داكتر سپنتا الگوي موفق در فرايند اصلاحات در وزارت خارجه (قسمت دوم)
با تأكيد بر ارتقاي جايگاه زنان در تصميمگيريهاي سياسي
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
در افغانستان همانند بسياري از كشورهاي توسعه نيافته، زنان هيچگاه نقشي قابل توجه در فعاليتهاي سياسي و اجتماعي نداشته است. پس از سقوط طالبان نيز كوششهاي بسيار اندكي در جهت مشاركت منصفانه و عادلانه زن در عرصه سياست و حكومت صورت گرفت كه نتايج حاصله از اين نوع تلاشها هرگز نميتواند درمان درد بيمهري و بيعدالتي نسبت به زن در جامعه افغانستان باشد.
در افغانستان همانند بسياري از كشورهاي توسعه نيافته، زنان هيچگاه نقشي قابل توجه در فعاليتهاي سياسي و اجتماعي نداشته است. پس از سقوط طالبان نيز كوششهاي بسيار اندكي در جهت مشاركت منصفانه و عادلانه زن در عرصه سياست و حكومت صورت گرفت كه نتايج حاصله از اين نوع تلاشها هرگز نميتواند درمان درد بيمهري و بيعدالتي نسبت به زن در جامعه افغانستان باشد.
عدم حضور و ظهور زنان در عرصههاي مختلف اجتماع معلول عوامل مختلفي است كه هنوز مانع حضور فعال، قوي و پيشرو زن افغان ميگردند. اين عدم حضور كه براي زنان نتيجهاي جز ركود فكري و فرهنگي در پي نداشته، فرهنگ عمومي جامعه را نيز دچار انحطاط، ركود و سكون كرده است. به نظر ميرسد تا زماني كه باورهاي عمومي و فرهنگي جامعه نسبت به زن و نقش و جايگاه زن اصلاح نشود، جامعه مسير ترقي، پيشرفت و تعالي را طي نخواهد كرد.
بنابراين، تكاپوي روشنفكران دردمند جامعه بايد بر اين نقطه متمركز باشد كه نگرشي نو را در جامعه نسبت به زن خلق نمايند. افزون بر اين، ترسيم جايگاه والاي زن در مكتب اسلام و نحوة آگاهي به حقوق پنهان شده او در طول تاريخ نيز از اهميت به سزايي برخوردار است. باورهاي فرهنگي در افغانستان ريشه در دين، شرايط جغرافيايي، تحولات تاريخي، قومي ـ عشيرهاي و ملي دارد.
بنابراين تا زماني كه منشأ ايجاد باور در جامعه اصلاح نشود و در نتيجه تا باورهاي عمومي جامعه ناصواب و آميخته با خرافات، انحرافات و كجبيني باشد، رفتارهاي مناسب و در خور اعتلا نسبت به قشر زنان در جامعه بروز نخواهد كرد.
اصلاح نگرش جامعه نسبت به شخصيت زن، مستلزم آن است كه باورهاي حاكم بر رفتار جامعه را بازسازي و اصلاح نماييم. اين مسأله عملي نخواهد شد، مگر اين كه منشأ ايجاد باورها در جامعه اصلاح شود. به اين ترتيب بايد گفت تا برداشتهاي غلط ديني در جامعه افغاني نسبت به زن اصلاح نشود، روحيه زنان افغان متعالي نخواهد شد و اين قشر به خود باوري و اعتماد به نفس به عنوان موجودي كه سازنده نسل فرداي افغانستان هستند، دست نخواهند يافت.
وزارت خارجه با درك مشكلات مطروحه، به سهم خود ميكوشد تا باورهاي عمومي جامعه را به حدي برساند كه باور كند زن نقش بزرگي در سياست و اجتماع دارد و ميتواند از عهده موضوعات خطير و ظريف مرتبط با سياست خارجي و امور ديپلوماسي با موفقيت برآيد. بدين منظور طي يك سال گذشته شماري از خانمها كه از دانشكدههاي حقوق و علوم سياسي فارغ التحصيل شدهاند، از طريق رقابت علمي و آزمون، جذب وزارت امور خارجه گرديدهاند. همينطور عدهاي نيز بر اساس شايستگي و تخصص در نمايندهگيهاي خارج از كشور به عنوان ديپلومات تقرر حاصل كردهاند.
تلاش وزارت امور خارجه به منظور ارتقاي جايگاه زنان در تصميمگيريهاي سياسي بر كسي پوشيده نيست. در حال حاضر كارمندان زن در وزارت امور خارجه در مركز و نمايندهگيهاي داخل 34 نفر و در نمايندهگيهاي سياسي خارج از كشور 20 نفر ميباشند. همچنين شاه دخت اينديا، سفير افتخاري فرهنگي افغانستان در اروپا ميباشد. هر چند تعداد زنان ديپلومات نسبت به مردان در حد نازل قرار دارد؛ اما با توجه به ساختار مردسالار جامعة افغاني و با در نظر داشت محروميتهاي تاريخي اين قشر، ميتوان وضعيت حاضر را دستاوردي مهم براي دستگاه ديپلوماتيك كشور برشمرد.
تلاش وزارت خارجه بر تغيير نگرش جامعه نسبت به بانوان و ايجاد اعتماد به نفس در آنان استوار است. در همين راستا در 17 حوت 1385 در سالون تشريفات وزارت امور خارجه از روز جهاني زن تجليل به عمل آمد.
داكتر سپنتا وزير امورخارجه ضمن اظهار مسرت و ابراز تبريك به عموم زنان جهان بويژه زنان زجر ديدة افغانستان طي صحبتي در تجليل از اين روز مهم چنين گفت: "بزرگداشت از اين روز نبايد صرفاً جنبه نمادين داشته؛ بلكه بايد هدف عمده آن تلاش جمعي به خاطر همبستگي انسانها و تحكيم صلح و انسانيت باشد." (ماهنامه ستوري، س 1، ش 8، حوت 1385، ص 27.) وي با تصريح اين مسأله كه بيشترين آسيب ديدگان فقر، جنگها و مهاجرتها زناناند، آرزو برد تا زنان در مقابل پديدههايي چون ظلم، جنگ و خشونت محافظت شده و به مثابه انسان در پرتو مفاهيمي چون انسانيت، حقوق بشر و ارزشهاي دين اسلام به حقوق شان دست يابند.
پيامها
24 جون 2007, 13:38, توسط محمود
جناب نظری من در قسمت اول مقاله تان نیز گفتم که سپنتا صاحب یک ادم لایق ودانشمند است باز هم از شما تشکر آفرین بر این قلم زیبا و ادبیات رسا
24 جون 2007, 18:13, توسط شهاب الدین مرزی
کلیه نظرات از یک نفر است. البته بجز یکی دو نظر.
اقای نظری لطفا بس کن!بیخی آبکی شده ای هم خودت و هم وزیرت. به قول سعدی مشک آنست که ببوید نه آنکه عطار بگوید. ایشان اگر لایق و علامه دهر است بگذار خودش نمایان شود اگر بر عکس است این تلاشهای که از طرف شما و از سر نهایت بیچارگی و ناگزیری صورت می گیرد هیچ دردی از این آدم را دوا نخواهد کرد. بگذارید آدمهای بیطرف از شما تعریف نمایند نه کارمند وزارت که بر اساس معاش و امتیازات خود از وزیرش تعریف می نماید. شماهم آقای نظری صاحب حتما به پاس اینمهمه ملاقه نویسی ات آخر در کدام سفارت افغانستان سکرتر خواهی شد چونکه مراتب اخلاص و نمک شناسی ات را به وزیر بر طرف شده ات طی روزهای اخیریکه سیر تقرریها آغاز شده است به نحو لازم انجام داده ای . نام خدا موفق باشی. راز پیشرفت در افغانستان را یافته ای.
25 جون 2007, 00:39, توسط جاوید
شهاب الدین خان یا همان نیلی سابق تو بی خبری لو رفته ی حالا میخواهی حمایت های مردمی را از وزیر منکر شوی که یک نفر نوشته است .رای ستره محکمه ، حمایت دنیا ومردم در هرات وریس جمهور را چه میگویی؟ شما به خیالم کدام دشمنی با نویسنده داری ما فامیدیم.پوت نکن.بچه مه تو فقط بلد هستی که توهین کنی اگر مردی با دلیل علمی بیا مقاله ره جواب بده نه با هتاکی و تو هین به شخصیت یک نویسنده فقط خود ره رسوا ساختی و بس.
25 جون 2007, 01:58, توسط مولوی زاده
او شهاب الدین بسیار بی ادب هستی از خدا و وجدان خود حیا کن چرا از غیب خبر میدهی فقط خدا نیت ادم ها را میداند از گناه کاری دست بکش.پیام تو بسیار خراب است .در خانواده خراب تر بیت شده ی وای به حال قیامت تو.
24 جون 2007, 13:45, توسط جمیله از کانادا
سپنتا سالها استاد در پوهنتون المان بوده است از نظر او بین زن و مرد فرقی نیست زن هم می تواند مثل مرد فعالیت سیاسی داشته باشد اویک روشنفکر است
24 جون 2007, 13:50, توسط شکیلا از هرات
آدم وقتی این مقاله را می خواند امیدوار میشود خدا سپنتا را از بلا نگاه کند
24 جون 2007, 13:58, توسط fayaz
این سه نوشته اول از یک آدم است فهمیده میشود و بگذارید یک روز بگذرد باز یکبار دیگر آقای اپنتا بی آب میشود.
26 جون 2007, 15:52, توسط عارف
فیاض بچیم اول نام خودره به فارسی نوشته کن بعدزیاد عصبانی نباش که در یک خط چند غلطی داری.ای بی سواد.
24 جون 2007, 13:58, توسط مریم
زن در افغانستان همیشه مظلوم بوده است اینکه سپنتا صاحب به این قشر توجه دارد جای خوشی است از وزیر صاحب تشکر از شما برادر نویسنده هم تشکر که درد مظلومیت مارا نوشتید.
24 جون 2007, 14:08, توسط امین
سلام به همه شما عزیزان.
خوب با شخصیت آقای اسپنتا تمام افغانستان آشنا شده و میدانند که او یک آدم قدرت طلب و چوکی دوست است اینرا حالا همگی میدانند حتی یک کودک.
وقتی که آقای اسپنتا به مسکو آمده بودند در سفارت کبرای افغانستان یک سخن رانی داشتند.آقای وزیر چنین گفتند.
افغانها به غیرت شان مشهور هستند ولی ما افغانها غیرت نداریم کو غیرت ما بیغرت هستیم جهان از وحشی گری ما میترسه از غیرت ما نه.افغان یعنی بیغیرت.
خو آقای اسپنتا صد حیف که کامره نداشتم تا این همه را ثبت تاریخ میکردم که جنین وزیر هم داشتیم.
و گفته های را که هم گفتیم ثبوت دارم دها برادر افغان که موجود بودند در هما روز.
خوب آقای نویسنده امید وارم که به بار سوم دست به چاپلوسی نزنید.
24 جون 2007, 14:47, توسط علی از تهران
اقای امین کمی ادب داشته باش چرا به نویسنده تو هین میکنی؟ اگر میتوانی مودبانه مقاله را نقد کن به شخصیت مردم احترام بگذار تا به تو احترام کندایا بیان حقیقت بد است؟ این نکته را فراموش نکن که میگویند ادب را از که اموختی؟ گفتند از بی ادبان.
25 جون 2007, 04:58, توسط امین
جان بیادر مه خو واقعیت را گفتیم.کدام چیز کم و زیاد نکدیم.
25 جون 2007, 09:34, توسط پردل
آقاى امين خان !!!
اگر در مسکو در مسکو گفته عجب بجا گفته
25 جون 2007, 11:21, توسط بهروز از کابل
کاکا امین بدان که سپنتا خار چشم جنگسالاران است و شیفته انسان های صاحب اندیشه .تو هم به جنگسالار ها میمانی.درست است بچیم.
26 جون 2007, 05:20, توسط امین
جانم در مسکو گفته بجاگفته یا نه مه یمیفهمم لیکن سوال اینست که ایا یک وزیر چنین الفاظ را باید استفاده به ملت خود.
26 جون 2007, 23:18, توسط نسیم از مسکو
امین جان تعصب را کنار بگذار هر ملتی عیب دارد ما هم همینطور باید عیب خود را بشناسیم و اصلاح کنیم مثلا عیب تو این است که بسیار هتاک هستی بهتر است خود را اصلاح کنی ودر جهل مرکب نمانی بی خود از ربانی و قانونی دفاع نکن کسی انها را نمی پذیرد .دوره حکو مت ربانی بدترین دوره است .حتی بد تر از دوره عبد الرحمن مستبد.
24 جون 2007, 15:01, توسط زرغونه
سپنتا وهمکارانش همه انسان های تحصیل کرده و با ادب است اما مخالفان او همه بی ادب وهتاک به همین سایت و مقالات مربوط به او بنگرید تا بدانید که او ویارانش ادم های نجیب وقابل احترام است به همین نویسنده چند نفر از جمله همین امین خان توهین کرده است ولی او بسیار با احترام جواب داده ونصیحت کرده است پیامبر خدا با منافقان همین گونه رفتار میکرد پس سپنتا و یارانش پیروان واقعی حضرت پیامبر هستند.
24 جون 2007, 15:06, توسط ملالی
درود بر سپنتا که حامی زن غریب و بیچاره افغان است ما به این وزیر خود افتخار می کنیم
24 جون 2007, 15:12, توسط خدیجه
راستی که ادم خوش میشه وقتی میخوانه که وزیر صاحب خانم ها را دیپلومات روان میکنه مالوم است ادم فامیده است.
24 جون 2007, 15:19, توسط حسین اصفهانی
این مقاله برایم بسیار جالب و قابل توجه بود که شماری از زنها ی افغانی به عنوان دیپلمات کار میکنند ما ایرانی ها هنوز به این اندازه رشد نکرده ایم قدر این وزیر تون را بدانید.
24 جون 2007, 15:33, توسط سید حامد
به نظر من از زمان آغاز بکار آقای سپنتا و ورود دوکتورین جدید در وزارت خارجه، نالایق ترین افراد وزارت که حتی کمترین اشنائی به زبان انگلیسی هم ندارند چه برسد به دیپلوماسی و دانش سیاسی، در نمایندگی های سیاسی افغانستان بعنوان دیپلومات مقرر شده اند.
هرکس تردیدی دارد به نمایندگی های افغانستان در خارج، مخصوصاً اروپا و امریکا رفته، از نزدیک مشاهده نمایند که در طول یکسال و نیم گذشته چه کسانی مقرر شده اند.
آقایان کرزی و سپنتا کلان ترین ظلم را در حق وزارت امور خارجه روا داشتند. خواهش میکنم چاپلوسی و تملق را کنار بگذارید آقای نظری.
24 جون 2007, 15:43, توسط محمد جان
حامد جان همی گپت خو به راست برابر است. مه یک کار قنسلی داشتم در نمایندگی افغانستان د ..... رفتم، خود قونسل صاحب هم نمی فامید که یک مسئلۀ حقوقی ره چطور حل کنه !!
پشت گپ نگرد جانم
25 جون 2007, 00:56, توسط شهریار از المان
اغا صاحب حامد در گوش خود پنبه ودر چشم خود عینک تعصب زده ای که اینگونه قضاوت کردی.اولا زبان انگلیسی انقدر مهم نیست که تو فکر میکنی .دانش مهم است جانم تو گپ خوب بزن خبرنگاران و متر جمان به صد ها زبان ترجمه می کنند ثانیا وزارت خارجه هیچوقت به این اندازه پیشرفت نداشته است برو از استادان پوهنتون سوال کن سپنتا خودش یک سیاست شناس مشهور است سالها درس گفته مردم به تو می خندد یک کمک فکر کن دوست عزیز و ادب را هم رعایت کن کلمات چاپلوس را در باره ادم های محترم به کار نبر.نظری صاحب ادم شناخته شده است و ماستری علوم سیاسی دارد.
25 جون 2007, 09:46, توسط سيف سيفى
او بيادر ، او جان محمد ، تو خو بيخى سوچ راست ميگى !
اوره مه هم ميشناسم از همو لاش وروده هاى باز مانده (دزد سر گردنه) است و يک واسته کک قوى از طرف عبدالله جان داره . خو باز هر گپ افشاً کدن هم راز مردا نيست ( !!!).
24 جون 2007, 15:51, توسط یار محمد
من خودم مرد هستم اما واقعازنان ما مظلوم میباشد باید حمایت شود تاحالا من از تعداد زنان دیپلومات خبر نداشتم بسیار کار خوبی است خدا کمک کند اقای وزیر را
24 جون 2007, 16:00, توسط غلام نبی
ازسپنتا که یک روشنفکر است بیش ازاین توقع داریم باز هم راضی هستیم بر ضد جنگ سالار ها است.
24 جون 2007, 16:05, توسط قدر خان
دوستان از حق تیر نشویم سپنتا درس خوانده عبدالله که بی سواد بود نمی فامید .
25 جون 2007, 05:08, توسط امین
عبدالله یک شخصیت است که در داخل افغانستان همگی دوست اش دارن.
باش که یک واقعیت دگه ره برتان بگم.اول اینکه آقای اسپنتا وقت که زبان انگلیسی را یاد ندارد چرا به انگبیسی در امریکا کانفرانس مطبوعاتی میدهد.و میگن که :afghans dont fight them selv afghans fight other afghans good peopl.
خوب در این مورد سند هم موجود است.و همچنان داکتر عبدالله وقتیکه در وزارت خارجه امدند هیچ چیز نبود در وزارت به چز جند تا توشک و تف دانی.خوب در مدت 4 سال وزارت خارجه به چه اندازه جور شد این را همگی میدانند.ولی ای برادر اکادمسین ما در 1 سال هیچ چیز کرده نتوانست.
25 جون 2007, 11:44, توسط اصف دلاور
امین خان چشم حسود کور باد.گوش کن برایت شعر بخوانم
دانه فلفل سیاه و خال مهرویان سیاه
هردو یک رنگند اما این کجا و آن کجا
عبدالله کجا وسپنتا کجا؟ عبدالله حتی لیسانس ندارد اما سپنتا دوکتورا دارد سابقه تدریس در اروپا دارد او نادان مردم به تو می خنده از عبدالله تعریف نکن .او به درد شورای نظار میخورد نه به درد وزارت خارجه افغانستان.
24 جون 2007, 16:08, توسط داود از بامیان
سپنتا وزیر لایق است به نظرم.
24 جون 2007, 16:20, توسط گلمحمد از پکتیا
اقای سپنتا در اصلاحات خود کامیاب است .به همین خاطر کرزی از او حمایت می کند.
24 جون 2007, 16:23, توسط شیر آقا از قندهار
درزمان عبدالله فقط شورای نظار در وزارت خارجه بود.
24 جون 2007, 16:29, توسط یکی از ترک تباران
من طرفدار سپنتا هستم چون همه ملیتها را جای داده
24 جون 2007, 17:21, توسط سخی
اصلاحات باید ادامه یابد مردم حمایت میکند
24 جون 2007, 17:25, توسط بهسودی
سپنتا الگوی اصلاحات است با نویسنده موافقم خدا حافظ
24 جون 2007, 17:28, توسط بهرام از غزنی
از اصلاحات حمایت میکنیم .
24 جون 2007, 19:27, توسط خالده
آقای نظری !
مردم ولایات فراه، نیمروز، ارزگان، بادغیس، هلمند، بدخشان، جوزجان، پکتیا، پکتیکا، قندهار، یک هزار نفر در هرات و .... را فراموش کردید. همچنین مردم کشورهای دوست و همجوار ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و چین هم از آقای سپنتا حمایت خود را اعلام می کنند.
وزیر خارجۀ آلمان ره خو خودتان خبر دارید.
خالده - کابل
24 جون 2007, 22:51
آقای اسپنتا با شنيدن سلب اعتماد گوی همه هست و بود زندگی را از دست داده حالت کاملا غير عادی را از خود بروز داده بگفته خودش حتی مجبور به افشای سخنانی شد اظهاراتی که تاثيرات منفی ان شايد تا سالها جبران نگردد و از آن تاريخ تا کنون نيز برای ماندن در مقام وزارت امور خارجه به هر وسيله و واسطء متوصل شده است.
24 جون 2007, 23:02
سه گروه از داکترسپنتا به دلایل و انگیزه های گوناگون دفاع می نمایند:
١.نژاد پرستان- این گروه از معتقدات «نژاد نا باوری!» سپنتا استفاده نژاد پرستی می کنند. اکثریت قبیله سالاران و طالب طلبان تحت نام دفاع از سپنتا، از وی بحیث ابزار انتقام جویی استفاده میکنند. این گروه ها از سپنتا در برابر دو خدمت شان ممنون هستند: یکی اینکه داکتر سپنتا در تصفیه حسابات در وزارت خارجه تحت نام اصلاحات، افراد مورد نظر شانرا جابجا نمودند؛ و دوم اینکه سپنتا توهین به آدرس فرهنگ و مقاومت همتبارانش که در برابر طالبان رزمیده بودند، نمودند که هیچ شخصی و یا گروه دیگری جرئت آنرا کرده نمی توانست.
25 جون 2007, 00:05, توسط محبوب الله
از پیام پر از عقده های چرکین تان معلوم می شود که غیر عادی هستی . جانم اقای سپنتانیاز به متوسل شدن به هیچ کسی وهیچ مرجعی را ندارد شخصیت فرزانه سپنتا چه وزیر باشد و چه در جایگ ه استاد در پوهنتون ا فتخار همه است تو کو شش کن که اول سواد درست پیدا کنی بعد در باره فرزانه ی چون سپنتا گپ بزن هنوز فرق متوصل و متوسل را نمی فهمی .
25 جون 2007, 00:21, توسط جمعه خان
خالده جان خواهر عزیز کمی وسیع تر فکر کن ندیدی که سخنگوی سازمان ملل در کابل ، نهاد های مدنی، روشنفکران، جامعه جهانی،مهاجرین ایران و مردم عادی چطور به حمایت از الگوی عدالت و شجاعت خیز تند اخبار ره گوش کن دنیای پیشرفته است. اما پاکستان مثل تو خوشحال بود چون سپنتا صاحب دولت پاکستان را زیر فشار قرار داده است واز حقوق افغان ها دفاع کرده است همه میدانه یک کمک چشمان نازنین خود ره واز کن همشیره عزیز کوشش کن که تعصب تو ره از راه حق منحرف نکنه.
25 جون 2007, 04:10, توسط فیض محمد
از سپنتا مردم حمایت میکند نه جنگ سالاران وشورای رنظار
24 جون 2007, 23:53, توسط خاتمی
اقای سپنتا را تمام روشنفکران وجامعه جهانی قبول دارد یک مشت جنگسالاران مخالف او است همه این را میداند
25 جون 2007, 00:56, توسط همایون محبی
برادر محترم نظری؟ در مقاله گذشته شما پیرامون مدح سرائی تان درمورد جناب سپنتا که شاید خود شماباشید ویادوست نزدیک وعده نمود هبودم تادرمورد به اصطلاح اصلاحات دروزارت خارجه بمختصرأ مکث نمایم
بعد ازسلب اعتماد توسط پارالمان از آقای سپنتا ایشان خود رایک اندازه فعال ساخته وحتی درجلسات رهبر ی وزارت همواره روی مسائل مربوط به مهاجرین بحث صورت میگیرد میخواستم درمورد رعایت اصل شایسته سالاری ورعایت عدالت که ایشان پیشه کرده اند اگر غلط نکرده باشم آخریت مقرری راکه دریکی از نمایندگی های سیاسی کرده اند یادآور شوم وقضاوت رابه هموطنان میگزارم
ایشان محمد انور سادات راکه دردفتر شان کار میکرد وسالهای سال مصروف عیاشی وجمع آوری پول درسفارت افغانستان درمسکو درزمان حکومت (سرگردان)بود وخلاف نورم موجود که هنوز خستگی مدت طولانی عیاشی شان رفع نشده بحیث مستشار مقرر کرده اند محترم محمد انور که تحصیلات عالی ندارنددرزمان حکومت سرگردان تمام فامیل خویش رابه غرب توسط امکانات سفارت اعزام وزمینه رابه عیاشی خویش درمسکو مهیا ساخت. لطفأ توضیح فرمائید که کدام شایسته سالاری وکدام عدالت درمورد وی صدق میکند؟همچنان حرمت به همه خانم های افغان وخانم های که دروزارت خارجه کارمینمایند آیا همه این خانم ها صلاحیت دیپلومات بودن رادارند؟ باعر ض حرمت
25 جون 2007, 01:37, توسط وحید
همایون جان تازه خبر شدی؟وزارت خارجه همیشه به فکر مهاجرین بوده است اواستیضاح که سیاسی بود واز روی عقده از طرف قاتلان مردم کابل.
25 جون 2007, 01:46, توسط شبنم از هرات
اقای همایون چرا خانم ها شایستگی دیپلومات شدن را ندارد؟
25 جون 2007, 01:08, توسط هنر دوست از شهر هنر پرور غزنه
قابل توجه احترام قلم را حفظ کنید بسیا ر با احترام همدیگر را جواب دهید ابروی خود را نبرید من از سپنتا پشتیبانی میکنم و به نویسنده میگویم الهی تا جهان باشد تو باشی.
25 جون 2007, 01:11, توسط اسماعیل
زنده باد سپنتا مرگ بر جنگ سالار . یا هو
25 جون 2007, 09:30, توسط جمشید از استرالیا
سپنتا یک مردمومن دموکرات و خدا باور است من از او طرفداری میکنم.قانونی جنگ سالار است من از او نفرت دارم
25 جون 2007, 01:43, توسط شاهین شریفی از مزار
واقعا سپنتا ادم شایسته سالار است نظری صاحب تشکر از مقاله قبلی واین مقاله با عرض ارادت.
25 جون 2007, 02:02, توسط غفور
کسانی که به سپنتا بد میگویند یا جنگ سالار است ویا جیره خوار انانه.
25 جون 2007, 02:08, توسط مسلم از یاسوج ایران
سپنتای قهرمان حمایتت میکنیم
25 جون 2007, 04:20, توسط فرزاد فرهمند
اقای نظری سلام مقاله تان علمی وسلیس و متین است اما من یک سوال دارم بگو چند سفیر از هزاره در خارج است؟ امیدوارم ازرده نشوی من به شما احترام دارم چون در اینده یکی از امید های مردم ما هستی
25 جون 2007, 04:40, توسط دانشجویان هزاره
جناب نظری ما شما را به عنوان یک روشنفکر ،نویسنده صاحب نام و فعال سیاسی و فرهنگی دوست داریم و در صحنه های مختلف حمایت میکنیم اما در اینکه حق هزاره در وزارت خارجه غصب شده ایمان داریم از عبدالله ما گله نداشتیم چون او نه سواد داشت ونه اعتقاد به روند دموکراتیک اما سپنتا چرا؟ ما مدیر وسفیر نداریم این توهین است به مابه همین دلیل هزاره ها به سپنتادر پارلمان مخالفت کردند واقای محقق با قانونی هم صدا شد. امیدوارم در این باره تو ضیح دهید . جمعی از دانشجویان هزار ه مقیم ایران.
25 جون 2007, 09:50, توسط هزاره
دانشجویان محترم فکر اینده را بکنید من هم هزاره ام تا جان دارم از سپنتا حمایت میکنم او انسان عادل است بروید مقاله را از نو بخوانید کدام ضرر سپنتا صاحب به هزاره رسیده است . گپ حکومت ایران را گوش نکنید.عاقل شوید .سپنتا نور چشم ماست.
25 جون 2007, 09:54, توسط عده ی از محصلین هزاره مقیم در کابل
ما محصلین نیز از سپنتا حمایت میکنیم.
25 جون 2007, 23:37, توسط چمن علی از کویته پاکستان
قوما سپنتا بخشی از مو از همه بهتر استه چیز که بیدار نمو شید شومو دانشجویا ره موگوم
سپنتا زنده باد
قانونی مرده باد
25 جون 2007, 04:27, توسط اسدلله فرهادی
من فکرمیکنم که این مقاله رایاخود سپنتا نوشته ویاداوود مرادیان و یاکدام دلق دیگرش سپنتا یک الگوی ناموفق ویا دقیق ترگفته شود بی کفایل ترین وزیر درتاریخ وزارت خارجه افغانستان است علاوتأ او شخص خود خواه، قدرت طلب که باسخنان غیر دپلوماتیک خویش همیشه برای خود دشمن میآفریند. او بعوض مدیریت استخدام، مدیر کادروپرسونل ، رئیس اداری ومعین اداری کارمیکند اوتمام مقرری ها راازآن خود سخته وکسی حق پیشنهاد کردن راهم ندارد او به تمام شعبات وزارت هدایت داد ه که پیشنهاد تقرروانکاک وتقررو انفکاک از صلاحیت شخص وزیر یعنی خودش است به همین منظور سیل بیسوادان دروزارت ودرسفارتخانه ها روبه افزایش است.او طی مدت کارش کدام دستآورد خاص ندارد چند نفرسفیر رااز سفارتخانه ها دست آورد نیست
25 جون 2007, 04:51, توسط کابلی
فرهادی جان خیلی نامردی.وزارت خارجه فعال ترین وزارت است و کشور های همسایه به شدت از وزارت خارجه ما میترسد.این بزرگترین افتخار افغانستان است.بهترین افراد با سواد در وزارت خارجه جمع اند.یک اندازه مرد باش .حتما از شورای چپاولگر نظار هستی ؟
25 جون 2007, 04:57, توسط شاهد
حتما اسدالله فرهادی از شورای نظار است از بی ادبی و تهمت زدن او معلوم است .مرگگ بر شورای نظار
25 جون 2007, 05:19, توسط امین
یک ادم قدرت طلب و بیکاره است چی کده و همچنان یک گپ دیگر فکر من شد به مجرد که این مقاله درین سایت به نشر رسید 4 و یا 5 یظر همزمان نیز آمد البته به نام های مختلف.و چون هم آقای نظری و هم آقای اسپنتا در مقاله اول به قدر کافی بی آب شدند درین مقاله خواستند توسط جهل کاری مردم را بازی بتن.جالب است.
25 جون 2007, 08:55, توسط یوسف از هرات
امین جان معلوم شد که از افراد شورای نظاری به همین جهت ذهن خراب وتو طئه امیز داری مواظب باش سر خودت شک نکنی .دوکتور سپنتا نیاز به جهل کاری ندارد دنیا به دانش وادب و شرف او باور دارد.او جایزه دموکراسی را ازیو نسکو بدست اورده است سال ها در المان استاد دا نشگاه بوده است.کشورهای منطقه به او فخر میکند.چرا خواب هستی؟
25 جون 2007, 06:43, توسط فرهادی
برادرویا خواهرمحترم یا محترمه کابلی وشاهد: من به شورای نظار وداکتر عبدالله هیچنوع رابطه نداشتم وندارم من فکر میکنم که عرف ادب راارا نموده وبه کیس توهین هم نکرده ام من مانند شما نظر خودراداده ام آقای شپنتا از جمله اشخاصی است درکابینه کرزی که توسط روسنفران مورد ضربه قرار گرفته اند من خود ایشان رانمیشناسم من صرفأ اعمال وکردار غیر قانونی ،خود سرانه وغیر منظقی ایشانرا انتقاد کرده ام او واقعأ یک سیاستمدار نیست درست است که او استاد بوده ولی یک سیاست مدادر موفق از آب نبرامد من نفهمیم که کدام همسایه وبه چه شکل ازوزارت خارجه هراس داردحامیان آقای سپنتا معلوم است که کیهااند بااحترام
25 جون 2007, 09:05, توسط رضا از سر پل
اقای فرهادی وقتی دوکتور سپنتا را نمی شناسی بیجا قضاوت نکن قبل از شناخت قضاوت کردن نشان ابلهی است.کلی گویی نکن بگو که کدام سیاست اقای سپنتا اشتباه بوده هوایی گپ نزن .
25 جون 2007, 09:13, توسط کریمی هزاره از المان
هرکس سپنتا را انکار کند وبا او به ستیز برخیزد،فاشیست است.
25 جون 2007, 10:02, توسط ميانجی
برادران عزيز!
این زنده باد و مرده باد ما وشما به اين و یا آن شخص چه فايده دارد. اکر همين سپنتا را کل افغانستان خوش داشته باشد، ولی امريکا و اروپا وی را نخواهد، ما افغانها هيچ چیزی کرده نمی توانيم.
ديديد که پارلما ن افغانستان مطابق قوانين مروج که زير نظر خود اروپايان و امریکا يان ساخته شده ، وزير خارجه و وزير مهاجرین را يک جا از وظيفه سبکدوش ساختند، مکر يکی از وظيفه برکنار و امر مکرر تقرر ديکری را وزير خارجه آلمان صادر نمود. آین است يک بام و دو هوا.
وقتيکه رئيس جمهور ما کرزی خان صلاحيت نداشته باشد، وزير خارجه ما چه صلاحيت خواهد داشت؟
خود کرزی پاسپورت تابعيت امريکا را دارد و سپنتا تابعيت جرمنی را و ديکر وزيران هم نمايندکان سازمانها و دولتهای ديکر. در حقيقت اتباع امريکا و آلمان و سایر خارجيها امور کشور ما را در دست دارند؟ آین خارجيها ست که فرمان ميرانند و يکی در مقابل ديکر زور آزمايی میکند.
کسانيکه به سپنتا مقاله مينویسد، هم پول ميکيرد و به عبدالله همچنان. ما وشما ناحق سر خود را به در مياوريم و به غلط فکر ميکنيم که اين يکی نماينده پشتون ها و آن دیکری نماينده تاجک ها است.
اکر مردی پيدا شد که سياست خارجی معقول را به پيش برده توانست ، در وطن آرامی و امنيت برقرار شد، منفعت او برای همه اتباع افغانستان ميرسد. حالا بی تفاوت است که خودش پشتون، تاجک، هزاره و يا از قوم و قبيل ديکر است.
ما چه بر سر یک ديکر خود بکوبيم، در صورتيکه هيچ نوع تاثير در تصميم کيری امريکا و اروپا نداشته باشيم؟ در شرايط کنونی اکر امريکا و اروپا بخواهند، ميتوانند وزير مخلوع را سالها در وزارت نکهداری کنند، ما و شما چه کرده ميتوانيم؟
چرا جنک و جنجال بيهوده را بين خود اضافه کنيم؟ آيا به جز ازين ديکر جنجال های ما کم است؟
بکذاريد که نظری ها برای سپنتا ها بنويسند و افرادی ديکر برای ديکران و ازين طريق اهداف شخصی خويش را برآورده بسازند، به ما چه؟
ما بايد مشکل اساسی کشور خويش را شناخته و برای آن راه حل های مناسب دريابيم.
25 جون 2007, 09:38, توسط کامله
اقا ی سپنتا واقعا مخالف بی عدالتی ونا برا بری است.سخن نگارنده مقاله در باره حق زن را قبول می کنم.
25 جون 2007, 10:02
به اطلاع دوستان رسانیده می شود که تمام پیامهایی که به نامهای زنانه در حمایت از اسپنتا در اینجا آورده شده است کار دفتر وزیر صاحب است. در دفتر وی، چند نفر آدم بیکار و بد اخلاق هستند که این روزها کارشان تبلیغ برای وزیر مخلوع است. آنها می گویند که باید حد اکثر ایستادگی را برای حفظ وزارت نمایند. همهء این تبلیغاتها زیر نظر مشاور وزیر خارجه آقای مرادیان اداره می شود.
من معلومات موثق دارم.
پیامهای کوتاه و بی دلیل از سر بی حوصلگی و بی سوادی همین جمع کوچک است.
وحیدالله وارسته
کابل
25 جون 2007, 10:29, توسط ناجیه
وحید الله خا ن مرد باش چرا دروغ میگویی؟ تحمل شخصیت عالی وزیر لایق را نداری او هزاران طرفدار دارد تظاهرات هرات را فراموش کردی؟ اعلامیه ها و مصاحبه ها را از یاد بردی؟ شرمت باد.
25 جون 2007, 22:57, توسط فاطمه - کابل و حسن از کارته سخی
وحیدالله نامرد وبی انصاف ودروغگو چرا دروغ وتهمت مینویسی وچهره مر ادیان صاحب را خراب میکنی ما گپ های مرادیان را دربی بی سی و چینل های تلویز یون ها شنیده ایم .او یک دانشمند است ما به او فخر میکنیم.او در خارج درس خوانده حالی امده که به وطن خدمت کنه چرا تنگ نظری میکنی .نا لایق به دوکتور مرادیان دشنام مده که خدا تو ره میشر مانه برو مکتب درس بخوان که ادم شوی.
25 جون 2007, 10:36, توسط محسن
ماافغان ها بی عقلیم این مقاله که کسی را دشنام نداده چرا جنگ می کنیم.
25 جون 2007, 11:12, توسط فریده از کابل
اگر وضعیت وزارت خارجه به همین صورت پیش برود انشائالله در اینده افغانستان کامیاب میشود سپنتا به حق زن احترام دارد اما مخالفین سپنتا مخالف زنها استند .
25 جون 2007, 13:36, توسط راحله از کابل
اگر همه مثل سپنتا صاحب به خانم ها توجه کند کم کم فرهنگ مرد سالاری ضعیف میشود.خانم افغان فقیر و مسکین است.
25 جون 2007, 13:46, توسط لطیفه -بلجیم
خانم ها خوب تر از مرد ها می توانند دیپلومات باشند.در اروپا پا به پای مردها کار میکنند. من با نظر نظری صاحب و وزیر صاحب موافقم.
25 جون 2007, 14:27, توسط brader
The parlaiment canceled Mr. Sapanta not for reason that he maybe agree equal right for women and men. All persons concerned and involved about it, who Mr, Sapanta chose a few clerks in foreign ministry !? It is not the matter
You must know first ,why the parliament canceled Mr.Sapanta than can you write some readable matter
Mr.Latif Nazari did not write in this article a new matter ! Just wrote that Mr.Sapanta is not enemy of women
25 جون 2007, 22:07, توسط زرمینه
اقای" برادر" لطیف نظری موضوع کاملا نو و مهم را توشته ما از دیپلومات های زن اصلا خبر نداشتیم نظری صاحب گفته که چند نفر ده خارج و چند نفر ده کابل و ولایت کار میکنه اقای برادر تو اگر افغان استی به فارسی بنویس نه به انگلیسی ای بی غیرت.
25 جون 2007, 22:25, توسط سارا
زرمینه جان راست میگه مه موافقم.
25 جون 2007, 22:33, توسط احمداز کانادا
اقای دوکتور سپنتا و جناب نظری به کارهای تان ادامه دهید مردم یار ویاور شماست .قانونی خود فروخته روس و ایران است مردم افغانستان میدانداو یک ادم کش خاین است .
25 جون 2007, 22:44, توسط مرتضی از شهر قم
نظری جان دمت گرم با مقاله زیبا و دل انگیزت خواب از چشمان مخالفین اقای سپنتا ربوده ای. من تو را دوست دارم چون ادم با احساس هستی.بگذار یه حر ف بگم به قانونی بگید از سپنتا عصبانی باش واز این عصبانیت خود بمیر. ببخشید اگر نتو نستم با لهجه دری بنویسم.من در ایران به دنیا اومده ام .خدا نگهدار.
26 جون 2007, 01:42, توسط نجیبالله
دوستان سلام بحث بسیار داغی در این مقاله صورت گرفته اما یک اشتباه هم انجام شده یعنی اصل مطلب که اصلاحات وزارت خارجه در باره زنان دیپلومات باشد فراموش شده در این باره نظر بدهید درضمن نظر باید کوتاه و با معنا باشد.
26 جون 2007, 01:54, توسط محمدیونس از سعودی
آفرین نجیب جان راست گفتی بیاییم سر مقاله وپاراگرافهای ان گپ بزنیم
26 جون 2007, 02:12, توسط زینب،سمیه،حمیرا،پرستو دانشجویان لیسانس از ایران
هموطنان عزیز سلام این مقاله راسه بارخواندیم جالب وامیدوار کننده است.قبلا در سایت ها خوانده بودیم که مهاجرین بهانه است انگیزه پارلمان سیاسی بوده حالا فهمیدیم که این سخن درست بوده است.وزیر خارجه ما انسان شریف وبا کلاس است.
26 جون 2007, 02:48, توسط س ن از المان
بلی آقای همایون خودش فعلا" بحیث اجیر در یکی از نمایندکی ها کار میکند تلاش دارد که رسمی شود مدت ها است که فامیل خودرا را غرب روان کرده وخودش مصروف عیاشی است به پول مردم رندگی میکند میگویند که دستم در آلو نمیرد آلو ترش است
26 جون 2007, 02:57, توسط ن م از مسکو
بلی همایون خودش یک اجیر استدر یکی از نمایندگی ها که مدت چندین سال است که فامیل خودرا غرب روان کرده وخودش مصروف عیاشی میباشد میگویند که دستم در آلو نمیرسی آلو ترش است چندین بار خواسته که کارمند رسمی شود درین ورارت قبول نشده مجبور است که چتییات بگوید
26 جون 2007, 04:38, توسط صبورخان از هالند
برادر خوب شد که چهره این نمک نشناس و خاین را افشا کردی . همایون بی ادب هم در نمایندهگی کار میکنی و هم به داکتر سپنتا اهانت میکنی .حتما بی لیاقت هستی که تا حالا بالا نرفته ای .به جای چتیات گویی برو درس بخوان و کتاب بخوان تا ادم سالم شوی.
26 جون 2007, 06:58, توسط مصطفی
یونس جان خوب است اما مقاله که کلگیش حق است جای گپ نداره. خداره شکر که از خانواده یونس قانونی نیستی.
26 جون 2007, 04:46, توسط احمد از ولایت غزنی
کسی که از جنگ سالا ران وجنایت کاران جنگی دفاع کند شریک جرم آنها است.این امین وهمایون طرفدار جنایتکاران است.
26 جون 2007, 06:50, توسط ایمل قانع
راست گفتی احمد جان دکتر سپنتا منتقد جنگسالاران است.مه هم همینطور.
26 جون 2007, 07:22, توسط محمد عمر
خو جان بیادر خی خانم ها دیپلومات میشه خوب است.اما حجاب خود ره خراب نکنند. مثل خارجی ها با شورت از خانه بیرون نیایند.
26 جون 2007, 07:28, توسط شاکری
برادر با ملاعمر ارتباط نداری؟.عمر جان به خانم افغان تو هین نکن.
26 جون 2007, 09:09, توسط روحانی
زن افغان نجابت دارد .هرجا باشد فرهنگ وسنت خود را حفظ می کنند .کاردر بیرون از خانه از نظر اسلام هیچ منعی ندارد .
26 جون 2007, 09:20
به اطلاع دوستان رسانیده می شود که تمام پیامهایی که به نامهای زنانه در حمایت از اسپنتا در اینجا آورده شده است کار دفتر وزیر صاحب است. در دفتر وی، چند نفر آدم بیکار و بد اخلاق هستند که این روزها کارشان تبلیغ برای وزیر مخلوع است. آنها می گویند که باید حد اکثر ایستادگی را برای حفظ وزارت نمایند. همهء این تبلیغاتها زیر نظر مشاور وزیر خارجه آقای مرادیان اداره می شود. من معلومات موثق دارم.
پیامهای کوتاه و بی دلیل از سر بی حوصلگی و بی سوادی همین جمع کوچک است.
وحیدالله وارسته کابل
26 جون 2007, 09:22, توسط فایزه از لندن
اقای روحانی درست میگوید.
26 جون 2007, 09:30, توسط غوث
به اطلاع دوستان رسانیده میشود که اقای وحیدالله را به شفاخانه امراض روانی منتقل نما یند این شخص دچار بیماری روانی است ممکن است یک روز سر فامیل خود شک کند وکار به جای باریک کشیده شود.
26 جون 2007, 11:37, توسط قدسيه از تايمنى کابل
فايزه جان تشريف ببر پهلوى ملا عمر و بن لادن ، مثل اين که باانگليسها و تونى بلير نا راحتى پيدا نموده ايد ؟ سالم وتندرست باشيد
26 جون 2007, 12:33, توسط محمد
دوستان عفت قلم را حفظ کنید
26 جون 2007, 12:40, توسط تمنا
قدسیه جان منظور تان فهمیده نشد که طرفدار کار خانم ها در بیرون منزل هستی یا مخالف ان؟
26 جون 2007, 13:07, توسط راضیه از کشور اتریش
خانم ها مثل مردها حق کار و اشتغال دارد هم اسلام میگوید وهم عقل ما باید اسلام را صحیح بشناسیم نه مثل طالب
26 جون 2007, 15:10, توسط شقایق
نام خدا راضیه جان.
27 جون 2007, 12:20, توسط قدسيه از تايمنى - کابل
با درود وتمنا سعادت بر تمنا عزيز!
منظور من خانم فايزه از لندن بودند، با اينکه ايشان در لندن زنده هستند اما با چشم و گوش بسته در هواى روحانى و روحانيون زنده گى طالبانى پر از عقده و تنگ نظرى بسر ميبرند .
در حاليکه زن بخصوص زن افغان که نيمى از پيکر جامعه است و همه با مادر بودنش ، خواهر بودنش و زن بودنش که تکميل کننده خانواده است افتخار داريم ، پس با يد در راه آزادى و اعاده حق يک زن که همنا اشتراگ بدون قيد وشرط و مشورت در تمام امور زنده گى چه خانه و چه بيرون خانه و جامعه است، بايد مبارزه کرد. وبايد چنان سليى محکم آزادى بر دهن اين روحانيت کثيف وموذى زد که آنچه کثافت کنان آمده اند بايد نيشغار کنان برگردند.
به اميد رهايى همه زنان افغان از يوغ خادى-جهادى و روحانيت
وسخنم را با تمنا عزيز و بر تمنايى همبستگى زنان افغان پايان ميدهم.قربانت (قدسيه از تايمنى - کابل )
27 جون 2007, 14:56, توسط آرزو از فرانسه
قدسیه جان قند سلام واقعا زن نیمی از پیکر جامعه هست.دنیای پیشرفته به زن احترام دارداسلام اصیل هم حق زن را به رسمیت شناخته اما این مولوی های نادان اسلام را نمی فهمند اینها مایه ننگ اسلام هستند.علت عقب مانده گی ما همین ها هستند.این ها زن را نصف مرد و ناقص العقل میداند.زن افغان حق دارد در بیرون خانه از جمله وزارت خارجه کار کند این حق شان است.شما این مقاله را بخوانید که نظری صاحب گفته تابرداشت های غلط دینی اصلاح نشود روحیه زن افغان متعالی نخواهد شد.این مولوی ها برداشت شان از دین غلط است .مشکل اصلی همین ها است .از اقای نظری قدردانی میکنیم که دید روشنگرانه در باره خواهران خود دارد.قدسیه جان در پناه خدا باشی .خدا حافظ.
26 جون 2007, 15:37, توسط گلالی
در باره حق زن میشه که مولوی های ما به مردم روشنی پرتند که مرد ها با زن خود درست رفتار کنه و اجازه کار ده بیرون را بتن.
26 جون 2007, 15:45, توسط وجیهه
گلالی جان مه هم همی نظر ره دارم .گل گفتی.
26 جون 2007, 23:06, توسط حق پرست
دوستان سلام من این مقاله ومقاله قبلی اقای نظری را با دقت خواندم وقتی به نکته های آن دقت کردم صد بار به جناب دکتر سپنتا احسنت گفتم از نظر من جناب سپنتاهمان طور که اقای نظری گفته لایق ترین وزیر است .دوستان به حق تن دهید هرچند برای عده ای تلخ است موفق باشید.
27 جون 2007, 02:46, توسط مینا
وضعیت زنان باوجود این پارلمان که همه جنگسالارها استند بدتر خواهد شد اببینید که با ملالی چکار میکنند.
27 جون 2007, 06:46, توسط صبرینا
ملالی جویا یک قهرمان است .
27 جون 2007, 07:05, توسط رحمن
خانم ها از ازادی بیان سوئ استفاده نکنید از ملالی هم حمایت نکنید .او دیگر کار ندارد فقط جنجال خلق میکنه وبس.والسلام
27 جون 2007, 09:18, توسط فریده از کابل
رحمن جان ملالی جویا یک قهرمان است تمام جنگسالاران را به لرزه اورده او صدای ازادی خواهی زن افغان است دوکتور سپنتا هم روشنفکر است که زنان را دیپلومات روان میکند. زنده باد ملالی جویا.
27 جون 2007, 09:39, توسط فراهی
خو گپ سر ملالی جان جویا آمد این شیر زن افغان دشمن جنایت کاران وادم کشان است.مردم فراه از این شیر زن با تمام هستی خود حمایه میکنه قانونی پلید بداند که با تعلیق عضویت ملالی صدای اوره خاموش نمی تانه اودر قلب ما جای داره از سپنتا صاحب هم تشکر که خانمها را دیپلو مات می سازه این طور چیز هاره نوشته کنید که ما خبر شویم که چقدر زن در وزارت خارجه کار میکنه مردم چندان خبر نداره .
27 جون 2007, 12:08, توسط ناشناس
آقای نظری تاکی از سپنتا حمایت میکنی؟ یکدفعه از سیاست کثرت گرایی وشاهکارهای وی مینویسی واورا لایق ترین وزیر برای افکار عمومی معرفی میکنی در مقاله دیگر اورا پدر سیاست واقع گرایی دانسته ی واز توانایی های وی یاد کرده ی دو مقاله اخیر شما در باره اصلاحات سپنتا در وزارت خارجه است. اورا الگوی اصلاحات در تاریخ معرفی میکنی . رندی شما آدم را به یاد کهنه کاران دیپلومات امریکا می اندازد .من تا حدودی با شما همنظر م اما به نظرم می خواهی سپنتا را بیش از انچه است برای مردم و تاریخ معرفی کنی .این کار با ادعای روشنفکری شما به عنوان یک نویسنده توانمد در تضاد است.امان از این رندی یک روشنفکر دینی.
27 جون 2007, 13:16, توسط دشمن فا شیسم
جای بسی دریغ است که فر هنگ بت تراشی و بت پرستی از سر ما دست بر نمیدارد. اسپنتا بدون شک یک روشنفکر است ولی یک قدیس نیست که برای او مرده باد وزنده باد بگوییم. او بر تری ها و ضعفهای خودرا دارد مانند هر ادم روشنفکر دیگر . ایا روشنفکر از اسمان نازل شده است؟ بیایید با هر پدیده وهر ادم مطرح با نگرش نقا دانه بر خورد نماییم نه اینکه از روی عواطف قومی/ گروهی یا از سر لج و مخالفت . اگر اسپنتا یک روشنفکر قوی میبود با اینهمه جار وجنجال به کرسی وزارت نمی چسپید و ان را به لقای کرزی و امریکایی ها می بخشید و میرفت به همان شغل ابرومند استادی خوددر المان مصروف میشد . خد مت به انسان هر جا که با شد میتواند یک روشنفکر واقعی را ارضا کند. ولی فکر میکنید چی چیزی اسپنتا را دامنگیر شده است؟ به نظر من یااو اجازه ی تصمیم گیری ندارد یااینکه شهوت کرسی پرستی بر ماهیت روشنفکری اش غلبه کرده است.
27 جون 2007, 16:17, توسط مهناز مرسل - ایالات متحده
نظری صاحب برادر قند و نازنین مفاله شما در باره خا نم ها بی نهایت زیبا ومقبول است.پیداست که یک روشنفکر با احساس و دانا هستی.اما برادرما ناشناس بدان که نظری صاحب خلص گپ حق راگفته است .سپنتا صاحب یک وزیر لایق است.سیاست خارجی را درست هدایت کرده .مقاله اقای نظری تعریف وزیر نیست بلکه بیان حقیقت فراموش شده است.ازروی عواطف قومی هم نیست هرچه بیان کرده با سند و مدرک است.قصد کلان ساختن سپنتا را هم ندارد چرا که سپنتا صاحب به اندازه کافی کلان وبا شخصیت است.نظری جان برادر عزیز وپر ارزش منتظر نوشته بعدی تان هستیم تا بیشتر افکار عامه را بیدار بسازی.در پناه خدایت باشی جان خواهر.
29 جون 2007, 09:16, توسط زمان از یونان
از نظر من اقای نظری در این مقاله حرف حق را گفته است .این مقاله نه مبالغه در باره سپنتا است ونه نظری می خواهد از رندی سیاسی برای بالا بردن و کلان ساختن سپنتا استفاده کند.او در این مقاله نقش یک نویسنده آزاد وروشنفکر مستقل را بازی کرده وبی طرفانه اصلاحات وزارت خارجه را یادآوری کرده است.تمام گفته هایش بر اساس سند دقیق است.کسانی که می گوید تبلیغ سپنتا است دچار سوئ نیت است.این افراد یا تحمل شنیدن حرف حق را ندارد ویا ازسپنتا ناراحت است .
29 جون 2007, 09:51, توسط کریم غربت از ترکیه
انتقاد من سر کسی است که به نام دشمن فاشیست نوشته و گفته است که ما بت تراشی میکنیم. دوست عزیز چشم خودرا باز کن ببین که این مقاله کجایش بت تراشی است .چرا تحمل سخن حق را نداری؟ آیا سپنتا در وزارت خارجه اصلاحات نیاورده است؟ آیا به قشر فراموش شده زن توجه مخصوص نکرده است؟ لطفا اکر جواب داری به این سوالات پاسخ دهید.
29 جون 2007, 10:07, توسط شریف از دنمارک
آقای "دشمن فاشیست " بدان که داکتر سپنتا هم دشمن فاشیست است.
29 جون 2007, 13:26
Sapanta ahmagh sag karzai wa ahady ast
29 جون 2007, 22:16, توسط ابله شناس
جواب ابلهان خاموشی است.
30 جون 2007, 15:06, توسط دشمن فاشیسم
برادر عزیز !
اگر بدون بر افروختگی به پیام من دقیق شوی خواهی در یافت که روی سخنم نه بجانب سپنتا بلکه متوجه انعده پیامهای بوده که بدون ارایه استدلال به مرده باد وزنده باد پرداخته اند . حرف من اینست که مرز بین تایید جوانب مثبت یک کار یا یک شخصیت را با تقدیس و بت سازی رعایت نماییم وزبان ما نباید به تملق و اغراق گویی الوده شود . در مورد ارزیابی کار سپنتا باید بگویم که من یک سپنتا ویک ظاهر طنین را بر ده ها تن از جهادیون انحصار طلب و عقده ای و ضد روشنفکر ترجیح میدهم.
30 جون 2007, 15:08, توسط دشمن فاشیسم
تشکر از شما / شاد کام باشید !
1 جولای 2007, 11:37, توسط صادق
تشکر از آقای"دشمن فاشیست" واقعا سپنتا بر جهادیون وابسته به ایران و پاکستان و ضد تمدن انسانی و قاتل هزاران شهروند شریف کابلی برتری وشرف دارد. من نیز با شما موافقم که بعضی پیام ها دچار افراط و تفریط است. اما از نظری باید تشکر کنیم که دستاورد های یک روشنفکر را برای مردم باز گو میکند. تا مردم بداند که داکتر سپنتا در طول یک سال کار در وزارت چه کارهای بزرک انجام داده است.ما باید از روشنفکران خود ونویسنده گان مسئول که احساس ودرک دقیق از اوضاع کشور دارند تشکر کنیم.
2 جولای 2007, 15:49
Waghtekah Mujahiden jang mi kardand ,wa dar khoon ghootah mee khurdand - spenta kuja boud ? refighan shan mee guyend ka eshan khoud ra bayraye rayasat baldaye shahr aachen khoud ra candida namouda bodand ! in ast fargh mujahed ba sepanta
waghaty ka sepanta sag karzai bashad - wa karzai khodash goofta ast sag amrica ast - pas sepant sag -sag amrica ast
Agar amrica Hoqauq zan ra reyayet may konand ? sepanta ham reyayet khahad kard
1 جولای 2007, 11:54, توسط محجوبه
برا دران محترم چرا چشم دیدن وزیر روشنفکر را ندارید .او به طبقه اناث توجه دارد .همین مساله شما را ناراحت ساخته است.؟ شما تا کی می خواهید بالای زنان ستم باشد.سپنتا خانم ها را به سفارت روان میکنه کار عالی است.
6 جولای 2007, 13:14
mahjubah jan -shama nawashtah bala nawashtah khod ra agar may khandeed chaneen chezee nah mee nawashteed