صفحه نخست > عکس > عکس روز > هفت عکس از مزار شریف

هفت عکس از مزار شریف

این شهر را برای آن مزار شریف می‌خوانند که به عقیدهٔ اهالی آن، امام علی (ع)، امام اول شیعیان، در این شهر مدفون است. مزار شریف تقریباً در ده کیلومتری شرق شهر باستانی بلخ است
جمعه 20 فبروری 2009

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

عکس ها از دفتر سازمان ملل در افغانستان

Shrine of Hazrat Ali, the fourth Caliph
of Islam an iconic sight in Mazar-i-
Sharif, Balkh province.

This blue mosque famous for its doves
and blue colour every year attracts
thousands of pilgrims on New Year’s Day
from all over the country.

Some people believe that harming the
doves in this mosque brings them bad
luck and feeding them brings them good
fortune.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • علی مولود کعبه است ولی در مورد مقبره اش گفته اند,

    اگر چه گویند که علی در نجف است—ولی بیا بیبین که در بلخ چه بیت الشرف است..

    ناجی بشریت در باره او میفرماید-:"انا مدینة العلم و علیٌ بابها" من شهر علم هستم و علی درب آن شهر است.

    و بغض با علی تروریست می افریند..

    زمانیکه خلیفه اول زمامت خلافت را بدست گرفت در اولین خطابه خود اشاره به این کرد که من بهترین شما نیستم!!!

    فقال عمر : كاد يهلك ابن الخطاب لو لا علي بن أبي طالب

    شعر از شهریار-
    علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را

    که به ما سوا فکندی همه سایه هما را

    دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین

    به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

    مگر ای سحاب رحمت تو بباری ار نه دوزخ

    ز شرار قهر سوزد همه جان ما سوا را

    برو ای گدای مسکین در خانه علی زن

    که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

    به جز علی که آرد پسری ابوالعجایب

    که علم کند به علم شهدای کربلا را

    به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من

    چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا

    چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان

    چو علی که می تواند که به سر یرد وفا را

    نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت

    متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را

    به دو چشم خون فشانم هله ای نسیم رحمت

    ز کوی او غباری به من آر توتیا را

    به امید آن که شاید برسد به خاک پایت

    چه پیام ها سپردم همه سوز دل صبا را

    چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان

    که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را

    چه زنم چو نای هر دم ز نوای شوق او دم

    که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را

    همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی

    به پیام آشنایی بنوازد آشنا را

    ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شب

    غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهریارا

    • یلند پروازی زیاد نیز انسان را غرق میکند . اشعار شهریار چون عقاب بلند پرواز ما را از آستانه فضای نیلگون فلک نمیدانم بکجا میخواهد ببرد , شاعر مصوف از برای خوش کلامی سبک شعری بر حقائق پرده می افگند و ارزنی را خروار و کاهی را کوه شامخ میسازد , چون : مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ * زشرار قهر سوزد همه جان ماسوا را , و همچنان میفرماید : نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت * متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را _ چو توئی قضای گردون به دعای مستمندان * که زجان ما بگردان آفت قضا را . این بلند پروازی های نامناسب شعری گوینده و تصدیق کننده اش را در گودال عمیق ضلالت فرو میبرد که نه او را خدای واحد میبخشد و نه هم علی میتواند بدادش رسد . خصائیل و اوصافی بیشمار علی را که مناسب حالش هست چرا باز گو نمیکنند که از حد میگذرند . آخر من نمیدانم تا کی ما موقف خود را درک نتوانیم , ما انسانان بیچاره بیش نیستیم چه علی باشیم یا ولی , حتی پیامبر یا هم چیزی دیگر . همین گونه اشعار ناموزون حقیقت , راه را از ما گم کرده است , دامن خدا را رها و بدامن بنده ها چسپیده ایم . باید بدانیم که علی علی است ولی ولی و خدا خدای همه . به امید راه یابی راه گمگشتگان .خلیل الله انصاری

  • یکی زمانی یکی از دوستان در کتاب خانه ...... به دیوان شمس حضرت مولانای بلخی برخورده بود که تقریبا سوم حصه انرا کدام ادم با انصافی قیچی و از بین برده بود و دوستم در ان زمان علت پاره نمودن اشعار مولانا را تعصب بیمورد که از روی جهالت و نادانی صورت میگیرد برایم بیان داشته بود ولی من باورم نمیشد ولی حالا که تبصره متعصبانه اقای خلیل ا...انصاری را می بینم باور ام می اید که دوستم در باره تعصب برادران تسنن خلفای راشدین که در مورد علی دارند حقیقت داشته است...

    برادر محترم اگر بگویم که علی مولود کعبه است و همه روزانه پنج یوم بطرف کعبه<محل تولد علی> سجده و نماز میکنند ازین میترسم که از تعصب و جهالت روی ات از جانب خانه خدا بطرف دیگر برگردانی که امیدوارم که اینطور نباشد و یکمی عاقلانه فکر کنی و متوجه باشی که علی خدا نیست بلکه حجت خدا در روی زمین است و سجده تو به علی بسان سجده فرشتگان به حضرت ادم ع را ماند که تنها شیطان از غرور به ان سجده نکرد ولی با موجودیت شیطان نظم دنیا ادامه دارد اگر چه شیطان همه روزه سنگ اندازی کند . به امید راه یابی راه گمگشتگان:
    بقول شاعر—

    دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین

    به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

    و همچنان امیدوارم که روی دلیل بالا به دیگر معانی شعر شاعر که انرا نقد داشته ایی نیز پی برده باشی..

    حالا از حضرت مولانا بشنو که از علی میگوید:

    تا صورت پیوند جهان بود علی بود

    تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بودووصی بودعلی بود

    سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    هم آدم و هم شیث و ایوب و هم ادریس

    هم یوسف و هم یونسو هم هود علی بود

    هم موسی هم عیسی هم خضر وهم الیاس

    هم صالح پیغمبر وداود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ز علی شد

    در قبله محمد شد و مقصود علی بود

    هم اول و همآخر وهم ظاهر و باطن

    هم عابد و هم معبد و معبود علی بود

    چندانکه در آفاق نظر کردم و دیدم

    از روی یقین در همه موجود علی بود

    خاتم که در انگشت سلیمان نبی بود

    آن نور خدایی که در او بود علی بود

    ان کاشف قرآن که خدا در همه قران

    کردش صفت عصمت و بستود علی بود

    این کفر نباشد سخن کفر نه این است

    تا هست علی باشد و تا بود علی بود

    آن قلعه گشایی که در قلعه ی خیبر

    بر کند به یک حمله و بگشود علی بود

    آن شاه سرافراز که اندر ره اسلام

    تا کار نشد راست نیاسود علی بود

    این یک دو سه بیتی که بگفتم به معما

    حقا که مراد من و مقصود علی بود

    حظرت عیسی می فرماید که اگر کسی خواب باشد میتوان باسانی انرا بیدار نمود ولی اگر کسی خوده به خواب بزند امکان بیدارشدنش به خدای عزوجل است و به امید روزی که دوستان ما از خواب کاذب بیدار شوند..امین

    • دوستان گرامی هر یک اغایان خلیل الله و م م درود بر شما
      من از ان طرف دنیا با شما برای چند دقیقه میباشم اولین مقاله
      از طرف اغای م م ب نشر رسید که از خواندنش مرا ب فکر فرو برد
      که علی ع یک انسان است چرا او را با خدا برابر میکنند باز گفتم
      شاید همین قدر منزلت پیش خدا داشته باشد لاکن برادرگرامی خلیل
      جان وقتی نوشته کرد سرم خلاص شد اغای م م شما ازرده و خفه نشوید
      شعرتان درست نیست منهم ب علی ع اخلاص دارم ولی مثل شما نی

