صفحه نخست > دیدگاه > تريبون آزاد > چه کسی دوست خوب کودکان است؟

چه کسی دوست خوب کودکان است؟

حامد کرزی و یا این میمون مادر
جعفر رضایی
شنبه 2 فبروری 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

شما به کودک دوستی وبی تبعیضی کی بیشتر باور دارید؟

حامد کرزی و یا این میمون مادر؟

چه کسی دوست خوب کودکان است؟ حامد کرزی و یا این میمون مادر؟
آیا برای این میمون مادر که کودکی از رنگ و نژاد دیگری به فرزندی انتخاب نموده است هزاره، ازبک، تا جک و یا پشتون بدون مطرح است؟
اگر درجنگل ناگهان میمون قسی القلب مثل سیاف پیداشود وصدها میمون کودک را بدرد و بخورد، آیا این میمون مادر با او دوست گرمابه و گلستان خواهد شد؟

اگردرجنگل که این میمون مادر زندگی می کند یک موسسه میمون دوست هزاران صندوق کیله بیاورد وبرای این میمون مادر بدهد تا میمونهای کودک از هررنگ و از هرنژاد به مقدار ضرورت از آن بخورند، آیا این میمون مادر کلیه هارا تنها برای رنگ خاصی از میمونها و نژادی خاصی توذیع خواهد نمود و یا آنرا در خدمت همه میمونهای خواهد گذاشت؟

اگردرجنگل چند میمون مسن و بدکنش تصمیم بگیرد تا میمونهای جوان را به جرم بازی های آزادنه جوانی و پرسش اینکه این درخت چقدر طول دارد و آن درخت چقدر قدمت، تنبیه کنند و بخواهند که آنانرا از درخت حلقه آویز نمایند، آیا این میمون مادر دستان میمونهای بدکنش را بوسیده استاد استاد خواهد گفت؟

شما به کودک دوستی وبی تبعیضی کی بیشتر باور دارید؟ حامد کرزی و یا این میمون مادر؟

واژه های کلیدی

حقوق کودکان و زنان
آنلاین :
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • مطلب جالبی نبود !!!

    جعفر خان هیچ خوب نیست که رئیس جمهور افغانستان را ( با وجود نقایص و کمبودها ) با یک حیوان ( شادی ) مقایسه کنی !

    از ایرانی ها فقط همین بی نزاکتی شان را یاد گرفته اید؟ خوب بود عکس خودت ره هم در پهلوی شان چاپ می کردی که می دیدیم خودت بیشتر به کدامشان شباهت داری؟

    با تشکر

    • برادر "یک افغان" که ظاهرا خیلی از افغانیت افتخار داری. احساس مرز ندارد و یا منحصر به فرد و جنس هم نیست هر زنده جان میتواند احساس داشته باشد حالا اینیکه به گفته ای عرب ها انسان خود را از حیوان برتر میداند فقط میتواند از نگاه شعور و منطق باشد نه از نگاه احساس. حیوان ها هم مثل انسان احساس دارد و خیلی هم شاید با احساس تر از انسانها باشد چون درنده های حیوان فقط به اندازه ای نیاز خود طبیعت را تخریب میکند" به خاطر بقاء خود حیوانات دیگر را میخورند" اما به محض اینکه احساس سیری کردند دیگر به چیزی و یا حیوان دیگری کار ندارند، اما حیوانهای ناطق در افغانستان از هیچ جنایت بر علیه هم نوعان خود دریغ نکردند، از اصل مطلب دور نرویم. در اینجا این نویسنده عزیز احساسات آقای کرزی را با احساسات یک میمون مقایسه نموده است، این که اهانت به شخصیت رئیس جمهور نیست که شما رارنجور کرده است. دین اسلام عربی تنها دینیست که اینقدر غرور آفرین است و به پیروانش فهمانده است که اولا انسان اشرف موجودات است و ثانیا مسلمان بر تر از غیر مسلمان است، اینجا ممکن است این میمون با احساس تر از آقای کرزی باشد، چون در آغوش گرفتن این میمون از روی عاطفه است اما در آغوش گرفتن کرزی از روی ریا و مردم فریبی، شاید کرزی این طفل غیر پشتون را از روی عشق و عاطفه انسانی در آغوش نگرفته باشد. و اینیکه ما بر اساس ایات قران خود را بر موجودات دیگر برتر میدانیم این یک مفکوره ای منحصر به خود ماست وگر نه هر شئ برای خود از ارزش برخودار است وما هم باید حیوانات را بر حریم حیوانیتش احترام قائل شویم مردم نگون بخت با گذشت چندین قرن متوجه نشدند که مسلمان ها هیچ چیزی ندارند فقط با غرور زنده اند و یا به اتکاء به حدیث که گفته؛ دنیا زندان برای مؤمنان و جنّت برای کــافران است، دست به هیچ کاری برای پیرفت و بهبود زندگی نمیزنند و منتظر ظهور امام مهدی و روز رستاخیز هستند که خداوند کافران را در پیش چشم مسلمان یک یک به قعر دوزخ بیاندازد و مسلمان ها را هر نفر 9 تا حورالعین عطا کند و گارسون های بهشت آنها را بسوی اتاق های خواب که با سیستم دیجیتالی تزیین شده است هدایت کند، که یکی از همین گونه غرور های بی جا و نا بخردانه غرور به افغانیت هست که بیشتر از هموطنان ما انقدر به افغانیت مغرورند که انگار افغانستان از نظر صنعت و یا علم همقطار جاپان است، در حالیکه افغانستان از نظر فقر اقتصادی و علمی در جهان دوم است پس کجای این کشور افتخار دارد؟ البته کشور خودش افتخار آفرین نیست شهروندان هستند که باید در پی ایجاد افتخار برای ملت و کشور خود باشند که متأسفانه مردم افغانستان ازین دسته مردم نیستند هرکس لنگی دراز تر و پرپشم تر بود برنده ای میدان است

  • برادر عزیز آقای رضایی !اگر چی ماهیت کرزی و سیاف بر هیچکسی پوشیده نیست ولی مقایسه ی انسان با حیوان ولو که شما آن را طنز هم بنامید، تا مرز ابتذال بی مزه ونا پسند است.چنین شگرد های نا مطبوع از یکسو فرهنگ شخصی نویسنده را زیر سوال میبرد واز سوی دیگر موحب ترویج بد آموزی در بحث ونقد میگردد. ضمنا، توجه نمایید که کلمه ی توزیع با حرف "ز" یعنی بصورت "توزیع" نوشته میشود نه "توذیع" . امید است از این تذکر دوستانه ی من ملال نگیرید.

    • سلام و درود بر آقای جعفرضایی. من هیچ به اصطلاح بی نزاکتی در این مقایسه بسیار شایسته نمی بینم. ممکن است دوستان که تاهنوز گوشهای شان از نصایح ملاعمر آخوند و یا ملاربانی و ملاسیاف پرباشد بگویند ما اشرف مخلوقات هستیم و از تمام موجودات برتر. ولی واقعیت ایسنتکه هیچ حیوانی برای انسانها خطرناکتر از انسانهای مثل ملاعمر و سیاف نیست. در تاریخ افغانستان شیر ببر و یا گرگی را نشان بدهید که به اندازه ملاعمر آدم کشته باشد؟ در تاریخ صد سال گذشته کابل حیوانی را نشان بدهید که بدتر از سیاف بوده باشد؟ درضمن درکشورهای غربی هیچ دانشمندی فریاد نمی کشد که اشرف مخلوقات هستیم. بسیاری از حیوانات بسی زنگی بهتر و صلح آمیز تر از ما انسانها دارند. یکی از خطرات جدی که متوجه حیات در روی کره زمین است موضوع گرمایش زمین است. هیچ حیوانی به اندازه بشر در این کار مقصر نیست. ما حق داریم که به خود وکار های خود و ریسان و نخبگان خود اعتراض کنیم. این پرسش جدی است ایا براستی حامد کرزی به اندازه همین میمون که یک میمون زرد رنگ مادرانه در آغوش کشیده احساس همنوعی به هموطنان غیر پشتونش دارد؟ آیا کرزی با جلوگیری از پخش عادلانه ثروت عملا موجب گرسنگی و مرگ هزاران کودک در بدخشان و بامیان نمی شود؟ در شال سال گذشته پانزده میلیارد دلاری که آمد چند درصد او برای کوکان ازبک و هزاره مصرف شده است؟ من باوردارم که اعتراض که نیروهای فاشیست وبی احساس را تکان دهد بسیار کاری انسانی است.

    • ناپسنداست
      ناسلامتی که اقای کرزی رییس جمهورماست

  • baradaran nabayad yak insan ra ba haiwan moqaesa kardnamidanam ghira kabul press? in mozakhrafat ra ba chap mirasanad.

    آنلاین : http://nafisa-100@hotmail.de

  • مقایسهء خوبی نیست چون شادی و میمون را هرگز باآدمی چون کرزی که بی تبعیض نممیتواند زندگی کند نممیشود دریک ردیف قرار داد. طبعاً میمون دوست خوب تراست.

    • بهمن خان:کشن ابادی:
      دانستن چند واژه ويا از بر کردن انها نبوغ کار ندارد. واژه ای چون ابتذال وشگرد... را نميتوان برای بيان رسای هر مقصدی بکار برد!
      شما بيشتر سفسته ميبافيد تا پيشنهاد خردپسندانه.
      همين تابو ساختن هاست که راستی را مجال اشکار شدن نمی دهد.
      بنشين وبا خودت يکطرفه کن.بعد بيا در عرصه عمومی دليرانه از اين ويا ان جانب داری کن...

      دروود بر اقای رضایی::در کار ایشان هیچ بی فرهنگیی وجود ندارد. پيام گذاری بنام اوغان که- به اين نام
      بی افتخار افتخار ميکند - در هر پيشرفتی در عرصه زبان ويا سياست مانند ساير فاشيستها پای ايران را در ميان اورد0 تامگر به اين گونه زبان ما وانديشه ما را در بند بکشد.اما امروز فارسی زبانان اگاه تر از ان اند که با اين نيرنگها فريب بخورند.

    • آقای نوشاد !من نه ادعای نبوغ کرده ام ونه از شما وآقای رضایی انتظار دارم که از خود نبوغ نشان دهید .ولی از هر دوی شما دو توقع دارم: نخست اینکه سواد خودرا بالا ببرید و املا ی زبان دری را یاد بگیرید تا توزیع را به شکل "توذیع" و سفسطه را به شکل"سفسته"" ننویسید ومارانزد دیگر فارسی زبانان نشرمانید. دوم اینکه اخلاق انسانی را یاد بگیرید و مطمین باشید که این تابو نیست تا شما آن را دور بیاندازید . ولی اگر شما فرهنگ نقد و بحث را به رسمیت نمی شناسید و آن را تابو میدانید اختیار دارید ، تا میتوانید تابو شکنی کنید؛ پیش روی تان خوبی ! گرچه شک دارم شما معنای تابورا بفهمید ! شاد ونو شاد باشید!

    • سلام بهمن عزیز. نشر یک کلمه با املای اشتباه به مفهوم سواد پایین نیست. اشتباه املای در هنگام تایپ چیز معمول است. درباره جناب کرزی مولانای بلخ میگوید: ای برادر تو همان اندیشه ای، مابقی را استخوان و ریشه ای. اگر آقای کرزی اندیشه و احساس ندارد و تبعیض قایل میشود بعد حیوانی اش برجسته تر میشود و همانجاست که قابل مقایسه با حیوانات است و کم میاورد.

    • نوشاد جان تو خو همیشه اعتراض سر دیگران میگیری در حالی که دو کلمه سواد نداری بجای افغان ( اوغان ) نوشته میکنی . نظرت را بده و برو برای خود پرابلم ایجاد نکن همرای همگی میچسپی بد است .
      خفه نشی برادر: یک انسان را بخاطر کرامت انسانی اش نه باید با یک حیوان مقایسه کرد . درست است کرزی صاحب بی عقل است مگر شادی نیست شادی کلاه قره قلی و چپن قاغمه نمیپوشد .

