میخواستند به کشورشان
خدمت و کاری برای وطن شان انجام دهند. احسان سجادی، مدیر گروه طراحان بازی کامپیوتری
در این باره میگوید: «بسیار دوست داشتیم
که در این بازی، نامی از افغانستان گرفته شود. چه یک شهر باشد، چه یک چهره معروف، ولی
ما باید بپذیریم که صنعت بازی سازی کامپیوتری یک حرفه بسیار رقابتی است. ما نیز برای
اینکه بتوانیم رقابت کنیم، از نام تگزاس استفاده کردیم که انتخاب این نام میتواند یک ایده بزرگ باشد».
بازی مرد خطی در دو
نسخه برای آیفون و آیپد ساخته شدهاست، اما قرار است نسخه
قابل استفاده برای دیگر سیستم عاملها نیز عرضه شود. بازی
مرد خطی در تگزاس، اولین بازی افغانی است که اپل آن را در سایت خود گذاشته است.
این بازی مدتی است که در این سایت به فروش گذاشته شده و هر نسخه آن به قیمت حدود یک
دلار قابل دریافت است. اولین نسخه این بازی در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۳ در سایت اپل گذاشته
شد و حجم آن نیز ۳۶.۶ MB است. زبان این بازی انگلیسی است.
عمر منصور انصاری، کارشناس
تکنولوژی معلوماتی در کابل از کار این جوانان استقبال کرده است و میگوید مردم چشم به راه کارهای بیشتری از این گروه هستند.
انصاری که ریاست اتحاد ملی تکنولوژی معلوماتی و مخابراتی افغانستان را به عهده دارد،
میگوید: «بازی "لاین
من اِن تگزاس" را که من دیدم، در ردیف third person shooter
میآید و یک بازی دو بعدی است. یک شروع خوبی است. لازم است که سازندگان
آن در صورتی که بتوانند آن را سه بعدی بسازند و کار بیشتری روی آن انجام دهند».
نیما اکبرپور، گرداننده
برنامه «کلیک» در بخش بی بی سی فارسی درباره این بازی میگوید: «ساختار این بازی بسیار
ساده است، اما پیش از آن که مشکل فنی داشته باشد، ضعف گرافیک و طراحی دارد. هر چند
شخصیتهای این بازی و نوع طراحی آن به تنهایی ایرادی ندارد، اما حرکت برخی از کارکترهای
بازی مثل کرکسها هنگام پرواز غیرطبیعی هستند. در واقع، میتوان گفت که اگر گروه طراح
این بازی از گرافیستهای مجربتری بهره میبرد، میتوانست جلوههای بصری بهتری را به
کار گیرد و سرانجام کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کند. صنعت بازی در افغانستان
بسیار نوپا است، اما امید است گامهای پیشرفت سریعتر پیموده شود تا بازیهای بهتر
و پیشرفتهتری را از تولیدکنندگان بازی در افغانستان شاهد باشیم».
بازیهای کامپیوتری در میان جوانان افغان در سالهای اخیر
طرفدارانی زیادی پیدا کرده است. با ساخت اولین بازی کامپیوتری افغانستانی، بسیاری امیدوارند
که این کار، آغازی برای ورود افغانستان به صنعت پرسود بازیهای کامپیوتری در جهان باشد.
این کامیابی را به جوانان سختکوش سرزمین افغانستان شادباش می گوییم.
آنلاین : http://chendavol.blogfa.com/po...