ما قانون می خواهيم اما دموكراتيک
اعتراض شیعیان به قانون "احوال شخصیه شیعیان". شیعیان افغانستان شیخ آصف محسنی را نماینده ی خود ندانسته و بلکه او را به عنوان کسی با ديدگاه های متحجرانه می شناسند.
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
کابل پرس?: جمعی از شیعیان افغانستان با ارسال نامه ای کوتاه به اداره ی مرکزی سازمان ملل که در امور زنان فعاليت دارد، با انتقاد شدید از تصويب قانون "احوال شخصیه شیعیان، آن را توهين آميز و ناشی از ديدگاه های متحجرانه ی شیخ آصف محسنی دانسته اند.
شیعیان افغاستان در اين نامه که با عنوان " ما قانون می خواهيم اما دموکراتيک" ارسال شده، نوشته اند که "شورای علمای تشيع افغانستان به رهبری آيت الله محسنی ، ديدگاه های متحجرانه خود را به نام شريعت، بر مردم شيعه مذهب افغانستان تحميل كرده است."
شیخ آصف محسنی يکی از متهمان نقض حقوق بشر در افغانستان می باشد و بسیاری از شیعیان و بويژه هزاره ها که درصد بيشتر آنان را تشکيل می دهند، معتقدند که شیخ آصف محسنی اقدامات مشخصی را برای سرکوب هزاره ها در افغانستان روی دست گرفته بود و اين قانون ادامه ی همان سیاست می باشد.
متن نامه ی شیعیان افغانستان چنين می باشد:
قانون احوال شخصيّه اهل تشيّع افغانستان ، شامل موادی توهين آميز به مذهب جعفری، حيثيّت و كرامت انسانی زن است. شورای علمای تشِيع افغانستان به رهبری آيت الله محسنی ، ديدگاه های متحجرانه خود را به نام شريعت، بر مردم شيعه مذهب افغانستان تحميل كرده است.
ما به قانون دموكراتيك نياز داريم و نه به فتوا های افرادی واپسگرا ؛ بنابراين، ما خواهان تعديل اين قانون و حذف مواد مغايربا شئون انسانی وتعاليم اصيل مذهبی می باشيم.
در صورتی كه با اين تعديل موافق هستيد، با فرستادن ايميل آن را ابراز بداريد.
آدرس ايميل :
Wenny.kusuma@unifem
We want law but democratic
The Afghan Shiite Personal Status Law contains some articles against human dignity of women. The Shiite clergymen consul lead by Ayatullah M. Asef Mohseni, Imposed their own discredit opinion of Islam upon the people. We need a democratic law not a clergyman’s Fetwa (dogma). There for we want this law to be adjusted.
Dear Sir/Madam,
If you agree with us please send your confirmation to following email address:
Wenny.kusuma@unifem
Thank you for your time and attention,
پيامها
5 آپریل 2009, 00:29, توسط علی اکبر محبی
بیایید واقع بینانه به این معضله نگاه کنیم :
مگر ما شیعیان نبودیم که خواستار حق خود در افغانستان بودیم ؟
مگر مزاری بزرگ مرد تاریخ را در این راه از دست ندادیم ؟
مگر بیرون رفتن بدون اجازه شوهر در دیگر مذاهب ممنوعیتی ندارد ؟
این ماده های که در قانون احوال شخصی شیعیان امده مگر در مذهب تسنن و جود ندارد ؟
مگر در مذهب تسنن به زن اجازه خارج شدن بدون رضایت شوهر داده شده ؟ و همخوابی زن و شوهر را تجاوز میدانند ؟
اگر این گونه است پس احل تسنن از ما پیشتر مذهب و دین خود را فدای دموکراسی ساخته و امروز ما باید یک قربانی مذهبی بدهیم .
چون باداران ما مسلمان نیستند !!!!!!!!!!!!!!!!!
آنلاین : زنده گی در کابل
5 آپریل 2009, 12:09, توسط zarea
din?chira asllan e zan zetesa dinra abzar qarar dada zananra pamall mekonad?
آنلاین : ?
5 آپریل 2009, 02:47, توسط سید حسین رضوی (پیور شیعه) (از پدر و مادر شیعه)
برداران دینی
من فکر نمیکنم کسی بیشتر از ملا آصف محسنی و سایر ملایان شیعه که در شواری علما هستند مذهب شیعه را بهتر بدانند. روح تمام این مذاهب همین هست دوستان عزیز چرا خود را گمراه میسازید. دین و مذهب متحجر و دموکراتیک ندارد. دین احکام تحمیل شده ی چند تا مستبد بنام خدا بالای جامعه ی بشری است. من فکر میکنم مذهب شیعه هم همان چیزی را حکم میکند که این قانون بیان داشته است و چیزی بیشتر از آن برای عرضه و خدمت برای انسان قرن بیست و یکم ندارد. دوستان گرامی و با احساس به نظر من تا زمانیکه ما قادر به ایجاد حرکتهای واقعا متجدد و سیکیولار برای رهایی از قید دین نگردیم، طومار های این ادیان لعنتی هر روز حلق آویزمان میکند. بنابرین لطفا مردم را گمراه نکنید. دین نمیتواند دموکراتیک شود زیرا اقتضای طبیعت اش همین است. بیایید با مغز خود که محصول ملیاردها سال زحمت و تکامل طبیعت است فکر کنیم.
5 آپریل 2009, 07:29, توسط توفیق
دوست عزیزم که ادعای 100% شیعه بودن را کرده اید
"... بنابرین لطفا مردم را گمراه نکنید. دین نمیتواند دموکراتیک شود زیرا اقتضای طبیعت اش همین است..."
با توجه به اسم مبارک شما یعنی "سید حسین رضوی (پیور شیعه) (از پدر و مادر شیعه)" شما نیز از شیوه های گمراه کننده استفاده نموده اید و به عباره دیگر "از جیب دین خرج کرده اید".
وگرنه سید + حسین + رضوی + شیعه خالص + از پدر و مادر شیعه ... چه مفهومی را میتواند القا کند بجز اینکه شما قبل از معتقد بودن به نظریه تکاملئ داروین، به القاب، اصل و نسب خود مباحات میکنید.
امید خاطر مبارک تان نرنجیده باشد
و دوستانیکه این نامه را به فلان و بستان آدرس نوشته اند، آیا با خود تا هنوز فکر کرده اند که غربیها با در نظرداشت منافع ملئ خود، در مسایل داخلی کشور های دیگر مداخله میکنند نه از برای صادرات حقوق زن، حقوق بشر و دیموکراسی. وگرنه، عربستان سعودی را که حتی برای زن حق رانندگی و شرکت در انتخابات را نمیدهد، چرا چیزی نمیگویند؟
فردا پس فردا شاهد ورود طالبان کرام (!) به کابل خواهیم بود که با استفاده از فراخوان و عفو پدرانۀ اوباما و طالبان تکنوکرات، در حکومت بطور مستقیم سهم خواهند گرفت. آنگاه خواهید دانست که طالبان خشتک کشال و طالبان نکتایی پوش باهم تفاوتی نداشته و هردو "یک روح در دو بدن" بوده است.
حقوق زن، حقوق بشر، آزادی بیان، دیموکراسی ... و غیره حرف های رنگه، عوام فریبانه، و وسایلیست برای تسریع پروسۀ جهانی شدن که حتی خود غربی ها نیز در خانه خود به آن عقیده ندارند. صرف برای تسلط بر کشور های دیگر این شعار ها را از بلند گو های مطبوعات به خورد ما میدهند.
مشکلات جوامع بشری را پیرامون مسایل اجتماعی (و در بعد کوچک آن یعنی خانوادگی)، اقتصادی، فرهنگی، و غیره حتی پیروان قوانین به اصطلاح مدنی نیز بطور 100% تا اکنون حل نتوانسته اند و هیچگاهی نیز حل نمیتوانند. حل مشکلات یک جامعه نسبی بوده و هیچ حکومتی نمیتواند ادعا کند که ما در حل مشکلات رعایای خود صد درصد موفق بوده ایم.
با احترام
5 آپریل 2009, 09:44, توسط رضوی مالستانی
این قانون اصلامورد نیاز ما نیست وخیلی هم مسخره به نظر می آید . اما نمیدانم چرا کابل پریش با بهانه های مختلف پای ایت الله محسنی را به میان میکشدخیلی ملی گرایانه فکر کردن کابل پریش را به بیراهه کشانده است به کوری چشم لاییک ها آقای محسنی همواره به عنوان یک مدافع مذهب تشیع گام های اساسی بر میدارد. درین زمینه به این لینک بروید: http://razavi47.blogfa.com/
آنلاین : قانون جدید
5 آپریل 2009, 12:00, توسط amir
aqai malestani shoma mohseni mofsed wa jenayatkar ra madafe hoqoqi sheayan medanid dar haliki hamin mohseni ba dastor badaranish (sayaf wa rabani)fetwi jehad bar alaeh mardomi gharbi kabul ki aksaryateshan sheah bodand
آنلاین : ما قانون می خواهيم اما دموكراتيک
5 آپریل 2009, 12:03, توسط zarea
agar mohsiny waqean gamhaye mossbatira dar rastaye sheayan barmedara,e qanony ki baessy abrorezy tamamy sheayane donya shoda, khaztare hazfe au shoda wa bell aks az dowllat khasstare zakhatany makateb dar manatiqy shea nashin nameshawad?darhalle ki dar manatiqi shea nishinan yade as makatibe dowllati nest,khaharan wa baradarane ma dar tabestany daq roye zameny khaki mashqolle darsand!wa mohsseny bozork ba aqide astu badary iranra karda wa az polle iran baraye mardome bechare ma llaneye fessad dar kaboll sakhta ki aunamo maktab baraye iranyha zodmandtar asyak bom-be atom ast mohssenye bozork ba aqide asto kassi ast ki dar halle moamella ba din ,ayen,mardom wa hata namossi mast!
5 آپریل 2009, 08:45, توسط شاکری
محترم اکبر علی خان مجبی:
به جواب سوالات تان مختصرا می پردازم:
اگر شیعه ها همین را حق خود بدانند که در همین قانون آمده احمق اند.
اگر مزاری هم خواهان همین حق بود که در قانون آمده صاف ساده خاین بود.
اگر بیرون رفتن زن از خانه حتماً اجازۀ شوهر را باخود داشته باشد در هر دینی که مطرح باشد دین انسانی نیست.
شاید در دین سنی ها هم باشد، آنهم انسانی نیست.
اگر قربانی کردن همچو دینی که انسان را دربند میکشد .لازم شود بیدرنگ باید قربانی کرد.
زیرا دین اگر انسانی نباشد طردش باید کرد
5 آپریل 2009, 11:23, توسط نعمت الله (جعفری)
سلام به همه مردم هزاره به نظر من این یک سیاست است زمانی ما خبر میشویم که کار به امضاء رئیس جمهور میرسد این همه زن که در شهر کابل میگردد همه آنها هزاره نیستند هزاره بهترین قانون را دارد قانون باید برای کسی ایجاد شود که بخاطر اسلام بم را در بدن خود بسته میکند و چند تا غریب و بیچاره را از بین میبرد دوران حبیب عبدالرحمن گذشت:
آنلاین : دین اگر انسانی نباشد طردش باید گرد