    • جناب بین ا لبین !نوشتن ، عمل انتقال اندیشه روی کاغذ یا صفحه ی انتر نیت است .اگر کسی آنرا درست فرا نگرفته باشد قادر نخواهد بود اندیشه ی خودرا به درستی به دیگران انتقال دهد . اگر اینطور نبود پس اصول نگارش که استادان ادب با خون جگر آن را تدوین کرده اند کار عبثی بشمار میرفت. اشتباه تایپی چیز دیگری است و ندانستن کار دیگری. نباید گناه نفهمی خودرا به گردن تایپ انداخت. چرا اینهمه حساسیت در برابر تذکر دوستانه؟ آیا اگر از یکدیگر بیاموزیم زمین به آسمان میخورد؟ بیایید این خود خواهی های بدوی را ترک گفته وبرای رشد آگاهی خود از یکدیگر بیاموزیم .در اینجا چیزی بنام "بین ا لبین" وجود ندارد . حرف دیگر اینکه من در دفاع از کرزی چیزی ننوشته ام ونخواهم نوشت زیرا او چیزی برای دفاع ندارد. مشوره ی من به شما اینست که نوشته های دیگران را به دقت بخوانید و مسوولانه داوری کنید.

  • shadi aga haiwan ast ferker namekonom ke badtar az adamhai nejad parast wa khon khor mesli Sayaf ya Mulla omar ya karzai basha.

    • کشن ابادی صاحب سلام:
      اول اينکه اخلاق انسانی يک مفهومی است که برداشت های گوناگون وگسترده ای را به همراه دارد.از همين روست که هر کس به سادگی ميتواند طرف را به بی اخلاقی متهم کند!اين بدان معنا ست که تعريف يگانه از اخلاق وجود ندارد.
      شما از یک طرف دعوت به گفتگو میکنید واز جانبی به اسانی طرف را بی فرهنگ خطاب میکنید!که این بر خورد شما بسیار زشت تر از پاسخهای است که به شما داده شده است.خودت فرهنگ شخصی دیگران را زیر سوال میبری اما ما چنین نگرده ایم.
      تقدس زدایی(به مفهوم نقد پذیری) از عرصه سياست ميتواند راه را بر کجروی ها وخودکامگی ها ببندد.اينکه اگر کسی بنویسد ميمونی نسبت به يک حيوان ابزار ساز(انسان )بی تبعيض غمل ميگند به گمانم کار مبتذل ودر خور سرزنشی انجام نداده است.
      درمورد اينکه اقای رضايی توزيع را به ز بنويسند ومن سفسطه را به ط گپ خودت را قبول دارم ولو اينکه اشتباه تایپی باشد يا نباشد.اما اينکه خودت گفته ای که اين واژه ها دری اند(هرچند بهتر بود فارسی مينوشتيد تا نا خواسته با فارسی ستيزان همسو قرار نميگرفتيد) درست نيست اين واژه ها عربی اند.در مورد اينکه شما يا کسی ديگری نوشته است که من اقغان رااز سر نادا نی اوغان نوشته ام درست نيست. بايد بگويم که این واژه هم به شکل افغان وهم به شکل اوغان در اسناد قديمی وجود دارد.برخلاف باور بسياری ها اوغان شکل عاميانه ای واژه افغان نيست.
      اينکه ادعا داريد ديگران معنای تابورا نميدانند اشکارا گپ پايدر هواست.ان زمان به سر رسید که پادشاه را سایه خدا میدانستند اگر اوسایه شیطان هم میبود.
      امروز بسیار اند ادمهای شاعر ونويسنده که به کار اصلی خود نمیپردازند. دوچار توهم شده اند و خودرا صاحب نظر در عرصه سياست وقدرت -اقتصاد وجامعه شناسی و...ميدانند وبه دليل در اختيار داشتن چند واژه ی بيشتر عرصه را بر ديگران تنگ کرده اند .(اين گپ متوجه شما نيست.)
      ديگر اينکه خودخواهی بدوی وعصری ندارد.ندانستم که منظورتان چيست؟
      به هر روی
      تشکر استفاده کرديم.از هر گونه گپ وسخن جوانمردانه درحوزه عمومی استقبال ميکنم.

  • tashakor aqai Rezai,,movaffaq bashi,

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس