صفحه نخست > حقوق بشر > آزادی بيان > جلال آباد: راه پيمايی در حمايت از آزادی پرويز کامبخش

جلال آباد: راه پيمايی در حمايت از آزادی پرويز کامبخش

درخواست سازمان عفو بين الملل برای رهايی پرويز کامبخش
سه شنبه 12 فبروری 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

تمام ترجمه هاى اين مقاله : [English] [فارسى]

همرسانی

بيش از 200 تن امروز در جلال آباد، مرکز ولايت ننگرهار، در حمايت از آزادی پرويز کامبخش دست به راهپيمايی زدند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، اين افراد با حمل پلاکاردهايی که شعارهايی برای رهايی پرويز کامبخش بر آن نوشته شده بود، تا مقابل دفتر سازمان ملل در شهر جلال آباد راهپيمايی کردند.

از سوی ديگر، سازمان عفو بين الملل نيز با ارسال درخواستی به کابل پرس? و برخی از روزنامه نگاران و نهادهای بين المللی، خواسته است که اعتراضات خود را برای رهايی پرويز کامبخش از زندان ادامه دهند. در اين درخواست، نسبت به وضعيت آزادی بيان و آزادی های مدنی ديگر اظهار نگرانی شده است.

تصاويری از راهپيمايی در جلال آباد برای رهايی پرويز کامبخش:

سنا عقب نشينی کرد!

يک منبع: حامد کرزی از رييس دادگاه عالی خواسته است برای آزادی پرويز راهی بيابد

31 ژانويه, نويسنده: کامران ميرهزار

اين خبر، خبر خوبی ست. سنا عقب نشينی کرد و انتشار بيانيه ی قبلی خود را به مشکلات فنی ربط داد.
مشرانو جرگه يا سنا با انتشار بيانيه ای اعلام کرده است که بيانيه ی قبلی سنا بدليل مشکل فنی بوده است و حکم اعدام پرويز کامبخش بايد از طريق مراجع قضايی پيگيری شود.

از سوی ديگر امروز يک راهپيمايی نيز در شهر کابل به حمايت از پرويز کامبخش برگزار شد که بيشتر زنان و دختران جوان در آن شرکت کرده بودند. اين خبر بسيار خبر خوبی ست و با اين اقدام در کنار اقدامات ديگر می توان اميدوار بود که پرويز کامبخش آزاد خواهد شد.

در همين حال يکی از منابع کابل پرس نيز که نخواست نامش فاش شود، گفت که حامد کرزی از رييس دادگاه عالی آقای عظيمی خواسته است که راه حلی برای آزادی پرويز بيابد. اين منبع که يکی از افراد نزديک به رييس جمهور افغانستان است گفت که به جبار ثابت لوی سارنوال کشورهم گفته شده است که به سارنوال ولايت بلخ که به رسانه ها و خبرنگاران تاخته بود، بگويد که ديگر چنين عکس العمل هايی از خود نشان ندهد. اين منبع افزود که حامد کرزی زير فشارهای داخلی و بين المللی قرار دارد و اظهار اميدواری کرد که پرويز آزاد شود.

از سوی ديگر برادر پرويز کامبخش نيز در کابل در تلاش برای انتقال دوسيه از بلخ به کابل است. او به کابل پرس گفت که دادگاه عالی ظاهرا با اين درخواست موافقت کرده و مراحل انتقال دوسيه از روز شنبه آغاز خواهد شد.


عکس ها: رويترز و آسوشيتد پرس

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • البته که اين خبر، خبر بسيار خوبی است. از طرف ديگر قابل پيش بينی هم بود که چنين شود، زيرا کرزی شديدأ زير فشار بين المللی قرار دارد و راه ديگری ندارد جز اينکه تا دير نشده است، برای اين افتضاح راه چاره يی بيابد.
    اما آنچه در اين ميان قابل تأسف است که چنين چيزی (زندانی کردن يک جوان به جرم خواندن مقاله های "ممنوع" و صدور حکم اعدام او طی يک پروسهء بدوی که شديدأ ناديده گرفتن قوانين قضايی و حقوق ابتدايی انسانی است) در افغانستان بدون داشتن عواقبی برای عاملين آن (يعنی حاکمان بلخ و محکمهء عصر حجر آن ولايت) اتفاق می افتد.
    آزادی پرويز کامبخش، به يقين يک دستاورد بزرگ است برای آزاد انديشان و هر کسی که با جنگسالاران کينه خو و قدرت طلب در مخالفت است. اما نبايد فراموش کرد که هدف اصلی ملايان عقب گرا و جنگ سالاران قدرت طلب را نبايد امکان کاميابی داد و آن هدف اين است که با نشان دادن آن چه که با پرويز انجام دادند، می خواهند پيام ترس، اختناق و سانسور را زير نام مذهب پراگنده سازند و اين خشونت آميز ترين شيوه مبارزه با تمدن و پيشرفت است. اين نوع خفه ساختن صدای آزادی کدام تفاوتی از شيوهء خلقی ها و پرچمی ها در زندان های پل چرخی ندارد.
    نخستين آرزوی ما آزادی هر چه زودتر کامبخش است. به اميد آن که روشنفکران ما پس از آن تمام نيروی شان را برای خنثی ساختن اهداف ملايان عقب گرا منسجم سازند. نگذاريم پرويز برای ما مثالی برای "عبرت" گرفتن و بنأ خاموشی گزينی شود، آن گونه که ملا ها می خواهند.
    آرزو می کنم سرگذشت پرويز که به هر تعبيری سرفرازی برای خود پرويز خواهد بود، برای آنانی که هنوز خواب اند و فکر می کنند که با عناصر قرون وسطايی می شود کنار آمد، به معنای يک بيداری برزگ باشد.
    برای کابل پرس? نيز کاميابی بيشتر در راه مبارزهء به حق شان آرزو می کنم.

    • لمیا جان سپاس. پرويز هنوز آزاد نشده است. تا زمانی که آزاد شود بايد همچنان به اعتراض ادامه دهيم. پس از آزادی پرويز نيز همانطوریکه گفتی بايد اين ملايان قرون وسطايی را سرجايشان نشاند که ديگر هر روز هوس تکفير کسی را نکنند. امنيت ملی هم که غير قانونی با خبرنگاران برخورد می کند مشکل ديگری ست که اميدوارم بتوانيم روی همين سايت کابل پرس? يک کمپاين گسترده برای دفاع از آزادی بيان در افغانستان ايجاد کنيم. شاد باشی

    • http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/story/2008/01/080131_s-kambakhsh-demo-pix.shtml

      گزارش بخش فارسی بی بی سی:

      تظاهرات علیه حکم اعدام یک روزنامه نگار در کابل

      این نخستین بار است که عده ای علیه حکم اعدام آقای کامبخش، تظاهرات می کنند
      حدود دوصد تن از مردم کابل، در اعتراض به صدور حکم اعدام یک روزنامه نگار افغان، دست به تظاهرات زدند.

      تظاهر کنندگان که بیشترشان زنان و دختران بودند، با سردادن شعارهایی، از پرویز کامبخش که به جرم تکثیر یک مقاله از روی اینترنت، محکوم به اعدام شده است، اعلام حمایت کردند.

      این راهپیمایی که از چهارراه شیرپور در مرکز شهر کابل آغاز شد، توسط حزب همبستگی افغانستان سازماندهی شده بود.

      شرکت کنندگان در این تظاهرات، با عبور از چند خیابان، در مقابل دفتر هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اجتماع کردند.

      به نظر شرکت کنندگان در این اجتماع، محاکمه این روزنامه نگار افغان، مخالف آزادی بیان است.

      بر روی یکی از پلاکاردهای تظاهرکنندگان نوشته شده بود "حکم اعدام پرویز کامبخش، آخرین میخ بر تابوت آزادی بیان است".

      سید پرویز کامبخش، دانشجوی رشته روزنامه نگاری دانشگاه بلخ که برای یک نشریه محلی نیز کار می کرد، سه ماه پیش، به جرم آنچه "تکثیر مطالب کفرآمیز" از روی اینترنت خوانده شده، بازداشت شده.

      دادگاه ابتدایی ولایت بلخ، هفته پیش (3 دلو / بهمن) به همین اتهام، آقای کامبخش را به اعدام محکوم کرد.

      این حکم، اعتراض های متعددی را در داخل و خارج افغانستان، از جمله از سوی دفتر سازمان ملل متحد در کابل، به دنبال داشت.

      اما این نخستین بار است که عده ای در حمایت از آقای کامبخش، دست به تظاهرات می زنند.

      ’اشتباه فنی’ سنای افغانستان

      این تظاهرات در حالی برگزار شد که مجلس سنای افغانستان، با صدور اطلاعیه ای، موضع قبلی خود در حمایت از حکم اعدام روزنامه نگار افغان را پس گرفت.

      دو روز پیش (سه شنبه 9 دلو / بهمن)، اطلاعیه ای از سوی رئیس مجلس سنا (مشرانو جرگه) افغانستان منتشر شد که در آن، از صدور حکم اعدام برای سید پرویز کامبخش، روزنامه نگار در ولایت بلخ، به اتهام "تکثیر مطالب کفرآمیز"، حمایت شده بود.

      اکنون، منشی (دبیر) این مجلس می گوید "تایید اعدام آقای کامبخش از سوی سنا، اشتباه فنی بوده است".

      امین الدین مظفری می گوید: در مورد "تکثیر مطلب ضد اسلامی" از یک سایت اینترنتی ایرانی توسط آقای کامبخش، موضع مجلس سنا، ضرورت پیگیری اینگونه وقایع توسط محاکم قضایی است.