    • سلام به دوست داران اصحاب کرام (رض) و مخصوصآ آقا و یا خانم م م ! من نیز از زبان برادران و دوستانم شنیده بودم که در مقابل آدم پرستان و پیر بازان کمی از احتیاط باید کار بگیرم , زیرا آنان نمیتوانند کوچکترین حرفی را در قسمت اخلاص مندانشان تحمل نمایند . حتی این گونه اشخاص حاضر اند بد ترین دشنام ها و هتک حرمت ها را در مقابل خدای رحمان آن غفور مهربان آن ستار قدیم بشنوند ولی نمیشود که در مقابل آنان حتی حقیقتی را باز گو کرد که خلاف توقع آنان باشد . مانند من که کوچکترین هتک حرمت به آن حضرت (علی بن ابی طالب) نکرده جاهل شدم , شیطان گشتم بزرگترین متعصب جهان شدم ,واقعآ راست گفته بود . دوست عزیز آنچنانیکه نزدیکی زیاد باعث رویت شی میگردد تابش نور شدید نیز چشمان را کور میسازد و محبت بسیار غیر از خدا آدم را به تماشا میکشاند . موضوع موضعی سطحی نیست تا از آن سرسری گذریم ویا حق را شنیده بدان قانع نشویم و خود را در امواج بحر بیکران آتش آن خدای قهار اندازیم . امید وارم چنین باشد و الی خوانندگان قضاوت نموده ملتفت خواهند شد که خالی از اجر نمیباشد . اولین پرسشی که شما را بدان مواجع میسازم تفاوت فرق میان خدا و رسولش حضرت محمد رسول الله ص از نگاه مقام و برتریت و بزرگی است که از جانب شما جواب میگویم " خداوند " سپس این تفاوت ها را میان حضرت محمد ص و حضرت علی رض پاسخ تلبم و باز هم به اجازه شما و از ترس اینکه نگوید علی زیرا شعر بعدی نشانگر آن است که مقصود خدا علی بود ولی در قبله محمد نشست , جواب میگویم که محمد ص . حال بر میگردم بسوی شاعر متصوف که گویا آنجناب در کدامین درجه قرار دارند ؟ که ابیات آنان نقش حجر است که از سهو خطا بدور نمیباشد و یا ما چه احتیاج داریم ابیات آنان را توجیهات معقول تر دهیم . ما اگر مسلمانیم و دین حق قانون ماست کتاب خالق توانا رهنما و رهبر ماست بعد آن احادیث مبارک اصول زندگی ماست , مهربانی نموده بفرمائید در کجای از قرآن بدان اشاره شده تا به علی سجده نمائیم و این سجده بگمان شما بسان سجده ملائیک به آدم ع است که خداوند خود امر فرموده بود , حدیثی را بیان نمائید که سجده نمودن به علی را تصدیق نماید و یا او صافی را که شاعران باچنان بلند پروازی علی را به ملکوت اعلی رسانیده اند نشان دهی فرموده والی بگذارید حضرت علی, علی باشد . آیا مقام اولین اسلام آورنده به آن حضرت آنهم در حال طفولیت و معصومی کفایتش نمیکند ؟ آیا پسر خوانده و پسر کاکای آنحضرت ص بودنش برایش کفایت نمیکند ؟ آیا خوابیدنش بر بستر مرگ از برای آن حضرت برایش کفایت نمیکند ؟ آیا دامادی خیرالبشر برایش کفایت نمیکند ؟ آیا پدر بودن نواسه های آنحضرت برایش کافی نیست ؟ افتخارات غزوه احد و خندق و خیبر و غزوات دیگر برایش کفایت نمیکند ؟ مقام خلافت به ایشان کفایت نمیکند ؟ مقام و منزلت هارون را کسب نمودن با فرق اینکه هارون پیامبر است ولی او جا نشین پیامبر برایش کفایت نمیکند ؟ بشارت جنت در زنگی برایش کافی و شافی نیست ازین بیشتر چه خواهی از او
      اما ! با این همه اوصاف , انسانی بیش نبودند . حاجت مند , مسکین , فقیر , هر لحظه در سجود فتاده و با خدایش راز و نیاز داشته . علی نه ملک است نه هم صاحب عرش و کرسی و فلک " عیب نیست بر بشر و آدمی اوصاف خدا مانی ؟ مشکل کشا و دستگیر و کان سخا نامی ؟ قسم بنام علی یعنی سخی جان , نذر بنام سخی جان , مطلب مراد زدرگاه سخی جان , کور را بینا کند سخی جان , امید هر شل و شت ز درگاه سخی جان , بی زن را زن دهد سخی جان , عقیم را اولاد زا سخی جان بهر مشکل مشکلکشا سخی جان , بتو میگویم ای سخی پرستان سخی جان , واضح بگو خدایم هست سخی جان , روزی رسانم هست سخی جان , زنده کرد مارا سخی جان , میمیراند مارا همین سخی جان ,استغفرالله ، استغفرالله ، استغفرالله ،
      نعوذ بالله ، نعوذ بالله ، نعـوذ بالله ، لعنت بر ابلیس خانه ویران , پناه میبرم به آن خالق توانا
      از شر شیطان خانمانسوز وازین گمراهی آشکار وازین جهل و خرافات وازین جهالت هویدا
      آخر از سخی جان چه ساخته اید , از خدای یکتا غافل وبه او دل باخته اید , چه بهتانی نیست که به علی نبا فته اید . کلام شاعران کلام ربانی نیست . من آنرا کاملآ رد مینمایم که با رد کردن آن کوچکترین گناهی را هم مرتکب نمیشوم , چون شاعر شما معصوم نیست . و آنچه من از قول خدا و رسول میگویم رد کنی , جایت کجا خواهد بود ؟ اگر اینچنین تعریف مبالغه آمیز را کنار گذاری و آنچه هستند بدان قانع شوی, فردا از تو که خواهد پرسید که چرا به تعریف علی غلو و اغراق نکردی و الی اگر آن خدای سخت گیر از تو سوال کرد " که چگونه توانستی تمام اوصاف من را بر بنده ام علی گذاشتی , همه کار را که علی میکند پس من چکاره ام , چه جواب معقول خواهی داشت ؟ عزیزم در آن روز که تصورش را نیز نتوانی لاجواب خواهی ماند و چشمانت از شرم زمین داغ آتشین را خواهد کابید . من منحیث یک دوست بتو میگویم و دیگران را ازین عاقبت تلخ خبر دار میکنم . اما " اگر در مقابلم از اهل تشیع باشد سخنانم گویا حدر رفته , امیدوارم دیگران قضاوت نمایند . سخن زیاد است به همین قدر اکتفا میکنم , هرچند عاقلان را اشارتی کافیست ...خلیل الله انصاری

    • دوست عزیز م.م. !

      میتوانید موخذ همین شعر مولانا را برایم بنوسید ؟ در کدام دیوان شعری مولانا قید شده است ؟ نهایت سپاس .

  • ما سنیان هرگز به هیچ خلیفه اسلام تعصب نداشته، بلکه هرچهارخلیفه درنظرما یکسان است. همه شان حجت خدا هستند درروی زمین. همانطوریکه ابوبکررا خلیفه اول میدانیم، علی را نیزخلیفه چهارم می شناسیم. این اول وچهارم درشخصیت آنها هیچ تاثیرندارد، فقط دوران خلافت شان را نشان میدهد. روزی فبله مسلمانان بیت المقدس بود، بعد پیامبربزرگوارآنرا به مکه انتقال داد. دلیل پیامبرهم تسلط یهودیان بربیت المقدس بود. نه این خانه کعبه که روزی بت خانه بود. حال باید مجتهدین شیعه وسنی اجماع نموده فتوا بدهند که قبله جای دیگرشود. چون مکه سرزمین وهابیت نمایند گان انگلیس وپایگاه امریکائیان یهود گردیده واخیراً هم ثابت شد که ملک عبد الله نوکرامریکا وانگلیس یکجا با یهودیان اسرائیل برای نابودی مردم بیگناه مسلمان فلسطین دسیسه کردند. یعنی حاکمیت یهود وانگلیس غیرمستقیم دروجود وهابیون ضد اسلام درمکه حاکم اند. پس باید دراین مورد جامعه دینی ما باید توجه جدی کنند که سرشان کلاه نرود.

    • محترم آقای م م ویامحترمه خانم م م سلام ! من منتظر جواب شما هستم که آیا قناعت شما را حاصل نمودم یا خیر و یا مقصد شما فقط شک اندازی میان مومنان بود و بس , من از برای رد اشعارتان چند حرفی نوشتم گمان داشتم شاید چیزی مینویسید که من آنرا با دلائیل قانع کننده بیشتر توضیع کنم . اما شما متعصفانه صحنه را ترک نمودید. البته در قسمت دو اعتراض دیگرتان تحت عنوان دوبی را مرکز تجارت و ...جواب کوتا عرض نمودم امید آنرا بدون آنکه آزرده شوید بخوانید و در اشتباه تان پی برید . تشکر دوست سنی شما خلیل

    • اين خليل الله كه است كه در اشعار مولانا خداوندكار بلخ اعتراض ميكند؟؟؟؟؟

    • اگر دست علی دست خدا نیست
      پس چرا دیگر دست ها مشکل کشاه نیست.

      پیغمبر فرمود : هر که را من مولایم علی مولای است. پس اگر به خاتم النبین احترام قایل هستید و به او سر سجده خم مینماید باید بدانید که بعد از رحلت منجی بشریت و ختم نبوت امامت شروع شد و آن حضرت علی را جانشین خود در غدیر خم تعین نمود.

      آنلاین : هفت عکس از مزار شریف

    • da domb char arab chaspidid chra ?nakamihai mosalmanha ra agar anha ham mebod talafi nametanest

    • پاسخ به نظر برادر محترم آقای شجاع صبار

      نویسنده مراد از مزار شریف

      دوست عزیز و گرامی بنده تمامی نظرات و دیدگاه های شما برادر عزیز ، انصاری و م م را مطالعه کردم و امید من بر اینست که در ارایه نظرات خویش حقیقت اخلاص را که همان رضای پروردگار عالمیان میباشد را فراموش نکنیم
      ما به الله (ج) ایمان داریم و به انچه او در قرآن کریم فرموده اعتقاد داریم
      ما نباید الله (ج) را فراموش کنیم او ذاتی است که فنا ندارد و همیشه باقیست و متکی به ذات خود است ( الله لا اله الا هو الحی القیوم)
      ما به او سجدهء تعظیم میکنیم نه به هیچ موجودی دیگر زیرا تنها اوست که سزاوار تعظیم، حمد و ستایش است زیرا او عظیم و حمید است نه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و نه یارانشان چه حضرت علی (ع) باشند چه حضرت ابوبکر (رض) و دیگر پیشوایان دین اسلام

      ما به انسان ها در حد انسان بودن و بنده بودن آنها احترام قایل باشیم نه اینکه آنها را شریک صفات و اختیارات الله (ج) که آفریدگار و خالق شان میباشد بسازیم آیا نخواندی که پیامبر بزرگوار اسلام در روز های که در بستر مریضی بودند از یک موضوع زیاد نگران بودند و آن این بود که ایشان فرمودند که مترسم از اینکه امتانم مانند امت ها پیشین که قبر پیامبر خویش را زیارت گاه و سجده گاه خویش قرار میدادند از من را هم قرار ندهند اینجا بود که همه مسلمین وعده و تعهد سپردند که ای رسول گرامی ما به جز به الله (ج) به هیچ استان دیگر که حتی قبر شما باشد سجده نخواهیم کرد

      دوستان عزیز از مسایل شیعه و سنی بگزریم بییایی تنها طریق دریت عبادت و نزدیک شدن به الله (ج) را بیاموزیم که حی و قیوم است

      با حفظ احترام به پیامبر و یارانشان میگویم که اگر آنها متکی به خود میبودند و شریک به قدرت و صفات و اختیارات الله (ج) میبودند خود را درین جهان زنده نگه میکردند و دیگر مردگان را هم زنده میکردند و جلو مرگ جگر گوشه های خود را میگرفتند

      انها هرگز چنین ادعا نکردند انها گفتند که ما بندگان یک خداییم و پیامی جز شناختن او و رهنمایی به سوی او را نداریم

      امید وارم که الله (ج) مارا راه و روش انها را اعطا نماید تا هم خود و هم دیگران را به سوی او اشنا سازیم
      بیایید به کسی دست نیاز دراز کنیم که قادر و تواناست و حی و قیوم است نه به طرف مردگان که اکنون به جوار رحمت الهی پیوستند که هر لحظه به رحمت او در آن دیار هم نیازمند اند چنانیکه امام علی (ع) گفته اند الهی نه جنت خواهم نه دوزخ ترا خواهم و با تو خوشم هر جا اندازیم اگر تو آنجا باشی آنجا خوشم
      من هم پیرو این فرموده شیرین حضرت علی (رض) هستم
      دوستان عزیز بیایید کوشا باشیم تا اخلاق علی را در زندگی پیاده کنیم از شعار های میان تهی دیگر خسته ام
      هرکس علی را دوست داشته باشد هیج کس را به خاطر مقصد شخصی خود ضرر نمیرساند طوریکه او از سر قتل یک کافر در جریان کارزار و جهاد حین که ان کافر به روی مبارک ایشان تف خود را انداخت انصراف کرد و گفت حالا اگر بکشمد مبادا به خاطر تف انداختنت باشد نه به خاطر رضای الله (ج)

      آنلاین : در پاسخ به نظر دوست عزیزم آقای شجاع صبار

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس