دوسیه علیه احسان الله بيات، ادعای 400 ميليون دالر از سوی شرکای سابق و فسخ فروش 500 ميليون دالری افغان بيسیم
دوسیه در دادگاه عالی انگلستان در جريان است و احسان الله بیات متهم به کلاهبرداری و فریب شرکای سابق خود می باشد./ ادعا عليه احسان الله بيات و همکار وی توسط چهار تن به نام ها مايکل سیسیل، استيوارت بنتام، الکساندر گرينلينگ و ژوکيم ليمکهول صورت گرفته است. آن ها ادعا دارند که بر اساس توافق طرفين 49 درصد سهام شرکت های ذکر شده را بدليل سرمايه گذاری و برنامه ريزی آن مالک می باشند. آن ها ادعا می کنند که شراکت آنان از سال 1998 آغاز شده و شامل توافقنامه های کتبی و لفظی برای راه اندازی سرويس تلفن همراه در افغانستان می باشد.
دوسیه علیه احسان الله بيات و ادعای 400 ميليون دالر از سوی شرکای سابق
دوسیه در دادگاه عالی انگلستان در جريان است و احسان الله بیات متهم به کلاهبرداری و فریب شرکای سابق خود می باشد.
يكشنبه 26 آوريل 2009
کابل پرس?: نوشته ای به قلم رابرت ماير مدير بخش انگليسی کابل پرس منتشر شده که درباره ادعای چهار شخصیت حقيقی عليه احسان الله بيات مدير و دو شرکتی ست که او مالک آن است. اين ادعا همچنين عليه شخصی بنام مارک وارنر همکار و مشاور و سرمايه گذار احسان الله بيات می باشد. دو شرکتی که آقای احسان الله بيات مالک آن است شرکت بين المللی سیستم های تلفنی ثبت شده در نيوجرسی آمريکا و شرکت مخابراتی افغان بيسیم نام دارد.
افغان بيسیم يکی از بزرگترين شرکت های مخابراتی افغانستان است که حدود سه ميليون مشترک دارد. احسان الله بيات همچنين شبکه راديو تلويزيونی آريانا را در اختيار دارد و علاوه بر پروژه های مختلف اقتصادی، در بانک بين المللی افغانستان نيز دارای سهام است. بيات و خانواده ی او به سبب برخی اقدامات بشردوستانه نزد مردم افغانستان شناخته شده می باشند و بارها از احسان الله بيات به عنوان يکی از افراد کليدی در انتخابات رياست جمهوری ماه آگست یاد شده است.
طبق اسنادی که رابرت ماير بر اساس آن نوشته ی خود را ترتيب داده است، وزارت مخابرات افغانستان ده تا بيست درصد از سهام شرکت مخابراتی افغان بيسیم و آريانا را مالک می باشد.
ادعا عليه احسان الله بيات و همکار وی توسط چهار تن به نام ها مايکل سیسیل، استيوارت بنتام، الکساندر گرينلينگ و ژوکيم ليمکهول صورت گرفته است. آن ها ادعا دارند که بر اساس توافق طرفين 49 درصد سهام شرکت های ذکر شده را بدليل سرمايه گذاری و برنامه ريزی آن مالک می باشند. آن ها ادعا می کنند که شراکت آنان از سال 1998 آغاز شده و شامل توافقنامه های کتبی و لفظی برای راه اندازی سرويس تلفن همراه در افغانستان می باشد. همچنين توافقنامه هایی درباره ارتباطات بين المللی با طالبان که در آن زمان کنترل کشور را در اختيار داشتند صورت گرفته بود. اين چهار تن 400 ميليون دالر از بيات و شريک وی می خواهند.
کابل پرس در آينده معلومات بيشتری درباره اين دوسیه، تاريخچه افغان بيسیم و فعالیت های اقتصادی احسان الله بيات منتشر می کند.
برای خواندن نوشته ی رابرت ماير دبير بخش انگليسی کابل پرس اينجا را کليک کنيد.
پيامها
25 آپریل 2009, 17:51
agar dosiyaye ast pas bebenem ke mahkama chi faysala mekonad, dar masayele mali wa tojarati az een gap ha zead ast , ok
25 آپریل 2009, 18:54, توسط حسین
سلام من به عنوان یگ افغانستانی می خواهم بگویم اینکه اگر امروز ما انگلیس و یا کشورهای دیگرا استعمار گروظالم می گویم در واقع برای مردم اش فرشته وبهترین ها است .کسی که به نفع کشورومردم اش هر کاری با کشور های دیگر می کند کاری خوبی می کند امروز اگر کرزی از خارج و یا از کشور های دیگر پول وامکانات می گرفت و برای مردم افغانستان مصرف می کرد به نظرم خیلی محبوبیت داشت برای مردم افغانستان وهمچنین اقای بیات من کاری به این ندارم که این پول هارا از کجا کرده است خدا کند که دوزی کرده باشد این برایم مهم نیست برایم این مهم نیست واین هم برای مهم نیست که خودش چی گونه زنده گی می کند خدا کند که روز دها ملیون دالر سود ببرید از این کارش چی ربط به من دارد که متهم به این کار ها کنم برای من انچیزی که قابل اهمیت است خدمت به مردم اگر واقعیانانه بیبینم ثمره کار اقای بیات بیشتر از دولت کرزی وجنایتکارات طالبانیزم شان است در واقع کرزی با تمام دارائی هائیکه دنیا در اختیارقرار داد به جز دوزی و تقسیم کردن بین اقوام و خانه دان فاسد اش کاری بیشتر نه کرد ولی اقای بیات اگر خودش سود برد دیگران هم از سود ایشان سودهای زیاد کرد .تشکر موفق باشی اقای بیات به نفع ملت وکشورت هرکاری که می کنی حق ات است الله نگهدار..........شرم و ننگ باد بر کرزی واطرافیان نشنلیزیم شان......بلکه مرده هم باد.......
25 آپریل 2009, 19:48, توسط آصف سرپلی
گشنگی ام بد چیز است و بی علمی و نادانی بدتر از اوست . چه خوب حسین جان میگوید که احسان جان پول ره از هر کجا که پیدا میکنه از کدام مدرک که میاره چقه خودیش میخوره چقیشه دما میته حرام است یا حلال مهیم نیست خو پیدا کده ده ما بخورانه . حسین جان عزیزوم ! احسان الله جان کدام نعوذوبالله خدا نیست . یک در بسته صد دری باز . امی پول های حرام حرام مردومه خورده ده امی حال خو رسیدیم . پول سوده خورده ده مفتی سود خور شودیم پول تلویزون پول بازینگراست . یک قیصه ده یادم امد مچیم بگویوم یا نگویوم خیر کمترک میگوم . یک زن فاحیشه پیشی یک نیمچه ملا رفته ازو پرسان کد که مه از پول فحشا ده مردوم غریب کمک میکونوم یتیماره پرستاری میکونوم بیوه ها ره خبر میگیروم . ده مه ایره بگو که اخریش چه میشه . سواب میشه یا گنا میشه . ملا جانم خدا یار جانیش بریش گوفت سوابیت خو ده گنایت حساب شوده خلاص شود . زن گوفت پس ده مه چه ماند . ملا گوفت پاره گی و دریده گی . بهر حال حسین جان دامن خدا ره بگیرین که دامن او بی اندازه کلان است . مه نمیگوم احسان الله جان بیات خراب ادم است یا تعاریف او ره ام نمیکونوم . خو از گپای شوما ایتو فامیدوم که اگه او نباشه مردوم از گوشنگی میمره . نخیر دربار خدا جان کلان است و ای رقم ادم ها ام از طرف او روان میشه . کسی بخاطر خدا کار میکنه و نیتیش خوب است سواب میگیره و ده ما و شوما ام کومکیش برکت میکنه . کسی نیتیش خرابی است . از کومکیش ام ما چندان خیر نمیبینیم . ده گپ های که بری کرزی جان گوفتی مه کتیت اندیوال برو بچیم یک دفه از زیر دل از خدا ام خاسته ببی اگه نداد مه مسول بامان خدا
26 آپریل 2009, 02:35, توسط شادولا
سرپلی جان ازیز: بخیالم که وطندارای بیچاره ء ما که از گشنگی اولاد ای خوده میفروشن و چند هموطن دیگی ما ده اطراف اوغانستان از گشنگی مر دند یادت رفته. ومردم غریب وبیچارای که ده افریقا به صدایش از گشنگی تلف میشه، فکر نمیکنی چقدرعذر وزاری و دعا وتکبیر به دربار خدا کده باشند مگم دعای شان مستجاب نشد. ای ملاها ومولوی های ما وشما ودیگه مردم دین دارده دنیای اسلام به ملیونا نفر روز پنچ وخت بری رفع جاجت وحل مشکلات شان بغیر دعا وتکبیر دیگه کار وبار ندارند، مگم شما گاهی خبرشده باشید که ای دعای شان جواب گفته شده باشه؟ اگه عوض دعا وتکبیر وزیارت وهدیره رفتن ای رهبرای دین مردمه بکار وبار علمی وعملی وساختن بند او وکشت وکار وجورکدن سرکا ودیگه کارای فایده مندرهنمایی وتشویق کنه بهتر نخات بود؟بازم اختیار خودت مه چه کاره باشم که خودته نصیت کنم.
26 آپریل 2009, 05:43, توسط توفیق
نظر به منطق حسین جان، عبدالرحمن خان غدار و ملاعمر ملعون هردو در کشتار هزاره ها و سایر اقوام بهترین اعمال را مرتکب شده اند چونکه اموال، املاک و امکانات غصب شده را در میان قوم و اطرافیان خود تقسیم کردند. همانطوریکه امروزه کوچی ها سند مالکیت زمین های هزاره جات را که از عبدالرحمن ملعون بدست آورده اند به هزاره ها نشان میدهند. و ملاعمر نیز اعمال اسلاف خود را تکرار میکرد و میکند، آنهم به نفع قوم و اطرافیان خود.
اگر خانواده را کوچکترین واحد یک اجتماع فرض کنیم، پس حسین جان میتوانند بصفت پدر یک خانواده حیثیت رئیس آن واحد اجتماعی را کسب کنند و از طرف دیگر بنابر منطق ایشان چونکه درآمد و عایدات مشروع و غیر مشروع یا حلال و حرام ندارد، فلهذا ایشان میتوانند با دزدی، دغل بازی، ریاکاری و فریب و نیرنگ پول کمایی نموده و موجبات آسودگئ خود و خانواده اشرا مهیا سازد. این است لُب و لُبابۀ فرمایشات جناب حسین.
حسین جان
آزادئ بیان به این معنی نیست که هرفرد دانسته و ندانسته دُر افشانی کند. لطفاً قبل از ابراز نظر کردن، کمی بیاندیشید.
در بساط نكته دانان خود فروشي شرط نيست
يا سخن دانسته گو اي مرد عاقل يا خموش
(حافظ)
موفق باشید
26 آپریل 2009, 15:30, توسط حبیب
حسین جان،
دزدی، قاچاق بری، عوام فریبی، رشوه ستانی، کشت و تولید مواد مخدر، دهشت افگنی و غیره موارداعمال ضد انسانی، هیچ نوع توجیه شده نمیتواند.
احسان الله بیات از میلون ها دالر در آمد بدون حساب و کتاب خود فقط مشتی را نمونه خروار بخاطر رونق بزنس خود و عوام فریبی به مصرف میرساند، این عیاش خوش گزران گا ه مسجد اعمار میکند و گاهی به رقاصه ها کف میزند میکند.
زمانی طالبان را کمک مالی میکرد و تمام مصارف دفتر طالب ها را در منطقه کوینز در نیو یارک می پراداخت و حالا به خلیل زاد دم تکان میدهد. زمانی کرزی از نام بیات نفرت داشت، اما بعد از به قدرت رسیدن کرزی در 2004 کاملآ در خدمت کرزی قرار گرفت.
این چهره ها باید شناخته شوند و اگر راز در آمد واقعی افغان بیسیم که نسبت به آنچه که به طور نادرست در تفاهم با وزارت مخابرات نشان داده میشود، روشن گرددآنگاه تو خواهی دانست که بیات سالانه میلیونها دالر در آمد غیر شفاف دارد و از 100% مالیه که به دولت افغانستان باید بپردازد فقط 10% آنر می پردازد و باقی خود کوزه و خود کوزه گرو خود گل کوزه است.
در آمد تیلفون افغان بیسیم به مراتب بیشتر از آن است که حساب داده میشود. اگر دقت صورت گیرد که چه اندازده تیلون به جارج و چه اندازه تیلفون از جارج به داخل افغانستان ماهانه از طریق افغان بی سیم صورت میگیرد و چه گونه این رقم صدور و خروج خطوط ثبت و گزارش داده میشود، آنگا معلوم خواهد شد که در آمد واقعی افغان بیسیم چند است و وزارت مخابرات افغانستان در چه سطح در این فساد دخیل است. این پول از جیب مردم غریب جمع و به خارج انتقال داده میشود. اگر دزدی و فساد ابتکار خوب باشد و پیامد درست داشته باشد، پس همه باید با دزدان همکار کنیم.
سالهای پول دزدی رهبران جهادی و قوماندانان ظالم و غیره مفسدین در افغانستان که بصورت آشکار صورت میگرفت برابر با دزدی یک روز این دزدان مسلکی خواهد بود ه باشد.
27 آپریل 2009, 01:36, توسط نبیل خان
تشکر از نظر تان خصوصا در مورد آقای کرزی من با شما کاملا موافق ام ولی آقای بیات هم خون این ملت را میمکد البته با ارائۀ قیمت ترین نرخ مکالمۀ تیلفونی و حفظ نرخ مذکور از وقت ایجاد افغان بیسیم تا حال با جور آمد پشت پرده و همکاری وزارت فاسد مخابرات و سایر شرکت ها). و از پول مذکور بخاطر اهداف سیاسی خود استفاده میکند و پولی را که مصرف میکند پول ملت است که با ساخت بافت ها و نرخ بلند مکالمه و کلاهبرداری بدست اورده. شما هرگاه نرخ مکالمات تیلفونی کشور های همسایه را با اففانستان مقایسه کنید پی خواهید برد که در پاکستان یک دقیقه پائینتر از یک کلدار که 50 پیسۀ به افغانی میشود است، و در افغانستان 5 افغانی که تقریبا 7 کلدار میشود است، بعدا متوجه خواهید شد که بیات چفدر مردم خود را دوست دارد. از طرف دیگر هرگاه او کاری در خارج از افغانستان کرده باشد خدا کند محاکمه شده و غرامت بپردازد، چون ملت افغانستان با این خر پول ها در ارتباط به جفا های شان حسابی کرده نمیتواند. و او با این کار خود تصویر خرابی از افغانستان را در ذهن بریتانوی ها و آنهم بخاطر منافع شخصی خود ایجاد کرده که غیر بخشودنی است.
26 آپریل 2009, 01:38, توسط بلخی
سلام بر خواننده گان کابل پرس? .
بنده منحیث یک شهروند افغان به این باور ام که هستند افراد و اشخاصی که ده ها مرتبه زیاد تر از آقای بیات پول و سرمایه در اختیار دارند اما هیچ گاهی دیده نشده تا به اندزه یک کاه هم برای مردم نیازمند و مستحق خود کمک نماید . این قضاوت را باید مردم بکند که کدام سرمایه دار افغان را دیده اند که مانند احسان بیات به دایکندی برود گاهی به فاریاب , دره صوف , سرپل , بامیان و دیگر نقاط دور دست بروند و جویای احوال مردم بی بضاعت شوند . اما بر عکس آنان را می توان در میدان های سک جنگی , بزکشی و یا هم پرنده جنگی دید . نامی ازین افراد نمی برم زیرا مردم عزیز افغانستان همه این آدمکان را می شناسند . نوش جان آقای بیات که از حلق این چهار خارجی کشیده و آنرا برای پروژه های عامه و کمک به مستمندان به مصرف می رساند .
26 آپریل 2009, 06:31, توسط عمران
اقای بیات در نزد افغان های خارج از کشور بخصوص نزد هنرمندان از مقام بسیار بالای برخوردار است زیرا ایشان گاه گاهی بعضی هنرمندان را به داخل کشور بمنظور میله می اورد بنا اسم اقای بیات معادل است با یک مقام قهرمان در نزد اینان.
اما در اصل اقای بیات یک تاجری است که هرکاری که میکند جنبه تجارتی دارد مثلا با دعوت هنرمندان در داخل کشور ایشان برای شرکت افغان بیسیم و تلویزیون اریانا تبلیغات میکنند.
یکی از کارهای اقای بیات که فوق العاده عوام فریبی وخود نمایی است برنامه است که از طریق تلویزیون اریانا به نشر میرسد. در این برنامه که مجری ان یکی از چاپلوسان بی رقیب قرن حاضر باید باشد در وصف اقای بیات فوق العاده تملق گویی میکند وبعدا اقای بیات را نشان میدهند که از هلیکوپتر ویا موتر لکسس خود با دبدبه پایین میشوند. در این وقت گوینده برنامه از اقای بیات چنان توصیف میکند که گویا حاتم طایی زنده شده است وبعدا اقای بیات به مکتب تشریف میبرند وبرای هر طفل یک دانه کلاه که دران مارک افغان بیسم زده شده است تحفه میدهد ودر این جاست که گرداننده برنامه تلویزیون اریانا فریاد میکشد که درود برتو ای مرد سخی وسخی زاده! صلوات بر تو که بدون شک حاتم طایی قرن حاضر هستی. هزاران سلام بر تو که از غریبان ومستمندان احوال میگیری (یعنی با توزیع کلاه های افغان بیسم).
در حال که این حاتم طایی قرن با شرکت خود جیب های باشنده های این کشور را چپاول کرده. این همان شخصی بوده که برای اضافه از دوسال هر سیمکارت خود را به قیمت 500 دالر امریکایی میفروخت واز کریدت کارت های مردم دستبرد میزد. او که حاتم طایی نباشد وسخاوتمندانه کلاه های تبیلغاتی افغان بیسیم را توزیع نکند پس کی خواهد کرد.
12 می 2009, 10:37, توسط یک هموطن
دوست عزیز سلام
مه به احساس پاک تو هموطن عزیز و سایر دلسوزان افغانستان صمیمانه احترام می گذارم . مه خودم توانایی کمک به افراد بی بظاعت را ندارم و وقتی می بینم که شخص دلسوزی به خواهران ، برادران و فرزندان بی مستمند خود کمک می کند بی نهایت خوش می شوم چون تا اندازه ای می تواند مرحمی بر الام آنان باشد. اما امثال آقای بیات که بنده به خوبی با ایشان آشنایی دارم دو سه گناه بزرگ انجام می دهند . ریا ، دروغ و به بازی گرفتن احساسات پاک شما دوست عزیز.
به خدایی که ما را هست کرده قسم می خورم که آقای بیات ریا می کنند. ایشان با اشک یتیم ، ناله مادر داغدار و پیته دست کارگر وطن ما تجارت می کند. او را اگر از نزدیک می شناختید هیچ گاه اورا نمی بخشیدید که چطور از فلاکت مردم ما دالر بدست می آورد.
هم وطن عزیزی که در خارج زندگی می کنید فریب بیات و امثال بیات را نخورید. بیایید کوچه و پس کوچه های کابل را ببینید که دختران مکتب از ناچاری بوت رنگ می کنند در حالیکه بکس مکتباشن هم پیششان است. دست و پای کودکان یتیم در زمستان کشنده کابل ترک می زند اما جناب ایشان کلاه تابستانی با مارک بیات به آنها توزیع می کند.
از فساد اخلاقی ایشان دیگر نمی گویم . شرم دارم بگویم که ایشان بر سر یک جا شدن با خانم نغمه با برادرش دست به گریبان شده بود .
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
خداوند همه ما را هدایت کند
24 می 2009, 04:17, توسط احمد جاوید "چکری" کابل
سلام بر تو همطون گرامی و قابل قدر!
هیچ فردی نمیتواند که با پول و ثروت حرام خود مردم افغانستان را فریب بدهد. اما متاسفانه یک تعداد چاپلوسان بیات و همراهان وی فریب آقا بیات را از طریق تلویزیون و رادیو که او صرف بخاطر فریب دادن مردم ساخته است بر احساسات مردم می قبولانند.
دوست عزیز اگر هدف بیات کمک به مردم غریب میبود/ پس چرا به انهایکه پسران و جگرگوشه های خودرا به یک مقدار پول فروختند نشتافت و کمک نکرد.
او یک شخص عیاش و مغرور است که طی چندین سال خوردن خون هموطنان خود توانست لقب حاتم طائی قرن بیست ویک را کمائی نماید
شرم و نفرت ابدی باد بر تو مرد زنا کار و استفاده جو
و شرم و نفرت و بدنامی ابدی باد بر تو خانم نغمه که به چند دالر بیات آبرو و عزت خود را فروختی و بر افغانیت خود لکه ناپددید شدنی وارد کردی
26 آپریل 2009, 09:15, توسط ع.ص.صبور
سلام به همه !
ایا در افغانستان شخصی خوب پیدامیشود ؟ ایا ممکن است که افغانها بر علیه شخصی ویا شخصیت گپ نزنند؟ بسیارمردم چورکردند ،غارت کردند، ویران کردند ولی اکنون نزد بعضها منحیث قهرمان یادمیشوند واحترام میشوند که به مردم جزبربادی هیچ نداده به میلیون ها دالر دارند ویک پول هم به شخصی که درزیرخانه او جان میدهد کمک نمی کنند واحسان الله بیات که بیشتر به مردم کمک میکنددر حالیکه هیچ نوع مکلفیت درمورد ندارد ودرسخترین شرایط شخصاً میرود وکمک میرساند اینکه در یک معامله تجارتی پرابلم برایش پیدا شده به نظرمن ازشخصیت وی چیزکاسته نمیشود
درمعاملات تجارتی مسایل که پیش می اید مربوط محاسبات است بعضاً مورد قبول شرکا نمی باشدبه هرصورت ولی شخصیت اقا احسان الله بیات قابل احترام است وافغانها باید قدرشناس باشند
26 آپریل 2009, 17:24, توسط شادولا
عمده ترین مشکل مردم ما بیسوادی وعدم تعلیم وتربیه سالم است که خوب را ازبد تشخیص نتوانسته اعمال اشخاص را چه خوب ویا بد باشد باید مورد انتقاد قرار بدهیم. مثالی که" سیر را دیده وگرسنه را داده نمیتوانیم" بحال اکثر ما صدق میکند. احترام به همه
28 می 2009, 05:07, توسط فرخزاد
سلام به همه نظرات همه تان را خواندم و به یک حقیقت پی بردم و آن اینکه در مجموع همه تان خواسته بودید از این بخش ، مطلبم بخش نظریات است به عنوان یک میدان جنگ استفاده بکنید . جای افسوس است افسوسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
28 می 2009, 05:08, توسط فرخزاد
سلام به همه نظرات همه تان را خواندم و به یک حقیقت پی بردم و آن اینکه در مجموع همه تان خواسته بودید از این بخش ، مطلبم بخش نظریات است به عنوان یک میدان جنگ استفاده بکنید . جای افسوس است افسوســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس
26 آپریل 2009, 20:42, توسط توفیق
درود بر خوانندگان کابل پرس?
در سال اول و دوم افتتاح افغان بیسیم چند تن از اعضای فامیل سیم کارد افغان بیسور ویا همان بیسیم را خریده بودند و هر روز شکایت داشتند که پول آنها را کمپیوتر های این شرکت (بخاطریکه خود صاحبان این شرکت انسانهای بسیار شریف هستند) میدزدند. از هر مبلغی که آنها اعتبار میخریدند تقریباً 50% را کمپیوتر های ناخلف این شرکت بنام مالیه و محصول میدزدید و در ارتباط های ناکام نیز یک مقدار اعتبار آنها را سرقت مینمودند البته این مشکل از مالکین این شرکت نبود چرا که در بالا گفتیم آنها انسانهای شریفی بودند و هنوز هستند.
یکی از اعلانات تجارتئ این شرکت صادق و صاحب نام، "یک شرکت افغانی از طرف افغانها و برای افغانها" میباشد. اما با گزارش بالا ثابت میگردد که این شرکت نه افغانی بوده و نه هم از افغانهاست اما در خارج نمودن سرمایه ی افغانها حتماً نقش موثری دارد.
یکی از خیانت های این شرکت را بطور "مشت نمونه خروار" میتوان فعلاً در ولایت آشوب زدۀ هلمند نام برد.
این شرکت با دست داشتن در دسیسۀ کاملاً انحصار طلبانه و غیراخلاقی علیه رقیب بازرگانئ خود یعنی کمپنی روشن، توانسته است توسط ملیشه های غربی (طالبان) پایه های ارتباطئ روشن را تخریب نموده و با تهدید، این شرکت را برای چندین روز متوالی از صحنۀ رقابت خارج سازد. این عمل باعث شده که تمام مشتریان شرکت روشن مجبور گردند تا سیم کارد های افغان بیسور را خریداری نموده و اکثراً مشترئ این شرکت گردند. حال اگر شرکت روشن بتواند دوباره سر از خاک بلند کند، اما بازهم یک مقدار قابل توجه مشتری های خود را به نفع شرکت انحصار طلب امریکایی که ظاهراً تحت سر پرستئ شخص بیات است، از دست داده است.
ناگفته نماند که شرکت روشن که در عرضه خدمات نسبت به شرکت بیسور پیشتاز تر و فعال تر است، اخیراً با فعال نمودن سرویس (نامه برقی به پیامک / email to sms) و بر عکس بزرگترین خدمت را برای هموطنان خارج از کشور نموده است که متأسفانه با سنگ اندازی های ممتد از جانب شرکت انحصار طلب و بداخلاق امریکایی-بیات مواجه میگردد.
در ولایات جنگ زده اکثراً طالبان پایه های فرستندۀ روشن را تخریب میکنند و از تخریب فرستنده های افغان بیسور خودداری میورزند.
این عمل طالبان آنگاه تعجب مردم را برمیانگیزد که آنها صرف فرستنده های روشن را تخریب میکنند نه افغان بیسور را این در حالیست که تمام پایه های فرستنده ی تلفن های همراه یک رنگ و یک شکل هستند و اکثریت مطلق این فرستنده ها مارک و یا علامت تجارئ شرکت های مربوطه را بر خود ندارند تا دوست و دشمن بتواند آنرا تشخیص دهد.
پس عجیب است که طالبان از فرستنده های افغان بیسور گذشته و صرف فرستنده های روشن را تخریب میکنند.
با آنکه حق السکوت طالبان را تمام شرکت ها پرداخت مینمایند اما از این عمل طالبان به این نتیجه میرسیم که افغان بیسور "مربی دارد و مربا میخورد" اما حریفش چونکه مربئ ضعیفی دارد پس مجبور است کمتر مربا بخورد.
توزیع سیم کارد های افغان بیسور، کلاه ها با مارک افغان بیسور، روغن های منجمد، کمپل ها با مارک افغان بیسور و کمپل ها با مارک بیات و بیسور، ساخت مسجد و کلینیک مسمی با نام های اعضای فامیل محترم بیات که در صحن آن پایه های فرستندۀ افغان بیسور و شبکه صدا و سیمائ آریانا را نصب میکنند، بخشی از تبلیغات و بازریابئ (مارکتینگ) این شرکت است. دوستانیکه در بخش بازرگانی و اقتصاد مطالعه و معلومات دارند خوب میدانند که این اعمال آقای بیات نه از روی انسان دوستی و اسلامیت بلکه بخشی از فعالیت های تجاری و بازرگانئ این شرکت و توسعۀ آن به بخش های مختلف کشور است.
غلام همت آن نازنینم
که کار خیر بی روی و ریا کرد
من از بیگانگان دیگر ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
(از دیوان حافظ قرآن)
بااحترام
27 آپریل 2009, 15:05, توسط فرید
بیات هر چیزی که هست واقعا یک انسان خوب هست. خدمات بیات برای مردم افغانستان با وجودیکه هیچ مسولیتی ندارد به مراتب بیشتر از دولت خاین کرزی است که میلیاردها دالرا بنام مردم گرفته و هیچ کاری حتی به اندازه یک پروژه بیات نکرده است. و هم چنان اشخاصی خاین که به مراتب پول بیشتر از بیات دارند و پولی را که از خون مردم ب دست اورده اند ما و شما این چنین اشخاص را محکوم نمیکنیم. بلکه اشخا ص دلسوز رامحکوم می کنیم. به امید اینکه ما و شما کوشش کنیم که واقعبین باشیم.
27 آپریل 2009, 18:19, توسط کشمیری زاده – چنداولی
به کسی بر نخورد که ، سخت از خودکش و بیگانه پرست هستیم ما .
سیر را دیده نداریم ، گرسنه را داده نمیتوانیم . دیدۀ بصیرت کوراست . آمریکا بالای کرزی و باند دزدان و غارت گران سرمایه گذاری کرد ، همین دشمنان مردم را در شورا ها و کابینه برسری قدرت نشاند ، یک کبابی پس کوچه های نیویارک را رییس جمهور ساختند ، دستش را گرفتند و در محافل بین المللی صاحب شهرت ساختند ، میلیارد ها دالر هم در اختیارش دادند ، لیکن حاکم شهر و شرکایش ، جز لعنت و نفرین از مردم چیزی کمایی نکردند . آنانیکه در کلاه خود پرِ خونینی دارند ، از دور پیداست . اکنون درمقابل یک انسان خیر اندیش که میگوید :
باهر دلی که شاد شود ، شاد می شوم / آباد هرکه گشت ، آباد می شوم .
به مقابله برخاسته اند . یک هموطنی که در گذشته های این کشور ، نه والی بوده و نه رییس ووزیر . آمده در روز بد ، از پول شخصی خود از خارج ، به بینوایان کشورش کمک و یاری میرساند و در دل های مردم بینوای وطن جا گرفته است ، شهرت نیک بدست آورده که بایست پدر بینوایانش خواند در روز بد . شب و روز دست نوازش میکشد بر سری مردمان غریب هر قوم و هر طایفه . سرک و مسجد و شفاخانه میسازد . ا کنون خار چشم گردیده برای غارتگران غربی و حامیان حاکم شهر . کنون دو سه همجنسگرای انگریزی را در مطبوعات شان علم کرده اند
و مذبوحانه در تلاش هستند تا شهرت و محبوبیت « احسان الله بیات » را لکه دار نمایند . غربی ها دشمن انسان های نیالوده و پاک ، ملی ووطندوست اند و شریک آدمکشان و رهزنان و غارتگران .
هر صاحب شهرتی را در هر جای دنیا ابتدا بدنام میکنند ، برزمینش میزنند و یا ترور میکنند . « بروس لی » قهرمان تیکاندو ، بازار فیلم های هالییود را شکست ، ترور اش کردند . « مایکل جکسن » سلطان موزیک راک را بدنام کردند که یتیم خانه دارد و بچه باز است . شهرتش را شکستند ، خورد و خمیر اش کردند . شاه ایران را از مسند قدرت در هجرت کشتند ، حاکم عراق و نجیب الله را دار زدند و حال نوبت آقای بیات است . خدا خیر کند ، خیر .
نگارنده آقای انجنیر بیات را از نزدیک ندیده ام ، به تصدیق اهل اطلاع ، که جناب « بیات » یک خان زادۀ چنداولی است . پدرش « حاجی خان » از تاجران معرف کمپانی های ادویه و محصولات طبی و مالک « سینا لمتد » بود در کابل . من محصل طب بودم و در جملۀ ده ها ویزیتور ادویه در شرکت سینا لبمتد همکاری داشتم با شادروان « حاجی خان » . ایشان در دوران هجرت در امریکا با پسرانش مصروف تجارت بودند و مالک « هوتل پامیر » در نیویارک . و جناب بیات در فرانسه تجارت داشتند و آنچه بدست آورده اند پول حلال خودشان است که کنون آنرا روی سفرۀ مردم شان میگذارند . آدم نباید دست خیرخواهان شان را گاز بگیرند ، آخر !!
سیاست بازان چادری پوش ، با این شلم شوربای که بوجود آورده اند ، دست شان خلاص . یار بی کسان خداست .
عوفی تو میاندیش ز غوغای رقیبان /
آواز سگان کم نکند رزق گدا را /
.
24 می 2009, 05:27, توسط احمد جاوید "چکری" کابل
سلام به همه خواننده گان کابل پرس?!
برادر محترم بحث روی یک تاجر است نه روی آقای کرزی
کسیکه این ملت را بدبخت ساخت ما بودیم اول باید انگشت انتقاد طرف خود بگیریم.
امروز که تحت تسلط 38 کشور هستیم در نتیجه بی اتفاقی خودما است.اگر ما اتفاق میداشتیم هیچ وقت هیچ مملکت نمیتوانست سر ما سرمایه گذاری میکرد.
خود افغان ها زمینه سرمایه گذاری رابه کشور های غرب محیا ساخت.
هر کس به هر نوع نیرنگی که یاد داشتند بخاطر بدبختی مردم افغانستان دریغ نکردند و آقای بیات با استفاده از خدمات تلیفون توانست خون ملت خود را بنوشد و تا الحال مشغول همین خون نوشی است. نتنها آقای بیات بلکه همراه و دستیار که او را در این راه همکاری و شراکت مخفی با او دارد وزیر بی کفایت و نمایشگر مخابرات است.
آقای بیات با مردم خود از هر نوع جفا کار گرفت توسط خدمات تلیفونی خود و بالاخره میخواست که شرکای خود را فریب بدهد و مقدار هنگفت پول را دزدید و چرخ فریب کاری او رو به شکست است انشاء الله.
گفته اند که بار کج تا منزل نمیرسد.
28 آپریل 2009, 00:10, توسط کشمیری زاده – چنداولی
به کسی بر نخورد که ، سخت از خودکش و بیگانه پرست هستیم ما .
سیر را دیده نداریم ، گرسنه را داده نمیتوانیم . دیدۀ بصیرت کوراست . آمریکا بالای کرزی و باند دزدان و غارت گران سرمایه گذاری کرد ، همین دشمنان مردم را در شورا ها و کابینه برسری قدرت نشاند ، یک کبابی پس کوچه های نیویارک را رییس جمهور ساختند ، دستش را گرفتند و در محافل بین المللی صاحب شهرت ساختند ، میلیارد ها دالر هم در اختیارش دادند ، لیکن حاکم شهر و شرکایش ، جز لعنت و نفرین از مردم چیزی کمایی نکردند . آنانیکه در کلاه خود پرِ خونینی دارند ، از دور پیداست . اکنون درمقابل یک انسان خیر اندیش که میگوید :
باهر دلی که شاد شود ، شاد می شوم / آباد هرکه گشت ، آباد می شوم .
به مقابله برخاسته اند . یک هموطنی که در گذشته های این کشور ، نه والی بوده و نه رییس ووزیر . آمده در روز بد ، از پول شخصی خود از خارج ، به بینوایان کشورش کمک و یاری میرساند و در دل های مردم بینوای وطن جا گرفته است ، شهرت نیک بدست آورده که بایست پدر بینوایانش خواند در روز بد . شب و روز دست نوازش میکشد بر سری مردمان غریب هر قوم و هر طایفه . سرک و مسجد و شفاخانه میسازد . ا کنون خار چشم گردیده برای غارتگران غربی و حامیان حاکم شهر . کنون دو سه همجنسگرای انگریزی را در مطبوعات شان علم کرده اند
و مذبوحانه در تلاش هستند تا شهرت و محبوبیت « احسان الله بیات » را لکه دار نمایند . غربی ها دشمن انسان های نیالوده و پاک ، ملی ووطندوست اند و شریک آدمکشان و رهزنان و غارتگران .
هر صاحب شهرتی را در هر جای دنیا ابتدا بدنام میکنند ، برزمینش میزنند و یا ترور میکنند . « بروس لی » قهرمان تیکاندو ، بازار فیلم های هالییود را شکست ، ترور اش کردند . « مایکل جکسن » سلطان موزیک راک را بدنام کردند که یتیم خانه دارد و بچه باز است . شهرتش را شکستند ، خورد و خمیر اش کردند . شاه ایران را از مسند قدرت در هجرت کشتند ، حاکم عراق و نجیب الله را دار زدند و حال نوبت آقای بیات است . خدا خیر کند ، خیر .
نگارنده آقای انجنیر بیات را از نزدیک ندیده ام ، به تصدیق اهل اطلاع ، که جناب « بیات » یک خان زادۀ چنداولی است . پدرش « حاجی خان » از تاجران معرف کمپانی های ادویه و محصولات طبی و مالک « سینا لمتد » بود در کابل . من محصل طب بودم و در جملۀ ده ها ویزیتور ادویه در شرکت سینا لبمتد همکاری داشتم با شادروان « حاجی خان » . ایشان در دوران هجرت در امریکا با پسرانش مصروف تجارت بودند و مالک « هوتل پامیر » در نیویارک . و جناب بیات در فرانسه تجارت داشتند و آنچه بدست آورده اند پول حلال خودشان است که کنون آنرا روی سفرۀ مردم شان میگذارند . آدم نباید دست خیرخواهان شان را گاز بگیرند ، آخر !!
سیاست بازان چادری پوش ، با این شلم شوربای که بوجود آورده اند ، دست شان خلاص . یار بی کسان خداست .
عوفی تو میاندیش ز غوغای رقیبان /
آواز سگان کم نکند رزق گدا را /
کشمیری زاده – چنداولی .
28 آپریل 2009, 12:10, توسط آصف سرپلی
شاداولا جان . چشم های بخیل کور باشه ! بشرطی که عقل آدم جور باشه . مه یک حدیث ره میخانوم . ده روز قیامت یک نفر سخی ره که مثلی بیات جان است پیشی خدا جان می ارن و خدا جان ده او میگه مه ده دنیا بریت چقه دولت دادوم چقه عزت دادوم چقه شورت دادوم چه رقم شکر مه ره ادا کدی . او بری خدا جان میگه بلی تو بریمه همه چیز دادی و مه ام ده راه تو خرچ کدوم از یتیم خبر گریفتوم بیوه ره کومک کدوم . مسجد ساختوم راه و پل ساختوم دیگه چه میکدوم . میفامی خدا جان بریش چه میگه . خدا جان میگه تو دروغ گفتی ای کار ها ره تو بخاطر مه نکدی بخاطر نام و نشان و شورت کدی و امو رقم تو ره مردوم سخی گوفتن جوانمرد گوفتن عزت کدن تو ره بالا شاندن . دیگه از مه چه میخایی ده ملایک میگه ببرین ای ریا کارره ده دوزخ پرتین . مه نمیگوم که ای آدم از امو رقمایش است مه چکاره که بفاموم لاکن اگه از امونا باشه تو چه میفامی . دیگه یک گپی لوده گی زدی که باید مه واری یک ادم فامیده تو ره بفامانه اگه نی گمرا میشی و ده مفت گپ خوده از اسلام میکشی . ده گوفتی تو باشه ای غریبا ره ای لوچ مرغا نان میته . بخدا اگه وسیش برسه نانه از دیستیت میگیره ای رقم مردومه خدا وسیله میسازه میدادگی امو خدا جان است چه احمد بته چه محمود . ما که خراب خراب استیم از امی عقیدی رسوای خود ماست . او که مثل شوما عقیده ایش ضعیف است و دختر و بچیشه از ترس گوشنگی میفروشه ده خدا جان چه ربط داره . او که از خدا جان روی میگردانه و عوض او سنگ و چوب و مرده هاره پرستیش میکه و او که خوده به بند ملای تاویز گر میته و از رحمت خدا بیزار است باید جزایشه ده ای دنیا و اخرت ببینه چه اگه ده افغانستان است یا افریقا یا هندوستان . لاکن او که واضیح از خدا انکار میکونه یا دین و مذهب غیری خدا ره قبول میکنه و دنیا ره از آخرت کده بالا میدانه مثل مردوم دنیا که میبینی آرام و آسوده زنده گی دارن . جای خوب ازوناست هوای خوب ازوناست منظره های مقبول ازوناست عمری دراز ازوناست صحت خوب ازوناست خوراک مکلف ازوناست . لاکن از نعمت های آخرت بی بهره استن ده ای چیز های ناچیز اونا بخیلی نکو و ده کار های خدا جان ایتراض نگی کمکی از عقل کار بگی کمکی از کیتاب های خدا جان و رسولیش باز سوالایت حل میشه اگه نی دربدر میشی و خاک بسر . شاداولا جان ازیزوم من از دست ای کفران های نعمت های خدا برای شوما ها مریضوم . و مه ازی ایتراض بخدا جان بسیار میگریزوم . اشعار از سعدی شیرازی سرپلی بود برین بامان خدا
29 آپریل 2009, 20:21, توسط شادولا
سرپلی جان ازیز: نام خدا سبقایته مثل ضرب زبانی خوب زفت کدی. و امو گپای چلی وملا های بیسواد ه که ازپنج کتاب هم نیمه ونیمکله زیات تر نخوانده، ومردمای مثل مه وتوره بنام خدا وپیغمبرصد اسال بازی داده،وقصه گک های شیرین دوران فیرینی (ع) که از زبان مداری ومدا های کوچه ره ده کله گکت جای داده ای مثل یک طوطی گک شیرین زبان و امو طالبای چتل تکرارمیکنی . ای ملا ها ومولویای بدبخت، اموتوریکه خودشان سنگه سر سنگ نمانده وازروزیکه خدا پیدایشان کده مثل جنه ورکای تنبل ولاشخور چشم شان ده شکار دیگا بوده مثل گوای قربانی چاغ وچله شده هوش وفکرشان داشتن پیسهء زیاد ترو داشتن چارزن وچند کنیزک مقبول باکرس. وهمی جوانا وبچه گکای معصوم مردمه عوض تشویق بکار وبار وزندگی باعزت ، بری بم انتحاری وگرفتن خیرات وزکات وزیارت رفتن و دعا وتکبیروگدایی ، بری فایدهء خود تشویق میکنن. وماوشماهم کورا واری هرچه که ای احمقا بگویه قبول میکنیم.بی ازیکه همی عقل خداداد خوده ده کار پرتیم وفکر کنیم که ده ای هزارا سال چه یک فایدهء راستی به چشم خود دیده ایم. مثلا" امی حالی توکه همرای امی کمپیوترکیت کار میکنی اگه یک ملا برت فتوا بته که ایکارا گناه داره ازخاطریکه ای کمپیوتره کافرا ساخته . میفامم که تو مثل مه لوده نیستی وسرش شاید یک کمی فکر کنی که ای احمقا راس میگن یا غلط . اما افسوس که بسیارمردم ازمه لوده تر استند وگپای ای ملا صاحباره سالا قبول کدن. و اینمی دلیل اس که ما ایقدر بد بخت وبیچاره ماندیم. چطو مگم امتو نیس؟ راستی ببخشی، تو میگی ای دنیای کافراس، مسلمانا ده آخرت اجر میبینن ، مگم ای عربای حرامزادا که قرانه ازماوتو خوبتر میفامن وای رهبرای ما که علم شان ازشیطان هم پیشتررفته، چطو ازبرکت چور وچپاول وذخیرای تیل که خدا برشان داده هم ده ای دنیا وهم ده او دنیا عیش میکنن؟ و ای کسائیکه جواناره بر بم انتحاری واده میته که شهید میشن وده او دنیاجویای شراب وقند وکباب و دخترای باکره وبچه گکای قندول ده انتظار شان اس، خود ای جناوراکه ده ای دنیا سرمه ره ازچشم میزنن، چرا ای کاره نمیکنن؟ مه از بیات صاحب طرفداری نکدیم واوره نمیشناسم. او شویس ومه سنی.مگم مه فضل خدا ده فکر دین ومذهب کسی نیستم. برمه انسانای خوب میره بان ، وطن دوست ، بی آزار، که رحم داشته باشه، ازهر دینی که باشه محترم اس. مه میفامم که نام خدا بسیار هوشیار استی مگم یگان وخت ده گپای یگان آدمای لوده، مثل مه هم یک کمی فکر کو،شاید برت فایده کنه. بازم دلکت. شو وروزت بخیرده هرجای که هستی آدم خوب ومزاقی مالوم میشی.
30 آپریل 2009, 21:10, توسط آصف سرپلی
ای دروازه خو واز است یا خاستی مره پشت نخوت سیا روان بکومی خیر باشه با سوادای ما بسیار چل ها ره یاد دارن که یکیش امی بود . دومیش مه درس دادن آمدیم چتیات خاندن نی " شاد اولا جان عزیز اسلام و علیکوم ! میگن ده زمانای قدیم یک پاچا بود و یک بچه داشت . بچیش رفته رفته سر یک دوختر دیقان عاشوق شود پیشی پدریش آمده دو لینگه ده یک موزه کد که امی دوختره ده مه بگی اگه نی مه دیگه زن نمیگیروم . پاچا مجبور شود وزیرایشه با کابینایش ده خانی دیقان خاستگاری روان کد . اونا مردوم دربار خدا بدانه که چه لوغت پرانی کدن که دیقان نفامید که اینا چه میخاین آخر بریشان گوفت برین لودا مه دوختری بیکار نداروم که ده بچی پاچا بیتوم . خبره ده پاچا بردن مثل مه واری ام ده گپای ای دیقان خنده کد و ام قاریش آمد . پاچا یک مشاوری بسیار هوشیار داشت ما و شوما واری بری پاچا گوفت گونای او دیقان نیست شوما باید یک نفره روان میکدین که به سویش برابر میبود خدا بدانه ای وزیرا چه گوفته باشن که او نفامیده . خیر است ای کار ده گردن مه . مشاور صاحب رفته یک اندیوال دیقانه که او ام دیقان بود پیدا کده او ره فامانده پیشی اندیوالیش روان کد . ای مردک ام راسن ده سری زمین های که کار میکد رفته از امی دور که اوره دید دوزدن و فاش گوفتنه شوروع کد نه بری یکی دیگیشان زن ماندن و نه ام فرزند . باز ده یک پولوان هردویشان تکیه زده قصه ره شوروع کدن مردک ده دیقان گوفت : او بچی دوس پاچا ده دوختریت خاستگاری روان میکونه تو ده او میگی که مه دوختری بیکار نداروم که ده بچی پاچا بیتوم . او لوده . او بچی فلان دوختره که ده بچی پاچا نمیتی ده کدام سگ و سگور میتی خلاصه دیقانه خوب ملامت کد . اخر دیقانی بیچاره بریش گوفت : پاچا صاحب کی مثل تو واری یک آدم هوشیاره پیش مه روان کد که مه نی گوفته باشوم . قصه ره یک کمترک دراز ترک کدوم بخشیش باشه . حالی که مه ده مقابلی یک همزبان خودیم اگر چی ساختگیست لاکن از گپایتان مالوم میشه با مثل مه بیسوادا سرو کار دارین و ده زبان مه خوب میفامین ازی گپ خوشال استوم . حالی فامیدوم که از لوده گوفتنیم ام قاریتان نامده چیرا که ای گپ ام تکیه کلام ما بیسوداست و ام از روی محبت یکی دیگی خوده لوده میگیم . لاکن از دل پاک میباشیم کینه نداریم چل و چلبازی ره نمیفامیم . گپ شوروع نشوده نویشته یک متر دراز شود خدا خیره پیش بیاره که اندیوال ما از نویشتنیش پشیمان نشه . اشنا جان خاطر جم باشین که مه از جمی نیمچه ملا ها نیستوم . پنج کیتاب و شش کیتابه ام نخاندیم . طالب ام نیستوم و از اونا سخت نفرت ام داروم ده ملا های افغانستان که زیر بیرق کرزی استن مه کتیت یار استوم و دشمن سر سخت ملای استوم که از پیشرفت زمان پس بانه . از چار زن گریفتن اگه زوریت میرسه صرفه نکو جایز است اما کتی شرایطیش اگه کیتاب خدا جان ره میفامیده ایقه کتی عربا بخیلی نمی کدی ای نعمت ها از برکت دوعای ابراهیم (ع) است نی از فرینی که یاد کدین . ده قسمت عالم دین که حق ره بگویه سریمه بریش میتوم قرآن ره کیتاب خدا میدانوم و احترام ده حرف حرفیش داروم . حضرت محمد ره رسول و پیغمبر خدا جان میدانوم ده روزی قیامت و باز دوباره زنده شودن عقیده ای کامل داروم جنت است دوزخ است حور است و غلمان ام دروغ نیست لاکن نه از برای بچه بازی از خاطری خدمت گوذاری جنتی ها . مه نه زیر گپ مردوم میروم نه ام ایقه خوش باور استوم ونه ایچ وقت استیمال مردوم میشوم . نویشایم سست و پست است چیراکه بیسواد استوم لاکن ایمانیم بسیار ماکم است . کیتاب خانده میتانوم حدیث و سیرت میخانوم سیاست میخانوم شعر های با خدا ره میخانوم وطنیمه دوست داروم مردوم خوده از جانیم بالا میدانوم ده کفر گویی شان خفه میشوم ده عقیدای بی مانا حیران میمانوم و کتی بیخدا و ناخدا و نا سزا گوفتن بخدا میجنگوم . آشنا جان عقل بکلی از سواد جداست اندیوال جان . ای نویشتای کج و وجه ده عقل راست برابر نکو . اگه قارکیت نبیایه عقل شوما ره مه برابر عقل یک میده بچه گک حساب کدوم . نمیدانوم چند ساله باشی . اگه ده سن جوانی استی زیر گپای چند نادان رفتی پسان شاید خوب شوی اگه از چل بالا باشی مشکل است عقل . تو ره پیدا کونه و اگه ده سن تقاود رسیدی و انوز ام خدا بریت عقل و خوده بتو نشان نداده رفتی که رفتی . بازم عقل سبیلی تا قریب گور رسیدن ام ده جان آدم شاید بیایه لاکن اوره پالیدن خوبترک است خودیش بیایه یا نبیایه . نصیت و پند مه به برادری که مثل خودیم گپ میزنه امی است که اول عقیده با خدا داشته باش چیرا که بیعقیده از جمله ای کودن ها حساب میشه آدمی که از خدا منکر است او از عقل ام باید منکر باشه . گپای مره همدردی میگین شوخی میکین . جدی میکین احترام میگین بی احترامی میگین مهم نیست شاد اولا جان عزیز . شاید گپیم سریت بد خورده متوجه شوی شاید از دوستی بدانی . شاید مره لوده فکر بکونی شاید مره کونه دماغ بگویی لاکن ایچ کدامیش نیست گپ دراز بود دراز تر میشه اگه نی یک قیصه ای فیلسوفای یونان ره بریت میکدوم که چه رقم زده و کنده با عقلیش خوده به خدا رساند و بند ماندگی که از ماده و تصا دف و تحول و نمیدانوم انسان از نسل شادی است و غیره ره عقلیت قبول نمیکونه . اگه گپای مثل راویش ره گوش نکونی و کیتاب خدا ره ترجمیشه بخانی و ده عصر و زمانیت سر بتی خود بخود میفامی که ای کلام خدا جان است و انسان نمیتانه ای رقم گپا ره بگویه . مه آدم ناخان سخت ترین شعر بیدل ره زیر وزبریشه میفاموم شعر های مولانا ره خوب درک میکونوم ده درون شعر های سعدی و حافظ میدرایوم تمام مقصد های خیام ره پشت ورقیشه میخانوم خیر است که نمیخایوم فامیده شوم نویسنده شوم و نویشتایمه اصلا بکونوم اگه باضی لغت ها ره نفاموم امیتو برداشت میکونوم که از نویسندیش کده بالا لاکن اندیوال جان مه ده ای گپا خوده تاریف کدن مقصد نداروم یانی که تمام ای شعر ها ره تمام ای نوشتن ها ره ده یک آیت قرآن برابر نمیکونوم . اوقه که او مغز مره خلاص میکونه دیگه چیز نمیتانه و اوقه که مقصد ها یا حکمت ها و کشیش ها ده او است ده دیگه چیز های آدمی نیست . یک دفه بخان باز گپی مره قبول میکونی . مه یک یک دانه گپایتانه نمیتانوم جواب بگویوم خو از امی گپای تیت و پاشان مه شوما ام یک کمترک لاکن زیاد ترک برداشت بکونین و خوده ده آخری گپ برسانین گپای ای لوده ره بی ایچ ندانین شاید ده خیرتان باشه از نفامیدن کده فامیدن خوب است و یک چیزه باید بریتان بگویوم او ایکه ده کار های خدا جان عقل تانه ده جنگ نپرتین ما یک کمترک عقل داریم لاکن او کامل عقل است . اگه گپایمه ره حضم کرده تانستین با ز میتانین که ده قومای تان بگوین که ده مه رای بتن و اگه نی نی . راستی ده آخر ش.ما مره نصیحت کدین که مه ده گپایتان فکر کده گوش بکونوم چشم برین مه ام ده امی نظر استوم که هر کسی که ده هر دینی و مذهبی است باید احترام شوه بازم مه کتیتان یار مه کی ده مذهب دیگا تارض کدیم یا اونا ره بزور داوت کدیم امیتو که تو مره میفامانی و مه نمیفاموم اموتومه ام تو ره میفامانوم و تو نمیفامی . مالوم دار است که یکی ما غلط استیم و دیگی ما درست مه ده گپ شوما چورت میکونوم شوما ده گپ مه چورت بکونین اگه چورت نداد ایچی مه و ایچی شوما برین ام زبان جان قند شیرین بامان خدا .
1 می 2009, 12:22, توسط شادولا
سرپلی جان ازیز:
باز ببخشی به سرک شیرینییت قسم که مه چال وچالبازی ره یاد ندارم. اینه باز چپ وغلت شد . مه ای پیغامه ده او دروازی دیگه برت روان کده بودم وامروز دیدوم که او بسته بود وجواب توره اینجه دیدم. ببخشی که سرگردان شدی. مگم خیر اس بی ازو ماتومثل اکثر هموطنای خود که ده دفترا غیر از چای خوردن وغیبت فاتیا وجنازه رفتن کدام کارمهم دیگه نداریم ، اینمی سرگرمی ماس. سیلام سیل وسرگردانیام سیل. بهر صورت ازیکه لطف کدی و به نوشتای ای بچه گک بیسواد نو کار جواب گفتی زیاد خوش شدم. راستش مه زیاد همرای مردم جر وبحث نمیکنم. مگم جای خودت جداس. ازیکه سرمه فامیدی که نوشتای مه ساختگیست، برت صد آفرین میگم. چراکه مه بری اولین دفه ده زندگی کوشش میکنم نظر هر هموطن عزیز خوده از هر قوم وقبیلیکه باشه احترام کنم . ومثل اکثر هموطنای عزیزیکه سر کلمای مختلف مثل دانشگاه وپوهنتون وشهر وند وتبعه وغیره، جار و جنجال کلانه ده مابین مردم بوجود آوردن بفامانیم که ما به هر زبانیکه مطلب خوده به جانب مقابل فامانده بتانیم درست خات باشه. مگم طرز گفتارتو خوشم میایه.اگه هرقدر توهین وتحقیرکه دور از تعصب باشه کنی بدم نمیایه .اگرچه مثل خودت مه زیاد اهل کتاب ومطالعه نیستم ونسبت مصروفیت به کار وبار، بری یک زندگی آبرومند وخت خواندن ویاد گرفتن قصای که به درد زندگی امروز نمیخوره، ندارم مگم به خالقی که جهانه بی کم وکاست به یک نظم ونسق پیداکده زیاد تر از بسیار انسانا اعتقاد دارم. و مه خالق کایناته مثل اکثر آدما فکرنمیکنم که مثل ما انسانا فکر کنه وعمل کنه. کینه توز وانتقام جوباشه. و ای جهانه که با تمام موجوداتش ، از ملیاردا سال پیش با یک نظم ونسق خاص بدون کدام نقص ونواقص خلق کده، فقط از یک منطقه خاص چند نفر محدوده پیدا کده وبرتر از تمام موجودات دانسته. ودر زمانای مختلف بری هرکدام ازینا هدایات مختلف روان کده باشه وانساناره ده جان یکدیگه انداخته باشه. اینمی خود یک معماس که ما اگه کمی تعمق کنیم جواب منطقی خوده پیدا میکنیم. چتو که ده چین وهندوستان ومکسیکو و دیگه ملکای پایان کا فرا، یک پیغمبربری رهنمایی کافرا، رایی نکده ؟ مگم ازیکه ما مثل اسپ گادی مستقیم روان استیم و نمیتانیم و نمیخائیم به چاردور خود نظربندازیم، نمیتانیم بفامیم که گپ از چه قرار اس؟ ده باره کرزی، بیچاره او خودش زیر تاثیر ای رهبرای شیطان صفت و غرب اس. از خود کدام صلاحیت نداره. ده باره چار زن گرفتن خدمتت عرض کنم که گرفتنیش آسان اس، اما نگاه کدنش خودت میفامی که چقدر بی غیرتی و...... اس. مگم بد بختانه بسیار مردم ای گپاره نمی فامن ویا ایکه خوده ده کوچه حسن چپ میزنن. وفکر میکنن که امیکه ای زنای بیچاره ره ده خانه قید کدن اوناهم نمیتانن کار خلاف خاسته شویای خود کنن. مگم از زمانای قدیم ای زنا هم که مثل مردا خاهشای نفسانی دارن به هزارا رقم کاری که دلشان بخایه با مزدور،غلام، بچه ومرد همسایه، بچه خاله وعمه وماما وهر کسیکه میسر شوه دریغ نمیکنه. ای شوخک! میفامم که ای گپاره خودت خوب میفامی مگم خوده ده کوچه حسن چپ میزنی. ای که مره گفتی همرای عربا بخیلی میکنم، ایتور اس که توگفته بودی " ای دنیا بر کافراس " مقصد مه ای بود که اگه ایتو باشه ،عربا هم مسلمان استند ای خداجان با عدالتیش چتو اقدر افراط وتفریط کده. و هندوهای بیچارا که هم کافر هستند ده روی سرکهای هندوستان به دنیا میایند، کلان میشن، اولاد میارن ، ده افتوای سوزان ده سرکای قیربری پیدا کدن او ونان کراچی کش میکنن و زندگی اکثرشان هم ده ای دنیا ده فقر وبدبختی وبیچارگی تیر میشه وهم ده او دنیا ده آتش دوزخ میسوزن . ای چه رقم عدالت اس؟ ده بارهء داستان فیرینی (ع) اگه یادت باشه قصه روز قیامته از زبان کدامی نوشته بودی . سوال مه ایس که ای قصه ازگذشته بود ویا از آینده؟ به نظرمه قصهء تو از گذشتس و مه چتو که از قیامتی که وخت تیر شده خبر ندارم ؟ و اگه از آینده باشه ،هنوز قیامت نشده. مه که نفامیدم. خو خیر است یگان خوای پریشان بعضی وقتا آدم میبینه که اوره فکر میکنه حقیقت اس . ده مورد عقیده وایمان تو مه هیچ اعتراض ندارم و اگه واقعا" مسلمان خوب باشی که به کسی ضرریت نرسه وانسان بی تعصب ، مهربان باشی مه قلبا" برت احترام قایل هستم. اما اگه مثل ای مسلمانای که زندگی انسانای مظلوم وهموطنای ساده و بی سواد خوده با چند آیه وحدیث بری فایده شخصی شان زیر تاثیر گرفتن شدید نفرت دارم. مگم فقط ده امی بارهء غلمان مه یک کمک واری مشکوک هستم. چراکه ای مسله ده ای دنیا هم به مخالفتای زیاد آدمای معقول ومنطقی برمیخوره وچتو که ده آخرت ای کار رواس؟ به هر صورت خدا جان خودش بهتر میدانه. ایکه مره بی عقل وبی منطق میدانی، گپت بیخی صییس. مه نمیخوایم که از خود دفاع کنم چرا که ده ای دنیای بی کران ، علما ودانشمندای که عمر شانه به تفحص وتجسس علم ودانش صرف کده واز برکت امی زحمت شو وروز همی علما، دنیا امروزبه یک دهکده خورد تبدیل شده و من وتوعلاوه به داشتن صد ها وسایل که بدون ازو زندگی نمیتانیم مانند برق، تیلفون، رادیو، تلویزیون، بایسکل، موتر وحتی سوزن وتار، در یک پلک به هم زدن پیام های خوده ازدور ترین نقاط جهان به یک دیگه میرسانیم، هنوز فکر میکنن که چیزی نمیدانن. اما متاسفانه ده ای دنیای که ما و تو به دنیا آمدیم و قدرت ساختن یک دکمه ره نداریم وشکم خوده سیر کده نمیتانیم فکر میکنیم با حفظ چند شعر وداستان وآیت های ضد ونقیض ازکتابهای هزارساله که کوچکترین مشکل زندگی مارا حل نکده ونمیکنه ، خوده جامع الکمالات میدانیم. متاء سفانه همی غرور ونادانی مشکل ماس. سن وسال مهم نیست. ما اگرکمی از خرجهل و غرور خود پایان شویم وبه چار طرف خود نظر کنیم میبینیم که طفل امروز عاقلتر از علمای صد سالهء کنج مساجد ، کلیسا ،درمسال وغیره معابد استند. ما مجبور نیستیم گفتار فیلسوفا ودانشمندای دنیا ره طوطی وار ومثل ضرب زبانی زفت کنیم . اونا هم امی مغز وکلهء که ما داریم داشتن ودارن . مشکل ما امیس که هرسگ وسگورکه قلمه ورداشت وچند ورقه سیاه کد ، بی ازیکه سرش فکر کنیم که چقه منطقی وبه عقل برابر اس، فکر میکنم که ازطرف خدا نازل شده وازو پیروی میکنیم. امو عقل وفکره خدا بر همه بندایش داده، اگر سیی استفاده کنیم حاجت پیرو، رهبر وفیلسوف وغیره نیس. انشاآلله که فامیده باشی؟ باز هم مه برت زیات احترام دارم رویکته میبوسم. آزرده نشی. مه نمیگم که گپای مه درست اس. ای فقط نظر مس.
2 می 2009, 14:33, توسط آصف سرپلی
ام ده اینجه بریت نویشته کدیم و ام ده اونجه چیرا که سرگردان نشین ... سلام شاد اولا جان شیرین زبان ! باز اندیوال زدی ده جان ای بیسواد . حتمن میگی چطور و چطوریش ایکه کاره شوما چپه میکونین و قسمیشه ده سرک مه میخورین . اگه دلک ای شیرین زبان کدام تلخی و خرابی داشت بگوفته اوغانا (نو بیا) خیر خدا خودیش از دل ها باخبر است و راستی یک گپک دیگه ایکه قسم صرف بنام خدا خورده میشه . دوست و رفیق جانی جانی مه شاد اولا جان . ده سر سوالای که از مه یا از خدا کدین و ده امیقه گپکای خورد اگه بند ماندین .خو ای رفیق تان که ای رقم سوال و جوابه ده یک جای دیده بود و یادکیش رفته بود که ده کجا است . پالیده پالیده آخر پیدایش کد که ده خدمتتان میمانوم باز اگه حل نشود ما و شوما خو استیم . مه ده ای کابل پریس نویشته های چن نفره ضرور میخانوم از شوماره . از مزاری ره از توفیق ره از انصاری ره اجمل بیخدا ره و آقای شمشاده و م م ام رفیقیم است خو کمترک مخالیف و نجیب جان هالندی ره اگه مه زنده باشوم سر بالا کدن نخات ماندوم . سوال و جواب بدرد بخوری شما ده حکم خدا یا حکم غربی ها و سرمنشی ای سوال و جواب ده عنوانی دوبی را مرکز تجارت و سکس ساختن و اندیشه ... توسط انصاری و شمشاد پوره پوره موجود است یک کمترک اگه از نظر مه فرق بکونه بازم مه دلیل های انصاری ره تاید سوال شاد اولا و شمشاد چندان فرق نمیکنه . بخانین خوب تر است چیراکه مه دراز نویشته میکونوم و شوما ره خسته خات کدوم و یک چیزکه مه ام میگوم که اگه کلی مردوم ها یک رقم باشن و ده یک سویه زندگی بکونن و بری پند گریفتن مردوم خوب وخراب نباشه باز مشکل نمیشه . مثلن اگه کلگی به سویی کرزی باشه . دیقانی ما ره که بکونه چوپانی ما ره کی بکونه نجار که باشه و که دیوانه است که جوالی گری بکونه و ده حساب خدایش اگه غریب نباشه ما خیراتما ره ده کی بتیم و خدا ره چه رقم خوش بسازیم . ازی که ما کار های خدا جان ره ده عقل جنگ پرتیم . کار های او ره حکمت گوفته قبول بکونیم و ده ای گپ اقرار داشته باشیم که ما بیچارا خودیما چه استیم که عقلکای ما باشه و خوده قناات داده باز سوالای خوده اسانتر حل کده نخات تانیستیم . از مه کده شوما فامیده تر و عالیم تر و دونیا دیده تر اسین و کمترک زیاد ترک هوشیارترک از مه لوده کده مالوم میشین بگوفتی امونا حق اولیت ایمان کامل داشتن از شوما مردوم است که ام ده دین میفامین و ام ده پیشرفت دونیا . به فکر مه لوده اگه تمام دونیا کتی دانشمندایش یکجای شون میتانن یک دانه مگس بسازن و بگوفتی خودی خدا جان اگه یک مگس از پیش شان کدام چیزه گریفته بگریزه مردوم میتانن او ره گیر کده از پیشیش بگیرن . پس مالوم شود که ما بسیار بندای ضعیف استیم و باید ای ضعیفی خوده بدانیم و تسلیم قدرت خدا جان باقدرت شویم و تمام ای پیشرفت ها ره از برکت عقلی که او دما داده بدانیم . اینمی ره ایمان میگن . نی که عقلک خوده از علم خدا کده بالا دانیسته ده کار های او عیب بگیریم و کار هایشه نا ماقول بدانیم و سوالات شیطانی ره ده مغزی خود جای بتیم . چگوفتی اندیوال جان . نی که مثل نجیب شادی خوده میمون فکر بکونیم . آدم هر قدر ده کار های خدا جان منفی بافی بکونه اموقه خدا جان او ره بی عقل تر میسازه و ده تار های خام بستیش میکونه . بخشیش باشه بسیار گپ زدوم و نمی فاموم فایده میکونه یا شوما ره دیگه ام بتر میسازه . چیراکه باض مردوم فکر میکونن که مردوم بیسواده ده ای گپا چی . لاکن مه فکر میکونوم ای یک دلیل پیش خدا جان ده روز قیامت خات بود و قسم میخوروم و با ایمان کاملیم میگوم که اینمی جر و بس ها ده روی کسی که غرور کده قبول نمی کنن کشیده میشه و بریش گوفته خات شود که تو ره عالیم و فامیده ساختوم شست وشش رقم حیواناته ده درون یک قطره خونیت سریت دیناندوم و امو رقم سامان (ماکرسکوپ) ره ام ده سر خودیت جور کدوم . بازم از مه انکار کدی . از تو کده کلان کلان حیوانات مثل فیل و شتر ساختوم و ده تو تابع کدوم بازم نفامیدی و از مه انکار کدی . زمین گول ره بریت اوار کدوم . آسمان بی سر پا ره بالای سرکیت کتی ستاره هایش جور کدوم و ده تو قدرت رفتن ده آسمانه ام دادوم تا کمترک بفامی که ای آسمان گپ میده بچا نیست . تو دلکیت خوش است که گودی پرانیم ده آسمان لیخت ایستاد است . فکر نکدی که ای ستاره های که بل بل میکونه چقه کلان است و ده آسمان چه رقم ایستاد است . خلاصه از رنگ گلا تا باد و هوا ده رخکیت کشیده شوده گوفته میشه آشنا جان که ام ده کیتاب ها سریت خاندوم ام ده تیلوزونا سریت دیدوم و ام از زبان یک بیسواد بنام سرپلی سریت شنواندوم . بازم قبول نکدی و ده سری کار های مه فی گریفتی ... بخدا ای روز مثل روز روشن آمدنیست هر کس فامید ایمان دار است ندانست بی ایمان گپای مه صرف از خاطری شاد اولا جان نیست میفاموم بسیار کسای دیگه ام ایره خات خاندن . هرکس به نیت خود نویشته میکونه مه انشا الله خدا جان ده ریا نگیره بخاطر او نویشته کج و کوریمه میکونوم و اجریشه از خدا میخایوم لاکن مه نمی فاموم کسای که عقیدی خراب دارن بکدام سواب نویشته میکونن . مثل نجیب داروین پرست میمون . چه خو دیده . و ناگوفته نمانه یک چیزی دیگه ره ام مه درک میکونوم او ایکه چیرا مه واری یک بیسواد آمده داد از ایمان و اسلام میزنه آیا میفامین که ده ای چه حکمت است . نمیفامین . مه میگوم ای از خاطریست که خدا جان فردا روز قیامت چطو ای عالیم های دینی که ده غم شکم شودن و دونیا پرست شوده از مرگ و ملامت مردوم میترسن ره سخت ترین جزا بیته و بریش بگویه که تو بدبخت ره عالیم دین ساختوم چه بدرد دین و مردومیت خوردی که یک بیسواد لوده ایستاده شوده از مه و دین مه دیفا میکونه . شاد اولا جان دیدی که سر یک سوال خورد تان ایقه دراز گویی کدوم مه چه رقم جواب سوالای بسیار تانه خات دادوم . بگوفتی خودتان اونجه ره که بریتان نشان دادوم حتمن برین و ببینین و نتیجیشه اگه دلکیتان شود ده مه بگوین و اگه نشود بی ادبی ماف باشه ده (چ) بچیتان برین که حالی ای دیوانه کدام گل دیگه ره ده او نته .
3 می 2009, 03:34, توسط شادولا
سرپلی جان، بازهم سلام: خداکنه که امدفه دروازهء اولی وازباشه که سرگردان نشی.
مه نمیفامم که مه چراهمرای تو درگیرشدیم؟ یک دلیلش ایس کی امی طنزه کا وکتره گه کایت، مثلیکه زنای همسایه ده کله بامای خود همرا ی یکدیگه غیبت میکنن زیاد خوشم میایه ودیگه ایکه آدم خوش خلق استی ومثل یگان طالب ونیمچه ملا آدمه ده کفر نمیگیری. و سومندشم ایس که میبینم که غیرخاندن ونوشتن به تمام سوالا وجوابای مردم ده کابل پرس? ، کدام مصروفیت دیگه نداری وبر ازیکه برت یک سر گرمی پیدا شوه وخدا نخاسته بی مضمون نمانی ودق نبیری بر آخری بار برت نوشته میکنم. وباز چند وخت باد اگه دق شدی و مه ده می دور وپیش بودم و وخت داشتم برت خات نوشتم. خو دیگه آلی سر اصل موضو. ببی مشکل ما مردم ایس که ازسالای سال اینمی آدمای مثل سیاف وربانی ومحقق خلیلی ومحسنی و غیره مثل ازیا،بنام کشیش وملا، ده تمام دنیا چه غرب وچه شرق از مردمای بی سواد بنام دین ومذهب استفادای ناجایز وغیر انسانی کده بری خود عزت وحرمت قایل شده دیگه مردم عادی ره بنام نوکر، مزدور وغلام وکنیز وغیره استفاده کدن. اوکسائیکه اصل کاره میکدن یانی که کشت وزراعت ، آهنگری ونجاری وکارای که احتیاج مردمه رف ، میکدن ایناره ده درجهء دوم وسوم به نظرحقارت میدیدن و متاسفانه ده ملکای شرقی ازخاطریکه سواد آموزی سست ویا ده بسیارممالک مثل اوغانستان هیچ مهم نبود وتا هنوز اکثر مردم بچا ودخترای خوده نمیخاستن باسواد شوه کسبی وکارگرعزت وآبرومثل ملا و مامورومدیر ندارند. واینا از همو کمی تعلیم خود استفاده ناجایز کده خوده با چالاکی سرمردم عادی با عزت وحرمت جلوه داده ومتاسفانه تا حالی امتو جریان داره. مگم ده دنیای غرب چونکه مردم زودتر و وخت تر به تعداد زیاد باسواد شدن ، به چال وفریب ای خاینا فامیدن ودینه از دولت جداکد ن. به همی دلیل امروز ده جهان غرب فرق بین رئیس جمهور ویک جاروکش ده وخت غیررسمی وجود نداره. مگم ده وخت رسمی وکار هرکس به هر وظیفه که لیاقت خوده ثابت کده ده امو کار مصروف اس. مقصد ایس که ده ممالک پیشرفته فرق بین رئیس و وزیر و یا دهقان وچپراسی ، داکتر وقاضی نیس. همه قابل احترام یک دیگه هستن وبسیار وقتا رئیسا ازریاست به پاک کاری مغازه ودوکان وبرعکس کارمیکنن که هیچ عیب نیس وهمه به هرکار مشروع و پیدا کدن نان از اوله دست شان افتخار میکنن. فرق رئیس وپیاده ویا معین وموتروان ودهقان ونجار وگلکار تنا ده ممالک پسمانده مثل اوغانستان اس وکارای مسلکی مثل سلمانی ، بوت دوزی، موتروانی ، دهقانی ،خیاطی وامثال آن شرم وعیب اس. هر انسان اگه خودش خواسته باشه هرکاری ره بخایه میتانه. فکر نمیکنم خدا کدام رولی ده ای مورد داشته باشه. او کسی که جوالی گری میکنه گناه خودش ویا مملکتیس که ده او زندگی میکنه. مثل اوغانستان که شرایط مهیا نیس ویا خودش غفلت کده درس نخانده. ده غرب جوالی موالی درک نداره اکثر کارای خوده خود مردم شان میکنه اما ده ملک ما چارقران که ده جیب یک آدم پیداشد ازبینی بالاتر کتیشان گپ زده نمیشه وده خیال مزدور ونوکروموتروان وگادی وان وغیره میشن.یک سرگذشت واقعی خوده برت بگویم. چند وخت پیش رفتم دکان سمنت فروش چند خلطه سمنت خریدم . دکاندار موتروانه خواست که سمنتا ره خانه ببرم. نیم سات موتر وان ودوکاندارکه نام خدا تنه وتوشه شان چاربرابر مه بود یکی طرف دیگه سیل میکدن ومه قرار ایستاده آخر پرسان کدم که بیادر سرمه ناوخت میشه برچه منتظر استین؟ هردویش دوکاندار وموتر وان گفت ماتل جوالیستم که بیایه وسمتاره ده موتر بالا کنه. باورنخات کدی مه با جسد مردنی دستاره بر زدم ویک دو جواله ده موتر انداختم که آخر وام شر میدند وکمک کدند.
بسیار زیاد تشکر ازیکه گوفتی مه بسیار فامیدستم. ایره مه خودم میفامم. داد خداجان اس! (خنده) جان بیادر ای سیکو فکرت اس یانی؟ مه پیشترده او خط خود برت گفتم که مه به خالق جهان ومخلوقش ازشبش وکیک و قانغوزک گرفته تا خسک وپشه ومگس وفیل وشتر نهنگ وزمین واسمان ایقدر اعتقاد دارم که شاید بسیار علمای جهان نداشته باشن. مگم بازم سوال مه ایس که همی خالق چطو امکان داره مثل ما انسانا باشه؟ چطو کتابای مختلف ومذهبای مختلفه که سبب اختلاف و قتل وقتال بین انسانا شون روان کده ؟ وچطووبری چه ای خالق جهان فقط مسلماناره بهترین انسانا دانسته ودیگرا ره گناهگار وکافرواهل دوزخ ؟ چرا بری ازو انسانا که پنج یا شش برابرنفوس مسلماناستن یک پیغمبر مثل محمد روان نکده؟ توروالله ده می گپ مه خوب فکر کو که ما به خالق بی نیاز توهین نمیکنیم که فکر کنیم ایتو کارای عجیب وغریب که به عقل برابر نمیایه کده باشه؟. مه میفامم که هیچ کس به ای سوال جواب نداره ومثل ازی سوال صد ها سوال وچراها ده ذهن آدما وحتی اطفال پیدامیشه. جوانای امروز که از برکت علم وتکنالوژی فکرای شان خوبتر کار میکنه و انکشاف کده ای سوالا ره همیشه مطرح میکنن. اما متاسفانه ای جواب معقول نیس که بگوئیم چیزی که پدرا وپدرکلانای ما گفته کورکورانه بدون شک باید قبول کنین. شما مگس میگین امروز ده جهان غرب حیواناته کاپی میکنن که شاید خودت خبر باشی. اگه انسانای مثل بوش رئیس جمهور سابق امریکا وعالمای دین وکشیش ها جلودانشمنداره نگیره، اینا شاید حیوانات جاندار و حتی انسان بسازن. ده جهان غرب امروز اگه شما خواسته باشین اولاد تان چه شکل وقواره داشته باشه، چشمش سبزباشه موهایش زرد یا سیاه باشه وامثال آن همی حالی ایکاره قبل از بوجود آمدن طفل کده میتانن. یک گپ دیگه، ایقه خوده بسیار لوده لوده نگو که خداناخاسته تخلص مقبول ته تبدیل نکنن. هرچه اس ازطرف خداجان اس. خو دگه سرپلی جان . مه بری یک چند هفته یک سفر دور ودراز میرم که به کمپیوتردسترسی ندارم واگه میگی یگان نامه عاشقانه به قلم برتان نوشته میکنم. ووختیکه اگه زنده پس آمدم برتان روان میکنم. فعلا" خدا حافظ و ناصرت زندگی شاد وموفق و آخرت با ایمان به همرای هر تعداد حوروغلمان ، هر کدامشه که دوست داشته باشی برت آرزومیکنم.
3 می 2009, 18:19, توسط نوید
سرپلی جان . من نمیدانم که آیا کدام کار و بار داری یا همرای مامایت کار میکنی. خدا ندیده را روز ندهد. نو انترنت را نو دیدی. در 24 ساعت 25 ساعت اش را در کابل پرس? استی. هر چیز حد و اندازه داره جانم. ودیگر لطفا این لسان قماربازها را در اینجا صحبت نکن. خود را فهمیده فهمیده میگیری اما....دیگرش را نمیگویم.
قهر نباشی جانم.
3 می 2009, 20:07, توسط آصف سرپلی
از دوا هایتان تشکر خداوند سفرتانه بخیر بگردانه . لاکن مه نفامیدوم که ای چه رقم سفر است و ده کوجا است که دو سه هفته از کمپیوتر دور میمانین حالی خو انتر نت ده موبایل ام نسب کدن . خیر مه نویشته کده میمانوم هر وقت که بخیر آمدین باز بخانین . لاکن اندیوال ده آخر از نامه ای عاشقانه گپ زدین مره ده اشتبا انداختین که باز ده جانیم نزده باشین و ای شاداولا جان ما کدام شاکوکو جان نبرایه که بینی ما پیش مردوم بریده نشه یا اگه کدام شاذیه یا شاپیری جان باشین که مه باز از مردوم پتی کده آدرس ایمیلیمه بریت روان بکونوم که مردوم خط عاشقانی ما ره نخانن . امید بعد از سفر شوما ره خندانده باشوم . بهر دین و مذهبی که استین با خدا باشین خدا خودیش شوما ره ده راه راستیش می آره از محبت های تان تشکر بامان خدا .
4 می 2009, 23:34, توسط ن
حیف بر شما مردم این کشور که فریب چهره های دروغین مانند بیات را میخورید.
من بیات را از میشناسم. او به هیچ عنوان به افغانستان و افغانها دلچسپی ندارد، بلکه اهداف تجارتی وی در این کشور نهفته است.
یک مثال: کسی که معاش درایورانش را از 180 دالر امریکایی به 150 دالر امریکایی تقلیل دهد و بگوید که به اینقدر پول چی میکندو خود با میلیون ها دالر سیر نمیشود ، چطور میتواند یک انسان و افغان واقعی باشد. شخصی به نام رحیم دانش که برنامه های توصیفی وی را میسازد یک انسان فروخته شده در برابر 350 دالر امریکایی در ماه است و در وصف وی شعر میسراید تا ملت غافل گردند.
زنده باد عدالت و مرگ به انسان های فروخته شده
29 آپریل 2009, 15:06, توسط محمد احسان
چرا نظر مرا سانسور کردید ؟
13 می 2009, 01:59, توسط محمود
لطفاً وقتیکه درباره کدام موضوع نظر میدهید از شکم تان چیزی را نوشته نکنید اول درباره اش معلومات بدست آورید سپس نظر مثبت یا منفی تان را ارئه نمایید.
شماییکه اینقدر همه را به نقد مگیرید یکدفعه از خود سوال نموده اید که شما چی شاهکاری را انجام داده اید.من خوب میدانم کسانیکه زیاد انتقاد ازدیگران دارند اگر نصف انتقاد را از خود نمایند این وطن درست میشود. من قبول دارم کسی به وطن دلسوزانه کار نکرده اولش من و تو هیچ وقت احساس مسئولیت نکردیم به عنوان یک شهروند فقط انتقاد کردیم ولی در عمل پیاده نکردیم .انتقاد کردن از دیگران بسیار ساده است ولی در عمل کار کردن مشکل است .دوست عزیز بجای اینکه وقتت را به انتقاد کردن های بی مورد میگذرانی لطفاً برو دنبال کارت اگر متعلم هستی دنبال درس مکتب برو اگر محصیل هستی دنبال درس پوهنتونت برو خودت خبرداری که امتحان نزدیک شده در روز امتحان استاد از تو سوال نمیکند که از آقای بیات چی طور انتقاد کردی که آقای بیات واقعاً شخصی است که در همه حال برای ما و تو کمک کرده والسلام
29 آپریل 2009, 17:14, توسط نجیب
سلام عزیزان هموطن.من در تمام عمر مصروف کار و تحصیل استم باور کن که من نمیدانم که پول را چطور پیدا کنم تا اگر خدا کند که یک زن خو بگیرم ولی گرسنگی هموطنان خودرا که میبینم هرچه خدا داد همو پیسه خرچ و خوراک خودرا نگاه کردم و هرچه پول اضافی ماند همان را بافغانستان روان کردم و حتی در پشت خانه دوستان هالیندی ام هر روز رفته و نمبر بانک هموطنان خودرا داده و آنها را موظف ساختم تا مردم مرا مستقیماً کمک کنند تا پول در پیش من نیاید که باز وطنداران خواهد گفت که بزنس میکنی و آمدیم سر بیات صاحب.خدای من و تو یکی است و چشم بخیل کور من چه طور کنم که پول دار شوم تا مثل خودت مردم را کمک کنم و خودم را هم کمی شهرت بتم وباور کن اگر شهرت را نمی خواهم و فقط میخواهم در شکم های مردم افغانستان نان شوم و برای اطفال همو طن کتاب شوم و برای پدران و مادران اعصای دست ایشان شوم و برای خواهران خود مدافع واقعی شوم و خلاصه بدنم سوراخ و سوراخ شود تا سپری دفاع در مقابل توپ و تفنگ شوم تا مردم وطنم در فضای صلح و آرامش زندگی کند .اگر 400 ملیون دالر بیات را متظرر ساخته که مردم را کمک کرده من حاضرم آغای بیات را درین نقصان یک بازو باشم امید وارم که آغای بیات با قوت تمام خدمتگذار خوب وطن باقی بماند
1 می 2009, 01:09, توسط ع - محمدی
بانوشته کشمیر زاده چندوالی کامل موافق هستم مطالب خوبی در این باره نوشته است حق مطلب را ادا نموده بود . امایک نکته را اشاره می کنم که باید از احسان الله بیات تشکر نماییم.
بیات قهرمان در واپسین لحظه های بی کسی افغانهاست افغان ها عادت ایشان این است انسان های دلسوز را به نحوه بکشندبه هزاران تهمت و افترا از میدان خارج نمایند و انسانهای خاین را که دست های شان در خون ملت غوطه ور رند تشویق نمایند و به معرکه بیاورند در زیر جلسات آنان هورا بکشد. همین امر باعث شده که بد بختیها ملت مظلوم افغان افزوده گردند. قضاوت به ناحق سر رشته برخی افغانهااست همیشه در پی نادانی روانند.
فقط این نکته را به انسانهای که چشم دیدن احسان الله بیات را ندارند بگویم : « تلاش نمائید حقیقت گرا باشید ، خائین را با خادم تشخص دهید ، حساب انسانها فدا کار را با انسانهای جفا کار سوا بدانید »
4 می 2009, 18:30, توسط صدرا
آقای بیات با توریع چندکلاه وپتو سرمایهً ملی افغانستان را بمانند اژدهائی می بلعد مگر مردم ازین کار مافیائی او هنوز بی خبر هستند.
9 می 2009, 06:13, توسط جلیل
من از روز اول روی این مرد شک داشم چون که 10 بوچی و یک شب افتاری در ماه رمضان به مردم داده و آن را هرروز 20 بار از تلویزون خود پخش میکرد و به مردم مینت می داد.
5 می 2009, 08:09, توسط محمداعظم نورستاني
يقينا كه اين كونه ادعاهاى 4 نفرشان كاملا غلط است بنياد بيات يك شخص است كه به براي نمونه بشردوستي اوانسان دوستي خداتعالي به روي زمين خلق كرده است اكركسي فكربه كنه كه ما كدام نيزديك دوستش باشيم وياهم يكي ازهمكاران شان باشيم ني بكه ماازولايت نورستان هستم درعرب الستان السعودي زنده كي ميكنم وهيج نوعه تعلق نه دارم ازطريف رسانهاكمك هاي انسان دوستانه رامشاهده ميكنم اكركانديد مستقل رياست جمهوري افغانستان باشه هم بين مردم غريب وناتوان محبوبيت خاص دارد ماكفته ميتوانم كه هيج كدام وزارت خانها هم مثل اقاي بنياد بيات واري كارنه ميكند درحاليكه كه وزارت خانهابراي مردم وبراي ملت هست اما فعاليت وزارت خانهاي افغانستان هيج كدام مش موفقيت نه داشته بلخصوص وزارت دفاع و وزارت داخله وغيره وزارت خانهاى ديكر قاري محمد اعظم نورستاني
9 می 2009, 03:49, توسط صمدی
بنیاد بیات نوع ازسوسیالیزم برژوازی است...یعنی فریب مردم از طریق خیرات ها ....
6 می 2009, 03:28, توسط صمدی
هموطنان عزیز خلص سوانح بیات ذیلاً نگاشته میشود:
درجوانی درکابل مائویست ،بعداً فرار درامریکا شد کاپیتالست ویا فراماسیونر مرحله آخر کلاه برداریست . والسلام
9 می 2009, 07:49, توسط ahmadi
ta hanoz aghai baiat voa konish nishan dade ya ne ba var kardani nist ma ge sho ra kash van ghadar to khab bode ki alan bidar shode fahmide ki aghai baiat khoane ra khali karde ra fte akar ras ba shad ba yad koft @ aghai baiat ba yad az mo safirat kardan kho dari konad ki khida na khoaste misli on tojari afghani der dobai geraftar na shovad ahtiat ahtia aghai baiat
11 می 2009, 15:46, توسط گل پادشاه وردگ
شرم کنیدشما نویسنده ومسول صفحه! نه خود به کسی خدمت میتوانید و نه دیگران را دیده میتوانید. برای بدنام ساختن مردم دلسوز به دو پاه نشسته و مهر جیب تان برداشته مانند بقیه کومنست ها به مردم بنام جنگسالار و... تاپه و مهر میزنید. بسیار جای خجالت است که به یک نفر دلسوز که هیچ ذهنیت قومگرایی مانند شما نداشته و به همه مردم کمک میکنید رنگبد مسیازیدو لعنت خدا به تو بی خرد و بی غیرت شود.
گل پادشاه وردگ
13 می 2009, 06:52, توسط سيده نوشين - کانادا
احسان بيات گرچی مردبادرک واحساس است وانصافاخدمات درخوردتقديربرای مردم کرداوماننديک حکومت درخدمت مردم است وخيرش برای محتاجين ميرسدخداونداجرش دهدإنما الاعمال بالنيات ولی مشکل بيات درين است که اويا ازجهالت سياسی يابنابرمصلحت های بازرگانی درقدمت قبيله وشئونيزم است هرچی کمک کرده 70فيصدش درجنوب است مثلا اودرتوره بوره برای طالبان وحاميان وخانواده دشمن شفاخانه ميسازدولی درپاميرودروازومناطق نهايت دوردست وعقبمانده وفقيرنشين شمال وهزارستان وغرب کشورنمی سازدچون همه اختيارات اودرقبضه پشتونهاسست امورکليدی موسسه بيات وهم رسانه های اومثلارئيس نشرات وبرنامه سازاودرراديوتلويزيون أرياناپشتونهاست حتی کسانيکه برنامه های فارسی رادرين رسانه هاپيش می برندپشتون اندبنابرين گرفتن کلمات فارسی مانند دانشگاه ، دادگاه ، لشکرو--- ناممکن است شماقضاوت کنيدطالبان فقط ازطريق همين رسانه ميتوانندتبليغات کننداين مرداحمق وخوشباوربطورعجيبی درخدمت قبيله وترويج زبان وفرهنگ پشتوقرارداردومنبرشئونيزم فرهنگی وسياسی شده است خليلزادهم کوشيدازاواستفاده کندولی بنابرموانع قانونی نتوانست خودرانامزدرياست جمهوری کندرسانه بيات غيرمستقيم ازطريق شئونيستهای حاکم دروزارت اطلاعات وفرهنگ رهبری ميشودودرحقيقت ببيک رسانه دولتی يانيمه دولتی تبديل شده است درحاليکه بايدناشرانديشه وفرهنگ بومی مردمان اصيل افغانستان باشدمن دراولائل خيلی برای بيات دعاميکردم ولی بتدريج متوجه شدم که اودرخدمت قبيله است وسودش بيشتربديگران ميرسدتابه مليتهای اسيرومظلوم بنابرين زوالش رادرافغانستان ميخواهم باميدچنين روزی
14 می 2009, 23:25, توسط داکترعليار
بيات هرچندکمک ميکندولی اودرخدمت دشمنان سوگندخورده تاريخ ومردم وفرهنگ خودش است چنانچه 80% کارهاوکمک های اودرمناطق وبرای پشتونهاست اين مردبقدری بی درک وغول واحمق است که وقتی نام های خوانين پشتون رادرجوزجان وفارياب وديگرولايات ترک نشين ميخواهندبگذارنداين ترک تبارهويت باخته مصارفش راميدهدچقدردردناک است که مردی برضدقوم وفرهنگ وتاريخ وهويت خودش تيغ برکشدرسانه های اوچنانچه ديگردوستان گفته اندکاملادرخدمت شئونيستهاوترويج زبان وفرهنگ پشتواست وازطرف شخص خرم رهبری وسازماندهی ميشودمثلادرراديوتلويزيون دولتی برنامه هاواخباردری وپشتوبخاطريکه پشتورابزوربرمردم تلقين وتدريس کرده باشندبه شکل مخلوط پخش ميشودطوريکه گرداننده ازمخاطب يک سوال رابه پشتوميکندوسوال ديگرش ازاوبه زبان فارسی يا نطاق يک خبرراازين رسانه دولتی بزبان پشتوميخواندوخبرديگرش رابزبان دری که اين کارفقط بخاطرتلقين وترويج وتدريس اجباری زبان پشتوبرخلاف تمام نورمام های ژورناليزم وحقوق بشراست يعنی تحميل يک زبان وفرهنگ بزوربالای مردمی که ازخودزبان وفرهنگ بهترهم دارندراديوتلويزيون بيات نه تنها باچنين شيوه منفوروزارت اطلاعات وفرهنگ اعتراض نمی کنندبلکه خودهم عين شيوه راپيروی وعملی ميکنندچنانچه فياض که برنامه انتخابات راپيش می برديک سوال را ازنامزادهاوکسانيکه با أنهامصاحبه ميکندبه يک زبان ميکندوسوال ديگرش رابزبان ديگريعنی چی ؟ مگرسرفت وقت مردم وبازی باعواطف مانيست ؟ اگرنميتوانيد دريک روزعين پروگرام رابدوزبان سازيد دوروزبه يک زبان برنامه سازيد ودوروزديگربازبان ديگری تاهرکسی ميخواهدهريک ازين برنامه رامشاهده کنديابشنودمختارباشد
ازجانبی تمام کارمندان همين برنامه انتخابات پشتون اندوفقط سوالاتی رامطرح ميسازندياطوری برنامه راتأيه ميکنندکه درمسيرمنافع واهداف خودشان است درست کاملامانندراديوتلويزيون دولتی خرم - کرزی أيابيات خط وسيررسانه های خودراتعقيب ميکنديانقش ماهرانه شئونيستهاوخرم رادرين رسانه هادرک نموده ميتواند؟ اوازترس چنين خادم داوطلب شئونيزم شده است يابنابرجهالت سياسی وفرهنگی ؟ مگرراديوتلويزيونهای پشتونهاهمچوخيبر، شمشادو--- راأغای بيات ديده است مگررسانه های اوازخودهدف واستراتيژی مشخص دارندياهرچی دل أرين زی وديگرتيم وداردسته ی خرم درين بنيادخواست أزاداند؟ چرااصولايک پشتون مسئول رسانه های بيات باشدحالانکه کرزی که رئيس دولت است جزافرادقوم خودش رادرپستهای کليدی تعين نمی کندوزيرپشتون معاون خودفقط پشتون راميگيردازکجامعلوم که اين پشتونهاعليه بيات توطئه وراه جوری نمايندوبرايش درأينده مشکلات زيادی خلق نکنند؟تکيه برحريف واعتمادبدشمن احماقت است بگفته شاعری : خم خم رفتن صيادبهرقتل مرغکان است" ازتواضع های حريف درکمين خفته بايدحذرنمود
هرروزازين رسانه های خصوصی پارسيگويان واژه های تازه پشتوپخش وترويج ميشودولی پخش ونشرواژه های سچه ی فارسی جرم وممنوع است مگرگاهی کلمات دانشگاه ودادستان وافسروغيره را ازين رسانه هاشنيده ايدپس ماچرا ازين خادم شئونيزيم حمايت ودفاع کنيم ؟
اودرهيچ ولسوالی پشتونشين نمانده که کاری نکرده باشدولی درخيلی ولايات ديگرمليتهاحتی يک دالرهم مصرف نکرده است چون تمام امورش دراختيارپشتونهاست پس اوازماودرخدمت مانيست ونبايدبرايس کف زد-
16 می 2009, 04:30, توسط فاریابی
از دید من به عنوان یک افغان شخصیت و موقف حقوق مدنی هر شهروند معتبر و مسعون است اگر برخی عقده مندانه القاب نادر ست و غلط را به کسی می بنند او خود صاحب چنین اوصافی است خلاصه دوسیه آقای بیات هر چی است وابسته به تعامل تجارت و مسلک است قضاوتش وظیفه ما نی بلکه از قانون است اما گفتنی من به آنعده از نظر پردازانیکه بیات را با کلمات غیر اخلاقی و غیر انسانی مثال داده اند اینست که -------بیات آن انسانیست که هزاران شکم گرسنه را در بدترین زمان سیر کرده بیات آن انسانی است که نیاز هزاران بیچاره را برآورده ساخته و بیات همان زخمهای را مرحم نموده که توسط شما عقدی ها (روشنفکران جنایت کار )حقوق شان تلف شده بود اگر دیگران باروت و مرمی به مردم تحفه دادند بیات نان و لانه و لباس هدیه کرد جای او در دل اکثریت است تمام-آفتاب را نمیتوان با مو پنهان کرد-------
20 می 2009, 04:34, توسط مسعود
قضاوت وعقیده ودر کل شخصیت هر انسان زاده وساخنه طرز تفکر او بوده وهمواره ذهنش را مشغول دارد .بدبختانه طرز فکر واندیشه ما قربانی امراض مختلف نادانی .حسادت .کج اندیشی .دشمنی های بی مفهوم.کلانکاری .سر طاق نشستن وشتر ګفتن.دانسته ویا ندانسته خود را هوشمند معرفی کردن.از همه بهتر فهمیدن. و...و.متاسفانه از همه بدتر اینکه همه صید امراض روحی خطرناک بوده که زمام امور کله ای ما را در دست دارد یعنی در حالیکه خنده میکنیم متوانند در همان لحظه ما را به ګریان آورند ما حس وقدرت کنترول را از دست داده ایم .هیچ یک از ما نمتواند در مورد شخصی مدتی صاحب یک عقیده وباور باشد اګر امروز خوب باشد فردا حتمآ بد خواهد شد وبدبختانه ما نه دیروز او را میشناختیم ونه هم امروز خلاصه بسیار مشکل داریم وچون این ما هسیم که مشکل داریم بایست راه حل را نیز خود ما جستجو نماییم.نظر من اینست که بهتر خواهد بود اول خو را همان خودی که مولانا اقبال از آن یاد میکند بسازیم وبه یقین بعدی این موفقیت بزرګ ما از چنګ و
پنجه هزاران مشکل فایق بدر خواهیم آمد انشااالله.خوب چون همه نظری داده اند من هم در مورد آقای بیات صرفآ دو مورد را تذکر میدهم نخست اینکه هرچه باشد کمک میکند حال ما کاری به مقدار وکمیت کمک اونداریم چه دیران هم متوانند کمک کنند تا قطره قطره دریا شود ولی همان قطره درنظر انسان سخت دریا جلوه میکند و دوم اینکه در اکثر موارد توزیع کمک شخص خودش حاضر بوده وبالبخندی برلب وسیمای شاد دست شفقت برسر ایتام وهمه کودکان بی بضاعت کشور میګذارد ودر سخترین وصعبالعبورترین مناطق کشور در سردی ودر ګرمی ما او را شریک وهمکار ګروهی کاریش مشاهده کردیم واین در حالیست که دیګران از نام آن مناطق دور دست میترسند چه رسد به آن که عزم سفر کنند.واین برای من نهایت شفقت دلسوزی وتوکل به خداوند متعال را که این شخص صاحب آن میباشد به ارمغان میاورد.من در حالیګه از زحمات وکمک های فراوانش به مردم کشور بلاکشیده ما تشکر واستقبال میکنم ازخداوند برایش سلامتی وموفقیت مزید استدعا دارم .والسلام
24 می 2009, 08:29, توسط Hakim
Tolo drano lowastunko ta salam !
Ehsanullah Bayat yaw mili Pangawal day aw da yaw dasisa day chi worta da angrezano la khwa jwra shaweeda
Karimi
awtrish
25 می 2009, 05:01
سلام بر همه ............
بعضی دوست هایم گفته که به مثل کرزی خاین و دزد فکر میکنم که خاین و دزد تو هم شده میتوانی اگر یک قدرت به دستت باشه و مه ایره یقین دارم ... خوب سر قصه کاکا بیات.......سلام کاکا بیات چطور هستی......زدیمیت
خوب اگه بیات واقعآ می خواهد خدمت بکوند خدمت با یک کمپل و روجاهی نمیشود میلیون ها دالر بنام خیریه گرفت بفایده شخصی خود بکار بورد شبکه تلیفونی جور کد تلویزون و رادیو جور کد و اگر کدام وقت بیکار ماند بمثل هنگامه و نغمه ره دعوت کرد عشق کرد ساعت خودش هم تیر و اسراف پول هم و خود ره هم نشان میته که خدمت کدم
زدیمیت
از پیسه خیره طیاره خرید ححالی شما بگوید کرزی دزد یا بیات دزد
20 جون 2010, 19:35, توسط hbibulla
سلام و احترامات
خواننده محترم اين سايتها حتمآ باز کرده مطالعه نمايد
سا ئینس گواه حقیقت قرآن مجید شده متن رامطالعه کنید
http://www.ustadfaizi.com/index.htm
http://www.google.ru/search?hl=ru&a... . . .
http://www.azmoone-melli.com/index.. . .
http://www.islam411.com/library/
1 مارچ 2014, 18:56, توسط سید احمد سعید
احسان الله بیات غاصب زمین, فساد اخلاقی وخیانت این زور مند که جنگسالار نیست ولی از آن بتر منشی سازمان جوانان در لیسه استقلال بود در زمان تره کی و امین که در زمستان۱۳۵۸ سه جسد شاگرد در ماشین خانه حوض این لیسه پیدا شد که منحیث عضو برجسته سازمان جوانان خلقی باید جواب بگوید وبه تمامی عملیات شبانه که برای دستگیری مخا لفین خلقی ها در خانه مردم انجام میداد و لی او از غرب آمده حالا و زمین شخصی مارا واقع سالنگ وات رو بروی آرشیف« ملی ورکشاپ های سابق امنیت ملی »مدت ده سال است که گرفته است که در آن گدام های افغان بسیم و بنیاد بیات است و هیچ کسی به داد ما رسیده گی نمیکند
سید احمد سعید کابل
1 مارچ 2014, 18:58, توسط سید احمد سعید
نه به دوسیه های دیگرش اگر طالب دیگر معلومات استید این امیل من است
سید احمد سعید کابل oxus75 gmail.com