      ’محاکمه عادلانه’

      اطلاعیه قبلی، با امضای رئیس سنای افغانستان منتشر شده بود
      این مقام سنای افغانستان، در اطلاعیه ای که در اختیار رسانه ها قرار گرفته، تاکید می کند که با توجه به استقلال قوه قضائیه افغانستان، صدور حکم، وظیفه دادگاه است.

      به گفته آقای مظفری، مجلس سنای افغانستان همچنین به حقوق متهم، از جمله حق داشتن وکیل مدافع و تقاضای استیناف، احترام می گذارد.

      با وجود اینکه اطلاعیه قبلی سنای افغانستان، با امضای رئیس این مجلس منتشر شده بود، امین الله مظفری آن را اشتباه فنی می خواند و از رسانه ها می خواهد موضع سنا و تاکید آن بر "محاکمه عادلانه و قانونی" پرویز کامبخش را، بازتاب دهند.

      منشی مجلس سنای افغانستان در مورد ماهیت آنچه اشتباه فنی خوانده شده و امضای رئیس مجلس سنا در پای اطلاعیه قبلی، توضیحی نداده است.

    • تظاهراتى به حمايت از کام بخش راه اندازى گرديد

      آژانس خبرى پژواک،١١ دلو

      گزارشگر حبيب الرحمن ابراهيمى

      تظاهرات صلح آميز درحمايت ازجوانى که به اتهام توهين مقدسات اسلامى دربلخ به اعدام محکوم شده است، از جانب حزب همبستگى افغانستان، امروز در شهر کابل براه انداخته شد.

      اين تظاهرات تقريباً دوساعته که درحدود صدتن در آن اشتراک داشتند، صبح ١١ دلو آغاز شد.

      تظاهرکننده گان که تعداد بيشتر آنها را دختران واطفال تشکيل مى داد، فيصله محکمه ابتدائيه بلخ وجريان محا کمه را غير عادلانه خواندند.

      تظاهر کننده گان شعار هاى (آزادى کام بخش را مى خواهيم) ،(مرگ بر بنياد پرستى)، (زنده باد ديموکراسى) را سر مى دادند.

      محمد آصف يک تن از اشتراک کننده گان جوان اين مظاهره به آژانس خبرى پژواک گفت که فيصله محکمه در مورد پرويز کامبخش، غير عادلانه است .

      به گفته وى، محاکمه نويسنده متهم پرويز کامبخش مخفى بود و موصوف وکيل مدافع نداشت .

      يک تن ديگر ازاشتراک کننده گان اين تظاهرات ،بنام سميرا گفت که حکومت بجاى کامبخش بايد جنايتکاران جنگى را محاکمه نمايد.

      در ختم تظاهرات قطعنامه اى از جانب حزب همبستگى نيز، صادر گرديد.

      دراين قطعنامه يک صفحه اى، فيصله محکمه در مورد کامبخش ، عمل خلاف آزادى بيان،ديموکراسى وحقوق بشرخوانده شده است.

      قطعنامه افزوده است : (( اگر تقاضا اين باشد که با افراد ضد دين، حساب تصفيه گردد، چرا با کسانى حساب صورت نمى گيرد که تحت پرچم اسلام ،بر پيشانى ها ميخ مى کوفتند، افراد را زنده در کانتينر ها بريان مى کردند، سينه ها را مى بريدند، وجنايات نا بخشودنى چون تجاوز بر ناموس مردم را انجام مى دادند. ))

      اين قطعنامه حکم صادر شده در مورد کام بخش را بى عدالتى خوانده و از همه ارگانهاى مربوط تقاضا نموده تا در عکس العمل به اين حُکم بپا خيزند.

      کام بخش محصل سال سوم پوهنځى ژورناليزم پوهنتون بلخ وهمچنان خبر نگار روزنامه جهان نو بود.

      وى تقريباً سه ماه قبل، از جانب امنيت ملى به اين اتهام گرفتار گرديد که گويا از يک سايت انترنتى مقاله ضد اسلام را کاپى نموده ، بعد چند جمله از خود در آن افزوده وآنرا چاپ نموده است.

      هفته گذشته يک محکمه ابتدائيه در بلخ عليه موصوف حُکم اشد مجازات ( اعدام) را صادرکرد.

      گرچه اين حُکم از جانب بعضى علما مورد تائيد قرار گرفت، ولى عدۀ ديگر ى باز عليه آن ايستادند وآنرا غير عادلانه خواندند.

      پرويز کامبخش، دو محکمه ديگر را نيز پيش رو داردو حکم اخير را آنها صادر مى کنند.

    • تظاهرات براي رهايي کامبخش ومتهم کردن مقامات بلخ به فشارآوردن بالاي محکمه

      دکتر مسعود متين سخنگوي حزب همبستگي افغانستان" جنگ سالاران ومتهمين به جنايات جنگي" را دشمنان اصلي آزادي بيان درافغانستان خوانده است.حزب همبستگي افغانستان که تظاهرات را امروزدرکابل براي دفاع ازپرويزکامبخش خبرنگارمحکوم به اعدام راه انداخته بود ازآقاي حامد کرزي خواسته است ازحقوق مسلم شهروندان اين کشورجداً پشتيباني نمايد.

      دراين تظاهرات که دست کم دوصد تن ازباشندگان شهرکابل درآن شرکت نموده بودند" توطئه هاي گروههاي افراطي عليه آزادي بيان " محکوم گرديد. آقاي مسعود متين طي گفتگويي ويژه با صداي آلمان ، مسوولين ولايت ودستگاه قضايي ولايت بلخ را متهم به تخطي ازقوانين رايج دراين کشورنمود. اودر رابطه با قضيه پرويزکامبخش که به اتهام پخش مطالب ضداسلامي ازطرف يک دادگاه ابتدايي درمزارشريف محکوم به مرگ گرديده است، گفت: مقامات مسوول اين ولايت بخاطرتحت فشارقراردادن برادرآقاي کامبخش دست به "چنين توطئه" زده اند.

      بنابراستدلال آقاي متين برادرآقاي کامبخش که خود نيزخبرنگارمي باشد درزمينه جنايات تفنگداران وزورگويان تحقيق مي نموده است واودراين رابطه به خبرگزاري هاي بين المللي گزارش مي داده است. آقاي متين با ذکرنام "عطامحمدنور" والي ولايت بلخ اورا متهم نمود که ترس ازگزارش هاي برادرآقاي کامبخش داشته وخواسته است تابازنداني نمودن يک عضوخانواده او، وي را تحت فشارقراربدهد.

      سخنگوي حزب همبستگي افغانستان ضمن اين که برگزاري محکمه پرويزکامبخش را که به طوري مخفي وبدون حضوروکلاي مدافع برگزارگرديده بود، خلاف موازين حقوقي افغانستان خوانده است گفته است که دستگاه قضايي بلخ بنابرخواست والي اين ولايت عمل کرده است.

      پرويزکامبخش جوان 20 ودانشجوي سال سوم دانشکده ژورناليزم دردانشگاه بلخ مي باشد که هشت روزپيش حکم اعدامش ازسوي محکمه ابتدايي مزارشريف اعلام گرديد.

      سازمان هاي حقوق بشرومحافل روشنفکري افغانستان حکم اعدام کامبخش را درداخل وخارج ، محکوم نموده اند.

      مشرانوجرگه (سنا) افغانستان يک روزپس از آن که طي اعلاميه اي پشتيباني خودرا ازحکم محکمه مزارشريف اعلام نموده بود، امروز اعلام نموده است که اين اعلاميه اشتباهاً بيرون داده شده ومشرانوجرگه دراين رابطه خواهان "محاکمه عادلانه وقانوني" پرويزکامبخش مي باشد. البته قابل يادآوريست که مقامات ولايت بلخ تا به حال با اتهامات آقاي متين پاسخ نداده اند.

    • دهها تن در شرق افغانستان، با برگزاری تظاهراتی، خواهان رهایی روزنامه نگار محکوم به اعدام شدند و محاکمه او را ناعادلانه خواندند.
      تظاهر کنندگان که در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار افغانستان تجمع کرده بودند، از مقامات دولتی خواستند تا هرچه زودتر، سید پرویز کامبخش، روزنامه نگار افغان را آزاد کنند.

      آقای کامبخش، ماه گذشته به اتهام آنچه تکثیر مطالب کفر آمیز خوانده شده، در دادگاه ابتدایی بلخ به اعدام محکوم شد.

      این دانشجوی رشته روزنامه نگاری دانشگاه بلخ که برای یک نشریه محلی نیز کار می کند، چهار ماه پیش، پس از آنکه یک مقاله اینترنتی که اسلام را به زن ستیزی متهم کرده، در اختیار دوستانش قرار داد، توسط اداره امنیت ملی افغانستان بازداشت شد.

      این دومین بار است که تظاهراتی در حمایت از پرویز کامبخش در افغانستان برگزار می شود. در یازدهم ماه دلو (بهمن ماه)، حدود دوصد تن از زنان و مردان افغان، در برابر دفتر سازمان ملل متحد در کابل دست به تظاهرات زدند و به حکم اعدام آقای کامبخش اعتراض کردند.

      تظاهرات کنندگان در جلال آباد نیز، روز سه شنبه (23 دلو)، در مرکز شهر جلال آباد اجتماع کردند و شعارهایی در محکومیت محاکمه این روزنامه نگار سردادند.

      این معترضان، پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها، حکم اعدام پرویز کامبخش، ناعادلانه خوانده شده بود.

      عاشق الله عزیز، یک تن از تظاهرکنندگان، گفت پرویز کامبخش هیچ جرمی مرتکب نشده، بلکه فقط یک مقاله را از اینترنت پیاده (دانلود) کرده است.

      گفتنی است که تظاهرات حمایت از آقای کامبخش نیز، همانند تظاهرات مشابه در کابل، از سوی حزب همبستگی افغانستان راه اندازی شده بود.

      حکم اعدام آقای کامبخش، اگرچه از حمایت برخی روحانیون تندرو افغانستان برخوردار است، اما نگرانی ها و اعتراض های گسترده ای را در داخل و خارج کشور به دنبال داشته است.

      افزون بر شمار زیادی از دانشجویان و روزنامه نگاران افغان، گروه های مدافع حقوق بشر و سازمان ملل متحد نیز، علیه محاکمه و حکم اعدام پرویز کامبخش، واکنش نشان داده اند.

      آنها نگرانند که اینگونه برخوردها، ممکن است به افزایش فشار علیه روزنامه نگاران در افغانستان و تحدید آزادی هایی بینجامد که این کشور در هفت سال گذشته با کمک جامعه جهانی بدست آورده است.

      آنلاین : بخش فارسی بی بی سی - 12:21 گرينويچ - سه شنبه 12 فوريه 2008 - 23 بهمن 1386

  • این خبر بسیار خوشحال کننده بود ولی بسی بیشتر ناراحت کننده زیرا متاسفانه در کشور خویش ما شاهد این هستیم که هنوز دولت افغانستان و خصوصا سیستم قضایی افغانستان قادر نیست تا تصامیمی که بدون مغایرت با حقوق طبیعی انسانها باشد بگیرند.

  • مخاطبان این نظر کسانی هستند که مسلمان هستند و به دین اسلام، قرآن و احادیث نبوی معتقد هستند!
    رضای به کفر کفر است و رضای به گناه گناه است. این یک قاعدهء اصولی است. اگر کسی به کفر کسی راضی میشود و از آن حمایت میکند بدون شک کافر میشود و اگر کسی از گناه کسی راضی میشود و از آن دفاع میکند عین اینست که همان گناه را انجام داده است.
    بنا بر این اصل؛ قرار که ما اطلاع داریم این شخص نه تنها این مقاله را از یک سایت ماتریالست های ایرانی کاپی کرده است، بلکه قبل از آن هم با محصلین و هم صنفان خود به بحث و مجادله در بارهء قران و اسلام پرداخته است و قرآن را قبول ندارد.
    اگر موضوع از این قرار باشد کسانیکه از او دفاع میکنند، دلیل شان هر چه باشد خود کافر میشوند. و اگر چنین نباشد واین جوان ناشیانه چنین کاری را کرده باشد، باز هم گناه حساب میابد و دفاع از آن شریک بودن در گناه است.
    تا جایی که من میدانم قضیه از جایی دیگری آب میخورد:
    1ـ مؤسسات اسلام ستیز بعضی از این انسانها را در کشور های اسلامی که مردم آن نسبت به اسلام حساسیت خاص دارند تمویل میکنند تا چنین کار هایی را بکنند و در نتیجهء دفاع از آن و آزادی او این مرز های سرخ را میشکنند و دیگر حساسیت ها فرو کش میکند و زمینه را برای غیر مسلمان سازی نظام ها مهیا میسازد. این از برنامه های بسیار کهنه ماسونی هاست که بدست موساد، انتلجنت سرویس و سی آی إی اجراء میشود.
    2ـ در یک احتمال ضعیف وعدهء قبولی پناهندگی از جانب این مؤسسات مشبوه به این اشخاص آنها را فریب میدهد و به چنین اعمالی دست میزنند.
    3ـ بی اعتبار ساختن علمای دینی در جهان اسلام بخاطر تصرفات غیر آگانه ای بعضی از آنها و در برابر پول و وعده ها عقب نشینی کردن شان از گفته های شان ... نتیجه ای بسیار بدی دارد آن سیاه ساختن چهره اسلام در جامهء یک عدهء پول پرست بنام عالم.
    4ـ بعد آخری قضیه اینست که نظر به فلسفهء اسلام بخاطر سیاست و جلوگیری از فتنه های بیشتر یک حاکم مسلمان میتواند یک انسان را با این خطای که حتی به کفر هم نه انجامد اعدام کند. این امر آسانی نیست که از آن بسادگی گذشت و باید طبق دستورات فقه اسلامی به ان رسیدگی شود. اگر چنین نشود و کرزی صرف بخاطر فشار خارجی ها او را رها کند بزرگترین دلیل را به دست مخالفان میدهد و مردم در پهلوی آنها بخاطر کفری بودن این نظام قرار میگیرند و در نهایت به سرنوشت نظام کمونست ها و دیگران مواجه میشود. از ناحیه سیاست داخلی کرزی هم مصلحت در این است که این شخص بی ادب را اعدام کند. در میان مثلی است: با مردن پیر زنی جایی خراب نمیشود ولی اجل بد آموز میشود. اگر یک شخص بی ادب اعدام شود دیگران جرأت تعرض به قرآن و اسلام را نمی یابند ولی اگر رها شود دیگر چهره غلامی این نظام را بیشتر از پیش نمایان تر میسازد.

    • آقای که بنام امیدآزادی گفتاری را در رشته تحریر در آورده اید سلام . بنده تقریبآ با شما موافق هستم که فعلآ سخت جنگی سردی میان کمپ کفار وکمپ اسلام روان است . همچنان اینرا هم میدانم که حق زندگی کسی را گرفتن هم گناه بزرگ است . چرا چند سال قید را برایش فیصله نکردن .گیرم کسی به سنین جوانی از نهایت جهالت و خونگرمی کدام حرفی ناجایزی را به شان خدای بزرگ بزند آیا ضرورت به اعدام است یا به حرف ، نصیحت فهماندن وبه قناعتش پرداخته شود ؟ چرا همرای این جوان برخورد سالم نمیشود چرا دشمن دین آیین ما را خوش ساخته و خود را هم ریشخند همه دنیا میسازند ؟ آقایانی که در مجلس سنای افغانستان لمیده اند آیا از قوانین اسلام آگاه نیستن .اگر کامبخش بیگناست چرا حکم متذکره را مـُهر تآیید زدن اگر کامبخش مقصر است جرا به هدایت و شفاعت کرزی عقب نشینی میکنند .آیاحکم کرزی بالا تر از حکم و قوانین اسلام است ؟ در ضمن در صورتیکه عالی جناب ها به کرزی و موقف وی احترام قایل هستن چرا زمانی که کرزی گریه میکند و میگوید سلاح خود را تسلیم کنید رشوت نگیرید ظلم نکنید چرا از این اعمال نا انسانی عقب نشینی نمیکنند . شما آقای ( امید آزادی ) گفته میتوانید که کدام کاری این دولت ، شورا ، سنا ، قضات ..... در افغانستان مطابق امر شریعت میشود که بالای کامبخش 22 ساله حکم دین مقدس اسلام را تطبیق میکنند .

      به امید آزادی این نونهال وطن عزیز ما افغانستان .

    • باعرض احترام بخوانند گان عزيز کابل پرس?، هموطن عزيز آقای اميد نظرات وطرزفکر تان کاپی از عقيده وطرز فکر سياف وديگر گروهای جهادی راحکايه ميکند .تا چه وقت کشتن وبدار آويختن؟ تاچه وقت استبداد وصدای آزادی را در گلو خفه ساختن ؟ تا چه وقت از اشک مادری لذت بردن؟ شما که خواهان مرگ جوانی هستيد بخاطر کاپی وانتشار دو صفحه کاغذ و اظهار نظر حقوق زن دراسلام آيا ملاٌی که با دختر هفت ساله همبسترميشود وبعداٌ به خاطر رسوای به عقد نکاح خويش در مي آورددر کجای اسلام قانونيت دارد؟ شما که توهين بديگر مذاهب وعقايد ميکنيد بايد بمحاکمه کشيده شويد ؟ آيا رهبران جهادی وشورای علمای اسلامی قاتلين هزاران مرد وزن اين مرزوبوم نيستند ونبايد به محاکمه کشييده شوند؟ شما اهترازات مليونها هموطن وآزايخواه را بخا طر آزادی کامبخش از چنگال ددمنشان انسان وانسانيت وابسته به سازمان های جاسوسی خارجی قلمداد می نمايد . شرم ونفرين از اينهمه کجروی ورسالت دورغين واشک تمساح ريختن شما به خاطر اسلام .قرن21 قرن گفتگو مذاکره وتبدله افکار ونزديکی ملتها با مذاهب وعقايد مختلف است .خون ريختنها وبدار آويختنها تحت نام اسلام ومذهب فقط چهره زشني از اسلام را تبارز ميدهد .

    • من نمایندهء سیاف هستم و نه هم نمایندهء امپیریالزم و یا سوسیالزم. من از فلسفه و متن اسلام سخن میگویم و در اول گفته ام که مخاطبان کسانی اند که به اسلام عقیده دارند. اگر ملای که گمراه شد و گناهی بزرگ انجام داد دلیل نمیشود که دیگران هر گناهی را مرتکب شوند. گناهی شخصی توجیه گر گناهی دیگر نیست. این استدلال شما از نهایت بی خردی شما حکایت دارد.
      آیا اشک مادری نزد شما اعتبار دارد بخود اجازه میدهید که به مقدس ترین پدیدهء یک و نیم ملیارد مسلمان توهین کنید؟ این دیگر نهایت بی عدالتی است. اگر مادر قداست دارد قرآن از آن به هزاران مراتب مقدس تر است. مثلا اگر مادرت از تو کاری را خواست که مخالف قرآن بود انجام میدهی؟ اگر کافر باشی درست ولی مسلمان نه!
      من به هیچ مذهب و عقایدی توهین نکرده ام، هر نظر تا وقتی ارجمند است که عقاید اکثریت و دیگران را استخفاف نکند. شما از ملیون هموطن حرف زدید ولی سخن خود را نا تکمیل ماندید... من حاضر هستم که به اصل دموکراسی از 30 ملیون انسان افغانستان نظر خواهی شود. ببینید که به قتل این جوانک رای میدهند یا خیر؟ البته که آری و در این شما هم شک ندارید.
      اگر این جوان را محکمه هم نکشد من به شمااطئنان میدهم که در زندگی چنان رسوا و بد بخت شود که برای تاریخ پند باشد. چون هر کس که در جامعه اسلامی به قرآن و خدا توهین کند خدا او را ذلیل میسازد.
      کمونست ها هم قرآن را از چهار منزل به زیر انداخته بودند دیدید که چگونه ذلیل شدند و حتی در همان مسکو که از آن الهام میگرفتند به دختران و ناموس شان تجاوز شد و صدها جنرال کمونست را دیدید که چه تاریخ ذلتی را در همان مسکو در پشت دروازه های ملل متحد و ایستگاه های پولیس روسیه سپری کردند و حتی بعضی از آنها در هنگام مرگ کلمه و قبر را هم ندیدند. خدا به شما هم رحم کند. باید به نهاد خود رجوع کنی واز احساسات خود دست بکشی که در زندگی ذلیل میشوی!

    • آقای اميد شما که خودرا عقل عالم ميدانيد وسياف را رهبر خويش برای شما هرکس که مخالف جانيان که افغانستان ومردم انرادربدبختی وبيچارگی گرفتار نموده است حرف ويا انتقادی کندازنظرتان يا کمونيست ويا امپرياليست وبزعم تان خدا ناشناس است . بنده بخاطر دارم درزمان جنگهای داخلی بنام اسلام وبنام جهاد برادران جهادی تان دست به چيه جنايت نزدند چوروچپاول تجاوزبه ناموس مردم دست بريدنها ..وهزاران جنايت ديگر که نسل های آينده افغانستان ازخواندن ان متاثر خواهند شد وشما بيشرمانه از ان پشتيبانی وعاملين تمام اين بدبختيها ازنظر شما مومنين پاکی اند که تمام اينهمه جنايات را بخاطر احيای نظام اسلامی انجام داده اند .حماقت وکم ظرفيت بودن تان راميتوان از ترشحات مغزی تان برداشت نمود. کسيکه مخالف نظر تان ويا از بنياگرايان مسلمان نما انتقاد ميکند ازنظرتان کافر وبه اعدام محکوم است اينست برداشت تان از اسلام وقران . درحاليکه اگر بسوره الحمد رامطالعه نمايد خداوند(ج) صريح وواضح ميخوانيم که خداوند عالميان نه تنها خداوند مسلمانان نميدانم شما به اساس کدام منابع اسلامی ديگران ويا منتقدين خويش را تاپه کفر والحاد ميزنيد.اگراسلام تان اسلام سياف ربانی حکمتيار ملا عمر فهيم ......است اين اسلام مدرن را برای تان مبارک ميگويم .درخاتمه. ترسم نرسی به کعبه ای عراقي.......

    • آقای اميد منحيث يک همزبان و يک افغان توصيه ام بشما اينست که به داکتر روحی مراجعه کني.طوريکه از ارشادات محترم هويدا است هيچ سرحدی بنام انسان وانسانيت وجودندارد فقط خون اشک فغان ظلم باعث کاهش دردروحی تان ميشود.برداشت افراطيگرانه شما وهم رديفان تان از اسلام باعث ان ميشود که تعدادی ازبرادران مسلمان ما به مذاهب ديگر ارامی جسمي وروحی جيستجو کنند .

    • آقای پوپل! بلی امثال تو پیامبر را هم دیوانه گفته بودند، یا جادو گر و... این جای افتخار بر من است که کافری مثل تو مرا به داکتر روانی تشویق میکند. آخر ما از پیروان بی چون و چرایی پیامبر هستیم و آماده هستیم بخاطرش جان بدهیم.

    • سلام به اقای اميد هموطن عزيز اگر دستورالعمل ات قرآن شريف وسنت محمد(ص) ميبود بنده راکافر نخوانده بلکه عالمانه اظهار نظر نموده وهمچنان اقای معصومی را بيرحمانه وغيراگاهانه محکوم نمی نموديد اسلام دين صلح برادری وبرابری ايست وتاسفم به حل چنين مسلمانيست که منتقدين خود را محکوم به کفر والحاد ميکند .در حاليکه قران وسنت محمدی عمل ناجوانمردانت را مردود ومحکوم ميکند .آيا ميتوانيد برايم از نظر قران و حديث محمدی روشنی بيندازيد که بنده را به اساس کدام سند وحديث کافر ومحکوم کرده ايد. که البته از محبت تان ممنون خواهم شد.

    • مثلی که شما همهء نگاشته ها را درست نمی خوانید> من در اولین نبشتهء خود یک اصل اسلامی را بیان داشتم که «رضای به کفر کفر است» تو با این پرو پا قرصی که آزادی یک مرتد را میخواهی معلوم میشود که کی هستی؟
      کامبخش قبل از نقل این مقاله و تکثیر آن در صحن پوهنتون بلخ به اسلام و قرآن حمله کرده بود و بارها با محصلین در افتیده بود. این مقاله را گویا به زعم خودش بعنوان دلیل علمی برای محصلین برده بود. آنطوری که شما فکر میکنید نیست که چند قاضی بی خبر از هر چیز و گویا تنها با عقده کسی را محکوم به اعدام کنند. همین هم از عدم آگاهی و تحقیق شما حکایت دارد. حرفی را شنیدید دستی شعار سر میدهید.
      این هم حدیث پیامبر« من تشبه بقوم فهو منهم» کسی خود را به قومی تشبیه کرد از جملهء آنهاست»
      «من غیر دینه فاقتله» کسی از دین بر گشت او را بکشید»
      «رضای به کفر هم کفر است»
      شما اینقدر بد بین نباشید که در محکمهء مزار تنها ملای نادان نشسته است. اگر آنها که سالها تحصیل کرده اند نادان باشند پس ما وشما که از هیچ خبر نداریم که هستیم؟

    • salam aqai Omid azad,, aya shoma maaniye azad ra mifahmi? dar zamani ke Mohammad qanoni eslamira be vejod avard ta be emroz hezaran ensani be gonahra qorbani hamin qanon kard ... albatte tavassoti ashkhasi misli shoma,,, aya intor nist?,v

  • سلام بخوانندگان عزيز،عقب نشيني مجلس نام نهاد سنا در ذات خويش پيروزی نيروهای ملی ووطنپرست در مقابل گروی عقبگرای افراطی است که تمام نرمها وپرنسيب های حقوقی واسلامی را درارتباط محاکمه آقای کامبخش زير پانموده است.تظاهرات گسترده وپشتيبانی تمام قشرهای مختلف از کامران وهمبستگی تمام نيروهای انديشمند لرزه براندام پوسيده وخونين به اصطلاح شوراي علما وشريکان عقيدتي اش انداخته است . عقب نشينی ورسوای سنا پيروزي حق برباطل ، واقيعت بر دروغ ، عدالت براستبدادست. نيروهای افراطيگرا از اتحاد ويک پارچگی ملت چنان دست وپاچه شده اند که گوی درگودال نيستی روبه سقوط اند .به اميد همبستگی ملت غمديده وافشای چهرهای نامسلمانان رهبران جهادی وهم پيمانان شان.

  • این گام نیک است که امید خبر های خوش دیگر را بخصوص آزادی پرویز جوان را بدنبال داشته باشد.

    این عمل غیر انسانی و غیر اسلامی باید از یک طرف هشداری باشد به تمام آزادی خواهان تا کمر به مبارزه بی امان بر علیه ارتجاع سیاه و چپاولگران جمعیتی بخصوص در بلخ ببندند و از طرف دیگر دولت کرزی باید از همین امروز حکومت خویش را از وجود افرادی سیاه دل ،سیاه اندیش و سیه کار چون استاد دزدان عطامحمد و امثال او پاک کند و الی این اعمال بازهم و باز هم تکرار خواهد شد.

  • همانطوریکه دوستان از خواندن این پیام خوش شدند من نیز در آن جمع واقعا جای خوشی اگر این خبر واقعیت پیدا کند.

    درنااميدي بسي اميد است تلويزيون ما سياه و سفيد است - توانا بودهر که با ما بود در افغانستان بر ضد ملا بود – چو عضوي به درد آوردروزگار زخنده دگر عضوها بي قرار – خدا گر ببندد زه حکمت دري زه رحمت زند قفل محکمتري

    همواره بياد داشته باشيد آخرين كليد باقيمانده، شايد بازگشاينده قفل در باشد • تنها راهي كه به شكست مي انجامد، تلاش نكردن است • دشوارترين قدم، همان قدم اول است • عمر شما از زماني شروع مي شود كه اختيار سرنوشت خويش را در دست مي گيريد • آفتاب به گياهي حرارت مي دهد كه سر از خاك بيرون آورده.

    اما افسوس که نه دولت است نه قانون نه ریس جمهور به جز چند تا احمق و طالبان نکتایی دار در رس دولت. کامران جان تکرار می کنم موفق تر از همیشه باشی قدم اول از شخص شما بود امروز اگر ژورنالست ها و اورگان های مختلف و حتی سازمانهای مللی آزادی کامبخش را می خواهند از برکت آن آزادی است در وجود آزادی خواهان افغانستانی نهفته است.

    کامبخش جان سحر نزدیک است نه تنها مردم افغانستان راهت را ادامه و شعار آزادی را برایت می سرایند بلکه تمام جهان در کنار تو است و راهت را ادامه می دهد که همان آزادی است.

    موفقیت و آزادی کامبخش و پیروزی آزادی خواهان افغانستان بر نگهبانان مذهب آرزوی ماست.

    اسپشل تنکس فرام میر هزار

    • کرزی سر زاغ بودنه ميگيرد!
      آغای مجددی صدها و هزار ها طالب را که دست شان به خون مردم بيگناه الوده است عفو مينمايد و امکانات مالی وغيره در اختيار شان ميگذارد اما در مقابل حکم اعدام حوانی راکه جرمش روشن نيست چشم بسته تاييد مينمايد. خجا لت اور اينکه پس از يک روز حرف خود را پس ميگيرد و نام اقدام خود را اشتباه فنی ميگذارد. شکی نيست که آغای مجددی از ابتدای کار به صفت رييس سنا و از اوايل جهاد و حتی پيشتر از اين اشتباهات فنی داشته است. دوستان بين االمللی افغانستان به اين شگردهای فنی يکی از بزرگترين نهاد های کشور و يا آغای مجددی بايد جايزه بدهند زيرا آغای کرزی به حد کافی از سبب کارهای فنی خود مدال، جايزه و القاب افتخاری کسب نموده است.

  • ضرب المثلی معروف هست که زورد به خر نمی رسد برگشته به پالان خر می زنی . کسانیکه امروز به کرسی های سیستم قضایی کشورتکیه زده اند خود از کسانیکه هستند که دست شان به خون هزاران انسان بی گناه آغشته می باشد . واین کسانی بودند که تادیروز حکم جهاد را علیه همدیگر صادر می کردند امروز آمده در مورد کسی قضاوت و حکم صادر می کند . فکر می کنم تا زمانیکه این مولوی های وقاتلان دیروز فرزندان این مردم به مسندچوکی قضاوت باشندنه تنها حکم اعدام پرویز کام بخش را بلکه شاید حکم اعدام عده زیادی را در آینده صادر نماید . بنابر این بر دولت آقای کرزی لازم و ضروری می باشد که در قسمت بخش قضایی کشور تجدید نظر اساسی نموده تاباشد آبروی وحیثت بخش قضایی این کشور بیشتر از این مسخره نگردد.

  • جهان به فکر اتم ما به فکر استنجا ........
    ببين تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟........
    اين هم مشت محکم ديگري بر دهن ارتجاع اسلامي، اتحاديه مسلمانان بريتانيا بزدوي اعلاميه ي جهاني اي را در حمايت از کامبخش منتشر خواهند کرد. و از دولت آن کشور به عنوان بزرگترين کمک کننده افغانستان تقاضاي فشار بالاي حکومت پوشالي کرزي را خواهند کرد.

    • آقای بهمن! با این شعارت دیگران را گمراه نساز.
      اینها اتم را از برکت سر کسانی کشف کردند که استنجاء را خوب بلد بودند. شما یقین دارم که استنجاء را بلد نیستید وگرنه چنین توهینانه به آن نظر نمیکردید.
      یک داستان جالب و واقعی که در محلهء ما در اروپا و در حضور ما بوقوع پیوست. اینرا بخاطر میگویم که بهمن بداند استنجاء مانع از کشف اتم نیست. آنهای که از استنجاء منکر بودند این ملت را برای ابد بخاک ذلت نشاندند ورنه ما امروز از همهء همسایه های خود مقدم تر می بودیم.
      مرد در دنمارک کارخانهء کوچک کالای شوی داشت. او در جریا کار خود متوجه شده بود که زیر پوشهای همهء دنمارکی ها مردمان بسیار لوکس و دارنده هستند همیشه نا پاک و مکدر می باشد، ولی بر عکس مسلمانها که فقیر و مردم عادی هستند لباسهایشان پاک و بر لکه است؟ او از مسلمانی جویای این راز شده بود، مسلمان برای توضیح داده بود که ما مسلمانها در روز پنج بار وضو میگیریم و باید در وضو استنجاء کنیم و برای همین ما غالبا پاک می باشیم! این دنمارکی با شنیدن ای داستان به مطالعه اسلام پرداخت و بعد از سالها مطالعه به این نظر رسید که اسلام دین پاکی و طهارت است و سبب نجات انسان میشود. همین بود که در مسجد ترکها در حضور هزاران نفر مسلمان ایمان آورد و سبب مسلمان شدن خود را هم بیان نمود. من ایمان دارم که این آقای بهمن که حتما از پدر و مادر مسلمان هم متولد شده است امروزه با دیدن مادیات و غرق شدن در شهوات دارد به ارزشهای اسلامی و طهارت مسلمان وارکان دین توهین میکند. آنانیکه اتم میسازند هدفشان چیست؟ باید اول اینرا بدانید و باید بدانید که اتم سبب نیک بختی انسان نیست. اگر سلطه مطلب تان است خوشا بحال ما که اتم نداریم و گرنه بدست انسان مثل تو می بود که همنوعان خود را با اندکترین دود دماغ نابود میساختی!

    • آقای امید آ..... شما باید از اظهار نام رهبر نا خلف تان سیاف خجالت کشیده سر تانرا به گریبان کرده حد اقل به زندگی آنعده بیوه ها،یتیمان....که از اثر شلیک سیاف وشما سیافی ها به این روز افتاده اند نگاه کنید باز تعریف اسلام خون آلود وهابی خویش را پیش کش کنید . در بالا گفته اید که کمونستان .... ولی شما اعمال و جنایاتی کردید که کمونست ها را روی سفید کردید . من حاضرم خدای لایزال را در قلبم داشته باشم ولی در عمرم استنجا نزنم خداوند را هر روز یاد نه کنم ولی ظلم به بشر نکرده خدمت به بشر کنم حیات و زندگی بی دفاعیان را نگیرم تا جهانیان مرا مانند شما ، سیاف کثیف ، ربانی، گلبدین، ..... بنام جانی وآدم کش نشناسم . من نمیدانم که با چه زبانی چه الفاضی را نثارت کنم ظلم اتحادی ها و وحدتی ها را من از نزدیک دیده ام ومیدانم که آثار انسانیت، ترحم ...... در وجود شان دیده نمیشود . تو که کامبخش جوان را محکوم میکنی خودت را کسی است که به اعمال ات محکوم کند خدای است که انتقام این ملت مظلوم بی دفاع افغان را از شما بگیرد . شاعر میگوید می بخور مذهب بسوزان آتش اندر کعبه زن مردم آزاری نکن . ای بدبختان و سیاه رویان خدا نشناس توبه کنید توبه .

    • آقای معصومی بسیار ببخشید! آن یک اشتباه تایپی بود و منظور من این بود که: من نه نماینده سیاف هستم و نه نمایندهء امپریالزم و یاسوسیالزم... شما هم از جمله عقلاء نبودید که گفته اند: عاقلان پی نکته نمیگردند. ولی باید بدانید که اعمال اشخاص سبب بد نامی دین و اسلام نمیشود. دیگر بیانات شما هم خیلی جاهلان است. مگر پیامبر خدا را در قلب نداشت که هر روز استنجا میزد و نماز میخواند. شما از پیامبر هم بیشتر خدا را می شناسید؟ بسیار بی خرد بوده ای/با عرض حرمت

    • آقای معصومی! در نهایت دستور العمل و رهبر تو یک شاعر بوده است. دستور العمل من قرآن و سنت پیامبر است. همین فرق میان من و تو کافیست. این شعر هم معنای دیگری دارد که مثل تو جاهل به آن پی نبرده ای. این بیان بدی ظلم است. نه اینکه باید حتما مصحف بسوزی یا می بخوری. حتما به استناد به همین شعر هم روزانه می میخوری! اگر قدرت که دیگران داشتند تو داشته باشی به مادرت هم رحم نمیکنی! چون همین قدرت می خوردن داری و آنرا انجام میدهی و استنجا هم نمیکنی و حتما نجس هم هستی! این نبشته سانسور نشود. اگر سانسور شد. میر هزار دروغگوی ثابت میشود. چون دشنام های دیگران را در حق ما نشر کرده است.

    • آقای امید آزادی

      السلام علیکم!

      ازپیامهایتان معلوم میشود که مطالعات تان درزمینه جامعه شناسی وهم اسلام خیلی تاحد قناعت بخش است.

      چه میشود که دربرابر مخالفین تان اندک از زبان نرم کاربگیرید؟ بخاطریکه این سایت آزاد است وواقعا جناب کامران میرهزار تا توانسته از تمام طیف های فکری جامعه از کافر گرفته تامسلمان همه را موقع ارسال پیام داده است.

      امیدوارم بعدازین بدون اینکه احساساتی شوید واز خشونت کار بگیرید بامنطق رسا نظریات تانرا ابراز کنید بهتر میشود.

      این آقای معصومی که ادعا دارد در دوران جنگ های بین التنظیمی درکابل بوده وظلم هارا دیده ممکن راست بگوید.

      من وتو مسؤول اعمال افراد نیستیم ولو ازهرتنظیمیکه باشد. شما بعنوان یکقلم بدست وفرهنگی واسلامشناس باید خیلی از حوصله فراخ کار بگیرید وبالحن صحبت کنید که مسؤولیت دینی خودرا ادا کنید وهم دل یار رانرنجانید زیرا کسانیکه درین سایت داخل میشوند تقریبا بدون درنظر گرفتن اختلافات عقیدتی باید درفضای خیلی دوستانه بتوانند نظرات خودرا مطرح سازند. مجال برای همه است وارخطا نشوید صرف نظریات که توأم باشنامهای رکیک لچکانه باشد سانسور میشود وبس.

      بناء خواهش من ازشما عالم گرانقدر این است هرکی هستید لطفا خیلی آرام وبدون احساسات نظرات گرانبهایتان را ارائه کنید تابرای همه آموزنده باشد.

      والسلام

    • آقای امید آزادی قبل از آزادی وطن به امید اصلاحی و روشن شدن مغز خود باش . نمیدانم که از کدام اهل و نصب هستی؟ هر کی هستی افغان هستی هویت وکرامت انسانی تان نزد من قابل احترام است بخصوص از فامیل محترم تان وبه خود اجازه نمیدهم که به والده شما مثل شما توهین کنم . چرا که مـخاطب من تو بی عقل هستی نه والده صاحب . آقای میر هزار این سایت را به این منظور در اختیار ما نگذاشته که من وتوخدا نا خواسته به مادر یکدیگر دشنام بدهیم عصر دشنام نیست متوجه شو صرف برای نزدیک شدن ومتحد شدن افغانهاو نظریات من و تو گذاشته است . آیا از عفت کلام و عفت قلم آگاه بوده کدام چیزی را میدانی یانی ؟ یااز هفت سالگی که در مغاره های کوه برده شدی و صرف میدان و زنگ و جامن را میشناسی وبس و سیافی ها برایت بجای تربیت کشتن،خون کردن ، بد و بیهوده گفتن را یاد دادن و خلاص؟ بلی من در نوشته قبلی ام از استنجا کردن شما یاد کرده ام اوبد بخت من بصفت یک همزبان قسمی نصیحت برایت نوشته بودم. نگفته بودم که تو استنجا نکن نوشتم اگر من استنجا نمیکنم مردم آزاری هم نمی کنم کافیست .و بتو هم نوشته ام که مردم آزاری نکن خون نکن قتل نکن چور و چپاول نکن که خالق پاک حق خود را میبخشد مگر حق بنده اش را نمی بخشد .آدم شما مجرمین و بی ادبان را که متوجه گناهان تان ساخت راه را گم میکنند و شما عــالی جناب متوصل تفنگ یا به دشنام شده حتی بمادر مقابل دشنام داده حکم کفر ومرتد را میکنید. شعری شاعر که برایت سروده شد به این معنا نیست که من می خورم و شما هم می بخورید یا من کدام می خور هستم این یک فرضیه است که شاعر در قالب شعر درآورده، بی ســـواد . باز هم برایت میگویم او برادر حالا که تا این حد رسیدی و به انتر نت مینویسی کوشش کن که قانون رسانه و نوشتن را هم مراعات کنی نظرت را بنویس ولی از دادن دشنام پرهیز کن اینجا مغاره های کوه نیست . ((آدمیت نه به نـُطق و نه به جـــان و نه به ریـش است :::: طــوطــی هم نـُـطق و خـــرهم جـــان و بــز هم ریـش دارد)). در ضمن از آقای محترم میر هزار خواهش میکنم که شما را یکبار دیگر چانس بدهد و از صـف دیگر برادران نویسنده خارجت نکند میدانم که شما اصلاح پذیر هستید .در غیر آن جواب همچو اشخاص خاموشی است .جای تآسف است حیف شما جوان ها که راه راست را گم کرده در راه غلظ روان هستید .
      میر هزار عزیز در زمینه نشر این نوشته توجه تانرا خواهانم .

    • آقای معصومی!
      به نا کسان چو رسی حرمت تواضع کن
      دری که پست بود باید خمیده گذشت
      شما که بخود اجازه میدهید به سیاف، ربانی، حکمتیار هر چه دشنام است نثار کنید و استنجا و ارکان دین را مضحکه بسازید چگونه از یک تعرض اینقدر بر آشفته شدید؟
      از اول تا آخر سخنان من علمی و با دید کلی بود. من خودم فارغ یکی از پوهنتون های اروپایی هستم، فعلا هم اینجا تدریس میکنم و نمایندهء سیاف و دیگران هم نیستم. ولی اینقدر باید بدانی که به حکم شعر بالا جواب چون تو انسان که اول با دشنام و توهین استنجا آغاز کردی همین بود.
      شما از اول نگاشته های مرا بخوان که در کدامش توهین بود. این شما بودید که با توهین به استنجاء که یکی از واجبات در وضو است شروع کردید.
      به این داستان توجه کنید:
      ابن سینا به ابو سعید ابوالخیر گفت: دم و دعا برای مریض شفا نمیدهد! ابوالخیر گفت: تو بسیار خر هستی! ابن سینا از قهر سرخ گشت و پندید! ابوالخیر برایش گفت: از یک کلام بد اینقدر آشفته شدی، آیا خواندن قرآن و کلام خداوند بر روان تأثیر نمیگذارد؟
      گفته من هم همین داستان بود. تو که بی خریطه دشنام نثار سیاف، ربانی و حضرت میکنی. اینها کسانی هستند که در یک دوره دین خود را ادا کردند با اینکه در آخر بد کردند، ولی اینها صد ها هزار مسلمان در این کشور دنبال خود دارند. پس برای مردم هم اجازه بده که یکبار درد دشنام را در تو آزمایش کنند. مطلب من دشنام نبود> یعنی اینکه اگر تو در قدرت آنهامیشدی مادر خود را هم میکشتی. مگر همین کمونست ها پدران و مادران خود را نکشتند؟

    • جناب آقای معصومی!

      طوریکه ازسیاق کلام جنابعالی معلوم میشود واقعا دل تان بخاطروطن ومردم تان میسوزد من از آنچه که بین شما وبرادر دیگر ما آقای امید آزادی رد وبدل شد جدا متأسفم.

      هردوی تان صاحب نظر استید اختلاف درنظر بمعنی دشمنی نباید تلقی شود. اماخدمت شما هم عرض کنم هرچند که خودتان در ابتدا اندک ازحوصله کار گرفتید یواش یواش به تعرض بالمثل اقدام نمودید که ما خواهان شیکیبائی ازهردوجانب و توقع حمله نکردن به شخصیت یکدیگر را از هردوی شما عزیزان داریم.

      امیدوارم نظرات سودمند وآموزنده برای خواننده گان عزیز ارائه کنید خیلی خوش میشویم.

    • احترامات خدمت آقای امیدی آزادی تقدیم است.برادر عزیز من و تو یک افغان و از یک ریشه ونسل و یک کلتور هستیم . ثانیآ اگر اعمال من کدام پیامد بدی داشته باشد معلوم است که مردم جهان شما را هم بنام افغان شناخته و قضاوت میکنند . این رهبران را که یاد آور شده اید اصلآ قابل یاد کردن و نوشتن نیستن .برادر گرامی هر کس از دیدگـاه خود قضاوت میکند شما شاید همیشه از گفتار شرین مذهبی و وعده هایشان به ملت بهره گرفته باشی ولی از نزدیک ندیده باشید مگر باور کن که من در سرای غزنی اقامت داشتم که مجاهدین که خود ماخواستیم آمدن رهبری نظامی وسیاسی خلاصه همه کشور را بدست گرفتن و مظالمی را که از حزب اتحاد و حزب وحدت دیدم اظهارش در قلم نمی گنجد بعد از حدود دو ماه جنگهای شباروزی خطر و گرسنگی وناامنی توانستیم به مهاجرت نقطهء نا معلوم با جمع فامیل بپردازم خلاصه این که در چند روز وشب توانستیم تا در یک نقطه چهلستون در یک خانه هموطن اقامت گزیدیم که شورای نظار و حزب اسلامی بین خود در گیر جنگ شدن اینکه از کدام سلاح ومهمات استفاده کردن چه بگویم از کدام نقاط کابل عزیز بگویم همین که هیچ نگویم بهتر . هیچ وقت آن حالات گذشته فراموش خودم و فامیلم نمیشود . الحمدالله همه ما مسلمان بوده و پیرو حدیث محمدی و کلام خدا (ج) هستیم . و شما که ماشاالله استاد علوم آنهم در اروپا هستید از شما که با آن ناز ونعمت در اروپا تحصیلات را تمام کرده آرامی شب و روز را سپری کرده اید نباید این قدر ناراحت عصبانی باشید و جواب شخص را به توپ و تفنگ و الفاظ زشت و رکیک ارایه کنید . ما که از فقر زیاد نتوانستیم از صنف دوازدهم به بالا ادامه بدهیم از شما چه بیاموزیم ؟ خدا را شکر گذارم که مانند شما تحصیل و چنین تحلیل از اوضاع وطن وشریعت نبوی ندارم درغیر آن وجدانم مرا سخت محکوم میکرد . ولی اصل تلاش بنده آزادی آقای کامبخش است چرا که دین مبین اسلام دین صلح دین مشوره، گذشت و قناعت است اقدام عجولانه آنهم اعدام یک جوان که آینده ساز کشور است . در دین مبین اسلام کاملآ غلط و مطابق حکم اسلام نیست . ((((به اتهام جـُـرم هیچ)))))

      نوت : از آقای شریعتیار صمیمانه متشکرم .از نظر تان مستفید شدم ممنون لطف تان . صحتمند باشید .

    • آقای معصومی!
      من در طول جهاد در سنگر بودم و 18 نفر از اعضای فامیلم را خلقی ها و پرچمی ها شهید ساخته اند. همهء دار و ندار ما را در ملأ عام جمع کردند و آتش زدند. خود در جنگهای خوست، کنر و ثمر خیل چندین زخم برداشته ام.
      حرف های شما همه اش حسابی بود و امید وارم آدرس خود را بدهید که در کابل شما را زیادرت کنم.
      در مورد کام بخش هنوز با شما موافق نیستم. چون این یک جریان بسیار خطرناک است که از جانب دقیقا موسسات خارجی برا شکستاندن مرز های سرخ بکار گرفته میشود. دقیق و بدون شک همین است که گفتم.
      وگرنه اسلام یک مرتد را سه روز وقت میدهد که اگر به ظاهر هم باشد اظهار پشیمانی کند. قضیهء عبدالرحمن مرتد، کامبخش و... در همین راستا ادامه دارد.
      بهر صورت از آشفتگی که میان ما و شما رخ داد مستقیم و با قلب صاف معذرت میخواهم.
      اگر کسانی که خاک و کاشانهء ما را خراب کردند مستحق نفرین هستند، کسانی که کمر برای خرابی دین، آبرو و عزت و ناموس ما بسته اند از آنها بد تر اند.
      ممکن خرابی یک ممکلکت روزی دو باره آباد شوود، ولی خرابی عقیده، فرهنگ و ارزشهای اخلاقی دیگر قابل ترمیم نیستند. از این رو این جنگ فرهنگی کفار خیلی خطرناک است.

    • برادر عزیز امید آزادی . از حوادث که باعث تلفات فامیلی محترم شما شده خیلی متآثر متآسفم . در این جنگ لعنتی هیچکس نیست که از مزه تلخ آن در همه نقاط افغانستان نه چشیده باشد . برادر گل از ایزد منان برای شهدای کشور جنت فردوس و بشما صبر جـمیل میخواهم .

      آیا میتوانـم بپرسم که شما مربوط به کدام تنـظیم وگروپ منسجم بودید ؟

      صحتمند باشید

    • جناب محترم امید آزادی سلام برشما!

      من نظرات شما را درقسمت کامبخش مطالعه کردم وبرداشت من از نوشته های شما این است که کامبخش عمدا به نشر تبلیغات ضد اسلامی مبادرت می ورزید وعقب تشویق آن یک تعداد سازمانهای انتی اسلامی قراردارند وآنها چنین جوانان را به کفر نویسی وکفرگوئی تشویق میکنند تا زمینه ارتداد بیشتر مردم فراهم شود.

      اما اگر اجازه باشد که مخالفت خویش را با چینن حکم جزمی شما اعلان کنم.

      اولا اینکه آیا واقعا کامبخش از روی باور واعتقاد کامل دست به چینین عمل زده است یانه تاکنون وضاحت ندارد بناء حکم شما نیز درینجا نمیتواند خالی از اشکال باشد.

      زیرا طوریکه شما میدانید حدود در اسلام با پیدا شدن کوچکترین شبهه میتواند دفع شود در صورت که ماوشما وتمام خواننده گان کابل پرس? نتوانسته ایم که تاکنون آواز ویا مضمون بقلم خود کامبخش را ببینیم به یقین که هرنوع صدور احکام مبنی برمرتد شدن ویا ضد دین تبلیغ کردن خودش منتفی است و میتواند باطل باشد.

      یعنی میخواهم بگویم که درصورت محکمه اجازه دفاع از یک متهم را نمیدهد بناء اساس این محکمه بر غلط گذاشته شده است وخشت اول میتواند کج باشد.

      درباره اینکه اگر فرض کنیم که سازمانهای ضد مسلمانان این جوان را تشویق کرده باشند که چنین سر وصدا بیندازد وباز زمینه رهائی وی فراهم شود پس قبل از کامبخش خود مسوولین نظام باید محاکمه شوند که زمینه ورود چنین سازمانهارا در کشور فراهم کرده اند چرا کامبخش باید محاکمه شود؟

      به عبارت دیگر اگر نظرشما را عمل بپذیریم اینطور میشودکه:

      ارتدار کامبخش معلول فعالیت های همان سازمان های مرموز غربی است که در درون افغانستان بفعالیتهای بشردوستانه مصروف اند پس محاکم ومسوولین ولایت بلخ چرا بطرف همان سازمانها وموسسات نمیروند وتکلیف خودرا باآنها روشن نمیسازند که بجان کامبخش چسپیده اند؟

      درقسمت عبدالرحمن نام بازهم من باشما موافق نیستم زیرا اینکه آن شخص قبلا درخارج در آلمان به تغیردیانت مبادرت ورزیده بود. وخودش اعتراف نمود که وی بالفعل یک مسیحی میباشد.

      اما کامبخش که تاکنون چنین اعتراف هم نکرده وآنچه که از سایت های انترنتی گرفته باشد آن چیز هاچیز جدید برای خواننده گان نیست.

      اگر کامبخش آن مضامین را پخش هم نمیکرد هرکس شجاع الدین شفا را می شناسد وکتب وی را خوانده است بناء گناه کامبخش درچی است؟

      امیدوارم که پرسش های بنده جوابات ارائه کنید تا بصورت درست این موضوع را به بحث بگیریم

  • باعرض ادب به کابل پرس? ،خواستم از آقای که بنام اميد ازادی استفاده ميکند بگويم که شما اولين واخرين افغانی نيستيد که در روپا بزعم خويش فاکولته خوانده وبحيث استاد در دنمارک ايفای وظيفه ميکنيد از نوشته ها ی تان چنين استنباط ميشود که خودت چون سياف وهم قطارانش در قتل وکشتار مردم مظلوم وبيدفاع افغانستان شريک هستي.تاختن ومحکوم کردن هموطنان فقط شمه از افراطيگرای وتنگ نظری شما را بيان ميدارد طوريکه اظهارنموده ايد(ماپيروان بي چون وچرای محمد ايم وحاضريم درراهش بميريم) بلی فقط يک واسکت بامقداری مواد انفلاقيه کمبوداست تا ازجمله دلبختگان لادن وملا عمر گرديده وتعدادی از هموطنان را به سوگ وماتم عزيزانشان بشانی .تووامثال تودر حقيقت دشمنان اسلام اند خودخواهی تکبر وجاهليت هم سرحدی دارد . ح . حميد

    • باز شما ترهات گفتید!
      از پیرو بودن بی چون چرای اسلام و محمد «ص» کجا دانسته میشود که باید انسان انتحاری باشد.
      مشکل کشور ما همین شعار دادن ها و بی خبری های از امثال شماست.
      اگر در محکمهء بلخ قاضی می بودی به مخالفین خود حکم سوزاندن را میدادی. اینقدر بد گمان نباش که گناهی عظیمی است. اسلام همین پیروی بی چون چرا از پیامبر و خداست. یعنی باید پیرو واقعی باشی نه اپرچونیست مثل یک برادر دیگر هم این اصطلاح را استعمال کرده بود. من با صراحت اعلام میدارم که ملا عمر و اسامه هم امثال تو جاهل اند و زود قضاوت میکنند.

  • هیاهو و غوغا سالاری در وراء یک حکم اعدام!

    توسلی
    از طریق برخی رسانه ها از جمله وبسایتها و روزنامه ها مطلع شدیم که دادگاه ابتدایی در ولایت بلخ شخص روزنامه نگاری بنام پرویز کامبخش را به اعدام محکوم کرده است. هرچند در هیچ منبعی مستقل اتهام وارده و همچنان دلیلی برای این حکم به طور مستند و مستدل ذکر نشده است که تا بتوان در مورد آن اظهار نظر کارشناسانه و مستدل کرد.

    اما در این چند روز برخی از نویسندگان هموطن در رسانه ها از جمله سایتها و نشریات الکترونیکی مطالب متعدد و متنوع از سر دلسوزی و با هدف دفاع از آزادی بیان، کرامت انسانی، حقوق بشر و حقوق اساسی جاری در افغانستان به نشر سپرده اند که در ذات خود ارزشمند و قابل ارج است اما نکاتی در این میان وجود دارند که اشاره به برخی از آنها ضروری و لازم می باشد:

    همانگونه که در قانون اساسی جاری ماده 24 آمده است؛

    « آزادى حق طبيعي انسان است. اين حق جز آزادى ديگران و مصالح عامه که توسط قانون تنظيم مي گردد، حدودى ندارد. آزادى و کرامت انسان از تعرض مصون است. دولت به احترام و حمايت آزادى و کرامت انسان مکلف مي باشد.

    و همچنان در ماده 34 آمده است که:

    آزادى بيان از تعرض مصون است. هر افغان حق دارد فکر خود را به وسيله گفتار، نوشته، تصوير و يا وسايل ديگر، با رعايت احکام مندرج اين قانون اساسي اظهار نمايد. هر افغان حق دارد مطابق به احکام قانون، به طبع و نشر مطالب، بدون ارايه قبلي آن به مقامات دولتي، بپردازد.»

    بنابراین آزادی بیان حق هر فرد افغانستانی است و کسی نمی تواند بدون موجب جلو آن را بگیرند. اما آیا آزادی بیان تا کجا می تواند آزاد باشد؟ چون چند مصداق برای آن می توان تصور کرد:

    الف) آزادی بیان هیچ حد و مرزی ندارد و هر کس هرچه دلش خواست بنویسند، بگویند و منتشر کنند و حتی به دیگران فحش بدهند!.

    ب) آزادی بیان تا آنجا آزاد است که آزادی دیگران را سلب نکند، موجب اهانت به دیگران نشود و کرامت انسانی را مخدوش نساخته و علیه مصالح عامه نیز نباشد.

    ج) آزادی بیان علاوه بر محدودیت در بند (ب) باید مطابق قانون اساسی جاری و احکام مندرج در آن باشد.

    از جمله احکام مندرج در قانون اساسی رعایت آزادی دیگران، مصالح عامه، کرامت انسانی و احکام دین اسلام است. که در ماده های 24 و 34 آمده است و همچنان در فصل اول، ماده 2

    و 3 به صراحت بیان می کند که:

    « دين دولت جمهورى اسلامي افغانستان ، دين مقدس اسلام است.

    در افغانستان هيچ قانون نمي تواند مخالف معتقدات و احکام دين مقدس

    اسلام باشد.»

    و نیز در مورد صدور حکم قضات و محاکم ابتدایی و استیناف قانون اساسی تصریحات دارد که در ماده 128 و 129 ذکر شده است:

    « در محاکم افغانستان ، محکمه به صورت علني داير مي گردد و هر شخص حق دارد

    با رعايت احکام قانون در آن حضور يابد. محکمه مي تواند در حالاتي که در قانون تصريح گرديده، يا سرى بودن محاکمه ضرورى تشخيص گردد، جلسات سرى داير کند، ولي اعلام حکم بايد به هر حال علني باشد. ماده يکصد و بيست و نهم محکمه مکلف است اسباب حکمي را که صادر مي نمايد، در فيصله ذکر کند. تمام فيصله هاى قطعي محاکم واجب التعميل (لازم الاجرا) است، مگر در حالت حکم به مرگ شخص که مشروط به منظورى رييس جمهور باشد.»

    در ماده 31 چنین تصریح شده است:

    « هر شخص مي تواند براى دفع اتهام به مجرد گرفتارى و يا براى اثبات حق

    خود، وکيل مدافع تعيين کند. متهم حق دارد به مجرد گرفتارى، از اتهام منسوب اطلاع يابد و در داخل

    ميعادى که قانون تعيين مي کند، در محکمه حاضر گردد. دولت در قضاياى جنايي براى متهم بي بضاعت وکيل مدافع تعيين مي نمايد.»

    همچنانکه مبرهن است قانون اساسی در موارد بالا از صراحت کامل برخوردار است. در زمینه آزادی بیان، در زمینه کرامت و حقوق انسانی، مصالح و منافع عامه، رعایت احکام و معتقدات اسلامی، حقوق مجرمین و متهمان. بنابراین اگر ما ملتزم به قانون اساسی باشیم و مفاد آن را رعایت کنیم؛ نیازی به نوشتار که بیشتر شان متضمن تعرض به حقوق دیگران اند، نمی باشد.

    2. متأسفانه اکثر مقالات و مطالب که در دفاع از روزنامه نگار متهم به رشته تحریر درآمده است فاقد وجاهت قانونی و فاقد مدارک و مستندات است که نوشتار خود را بر آن بنیان نهاده اند. از اکثر این نوشته ها بجزء غوغا سالاری و شانتاژهای تبلیغاتی و اهانت به قضات کشور که آنان نیز بر اساس تصریح قانون اساسی دارای حقوق و کرامت انسانی هستند، مگر اینکه جرم و تخلف شان با مدرک و مستندات قانونی ثابت شوند، چیزی دیگری دستگیر انسان نمی شود. برخی از مطالب مرتبط با موضوع به مواد از قانون اساسی تکیه کرده اند اما بدون توجه به ماده های دیگر قانون اساسی. برخی دیگر به قوانین بین المللی و اعلامیه حقوق بشر تأکید داشته اند و در قانون اساسی نیز بدان اشاره شده است. اما بحث این است که آیا رعایت قوانین بین المللی حتی در صورت که مغایر ماده 2و 3 قانون اساسی جاری باشند، لازم الرعایه است؟ در صورت تعارض چه راه حلی برای آن می توان از لحاظ حقوقی پیدا کرد؟

    بهتر بود عزیزان که در این وادی گام نهاده و مطالبی را به رشته تحریر درآورده اند، از اهانت و فحاشی به این و آن و تعابیر زننده که در مورد قضات بکاربردند اجتاب می کردند و به صورت حقوقی و مستند و احیانا با مراجعه به آراء و فتواهای فقهی دانشمندان مسلمان در مورد ارتداد و مصادیق و نحوه تحقق آن به کنکاش می پرداختند. اما این عزیزان فقط از طریق نوشته های سطحی و احیانا اهانت آمیز به برخی از مسلمانها، با تعبیر دلالان مذهبی، زیر چکمه های به خون آغشته بنیاد گرایی، آیه های مردسالار و سناریوی مذهب و متحجران احساسات شان را به خوانندگان خود تحویل داده اند. برای مزید اطلاع و ملاحظه تعابیر زیر به سایت کاتب هزاره، کابل پرس?، آریانانت و ... مراجعه شود:

    "دلالان مذهبی باید حکم اعدام سید پرویز کامبخش را لغو و او را از زندان آزاد نمایند" عنوان مقاله است از آقای ارزگانی؛ " ژورنالزم در زیر چکمه های به خون آغشتهء بنیاد گرایی" عنوان مقاله است از آقای قاسمی، "ملا صاحب از خدا بترس" عنوان مطلب است از آقای بصیر احمد مهاجر، " قاضی شریح بلخ" عنوان شعر است از داکتر اسد الله حیدری در تشبیه سازی کامبخش به امام حسین، "واعظان کین جلوه در محراب ومنبر می کنند چون به خارج رفت کار دیگر می کنند!" عنوان مطلب است از آقای جعفر رضایی که به مقایسه عملکرد آقای حامد گیلانی در بوسیدن دست لورا بوش و دوسیه اتهام پرویز کامبخش پرداخته است، "آیه های مرد سالار و سناریوی مذهب!" عنوان مقاله است از آقای حسین زاهدی.

    نتیجه

    با توجه به آنچه گفته شد، باید دادگاه صادر کننده حکم به موجب قانون رعایت قانون را بنماید و برای متهم حق دفاع و حق وکیل گرفتن را بدهد و بعد از برگزاری دادگاه به صورت علنی و منصفانه، مستندات و دلایل صدور حکم را به صورت علنی اعلام دارد در غیر این صورت حکم صادر شده فاقد وجهه قانونی است و باید متهم آزاد گردد.

    ما ضمن اعتقاد کامل به آزادی بیان، احترام به کرامت و حقوق انسانی، معتقد هستیم که رعایت مرزهای اعتقادی که در قانون اساسی و مدنی معتبر شمرده شده است؛ امری است لازم و نمی توان یکی را فدای دیگری کرد. اگر قانون اساسی و مدنی را قبول داریم باید به همه آن معتقد و ملتزم باشیم و اگر اعتقاد به آنها نداریم در وراء آن برای تخریش افکار عمومی خود را قایم نسازیم و اهداف خویش را به وسیله آن تثبیت نکنیم. متأسفانه در کشور ما برخی برای گرفتن ویزا و پناهندگی در کشورهای غربی که آمال دست نیافتنی برای آنان تصور می شود عمدا با اهانت به برخی از مقدسات و معتقدات که در قانون اساسی بدان تصریح شده است، بدنبال بهشت گمشده خویش از این مجرا می گردد! که این امر نه با آزادی بیان سازی گاری دارد و نه با رعایت و احترام به کرامت بشری و ادیان الهی.
    اگر شما راست میگویید که به آزادی بیان معتقد هستید این مقاله را نشر کنید. چون مستند با قوانین افغانستان و قوانین بین المللی است!

    1386/11/12

    • آقای توسلی! ضمن اینکه به اعتقاد به آزادی بیان تظاهر میکنید ، هزاران تن از مردمی راکه از دست ظلم و ستم ووحشیگریهای جنگسالاران و دکانداران دین نا گزیر به ترک زاد گاه آبایی خود شده اند ، مورد اهانت قرار میدهید. شما با کدام وسیله و با چی روشی میتوانید ثابت کنید که انگیزه ی همه پناهندگان شیفتگی شان به غرب بوده و غرب را قبله ی آمال خود میدانسته اند؟ شما باید از هزاران هموطنی که در نتیجه ی بیداد گری ووحشت تاجران خون مردم از وطن فرار کرده اند ، پوزش بخواهید.

    • آقای بهمن کشن آبادی!

      من توسلی نیستم اما مضمون اش را که کاملا بروفق مواد قانون اساسی گرد آوری کرده همه خواندم وواقعا پرسش جالب مطرح کرده است که شما به عوض پاسخ به آن به مورد دیگر که خود نویسنده حکم بر قطعی بودن آن نظر نکرده است صرف گفته است که "بعضی ها"

      خود کلمه بعضی این ر میرساند که واقعا تعداد از جوانان یابسبب تبلیغات سایت ها یاهم به اثر تحریک اقارب شان در اروپا که گویا مارسیدیم خودت پس ماندی

      خیلی ها امکان دارد که اکثر جوانها به خاطر رسیدن به اروپا چنین غوغا را راه بیندازند.

      من خودم درسویدن آنچه را که بعنوان یک مترجم به چشم می بینم ومصاحبه هارا ترجمه میکنم تقریبا 90درصد این جوانان که از راه های قاچاقی خودرا به اروپا رسانیده اند همین دلیل دین وتغیرات دینی واسلام گریزی را درمصاحبه های خودشان عنوان میکنند که از کثرت اینقدر متقاضی پناهنده گی حتی خود مقامات سویدن نیز چندان توجه به این دلایل ساختگی نمیکنند.

      از سه هزار پناهنده تقریبا دو هزار شان همین جوانان استند که زیر سن 30 قرار دارند واکثر مجرد استند.

      با بیل وکلنگ هم شما آنهارا خارج ساخته نمیتوانید در بدترین حالت زنده گی قناعت دارند اما بازگشت به کشور را معادل خودکشی میپندارند.

      این چیزهای بود که من به تأئید حرفهای آقای توسلی خدمتتان عرض کردم خدا کند که سوء تعبیر نشود

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس